Ethernet op evenementen
(32 reacties. Pagina 1 van 4)Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 10-11-2008 15:45 |
Even een nieuw algemeen topic voor ethernet-verbindingen (al dan niet draadloos) op evenementen. joepurlings schreef: Hoe bedoel je dat Jeroen? Interferentie met laptopjes en bluetoothzwik? Tja... dan zul je een uitweg moeten zoeken richting de 5Ghz band, die wordt (bijna) niet gebruikt door particulieren. | |
Light Image | |
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 2079 | 10-11-2008 16:01 |
En die zitten allemaal op 2.4Ghz, en iets luxere netwerkkaartjes kunnen ook met 5Ghz overweg, dus wat let je om de uitvlucht hierheen te nemen? Bovendien is het ook heel goed mogelijk draadloos alleen als bridge te gebruiken en clients gewoon op ouderwets koper te hangen. | |
Niet goed, wel hard! | |
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 10-11-2008 16:17 |
joepurlings schreef: En die zitten allemaal op 2.4Ghz, en iets luxere netwerkkaartjes kunnen ook met 5Ghz overweg, dus wat let je om de uitvlucht hierheen te nemen?Bovendien is het ook heel goed mogelijk draadloos alleen als bridge te gebruiken en clients gewoon op ouderwets koper te hangen. Dat maakt natuurlijk niets uit voor het risico op interferentie. | |
Light Image | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 10-11-2008 16:19 |
Je zou zeggen... Bij al die kabels die je al neer moet donderen kan dat ene touwtje er ook nog wel bij. Daarnaast is er ook nog ethernet via het lichtnet. Wellicht is dat ook nog een optie. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 10-11-2008 16:21 |
Dré schreef: Je zou zeggen... Bij al die kabels die je al neer moet donderen kan dat ene touwtje er ook nog wel bij.Daarnaast is er ook nog ethernet via het lichtnet. Wellicht is dat ook nog een optie. Hoe zou dat zich gedragen bij aggregaten en de bijbehorende stroomverdeling op evenementen? (Nieuwsgierigheid, niet cynisch bedoeld). | |
Light Image | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 10-11-2008 16:56 |
JeroenVDV schreef: Hoe zou dat zich gedragen bij aggregaten en de bijbehorende stroomverdeling op evenementen? (Nieuwsgierigheid, niet cynisch bedoeld). | |
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 10-11-2008 16:59 |
Hm lees net dat de performance vrij teleurstellend is (zeer trage verbindingen, net genoeg voor simpel breedband-delen o.i.d.). Ik zat te denken aan ethernet-over-powerkabel voor de laser-aansturing maar dat wordt 'm niet! | |
Light Image | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 10-11-2008 17:06 |
JeroenVDV schreef: Ik zat te denken aan ethernet-over-powerkabel voor de laser-aansturing maar dat wordt 'm niet!Maar de 220Mbit uitvoering haalt die gesuggereerde doorvoersnelheid over het algemeen inderdaad bij lange niet. | |
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 2079 | 10-11-2008 18:43 |
Haha Jeroen, Je zou ook eens kunnen kijken voor aansturing van de laser met ethernet over laser Klinkt gek, is eigenlijk niet helemaal zo gek. Zolang je maar 2 gefixeerde punten hebt met een zichtverbinding, zijn hier standaard setjes voor. https://www.geodesy.hu/en/geodesy_fso/main_menu/home.html Of dit praktisch is bij evenementen even in het midden gelaten :P Er zijn trouwens ook projectjes op internet te vinden om zoiets zelf te maken met enkel een beetje elektronica, wat ledjes en wat rioolbuis. edit @ dre: Wat verwacht je dan dat verder nog mogelijk is? Lijkt me lastig om nog meer informatie te superponeren op een onafgeschermde leiding die ook nog eens door allerhande apperatuur direct op de leiding gestoord wordt? Zelfde met draadloos... Lijkt me eigenlijk dat het einde voorlopig wel in zicht is. Hogere frequenties zijn natuurlijk mogelijk, maar dan wordt een zichtverbinding ook steeds belangrijker. Het radiosignaal gedraagt zich dan steeds meer als licht (3000Ghz is al infrarood). | |
Niet goed, wel hard! | |
RonnieBStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-1-2003 Laatste: 29-7-2019 Berichten: 690 | 10-11-2008 22:36 |
1 x bewerkt. Laatst door RonnieB op 10-11-2008 22:55 joepurlings schreef: Haha Jeroen,Je zou ook eens kunnen kijken voor aansturing van de laser met ethernet over laser Klinkt gek, is eigenlijk niet helemaal zo gek. Zolang je maar 2 gefixeerde punten hebt met een zichtverbinding, zijn hier standaard setjes voor. https://www.geodesy.hu/en/geodesy_fso/main_menu/home.html Of dit praktisch is bij evenementen even in het midden gelaten :P Er zijn trouwens ook projectjes op internet te vinden om zoiets zelf te maken met enkel een beetje elektronica, wat ledjes en wat rioolbuis. edit @ dre: Wat verwacht je dan dat verder nog mogelijk is? Lijkt me lastig om nog meer informatie te superponeren op een onafgeschermde leiding die ook nog eens door allerhande apperatuur direct op de leiding gestoord wordt? Zelfde met draadloos... Lijkt me eigenlijk dat het einde voorlopig wel in zicht is. Hogere frequenties zijn natuurlijk mogelijk, maar dan wordt een zichtverbinding ook steeds belangrijker. Het radiosignaal gedraagt zich dan steeds meer als licht (3000Ghz is al infrarood). Ook mag de line-of-sight niet verbroken worden, we hadden nog wel eens een vogel/duif die er precies voor ging zitten... (laser 20cm hoger zetten als de rand van het gebouw heeft dat opgelost) Voor op evenementen: Ik weet niet hoeveel speling er op de constructie zit waar de lasers op komen te staan, maar dit mag dus uiteraard niet teveel zijn, omdat je met een paar cm speling al de verbinding kwijt kan raken. Ook weet ik niet wat zo'n verbinding doet met een hoop rook ertussen. (al ga ik er wel van uit dat dit niet teveel uit mag maken, bij regen werkt de laserverbinding nog wel) [edit schreef:wat misschien nog wel het proberen waard is (als je van hobby'en houdt), is een wifi richtantenne maken. Een normaal wifi antenne straalt alle kanten op, maar er zijn ook richtantenne's, waardoor je je power kan bundelen, en hierdoor (misschien) een stabieler signaal kan versturen. de ontvanger hoeft niet helemaal 100% correct te staan, daar mag best een paar cm speling op zitten. Je kunt uiteraard voor een hoop geld 2 van die antenne's kopen, maar misschien voor test is het wel leuk om zo'n ding in elkaar te hobby'en met een pringles bus: https://www.turnpoint.net/wireless/has.html via google is hier wel meer over te vinden, sommige gasten beweren zelfs over 10 mijl nog een stabiele 11mbit te halen ! (16km!) | |
Music is what feelings sound like... |