Forum > Zelfbouw Speakers

D&B Max12

(72 reacties. Pagina 6 van 8)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
23-2-2009 01:05

sis schreef:

simple40002000 schreef:

Als bijv een ''merksub'' dubbel 18 inch frontloaded 3000 euro moet kosten terwijl je voor tussen de 1000 a 1500 euri er zelf een kunt LATEN maken met echt serieuze speakers erin.... en die dan ook met de ''dure'' sub goed kan concureren.En ook nog met freewareprogramma,s....... tja,of ben ik nou gek ofzo
Heb je een voorbeeld van een zelfbouwsub die kan concureren met een serieuze merksub ? Vermogen, SPL, afwerking, processing ?
Met serieuze merken bedoel ik bvb : EAW, NEXO, ADAMSON, MEYERSOUND, L'ACOUSTICS, RCF, D&B AUDIOTECHNIC, KV2 AUDIO, FUNCTION-ONE, TURBOSOUND, KS-AUDIO, RENKUZ HEINZ, ELECTROVOICE, EM-ACOUSTICS, MARTIN-AUDIO, JBL, FOHHN .
Ik ben er vast nog wel enkele vergeten .
sis
Sis, ja die heb ik wel: Mijn JBL zelfbouw subjes zijn toch echt wel naast een stel serieuse merken te zetten. Ik gebruik welleswaar een serieuse speaker hierin, maar als ik bekijk wat JBL voor zijn kast vraagt met dezelfde speaker, dan bespaar ik hier een behoorlijke smak geld. De kast is geen copy maar eigen afstemming.

Er zijn een aantal "serieuse"merken die ook andere speakers in hun kasten gebruiken, bv KS-audio.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Simple40002000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-9-2003
Laatste: 8-3-2020
Berichten: 67
23-2-2009 02:41
Dit bedoel ik dus.Ik kijk dan meer naar de rechtuit rechtaan basreflex systemen
dus geen speciaal nieuw ontwerp of hoorngeladen systemen.Kijk maar eens hoevaak je zonder al te grote aanpassingen je diverse speakers in een dure merkkast kan stoppen met vergelijkbare prestaties zonder grote verschillen kwa spl e.d.Met name als het om een behoorlijk aantal kasten gaat kun je veel geld besparen dan lijkt mij
Ik zou niet blij zijn als een zelfbouwer redelijk eenvoudig en veel goedkoper een systeem kan ontwerpen en bouwen die zich redelijk kan meten met je net aangeschafte peperduur merksysteem.Dan zou ik me ''bekocht'' voelen
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
23-2-2009 09:23
Stel je hebt een groot project en twee of vier baskasten komen terug en hebben een recone nodig. En stel daarbij dat je dezelfde dag dat de kasten terugkomen nog een project hebt.

Ga jij maar zelf bouwen aan je kasten, ik zou toch gaan voor een ritje naar de dealer die me in no-time weer uit de brand helpt. Of stel je neemt een groot project aan waar je eigen set net iets te kort voor schiet. Ga jij een kast bouwen dan? Ik huur wel dezelfde bij mijn dealer in (ook al is het een domme dubbel 18" bassreflex).
Of stel mijn bassen worden gevlogen, toch leuk zo beugels van het fabriek. Lekker veilig bovendien!

Voel je je dan nog steeds bekocht? Je betaalt ten eerste voor het kastje, ten tweede voor de kwaliteit waarmee dat kastje toch wel in elkaar steekt. Maar ook voor de service en ook voor de restwaarde enzovoort. En natuurlijk verdienen mensen daar geld mee. Maar jij probeert toch hetzelfde? Je maakt een zelfbouwkast en je wil die dan waarschijnlijk ook nog voor zo'n hoog mogelijke prijs verhuren. Wie is er dan de geldwolf?

