Hoe wordt je LJ ?
(52 reacties. Pagina 5 van 6)Moderator(s): Dré
GoeieGastStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-4-2003 Laatste: 24-1-2010 Berichten: 696 | 4-6-2003 18:33 |
Het is gewoon het resultaat. Of je dat nou met twee switchpacks doet of met een of andere high-tech-state-of-the-art-multiple-universal-kick-ass-unaffordable-linkable-perfect licht tafel. | |
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming. | |
THeFLyZoNeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 22-5-2003 Laatste: 5-7-2005 Berichten: 82 | 5-6-2003 18:03 |
GoeieGast schreef: high-tech-state-of-the-art-multiple-universal-kick-ass-unaffordable-linkable-perfect licht tafel.Maar het is inderdaad de combi van alles bij elkaar.. Ook met 8 parren ken je een leuke show maken.. Neem 8 par36 puntspots, verschillende kleuren, richt ze boven het publiek (beetje in een golf) beetje rook en voor de rest alles donker en dan chasen maar. Zeer cool in een wat kleinere ruimte. | |
FF Quote-less | |
Ski-Lj MarkStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 22-8-2003 Laatste: 22-8-2003 Berichten: 1 | 22-8-2003 11:43 |
Ik ben zelf nog niet zo heel erg lang bezig met het vak. Maar Vanaf jongs af aan was ik al bezig met licht je kent het meschien wel zelf je (disco) licht maken wat dus nooit lukte maar het idee was er.Ik werk nu als Lj in zaandam erg leuk. Ik heb daar drie licht tafels 1 voor drie scans 1 voor de lazer(spookey bleu) en 1 voor de pars en de overige lampjes. Maaaaaaaaaaar ik wil graag hier mee verder gaan weet iemand of heeft iemand nog een beginende Lj nodig in de omgeving Zaandam voor op de Zaterdag avond. Groetjes Lj MaRk | |
ZzzzzzzzzzzzStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 25-6-2003 Laatste: 31-3-2011 Berichten: 45 | 27-8-2003 09:28 |
Eerst even over dat het alleen om het resultaat gaat... [offtopic] Dat is natuurlijk waar en dat zal waarschijnlijk ook niemand ontkennen. Ik kan me echter wel voorstellen dat he teen 'kick'geeft als je met zo min mogelijk apparatuur een mooie show neer kan zetten. Zie het maar als iemand die in een eenpersoons zijlbootje de aceaan over gaat steken terwijl dat ook kan met een cruise schip... Wel vind ik het er een stuk professioneler uit zien als je met een tafel komt waarmee je alles aanstuurt. dus niet 8 controllertjes voor van alles en nog wat. [/offtopic] Mijn carriere als LJ (of ook wel licht nicht) is begonnen in een jongerencentrum. Ik was hier al barmedewerker en op een vergadering werd een keer gevraagd of iemand intresse had om te helpen met het licht. Omdat ik wel eens "gespeeld" had met de spullen van een vriend van mijn broer op feestje leek het me wel leuk om te gaan doen. Ik ben toen begonnen met het helpen bij het ophangen van de lichten (we heben wel een vaste locatie maar proberen er toch altijd weer iets apparts van te maken) en diezelfde acond mocht ik ze ook bedienen. 's middags was al uitgelegd hoe de tafel (zero88 lightmaster xl) ongeveer werkte. Dat ging goed en al snel hielp ik standaard met opbouwen van van alles en nog wat. en ging ik ook het licht doen tijdens avonden met live bands. Nog wat later ben ik ook tijdens cabaretvoortellingen het licht gaan doen (als er niemand van de cabaretiers mee was tenminste). Ik doe dit nogsteeds met veel plezier. Maar omdat ik het in het weekend nogal druk heb (jongerencentrum, sociale contacten onderhouden etc) ben ik er nooit verder mee gegaan. | |
blaat het niet dan schaapt het niet | |
HurricaneStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-10-2002 Laatste: 30-7-2020 Berichten: 343 | 2-9-2003 21:09 |
Ik ben sinds 2 weken met een opleiding bezig die de mogelijkheid bied om licht/geluid technicus te worden. Deze opleiding is gevestigd aan het ROCU (Utrecht) en heet Sound & Vision. Wat is eigenlijk het verschil tussen een lichttechnicus en een Lightjockey? Volgens mij is het gewoon hetzelfde maargoed. Veel ervaring opdoen en bij een grote drive-in of discotheek gaan werken. Dan ben je lightjockey. Ga je in een theater of lichtbedrijf werken dan hoor je zelden nog maar de term "lightjockey". Een geluidtechnicus heet toch ook geen Soundjockey??? | |
