Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 39 van 61)
Moderator(s): Dré
Decibel Drive-inStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2007
Laatste: 23-9-2010
Berichten: 175
23-5-2008 14:52
Wat ook mogelijk is, de Cable Clamp.
Dit zijn een soort losse handboeien razz :p, maar wel verrekte handig. Tevens in het zwart/grijs te leveren en in diverse groottes. Deze gebruiken wij veelvuldig, om de kabels bij het oprollen netjes te binden, maar ook in de truss en langs het statief. Voordeel tegenover tie-wrapjes en tape is dat je er altijd nog een kabeltje bij kunt steken, door ze eenvoudig even los te halen.
I have a drinking problem.... 2 hands, 1 mouth.
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
25-5-2008 14:33

kevinos91 schreef:

je kunt namelijk niet alleen aan de truss hangen, maar ook evt MH's of iets dergelijks er op zetten.
Dit kan bij triangle natuurlijk ook, gewoon staand ophangen..

JeroenVDV schreef:

Wat een ellende, alleen bij beursstandjes waar het niet anders kan rijg je nog wel eens, maar bij producties is dat volgens mij redelijk not-done. Kabels erbovenop bij vierkanttruss (en dat hoeft in de meeste gevallen ook echt niet getaped) en in geval van apex-up driehoekstruss kabels aan achterkant bundelen en even wat tape eroverheen.
Jup, bij het 'snellere' drive-in werk doen wij dit ook altijd, kabels achterlangs, tape erover.
Klus klaar? trek je het er zo allemaal weer vanaf.

Echt een hekel heb ik eraan, wil je een kabel uit je truss trekken, blijft 'ie achter IEDER driehoekje haken angry angry angry
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
25-5-2008 15:22
dat is de rede dat ik voor vierkante truss ben gegaan. Mede omdat je je kabels gemakkelijk bovenop kunt leggen.
Alles op zijn plek? even met een handje jan-willempjes erlangs lopen en alles is netjes. al zijn die janwillempjes niet eens altijd nodig. Andere rede om voor vierkant te gaan was omdat het verhuurbedrijf waar ik altijd huur deze ook heeft en ik ze dus gemakkelijk kan combineren/bijhuren.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
7-8-2008 11:37
Hallo Mensen,

Ik heb wat doorgelezen maar kan niet een exact antwoord op mijn vraag vinden. Ik heb binnekort een klus en ik wil daar een 30-50 meter lange truss ophangen. Deze ga ik vastmaken aan 8 takels die ieder 500 kg kunnen houden. De takels hang ik met steels van 1 ton op aan de dwarsliggende betonnen balken. De truss is prolyte h30V.

Hoe bereken ik simpel hoeveel er aan de truss kan hangen?
I Love House Music!
KevVStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2006
Laatste: 22-8-2012
Berichten: 11
7-8-2008 14:25
Michiel, het zijn t4tjes wat er aan komen hangen, hoef je over het gewicht geen zorgen te maken.

Als ik je spreek op msn zou ik je wel even een progammatje geven waarmee je het kan berekenen.
][Kevv][
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
7-8-2008 14:50

KevV schreef:

Michiel, het zijn t4tjes wat er aan komen hangen, hoef je over het gewicht geen zorgen te maken.
Huh?! Omdat het T4'tjes zijn die eraan komen te hangen hoef je je over gewicht geen zorgen te maken? Een T4 met 4x par-56 (persglas-lampen) weegt al gauw 14 kilo, en dan komt er nog bekabeling in die truss bij. Daarnaast weegt H30V-truss ook het nodige!!!!

Heb je gegevens van de betonnen balken?
Light Image
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
7-8-2008 18:22
Bovendien, het verschil tussen 30 en 50 meter truss, is qua bealstbaarheid en gewicht nog al aanzienlijk shut up :X Ook het hijsen aan 8 takels vergt de nodige rekenkunst. Ik mag toch hopen dat je het niet als een stuk aan elkaar gaat tikken shocked 8O Verder, een programmatje dat kan rekenen met 8 takels? om eerlijk te zijn nog nooit van gehoord.

Om zo maar te zeggen het zijn maar t-4tjes, je hoeft niet te wegen en te rekenen, slaat mijns inziens helemaal nergens op. De gene die deze onzin uitkraamde mag wat mij betreft per direct uit de entertainmentbranche worden gedonderd en ook direct vervolgd voor op zijn minst grove nalatigheid. Want ik vrees nu al het ergste voor de bouwkunsten van deze persoon in het verleden, heden en de toekomst.

klunz.
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
8-8-2008 17:20

klunz schreef:

Ik mag toch hopen dat je het niet als een stuk aan elkaar gaat tikken shocked 8O
klunz.
Dat had ik wel in mijn gedachte. Waarom raadt jij mij dit af?
I Love House Music!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
9-8-2008 05:07
Met wat voor takels wil je eigenlijk gaan hijsen dan?
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
9-8-2008 11:56

Mifex schreef:

klunz schreef:

Ik mag toch hopen dat je het niet als een stuk aan elkaar gaat tikken shocked 8O
klunz.
Dat had ik wel in mijn gedachte. Waarom raadt jij mij dit af?
Ik hoop nog steeds dat je dit als grap bedoelt, of wens je echt een serieus antwoord?

In het laatste geval, zoek in je tabellenboek ashamed :$ de maximale overspanning tussen 2 punten van de door jou gebruikte truss. En ga daarna maar rekenen met je acht takels en de krachten die de verschillende ophangpunten te verwerken krijgen. hoef je er nog niet eens lampjes in te hangen en kabel mee te rekenen sneaky :V

tip, op 3 takels reken je al 20% 60% 20%. bij 8 takels worden dat nog leukere verhoudingen. nog afgezien van het feit hoe je het recht omhoog wilt krijgen. dus al zeker niet met handtakels.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)