Forum > Geluid

Alleen nog hoge tonen uit de versterker!

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Menno PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-3-2009
Laatste: 15-3-2009
8-3-2009 20:59
Hallo,

Ik heb nu zo ongeveer 5 feesten gedraaid met mijn nieuwe set. Een DAP Palladium 1200 en 2 DAP K-115.

Mijn laatste feest was afgelopen zaterdag, mijn grootste nachtmerrie werd werkelijkheid! Halve wegen het feest houd de versterker (of de speakers, ben ik nog niet achter) er mee op! Het enige wat nog hoor zijn de hoge tonen!

Ik draai met een BPM setje via de PC. De versterker zat net niet op de clip-limiter. Af en toe brandde het rode ledje een beetje.

Nu de zondag na het incident de versterker en de speakers getest, je raad het al, alleen de hoge tonen zijn te horen! De mid en de low zijn nergens. Er is ook geen gekraak te horen.

Wie kan mij vertellen wat er met de apparatuur aan de hand is? En of het iets simpels is?

B.v.d.

Menno Peter
Serious Basslines
Dj-bartStandaard Lid
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
8-3-2009 21:01
als alle instelling goed zijn (crossover, equalizer etc) dan zijn hoogwaarschijnlijk je speakers opgeblazen, eventueel zou ook je filter overleden kunnen zijn.

Zowiezo, moet je proberen niet tegen het clippen aan te draaien, liever iets eronder, is het behoud van je speakers en versterker.
Menno PeterStandaard Lid
8-3-2009 21:08
Bedankt voor de reactie.

Het gebeurde allemaal wat vaag. Ik draai zelf electrohouse, alles ging goed, 2 mensen die in de zaal aan het soundchecken waren tijdens het feest, geen kraak of niks werd mij gemeld. Zo ongeveer 2 minuten na dit positieve bericht komt er uit beide speakers op exact het zelfde moment alleen nog de hoge tonen. Geen gekraak, geen ruis alleen hoge tonen.

Bij mijn idee. Als je de speakers op zou blazen komt er een kraak uit de speakers. Zou het waarschijnlijk zijn zijn dat in beide speakers de filters er op het zelfde moment uitbranden?
Serious Basslines
Dj-bartStandaard Lid
8-3-2009 21:11
vooral als ze aan het clippen zijn is dit best wel een goede mogelijkheid.
Watt-XtraStandaard Lid
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
8-3-2009 21:13
klinkt eerder als een versterker die defect is.... En geen vermogen meer kan leveren.

Maar het doormeten van je speakers, laagspeakers biedt verdere uitkomst.. Ik zou verder eerder kiezen voor minimaal een 1600 op een setje K115.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DjlimburgEx Lid
Sinds: 2-3-2008
Laatste: 20-6-2009
8-3-2009 21:15
het kan ook dat de woofers aangelopen zijn door verkeerde instellingen van de crossover
kan ook dat er een paar weerstandjes/condensatoren op de filters stuk zijn

woofers even los halen van de filter en die eens doormeten op ohm dit zegt al veel over de werking van de woofer
wat zou een leven zijn zonder geluid
Dj-bartStandaard Lid
8-3-2009 21:15
De topic starter geeft aan dat er alleen nog hoge tonen uit komen, lijkt mij dat de versterker dan nog wel doet wat hij moet doen.

Inderdaad dormeten is een slimme stap. Ik ken de speaker niet, maar volgens mij zit er wel een filter in, dus moet je de speaker meten na het filter en niet gewoon de ingang meten. Succes.

Wat voor rand apparratuur heb je er tussen hangen?
Menno PeterStandaard Lid
8-3-2009 21:19
Oke als de versterker geen vermogen meer kan leveren is het mooi balen, zal wel niet onder de garantie vallen. Ik heb in overleg met mijn leverancier gekozen voor een 1200 versterker omdat je dan op safe draait minder kans op overbelasting van de speakers dus. Naar mijn weten kan het dan ook niet veel kwaad als de versterker een keer of 5 op een avond, ligt, niet eens helemaal in de clip schiet. Daar zou het spul toch niet kapot van mogen gaan? de RMS van de speakers is 400watt en van de 1600 is de RMS op 8ohm 525watt en bij de 1200 zit die op 400watt, dan zou er niet veel verkeerd kunnen gaan.
Serious Basslines
Menno PeterStandaard Lid
8-3-2009 21:28
Er hangt een DAP ACX-34 Active-X Crossover tussen en een Behringer MDX 1600 compressor/limiter.
Serious Basslines
Watt-XtraStandaard Lid
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
8-3-2009 21:41

dj-bart schreef:

De topic starter geeft aan dat er alleen nog hoge tonen uit komen, lijkt mij dat de versterker dan nog wel doet wat hij moet doen.
KNIP

Wat voor rand apparratuur heb je er tussen hangen?
Een versterker kan rustig werken zonder vermogen te leveren laugh :D , hij is dan alleen wel kapot. Hier ook wel eens meegemaakt, de hoge tonen deden het nog wel een beetje de laagspeakers gaven geen krimp. Ampje gewoon defect hoor.

to TS: begin eens met al je tussen apparatuur te verwijderen, en je amp rechtstreeks aansluiten op de mixer, cdspeler eraan en proberen. Werkt het niet, dan probeer je een andere speaker indien voorhanden, anders wordt het toch even doormeten of terug naar je verkoper.

PS: lees het forum maar eens door, staat genoeg geschreven over K115 met passende amps.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)