Forum > Licht

Led verlichting voor meubel

(30 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Joeyke87Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2009
Laatste: 3-12-2014
Berichten: 25
6-7-2009 20:37
Nu is het dan echt tijd geworden dat ik wat aan mijn saaie (meubel doe. Nu wil ik er graag iets van led verlichting inbouwen. Toevallig kwam ik via youtube het volgende tegen:https://www.disco-designer.com/EQUALIZER_PANEL_PAGE.html. Ziet er leuk uit alleen het probleem is dus dat ik niet zoveel panels kwijt kan, (heb 3 meubels van 1,20 breed bij 80 hoog.) en volgens mij gaan ze ook alleen per 5. Mijn vraag is dus of iemand misschien een dealer kent die zoiets verkoopt. Ik heb al meerdere shops gezocht maar ik kom alleen maar die simpele buizen tegen terwijl ik opzoek ben naar dit soort effecten die je ermee kunt maken. Andere oplossingen zijn ook van harte welkom happy :)
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
6-7-2009 21:05
Die effecten maak je gewoon door willekeurige buizen te pakken die je individueel (per buis) met een fatsoenlijke matrix-DMX-sturing aanstuurt. Gluiperds van Disco-Designer hebben de software van Madrix bekeken en een programmeur ingehuurd om het (vrijwel letterlijk) na te maken. Vergelijk de 2 maar. En nee, het is geen OEM. laugh :D
Light Image
Joeyke87Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2009
Laatste: 3-12-2014
Berichten: 25
6-7-2009 22:24
1 x bewerkt. Laatst door Joeyke87 op 7-7-2009 00:05

JeroenVDV schreef:

Die effecten maak je gewoon door willekeurige buizen te pakken die je individueel (per buis) met een fatsoenlijke matrix-DMX-sturing aanstuurt. Gluiperds van Disco-Designer hebben de software van Madrix bekeken en een programmeur ingehuurd om het (vrijwel letterlijk) na te maken. Vergelijk de 2 maar. En nee, het is geen OEM. laugh :D
Thanks voor je reply, zal er even naar kijken!

Edit:

De Madrix is dus de controller. Ik heb een budget van +/- €1200,- om het meubel aan te kleden. Stel ik ga voor ik ga voor de Madrix controller. Heb ik dan voldoende aan de NEO +Basis versie?(ik neem aan dat beide nodig zijn) Zo ja wat voor led buizen moet ik er dan bij hebben? (CLS, ADJ, JB-Systems?) Momenteel heb ik namelijk 8x par 64 van JB-systems aangesloten op een LEDCON-02. Het zou het mooiste zijn als beide op 1 controller konden. Eventueel ook de ROBE XT 250 movingheads, kan de controller de deur uit en heb ik weer wat extra over om te investeren in buizen oid.

Hopelijk kun je me hier een beetje verder mee helpen want ik heb echt inspiratie nodig. Madrix lijkt me in ieder geval een mooie oplossing, beetje prijzig gezien me budget als blijkt dat ik NEO + BASIS nodig heb. Maar de effecten zien er mooi uit, ook leuk dat je tekst kunt invoeren. Leuk extraatje tijdens het draaien.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
7-7-2009 00:04
Andere oplossing is Arkaos met LEDmapper (bij lage resolutie afschuwelijk omdat het video-based is) of Canvix (exact voor dat soort toepassingen).
Light Image
Dj_mvandisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
Berichten: 326
7-7-2009 00:06
Wat je ook nog kan doen, is met de goedkope Enttec Dongle werken met Chamsys,
kreeg het zelf niet helemaal lekker werkend, maar dat lag vooral aan de onkunde van het programma / tijdsdruk.
Nu ook op internet!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
7-7-2009 09:20
VisualDMX beschikt over een prima matrix-functie (versimpelde versie van Canvix, zelfde patronen/effecten), en prima (live) aansturing van bewegend licht, conventioneel licht en LED-armaturen. Je zou eventueel daarnaar kunnen kijken voor je totaal-aansturing. Tegenwoordig is DMX input en output gecombineerd in 1 interface (de Duple), je hebt dus voor dezelfde prijs DMX in en uit.
Light Image
Joeyke87Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2009
Laatste: 3-12-2014
Berichten: 25
7-7-2009 12:38

JeroenVDV schreef:

VisualDMX beschikt over een prima matrix-functie (versimpelde versie van Canvix, zelfde patronen/effecten), en prima (live) aansturing van bewegend licht, conventioneel licht en LED-armaturen. Je zou eventueel daarnaar kunnen kijken voor je totaal-aansturing. Tegenwoordig is DMX input en output gecombineerd in 1 interface (de Duple), je hebt dus voor dezelfde prijs DMX in en uit.
Ik heb even gekeken naar de Arkaos software, VJ DMX kost €699,- + €899,- voor de ledmapper. Dan zit ik helaas al over mijn budget heen. Ook heb ik even gekeken naar VisualDMX en dat ziet er wel goed uit, matrix gedeelte is ook wel leuk. Alleen vroeg ik mij af of er geen goedkoper alternatief is voor de Duple (€800,-) dan houd ik nog maar €400,- over voor de verlichting zelf en daar ga ik het natuurlijk niet mee redden. Zou de Enttec Dongle Pro werken met VisualDMX? Kost weinig dan houd ik tenminste nog wat over voor de ledverlichting want dat zal wel wat gaan kosten.