Mvg.
Pieter
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
23-2-2009 09:31

Watt-Xtra schreef:

Ik gebruik welleswaar een serieuse speaker hierin, maar als ik bekijk wat JBL voor zijn kast vraagt met dezelfde speaker, dan bespaar ik hier een behoorlijke smak geld. De kast is geen copy maar eigen afstemming.
En uiteraard netjes gemeten zoals JBL dat ook doet met zijn kasten. sneaky :V
Een eigenbouw JBL zal natuurlijk nooit een orgineel worden.

Martin.
kvm entertainment
W00DyAccount Geblokkeerd
Uit: België
Sinds: 14-9-2003
Laatste: 25-2-2009
Berichten: 13
23-2-2009 10:07

)pieter( schreef:

Stel je hebt een groot project en twee of vier baskasten komen terug en hebben een recone nodig. En stel daarbij dat je dezelfde dag dat de kasten terugkomen nog een project hebt.

Ga jij maar zelf bouwen aan je kasten, ik zou toch gaan voor een ritje naar de dealer die me in no-time weer uit de brand helpt. Of stel je neemt een groot project aan waar je eigen set net iets te kort voor schiet. Ga jij een kast bouwen dan? Ik huur wel dezelfde bij mijn dealer in (ook al is het een domme dubbel 18" bassreflex).
Of stel mijn bassen worden gevlogen, toch leuk zo beugels van het fabriek. Lekker veilig bovendien!

Voel je je dan nog steeds bekocht? Je betaalt ten eerste voor het kastje, ten tweede voor de kwaliteit waarmee dat kastje toch wel in elkaar steekt. Maar ook voor de service en ook voor de restwaarde enzovoort. En natuurlijk verdienen mensen daar geld mee. Maar jij probeert toch hetzelfde? Je maakt een zelfbouwkast en je wil die dan waarschijnlijk ook nog voor zo'n hoog mogelijke prijs verhuren. Wie is er dan de geldwolf?

Mvg.
Pieter
Voor het geval dat zoiets voorvalt kan ik met het uitgespaarde geld dan wel kasten gaan huren.

Ik vind zulke opmerkingen nergens op slaan, als je zelfbouwer bent weet je waarmee je bezig bent. Ik ga vb. niet aan mijn auto zitten klooien ook al kost dat een fractie van wat de garage mij aanrekend. Een oliefilter setje kost 35 euro, bij de garage betaal je +100 Euro voor een olieverversing. Mensen die wel wat van auto's kennen gaan gewoon zelf aan de slag.

Net hetzelfde bij licht/geluid. Doe je ook altijd je MH's naar de dealer om ze schoon te maken/te repareren? Wel sommige onder ons staan ook in voor het bouwen/repareren hun eigen speakers. Als een sub 1000 Euro kost om ze zelf te maken en 3000 Euro aan retail zit, dan betaal je toch wel veel voor service die er mss nooit komt. Bovendien moet je beseffen dat het fabriek ze waarschijnlijk maakt voor 500 Euro (ik zeg maar wat) aangezien ze alles in het groot kunnen inkopen.

Ik weet het dan wel hoor wink ;)
gaat als een speer.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
23-2-2009 11:22

w00Dy schreef:

Als een sub 1000 Euro kost om ze zelf te maken en 3000 Euro aan retail zit, dan betaal je toch wel veel voor service die er mss nooit komt.

Dat maak jij ervan om je verhaal beter over te laten komen.
Het verschil in prijs zit hem natuurlijk nooit uitsluitend in de service.
Bovendien moet je beseffen dat het fabriek ze waarschijnlijk maakt voor 500 Euro (ik zeg maar wat) aangezien ze alles in het groot kunnen inkopen.
Ja, en?

