Forum > Geluid

Welke speakers voor mijn Yamaha EMX660 ??

(19 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
SatchmoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2009
Laatste: 4-6-2009
Berichten: 5
14-5-2009 14:18
Hi ,
wie kan mij raad geven bij aankoop van een paar speakers voor mijn power mixer Yamaha EMX660?
wat ik er mee wil is kleine optredens versterken , enkel de zang( 2 à 3 personen ) + akoestische gitaar ( 2 à 3 instrumenten ) , max. twee à drie muzikanten
in een ruimte van max. 30 personen
ik denk aan 15" speakers :
Yamaha AX15 , HK Audio RS 152 powerworks , Peavy PR15NEO , JBL JRX 115 , Yamaha S115V
wat ik wil is een zo natuurlijk mogelijk geluid
heeft er iemand goede raad hiervoor ???
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 2053
14-5-2009 19:23
Heb je ook nog monitoring nodig?
Je Yamaha is 2 x 215 watt aan 8 Ohm, maar kan ook 2 x mono functioneren zodat je op 4 Ohm voor je zaal en 4 ohm voor je monitoring draait.

Verder zou ik persoonlijk nooit een 15" inzetten voor zang, zeker in dit prijssegment mis je dan een stuk op je essentiele deel.
Kies liever een 12 inch of zelfs 10 inch speaker.
Je hebt dat laag van de 15" niet nodig, maar het midden is des te belangrijker!
In jouw geval hoef je zuiver je zang te versterken en je instrumenten wat bij te sturen.
Heb zelf goeie ervaringen met Lem speakers, maar er zijn ook andere, goeie merken.
Wat is je budget?
Laat de powerworks serie van HK sowieso links liggen, dat is echt budget. Ik ben sowieso niet HK minded, maar er zijn veel muzikanten die er mee weglopen.

Heb je al eens (bij collega bands) wat geluisterd?
Wellicht eens wat huren om te testen?
Een goed verkooppunt geeft je iets mee om mee te testen, als je daar tenminste zaken gaat doen.
Succes
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
SatchmoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2009
Laatste: 4-6-2009
Berichten: 5
14-5-2009 21:52
Volgens de handleiding is de Yamaha EMX 660 , 2 x 300 watt , en ik heb inderdaad ook twee monitors nodig , ik heb een paar jaar geleden , verschillende keren het geluid verzorgd bij vrienden met een Yamaha van 2 x 200 watt , daar waren Yamaha speakers bij , waarschijnlijk 12", ik gebruikte dit enkel om de zang te versterken , en liet de drum en de gitaarversterkers maar hun ding doen , het was altijd uitstekend , nu wil ik rustige dingen doen met enkel akoestische instrumenten erbij
dus beter naar een 12" of 10" kast , misschien liefst uit hout voor een warmer geluid ?
budget ,ongeveer 5 à 600 € voor de twee speakers , maar welke ??? dat ben ik nu rustig aan het uitzoeken ...
alvast bedankt voor de tip
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 2053
15-5-2009 08:16
Die 2 x 300 watt is aan 4 Ohm, dus bij gebruik met 4 speakers, die je als 2 monitors en 2 front speakers kan schakelen (2 uitgangen apart)
Heb je al monitoren? Of heb je daar ook een budget van 600 euro voor?

Samson Resound zijn heel aardig speakers voor weinig geld. Nadeel is de stoffen bekleding, is wat kwetsbaarder.
Ga eens luisteren naar de EV zx-1, is weliswaar maar 8", maar wel een kwaliteitsspeaker.
De EV SX-100 zit net boven je budget, wel 12"
Er staat nog een paar S-200 van EV op marktplaats, die zouden prima geschikt zijn. Voor 400 euro per paar heb je die!
Wellicht kan je nog ergens een paar LEM H-200's vinden.
Heb zelf nog een paar LEM LPS 12 over, die zijn echter al 4 Ohm, dus kan je dan niet monitoren, tenzij je Yamaha 2 ohm stabiel is.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
SatchmoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2009
Laatste: 4-6-2009
Berichten: 5
15-5-2009 14:42
Monitors heb ik ook nodig ,ik dacht aan twee JBL JRX112M , en ik besef dat ik met het budget voor de speakers ook wat naar omhoog zal moeten , ik blijf nog met de vraag zitten of speakers met een "houten" kast warmer klinken dan de kunststof boxen ? voor mij is de bekleding in stof geen probleem , zal toch steeds binnen in dezelfde ruimte gebruikt worden .
ik zit te denken aan de Yamaha S112V , of iets duurder de EV SX 100 of de EVSX300E ???
ik heb wat schrik van tweedehands , als er wat aan is , en op nieuw zit er wel een paar jaar garantie bij
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 2053
15-5-2009 16:59
De Yamaha heeft volgens mij geen echte driver, zou dan toch de Samsons eens luisteren.
Voor monitoring zou ik een echte monitor speaker pakken, geen op zijn kant gelegde speaker.
Maar dat is persoonlijk, wil graag de drivers in lijn hebben.
Grote kans dat ik zelfs een monitor zelf zou bouwen, maar dat terzijde.