... | |
ChuckieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 29-10-2003 Laatste: 26-4-2009 Berichten: 294 | 9-11-2003 14:22 |
Hey luitjes, ik weet niet of het wel in dit topic past maar ik doe het gewoon... ik heb op dit moment alleen nog maar muziek gestuurde licht effecten en wil natuurlijk overstappen op DMX lichten. maar ik weet absoluut niet hoe zoiets in werking gaat en hoe je zoiets moet aansluiten... en dingen zo via het forum te gaan vertellen heeft bij niet echt veel zin, omdat ik het vaak echt even moet zien om het te begrijpen. dus wat ik wou vragen is er iemand in de buurt van leeuwarden is die mij dat kan uitleggen en dat ik dan even kan proberen om zoiets te besturen... zodat ik weet waar ik aantoe ben als ik DMX licht effecten ga kopen. ik ben in staat om naar harlingen af te riezen en dan bij DRE (als hij dat goed vind) het uit te proberen!! ik zou die gene bij wie het kan heel erg dankbaar zijn!!! | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 5308 | 9-11-2003 22:38 |
Edit Mod: Tweedehands-aanbod van Roberto verwijderd. Laatste waarschuwing, we blijven niet aan de gang. Regel dit per mail of in het 2e-hands forum. Niet hier, waar het verder voor niemand interessant is | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
THeFLyZoNeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 22-5-2003 Laatste: 5-7-2005 Berichten: 82 | 10-11-2003 19:37 |
Ik werk ook vaak met shape generators. ik heb maar tien vingers en daarmee kan ik niet chasen met 10 parren en nog eens al het bewegend licht mee aansturen. OF ik zet voorgeprogrammeerde chases aan en speel zelf met de scanner. Das nou het leuke van het vak (en de tafel die ik gebruik) Het is JOUW licht show. Hoe je het doet en met wat wat ken mij dat een ruk schele. Als het maar mooi is. Denk je nou echt dat de LJ's van feesten zoals sensation en Tiesto in consert live zitten te chasen?? echt niet. maar vergeet niet dat ze er wel uren / dagen aan programmeerwerk op hebben zitten. Ben je dan geen LJ omdat je niet "live" bent??? | |
FF Quote-less | |
HarmenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-11-2003 Laatste: 5-10-2010 Berichten: 121 | 14-11-2003 20:53 |
eve half off-topic (sorry moderator) is die opleiding sound vision goed als je echt lj wilt worden en er professioneel verder mee wilt? en welke diploma's moet je hebben? ik ben het wel eens dat shape generators wel handig kunne zijn maar dat t zonder ok leuk is.. en tjsa lichtpaneel, het ene of het ander merk maakt wel uit maar hier gaat het over klein of groot licht paneel & dan heb ik zoiets van dat hangt toch van af waar je werkt? prcies ennuh respect voor zowel kleintjus onder ons als groten (zolang het er goed uitziet en veilig is) mzzls ps. hebben we hier geen vacature bank is da geen idd moderator? | |
THeFLyZoNeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 22-5-2003 Laatste: 5-7-2005 Berichten: 82 | 14-11-2003 21:04 |
Hurricane schreef: Wat is eigenlijk het verschil tussen een lichttechnicus en een Lightjockey? Volgens mij is het gewoon hetzelfde maargoed.ik zal het simpel uitleggen. Als lichttechnicus van een theater moet jij een lichtshow maken waarin de personen, het decor en vooral de sfeer goed worden uitgelicht. Zo kan ik met het uitkiezen van kleuren een show zo maken dat ie al eng is voordat het spook opkomt of ik kan het al op een liefdes scene laten lijken zonder dat er gevoost wordt. Dat is het vak licht technicus. LJ is met het licht wat er hangt een spetterende show maken met veel verschillende soorten chases en je moet proberen het licht en het geluid tot een geheel maken. Als ik een nummer heb wat heel langzaam opkomt en dan een grote "knal" heeft waarmee het nummer echt begint en een lekkere wilde beat heeft dan moet jij als LJ zorgen dat het licht dat ook heeft. Langzaam laten opkomen of bewegen en dan tijdens die knal alles Full open en dan knipperen en bewegen als een gek op die wilde beat. Een theater technicus "maakt" het licht een LJ bestuurd het licht. | |
FF Quote-less |