Forum > Geluid

Soundcraft delta 200 24/4 phantom power

(51 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
DzjarrStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-9-2003
Laatste: 21-8-2016
20-10-2007 23:58

René Eppink schreef:

Audio XL al geprobeerd?
Ja en daar zou ik volgende week iets van horen denk ik.

Iederen tot zover al erg bedankt voor de moeite!
Ik zeg maar zo: Ik zeg niks...
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
22-10-2007 12:26

JVS schreef:

Sluit je potmeters toch even niet helemaal uit. Ik heb ooit eens een probleem gehad met een Allen&Heath GL2000 (of GL2200). Op de LF-EQ pot was geen gekraak waarneembaar bij normaal draaien. Draaide je echter wat rap over de midden-detent heen (de 0dB "klik"), hoorde je een fikse knal richting je master / subgroepen / auxen. Alle kanalen hadden dit probleem. Na vervangen van alle LF-EQ pots was het verholpen..
En toch duidt die "knal" overduidelijk op een DC probleem. Het symptoom is wellicht weggehaald door de potmeters te vervangen MAAR de oorzaak (DC op de potmeters) was daarmee niet weggehaald. Je ziet wel vaker dat ontwerpers uitgaan van ideale componenten (en dus vergeten wat voor akeligheden je gratis krijgt bij een elco). Zorg er dus altijd voor dat een elco z'n rare gedrag netjes af kan vloeien (liefst niet in een potmeter maar in een weerstandje).

Op zich is het niet vreemd als een niet vaak gebruikte potmeter even een beetje kraakt als je hem weer eens gebruikt. De beweging van de loper over het weerstandvlak zorgt altijd voor een beetje "schoonmaakactie" (en dus zie je vaak dat ongebruikte potmeters een paar keer kraken als ze na lange tijd weer eens gebruikt worden en daarna stil worden).

Maar als het kraken aanhoudt EN zeker als er ook nog sprake is van knallen dan is het zaak alle koppel- en ontkoppel C's goed na te lopen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DzjarrStandaard Lid
22-10-2007 23:40

Dré schreef:

JVS schreef:

Sluit je potmeters toch even niet helemaal uit. Ik heb ooit eens een probleem gehad met een Allen&Heath GL2000 (of GL2200). Op de LF-EQ pot was geen gekraak waarneembaar bij normaal draaien. Draaide je echter wat rap over de midden-detent heen (de 0dB "klik"), hoorde je een fikse knal richting je master / subgroepen / auxen. Alle kanalen hadden dit probleem. Na vervangen van alle LF-EQ pots was het verholpen..
En toch duidt die "knal" overduidelijk op een DC probleem. Het symptoom is wellicht weggehaald door de potmeters te vervangen MAAR de oorzaak (DC op de potmeters) was daarmee niet weggehaald. Je ziet wel vaker dat ontwerpers uitgaan van ideale componenten (en dus vergeten wat voor akeligheden je gratis krijgt bij een elco). Zorg er dus altijd voor dat een elco z'n rare gedrag netjes af kan vloeien (liefst niet in een potmeter maar in een weerstandje).

Op zich is het niet vreemd als een niet vaak gebruikte potmeter even een beetje kraakt als je hem weer eens gebruikt. De beweging van de loper over het weerstandvlak zorgt altijd voor een beetje "schoonmaakactie" (en dus zie je vaak dat ongebruikte potmeters een paar keer kraken als ze na lange tijd weer eens gebruikt worden en daarna stil worden).

Maar als het kraken aanhoudt EN zeker als er ook nog sprake is van knallen dan is het zaak alle koppel- en ontkoppel C's goed na te lopen.
Hee! Ik heb vandaag reactie van Audio XL gehad over het kraken en dat was bij hun een bekend probleem. Inderdaad de koppelelco's, dus die twee van 47uF/63Volt op de print. Ik had nog wat vraagjes voor hun dus had gelijk ook even gevraagd of ze hiervoor een oplossing hadden. Ik zit nu te wachten op de juiste elco's. Heb een goed adresje waar ik ze kan bestellen. Wat ik al eerder zei: In mij gerevisreede tape-recorders zitten o.a. dezelfde als deze. Als ik ze erin gesoldeerd heb laat ik meer weten! Trouwens, ik krijg ook nog een andere voeding waarvan de spanningen wel juist zijn als het goed is. Als dus alle dingen in orde zijn zouden de problemen opgelost moeten zijn. Ik houd jullie op de hoogte!
DzjarrStandaard Lid
30-10-2007 11:49
Hmm,

Ik heb vandaag de koppel-elco's binnengehad en in een paar kanalen vervangen: NIKS! Is hetzelfde gebleven, nog steeds een knal en gekraakt in de gain-potmeter als ik de 48 volt aan- en uitschakel. Na een aantal keer draaien wordt het minder en verdwijnt.

Er zaten 47uF/63V 85 graden in en heb ze vervangen door 47uF/63V 105 graden. Zou toch goed moeten wezen? Hoe kan dat nou?
DréAdministrator
30-10-2007 11:53

dzjarr schreef:

Hmm,

Ik heb vandaag de koppel-elco's binnengehad en in een paar kanalen vervangen: NIKS! Is hetzelfde gebleven, nog steeds een knal en gekraakt in de gain-potmeter als ik de 48 volt aan- en uitschakel.
Die knal bij fantoom aan en uitzetten is SUPER NORMAAL. Ik ken eigenlijk geen tafel die dat niet doet. Is ook niet vreemd aangezien je een stap van 48V zet op een ingang die normaal omgaat met signalen die duizenden keren kleiner zijn.