Martin.
kvm entertainment
W00DyAccount Geblokkeerd
Uit: België
Sinds: 14-9-2003
Laatste: 25-2-2009
Berichten: 13
24-2-2009 11:06

KVM schreef:

Dat maak jij ervan om je verhaal beter over te laten komen.
Het verschil in prijs zit hem natuurlijk nooit uitsluitend in de service.
Ja tuurlijk niet, ooit toen de speaker ontworpen werd is er heel wat research aan voorafgegaan. Iets wat je natuurlijk betaald. Maar speakers die hun waarde hebben bewezen en die research hebben terugverdient zijn melkkoeien geworden. Vb: de EON, de SRM van Mackie, de MAX, de bekende Martin monitor etc... Die speakers worden nu gewoon te duur verkocht t.o.v. hun productieprijs. Waarom denk je dat merken als JBL en Mackie na x-aantal tijd met nieuwe versies komen? Dat wordt gelanceerd als een beter en nieuw model terwijl er in weze weinig toch niks veranderd is. Maar consumenten vallen er voor en zo wordt de prijs constant gehouden.

KVM schreef:

Ja, en?
Kwa discussiewaarde heeft dit de hoofdprijs sad :(
gaat als een speer.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
24-2-2009 11:59

w00Dy schreef:

Maar speakers die hun waarde hebben bewezen en die research hebben terugverdient zijn melkkoeien geworden. Vb: de EON, de SRM van Mackie, de MAX, de bekende Martin monitor etc... Die speakers worden nu gewoon te duur verkocht t.o.v. hun productieprijs.
Weet jij productie prijzen? De EON en de SRM zitten in de "middenklasse" de BEST verkopende klasse. Die best verkopende klasse moet ook andere takken ondersteunen om een volledig pakket te houden. (Denk hierbij aan de duurdere topklasse) DE reden dat veel "A" merken enkele jaren geleden in de budget sector gedoken zijn.
Waarom denk je dat merken als JBL en Mackie na x-aantal tijd met nieuwe versies komen?

Ik snap totaal niet waarom je "A" merken pakt. Juist op de No-names word het meeste verdiend.

KVM schreef:

Ja, en?
Kwa discussiewaarde heeft dit de hoofdprijs sad :(
Wat moet ik met die zin dan? Moet ik nu wakker liggen vanwege het feit dat een fabriek die groot inkoopt ook minder betaald? Wil je hiermee aangeven dat men nog meer verdiend? Je zal toch echt de volledige "taart" moeten zien hoe de geldverdeling is.

Martin.
kvm entertainment
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
24-2-2009 18:04

KVM schreef:

En uiteraard netjes gemeten zoals JBL dat ook doet met zijn kasten. sneaky :V
Een eigenbouw JBL zal natuurlijk nooit een orgineel worden.

Martin.
Die eigenbouw kast wordt uiteraard geen orgineel, lekker politiek correcte zin trouwens laugh :D Ik verhuur die kasten ook niet als orgineel JBL kast.
Ik verhuur die kasten als allround basjes. Klanten zijn er erg tevreden over.

Maar die kast van mij presteert wel een stukje beter dan de orginele kast van JBL met dezelfde speaker erin. Ook 2 enkele kastjes van mij gaan harder, strakker en dieper dan een orgineel dubbel 18" JBL kastje met dezelfde speakers!

To Pieter: sinds wanneer kun je geen reflex kastjes meer met elkaar combineren??
Hier wordt zeer regelmatig extra laagkastjes bijgehuurt om onder een GAE Director set te plaatsen voor wat extra laag onderin en achterin tenten.
Apart ampkanaaltje en een kanaal op de processor en je komt een heel eind.

we wijken echter erg af van het bedoelde topic
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
W00DyAccount Geblokkeerd
Uit: België
Sinds: 14-9-2003
Laatste: 25-2-2009
Berichten: 13
24-2-2009 21:43

KVM schreef:

Martin.
Ik zeg toch niet dat je moet wakker liggen.

Jij zegt dat ik beter slaap omdat ik me voor ogen hou dat retail te duur is en daar ben ik het gewoon niet mee eens. Ik ben er namelijk van overtuigd dat retail te duur is en ik kan voorbeelden blijven opnoemen. Het is inderdaad zo dat bedrijven andere lijnen hebben draaien om hun "pièce de résitance" te kunnen ondersteunen maar het is niet zo dat de beste producten dan onder de prijs verkocht wordt he wink ;)
gaat als een speer.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)