Wat betreft software weet ik nu dus inmiddels een beetje wat mogelijk is, maar: wat voor ledverlichting kan ik het beste daarop aansturen om zo'n matrix te krijgen?
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
7-7-2009 13:44

Joeyke87 schreef:

Ook heb ik even gekeken naar VisualDMX en dat ziet er wel goed uit, matrix gedeelte is ook wel leuk. Alleen vroeg ik mij af of er geen goedkoper alternatief is voor de Duple (€800,-) dan houd ik nog maar €400,- over voor de verlichting zelf en daar ga ik het natuurlijk niet mee redden. Zou de Enttec Dongle Pro werken met VisualDMX? Kost weinig dan houd ik tenminste nog wat over voor de ledverlichting want dat zal wel wat gaan kosten.
Uiteraard werkt de Enttec Dongle Pro niet met VisualDMX. Die Enttec dongle is zo goedkoop omdat er vrijwel geen software bijzit en je dus alleen betaalt voor een stukje simpele hardware in een leuk behuizinkje.

De prijs van de Duple is inclusief de licensie voor het gebruik van de VisualDMX- en de Canvix-software. Dan ben je uiteraard al een flink deel door je budget voor je meubel heen, maar je hebt dan een complete lichtsturing waar je jaren mee vooruit kan, waar je Robe koppen op kunnen, waar je LED, je conventioneel, je matrix voorop je meubel, etcetera mee aangestuurd kunnen worden.

Dat die dongle van Enttec wel werkt met de "demo-"versie van Chamsys (met een aantal beperkingen) is een keuze van Chamsys om de software aan de man te brengen en te verspreiden ter bekendheid. In combinatie met de maxi-wing en een touchscreen is de Chamsys-software erg leuk voor shows, maar zonder touchscreen en de maxi-wing zou ik er nooit aan beginnen - het is software ontworpen voor in een lichttafel en totaal niet geoptimaliseerd voor gewoon PC-gebruik.
Light Image
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
7-7-2009 14:24
Om Jeroen maar even te helpen met de beperkingen die de ChamSys software heeft als er geen USB interface of Wing op is aangesloten:

· ExecuteWindow full screen
· Scheduled Events
· Remote Control Protocol (serial, or network)
· Web Server editing (viewing is supported)
· Autostarting Playbacks
· Playback Synchronisation
· Triggering of playbacks using DMX input
· Audio detection using PC sound card
· Mouse control of pan/tilt (only supported when connected to a MagicQ Wing with encoders)

Op de mouse control na zijn dat nou niet echt de meest belangrijke functies voor de gemiddelde drive in show.

Maxi WIng is wel leuk maar niet perse nodig om handig te kunnen programmeren. Als je perse knoppen en faders wilt is een PC Wing voldoende. Alleen playback faders kan ook met de Mini Wing en als je helemaal geld wil besparen begin je gewoon met de Enttec Dongle en als de drive in dan groeit kun je mee groeien in PC hardware of consoles zonder weer iets nieuws te moeten leren. En als je een keer een grote show hebt en je huurt voor die keer bijvoorbeeld een console dan kun je gewoon de show van je PC gebruiken en die uitbreiden. Met een touch screen beginnen maakt het leven wel een stuk aangenamer ja.

De software is niet speciaal ontworpen voor in een console, maar als een flexibele basis voor verschillende randapparatuur. Of dat nu een console is of een PC Wing of een 19" rackmount console of architectural controller. De software is overal hetzelfde en uitwisselbaal of het nu Linuz, PC of Mac is. Je kunt in alle gevallen conventioneel, LED, Matrixen en wappers aansturen.

Buiten de matrix die er nu inzit komt er in de komende stabiele versie ook een PixelMapper waar je ook eigen bitmaps of eigen filmpjes mee kan gebruiken.

Enttec dongle kost ergens iets van 160 euro geloof ik. Dan kun je in ieder geval 240 euro extra besteden aan je meubel wink ;)
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
8-7-2009 09:44

DeMennooos schreef:

De software is niet speciaal ontworpen voor in een console
De software is absoluut ontworpen voor gebruik in een console of op z'n minst met een wing die je computer een console maakt. Dat is niet alleen mijn ervaring/gevoel, maar ook gewoon een vrijwel letterlijke uitspraak van Chamsys zelf (jaar of wat terug).

Daar is absoluut niets mis mee, en on-PC-versies van console-software zijn een goede learning-tool, maar het is gewoon NIET vergelijkbaar met software die is ontworpen voor gebruik op een "gewone" PC zonder dedicated wing/hardware!

Ik kan nu een heel betoog over locatie van knoppen (user interface design chapter 1), kleurgebruik en andere UI-related zaken houden maar denk dat dat wat te diep gaat voor dit topic en ook niet nuttig is: Chamsys op een PC is prima in waar het voor bedoeld is en een leuke learning-tool voor degenen die tijd over hebben en hun entree willen maken in het wereldje van grotere lichttafels, en al helemaal fantastisch dat het vrijwel gratis te gebruiken is met wappertjes en ander licht. Maar makkelijk een show op maken? Snel programmeren zonder de wing of console of 200 pagina's manual + training?
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)