Forum > Geluid

Iemand ervaring met DAP RS-215 & DAP RS-218B?

(84 reacties. Pagina 6 van 9)
Moderator(s): Dré
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
24-4-2008 12:42

alleznet schreef:

Marc Ebbers schreef:

Hoeveel man kan een sub top setje van de RS serie aan op disco volume?

Iemand enig idee, ben wat rond aan het kijken dus vandaar.
Onder subtop versta je 2x dubbel 18" sub en 1x dubbel 15" / 1" top? In dat geval denk ik dat je toch wel een 150-200 man kunt halen op beetje disco niveau mits goed geprocessed.
Ik doelde op 1 x sub 1x top. Meer budget heb ik voorlopig nog niet. ashamed :$
Focus on the customer and the rest will follow.
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
24-4-2008 12:55
Dan wel die 1x1 combi maal 2 neem ik aan? razz :p laugh :D

Wij gebruiken niet het volle vermogen van de kasten, omdat we er te kleine versterkers achter hebben hangen om alles eruit te halen. En toch halen we 150 man. Wel processen we de boel netjes.
Als je versterkers hebt die alles uit de kasten halen en ook het goed procest, denk ik dat je makkelijk 150/200 man met deze enkele combi kan halen.
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
G_DStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2006
Laatste: 8-9-2011
Berichten: 8
24-4-2008 18:54
Ik ken de set niet, maar met vergelijkbare set doe ik zo 400-500 man. Het lijkt mij dat 300-350 man in een niet al te grote zaal makkelijk te doen moet zijn.
Dieter(Pulse)Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 125
24-4-2008 20:53
Ik heb een tijdje terug 2 stuks SM215-mk2 gekocht. Dit zijn identieke kasten maar met lak ipv stoffering. (kijk maar naar de codes van de drivers die Highlite opgeeft).

Mijn bedoeling was een stel goedkope maar krachtige echte fullrange kasten bijhebben voor oa. carnavalsgebeuren en kleine feesten. Ik heb nog even getwijfeld tussen de JBL JRX125 en de DAP maar uiteindelijk toch gekozen voor de DAP.
De JBL JRX125 is een kast die ik al genoeg gehoord heb en deze klinkt echt niet lekker. Gaat niet laag en niet hoog. (-3db op 12khz!)
Prijs kwaliteit bevallen deze DAP kasten me eigenlijk prima. Gaan heel hard voor het geld en het versterkervermogen dat je erop zet, klinken zeker niet verkeerd en geven een echt fullrange geluid (45hz-17khz -3db). Let wel op, ze zijn niet echt compact. Het gewicht valt wel goed mee.

Een tijdje terug heb ik ze ook eens een keer als top gebruikt maar dit vind ik eigenlijk zonde van de 2*15incher die erin zit, tenzij je natuurlijk extreem laag crosst. Beter lekker fullrange laten draaien dus.
Kortom, schuif die vooroordelen over DAP even aan de kant en je krijgt een zeer nette kast voor je geld.
MVG. Dieter Antheunis D.D.A. Sound & Light
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
24-4-2008 22:41
met alleen de Hitec HA215 kasten fullrange aangestuurd dmv de processor en uiteraard 2weg dan durf ik ook wel alleen met deze kasten een discootje aan van 150 man!!

Kasten zijn kwa formaat ongeveer hetzelfde. Componenten uiteraard van een heel ander caliber. maar met een combi bass-top per kant 150 man is niet echt om over naar huis te schrijven.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
25-4-2008 04:10

Dieter(Pulse) schreef:

Ik heb een tijdje terug 2 stuks SM215-mk2 gekocht. Dit zijn identieke kasten maar met lak ipv stoffering. (kijk maar naar de codes van de drivers die Highlite opgeeft).

Mijn bedoeling was een stel goedkope maar krachtige echte fullrange kasten bijhebben voor oa. carnavalsgebeuren en kleine feesten. Ik heb nog even getwijfeld tussen de JBL JRX125 en de DAP maar uiteindelijk toch gekozen voor de DAP.
De JBL JRX125 is een kast die ik al genoeg gehoord heb en deze klinkt echt niet lekker. Gaat niet laag en niet hoog. (-3db op 12khz!)
Prijs kwaliteit bevallen deze DAP kasten me eigenlijk prima. Gaan heel hard voor het geld en het versterkervermogen dat je erop zet, klinken zeker niet verkeerd en geven een echt fullrange geluid (45hz-17khz -3db). Let wel op, ze zijn niet echt compact. Het gewicht valt wel goed mee.