En dat gekraak... De lading van de elco moet echt ergens naartoe (en bij een minder dan ideaal ontwerp zal dat door de potmeter zijn met alle bijbehorende gedragingen).
Na een aantal keer draaien wordt het minder en verdwijnt.
De lading van de elco is een keer weg en daarmee dan ook het probleem.
DzjarrStandaard Lid
30-10-2007 11:59
Ja goed, begrijp ik, maar we praten hier wel over een soundcraft delta. Niet zomaar een live-tafel lijkt me. OK, hij is niet nieuw, maar zal toch wel beter moeten zijn, zou het niet?
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
30-10-2007 12:04

dzjarr schreef:

Ja goed, begrijp ik, maar we praten hier wel over een soundcraft delta. Niet zomaar een live-tafel lijkt me. OK, hij is niet nieuw, maar zal toch wel beter moeten zijn, zou het niet?
ZUCHT! Wat begrijp je niet aan:

Dré schreef:

Die knal bij fantoom aan en uitzetten is SUPER NORMAAL. Ik ken eigenlijk geen tafel die dat niet doet.
Je zou er ook vanuit kunnen gaan dat iemand die waarschijnlijk heel wat jaartjes langer op deze wereld rondloopt dan jij, EN veel meer ervaring heeft op dit vlak dan jij, heel misschien gelijk heeft.

Overigens, zou bijzonder is jouw Soundcraft tafeltje niet. Een tafel die tweedehands voor momenteel zo'n 350 euro verhandeld wordt noem ik niet "high end".

Daarnaast, in de meeste handleidingen staat DUIDELIJK vermeld dat je NOOIT de fantoom-voeding aan- of uitschakelt wanneer de tafel ingeschakeld is.
Light Image
DréAdministrator
30-10-2007 12:05
Ik weet niet of het altijd maar omschakelen van de fantoomvoeding iets is wat aan te raden is OF iets is wat je in een professionele werkomgeving mag verwachten. Dat laatste vind ik zelfs van niet. Tijdens de opbouw kies je hoe je de fantoom instelt (en op welke kanalen) maar live doe je dat gewoonweg niet!

Als ik tijdens het rijden de autodeur opendoe is er kans dat ik een suis krijg in het interieur. Niet omdat de auto stuk is maar omdat het opendoen van een autodeur iets is dat je normaal doet als de auto stil staat. Toch kan hij wel degelijk open tijdens het rijden (dus de vergelijking met de fantoomschakelaar gaat hier wel op ;-).

Oftewel: Fantoom instellen vóórdat je de tafel gaat gebruiken (tijdens het opbouwen van de klus dus en hooguit tijdens het inregelen).

Een andere optie is het ontwerp van de tafel aan te passen zodat deze "zwakheid" eruit ontworpen kan worden (maar of dat rendabel of zelfs uitvoerbaar is)...

Het vervangen van de elco's in het circuit (waar je nu dus mee begonnen bent) is sowieso geen slecht idee (elco's leven gemiddeld zo'n 20 jaar, grote waarden in warme omgevingen vaak nog korter).
DzjarrStandaard Lid
30-10-2007 12:54

JeroenVDV schreef:

dzjarr schreef:

ZUCHT! Wat begrijp je niet aan:

Dré schreef:

Die knal bij fantoom aan en uitzetten is SUPER NORMAAL. Ik ken eigenlijk geen tafel die dat niet doet.
Je zou er ook vanuit kunnen gaan dat iemand die waarschijnlijk heel wat jaartjes langer op deze wereld rondloopt dan jij, EN veel meer ervaring heeft op dit vlak dan jij, heel misschien gelijk heeft.

Overigens, zou bijzonder is jouw Soundcraft tafeltje niet. Een tafel die tweedehands voor momenteel zo'n 350 euro verhandeld wordt noem ik niet "high end".

Daarnaast, in de meeste handleidingen staat DUIDELIJK vermeld dat je NOOIT de fantoom-voeding aan- of uitschakelt wanneer de tafel ingeschakeld is.
Sorry, maar ik vind dat je belachelijk reageerd. Kunnen we mischien gewoon normaal communiceren? En je hoeft me ook niet te vertellen wat de pris is, dat weet ik namelijk zelf ook...

On topic: Ik heb al meer zo'n tafel gehad en die had het probleem niet! Vandaar dat ik erachter wil komen wat het probleem is. Zo raar is dat toch niet? Waar is anders een forum voor? En er staat niks van in de handleiding, daar heb ik al naar gekeken.

Misschien iemand die iets weet die met zo'n tafel gewerkt heeft?
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
30-10-2007 15:35
Ik reageer gewoon op jouw opmerking:

dzjarr schreef:

Het is namelijk wel "zomaar een live-tafel", zoals vele anderen.
Misschien iemand die iets weet die met zo'n tafel gewerkt heeft?
Ik heb zo'n tafel ook regelmatig in gebruik gehad en die had precies dezelfde "plop" of hoe je het wilt noemen wanneer je (per ongeluk) fantoom in- of uitschakelde met het apparaat aan. Want uiteraard doe je dat wel af en toe tijdens gebruik wanneer je erachter komt dat je het bent vergeten voor aanschakelen.
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)