Ga eens in een winkel luisteren, als je echt service wil en wil testen kost dat net even meer dan via een webshop.
De JBL ben ik erg huiverig van, heb ze gehoord, er staat JBL op, maar is echt wel budget kwaliteit.
Dan beter een budget merk met een betere speaker.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
16-5-2009 16:04

Frank76 schreef:

De Yamaha heeft volgens mij geen echte driver,
Kwestie van de yamaha website opzoeken en naar de gegevens kijken.
S112V
12" high power woofer
2" titanium compression driver
Integral pole socket for stand mounting
Perfect for small bands
Dus wel een echte driver.

Martin.
kvm entertainment
SatchmoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2009
Laatste: 4-6-2009
Berichten: 5
17-5-2009 18:12
Ja het is voor mij een echte puzzel , gaan luisteren dat zal het worden , het zal toch een gok worden de aankoop , en het resultaat zal ik pas echt bij gebruik kunnen beoordelen ....
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 2053
17-5-2009 18:16
Vragen of je niet een paar kan gebruiken voor een avondje, weet je wat het doet.
Verkopende verhuurder heeft vast wel iets dat je mag huren en bij aankoop de huurprijs retour krijgt.
Op basis van forum ervaringen is het heel lastig te kiezen, de betrouwbaarheid en handelbaarheid is wel te lezen, geluid moet je toch horen.
Persoonlijke smaak is altijd lastig.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 13473
18-5-2009 15:55

Frank76 schreef:

Op basis van forum ervaringen is het heel lastig te kiezen, de betrouwbaarheid en handelbaarheid is wel te lezen, geluid moet je toch horen.
Persoonlijke smaak is altijd lastig.
Voor een HiFi set kan ik me daar HEEL goed iets bij voorstellen. Die koop je namelijk, zet je neer en daarna ga je er ZELF naar luisteren. Is het geluid iets dat je ZELF niet prettig vindt dan ben je ZELF het bokje (ook al is de rest van het huishouden er lyrisch over).

Dan nu een PA set... Die koop je, zet je neer (vrijwel altijd van jezelf af gericht) en ga je de hele avond NIET naar luisteren!!! Des te vreemder is het dan dat je hem toch uit zou kiezen op persoonlijke smaak! Kan iemand mij die eens uitleggen? Ik zou dan namelijk liever een set kiezen waarvan veel mensen zeggen "dat klinkt lekker", ongeacht wat ik er zelf van vind.

En dan... Héél vaak worden juist hier luidsprekers besproken in het wat minder perfecte segment, minder uitgebreide budget en vaak ook de minder ervaren gebruiker. Hoe moet die gebruiker bepalen welke speaker wel of niet goed z'n werk doet? Het leren te herkennen van mogelijke problemen bij luidsprekers is geen eenvoudige opgave (eerder een kunst).

En dan nog... Ik heb ooit een keer een KF-650 set beluisterd bij de importeur. Vond ik het wat? Nee, ik vond het niks! Zelfs m'n vrouwdin zei "wat een onprettig geluid". Zou ik dan daarop gebaseerd zo'n set maar af moeten schrijven? NEE. Waarschijnlijk vond ik het geluid niet prettig omdat ik aan iets anders gewend ben OF omdat de showroom van de importeur niet echt de meest ideale ruimte was voor die set OF omdat de Carver amps (toen nog; nu LabGrup) + processing wellicht verre van optimaal stonden ingeregeld OF omdat m'n humeur niet goed was OF (vul maar in).

En dan... Betrouwbaarheid: Kan alleen blijken uit de praktijk (dan kun je luisteren tot je een ons weegt zonder ooit maar een jota dichterbij de waarheid te komen). Portabiliteit: Hoef je niet voor te luisteren. Compatibiliteit: Hoef je alleen maar voor om je heen te bellen (informeren wat anderen in je omgeving gebruiken om zo eenvoudig bij te kunnen huren). Rendement: En dan NIET die die we in dB's uitdrukken. Een set kan nog zo mooi zijn maar als hij zichzelf niet voor je terugverdient is het wellicht niet de beste bedrijfsmatige investering die je zou kunnen doen.

Dus: Richt je die dingen op je eigen oren: Laat je eigen mening over het geluid tellen boven alles van mijn part. Richt je ze vooral op andermans oren laat dan andere factoren MINSTENS even zwaar mee wegen (liefst zwaarder).

Een set een avondje meenemen op een klus is ook een linke loetje methode TENZIJ het is in een ruimte waar je erg veel ervaring mee hebt. Zo zullen velen van ons wel eens in zalen hebben gestaan waar je geluidsset nog geen deuk in een pakje boter kon drukken. Daarnaast zal het op zo'n moment ook nog eens zo moeten zijn dat de speakers wel op jouw oren gericht staan (tenzij je het meest belangrijk vind wat het afstraalgedrag op 180 graden is natuurlijk ;-).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)