Een tijdje terug heb ik ze ook eens een keer als top gebruikt maar dit vind ik eigenlijk zonde van de 2*15incher die erin zit, tenzij je natuurlijk extreem laag crosst. Beter lekker fullrange laten draaien dus.
Kortom, schuif die vooroordelen over DAP even aan de kant en je krijgt een zeer nette kast voor je geld.
De SM-215 MKII is best wel aardig en voldoet full range prima. Je hebt wel wat EQ nodig om het mid-hoog een beetje te onderdrukken.

De JRX-125 is ook wel prima aan het klinken te krijgen met de juiste processing en EQ, en is ook nagenoeg onverwoestbaar. Mocht je over een Behringer DCX2496 beschikken, dan kun je het hoog met dynamische EQ nog redelijk goed onder controle houden.

De SM-218 MKII hoor ik al vroegtijdig over de nek gaan, zelfs met een P-2000 versterker. Naar mijn idee is de X-max wat aan de lage kant en ik vind de poort tuning alsook de speaker opstelling niet juist. Met de juiste subsonic filter instelling, goede filter slopes alsook een beetje EQ is het nog wel enigszins onder controle te houden.

Ik houd het dan liever op simpele basreflex kasten, 6e orde bandpass kasten of de grotere hoorngeladen subwoofers. Ik vind de X-15HL van DAP leuke kleine hoorngeladen subwoofers die behoorlijk wat druk opbouwen en ook nog veel meer vermogen dan de 600 Watt per stuk kunnen verdragen. Met het juiste subsonic filter of een beetje parametrische EQ (EAW style) kun je zelfs 35 Hz bij -3 dB halen zonder problemen en dat is best wel aardig diep.

TCMC
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
25-4-2008 09:46

TCMC schreef:

een beetje parametrische EQ (EAW style)
Nieuwsgierig heid: wat bedoel je daar precies mee?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
25-4-2008 12:06

Watt-Xtra schreef:

met alleen de Hitec HA215 kasten fullrange aangestuurd dmv de processor en uiteraard 2weg dan durf ik ook wel alleen met deze kasten een discootje aan van 150 man!!

Kasten zijn kwa formaat ongeveer hetzelfde. Componenten uiteraard van een heel ander caliber. maar met een combi bass-top per kant 150 man is niet echt om over naar huis te schrijven.

Ik denk ook dat je er wel meer mee aankan... maar zeker MAKKELIJK dit aantal in elke zaal die je normaliter tegenkomt.
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
25-4-2008 12:55

big bang schreef:

TCMC schreef:

een beetje parametrische EQ (EAW style)
Nieuwsgierig heid: wat bedoel je daar precies mee?
Meestal worden bij de EAW subs het gebied tussen de 30 - 40 met een parametrische EQ tot maar liesft +6 dB opgeschroefd. Kijk maar eens naar hun aanbevolen processor settings van de vele EAW subwoofers. Meestal is dat in het gebied tussen de powerdip (wat ik bij EAW moeilijk kan voorstellen) en de subsonic frequentie (Beneden de tuning frequentie.

Voor de veiligheid los ik dit vaak met dynamische EQ op.

TCMC
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
25-4-2008 13:15
Sinds kort wat ervaring met deze set (2x RS-128B, 2x RS-215) en klinkt niet verkeerd.
De set is wat underpowered (P2000 op de subs, dat is gewoon te weinig... zou er liefst 2 achter zetten in brug) en er is nog behoorlijk wat cross-over gespeel nodig om het naar wens te laten klinken, maar dat klinkt het best goed in vergelijking met bijvoorbeeld DAP K-115 of JBL Eon.
Overigens moet je die cross-over elke keer weer opnieuw instellen, want in een grote schoolaula klinkt het setje heel anders dan bijvoorbeeld buiten of in een iets kleinere ruimte met balkon, maar als je weet hoe je het wilt hebben gaat het steeds sneller.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)