Forum > Licht

PCDJ DMX

(23 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
29-9-2007 10:31
Nederlandstalige handlijding (snel start handlijding is reeds beschikbaar)
Als het dan maar geen lijdensweg wordt om die handlijding te lezen.
Ik prefereer toch echt een handleiding, die is vaak leerzamer sneaky :V
MarcelDJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-5-2006
Laatste: 19-2-2010
Berichten: 7
29-9-2007 16:44
van een leverancier hier in de buurt heb ik begrepen dat ze het in oktober echt gaan lanceren. klopt dit??
MarcelDJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-5-2006
Laatste: 19-2-2010
Berichten: 7
29-9-2007 20:10
Kan ik iedere dmx controller aansluiten via de dongle.

Ik heb namelijk een JB scanmaster sm1612. Deze vind ik fijn werken.
Het zou zonde zijn dat ik een nieuwe dmx controler zou moeten aanschaffen als externe sturing voor de software
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 139
29-9-2007 21:55

MarcelDJ schreef:

van een leverancier hier in de buurt heb ik begrepen dat ze het in oktober echt gaan lanceren. klopt dit??
Nee dit klopt niet, PCDJ DMX is al geruime tijd leverbaar.
Echter, vanwege de zeer lage introductie prijs kunnen wij onze resellers niet de normale korting geven. Zij zullen (net als ik) met minder winst genoegen moeten nemen of de verkoop prijs moeten verhogen.

MarcelDJ schreef:

Kan ik iedere dmx controller aansluiten via de dongle.

Ik heb namelijk een JB scanmaster sm1612. Deze vind ik fijn werken.
Het zou zonde zijn dat ik een nieuwe dmx controler zou moeten aanschaffen als externe sturing voor de software
De software kan met iedere DMX tafel worden aangestuurd mits de kanalen 1 op 1 zijn toe te wijzen aan de faders(anders moet je PCDJ als fixture (soms zels als meerdere fixtures)op je tafel instellen).

Ik ken de sm1612 zelf niet maar ik ben bang dat je spijt gaat krijgen dat je deze hebt gekocht. Niet dat het een slechte tafel is maar hij is wat te beperkt om PCDJ DMX aan te sturen. PCDJ DMX heeft in het hoofdpaneel al de beschikking over 24 submasters, de SM1612 heeft maar 8 faders. Je zal dus heel wat toeren moeten uithalen om met dit paneel al de basis functies van PCDJ DMX te kunnen gebruiken.
Voor 40 euro meer had je bijvoorbeeld een Behringer LC-2412 kunnen kopen die wel 24 faders heeft. Sterker nog, voor 12 euro minder had je de ShowTec Showmaster 24 gehad met ook 24 faders.
De SM1612 zal je niet beperken in het gebruik van PCDJ DMX Alles blijft gewoon via het toetesenbord/muis/MIDI controller/SMTP tijdcode of audio gestuurd functioneren. De hoeveelheid functies die je vanaf de SM1612 direct kunt bedienen is echter beperkt.
Dit wordt dus puur door het paneel veroorzaakt en niet door de software.

PCDJ DMX (Blue-lite) is een zeer krachtige soft en hardware die met name ontworpen is voor professioneel gebruik en kan dan ook met de meest complexe fixtures overweg, zoals High-end, Coemar, vari-lite, Robe, etc. Maar kan ook direct media severs zoals Arkaos DMX en High-end's Catalyst aansturen. Op PCDJ DMX kun je dus iedere fixture aansluiten. Er is ook geen enkele beperking op het maximaal aantal fixtures of het aantal kanalen dat een fixture maximaal mag/kan gebruiken. Dus de 12 layers van elk 40 kanalen voor Catalyst-pixelmad is geen enkel probleem.

Onlangs is echter gebleken dat de hiervoor benodigde hoge refresh rate wel een probleem kan zijn voor sommige zeer goedkope chinese fixtures. Met name enkele Velleman fixtures kunnen deze snelheid niet goed verwerken. (Maar deze rommel wil je toch niet mee gezien worden als je jezelf een beetje serieus neemt).
Met fixtures van Showtec en JB-systems is er geen enkel probleem. Ik heb zelf een paar winners en 2 dynamo's liggen die het prima doen op PCDJ DMX.

Lucas Homborg,
Fracktone
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
1-10-2007 10:58

fracktone schreef:

Onlangs is echter gebleken dat de hiervoor benodigde hoge refresh rate wel een probleem kan zijn voor sommige zeer goedkope chinese fixtures. Met name enkele Velleman fixtures kunnen deze snelheid niet goed verwerken. (Maar deze rommel wil je toch niet mee gezien worden als je jezelf een beetje serieus neemt).
Kun je bovenstaande toelichten? (en dan bedoel ik niet de denigrerende opmerking over Chinese fixtures maar het "hoge refresh rate" verhaal).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 139
1-10-2007 12:52

Dré schreef:

Kun je bovenstaande toelichten? (en dan bedoel ik niet de denigrerende opmerking over Chinese fixtures maar het "hoge refresh rate" verhaal).
Ik heb niets tegen Chineese fixtures. Over het algemeen krijg je zeer goede producten, zeker voor de prijs, enkele uitzonderingen daar gelaten.
Overigens is het probleem bij één PCDJ-DMX gebruiker gebleken (het kan dus ook nog zijn dat er hier andere problemen een rol spelen) en wij vermoeden dat het probleem zit in het niet goed verwerken van het DMX signaal zit.

Blue-lite (en dus ook PCDJ DMX) gebruikt een active buffer voor het genereren van de DMX signalen in de hardware. Dit is gedaan omdat computers van nature niet real time gebaseerd zijn. Ditzefde wordt gedaan door b.v Enttec pro in tegenstelling tot Enttec's OpenDMX waarbij de DMX packages geheel door de host PC worden gegenereerd. Door de onregelmatigheid kan dit wel eens tot problemnen zoals data verlies lijden.

De refresh rate van Blue-Lite is 30Hz, sneller dan de meeste top-end desks.
Chamsys on PC heeft b.v een refresh rate van 15Hz (voor zover mij bekend, pin me er dus niet op vast).
Dit is met name gedaan omdat de originele gebruikers (waarvoor Blue-Lite is ontwikkeld) veel gebruik maken van pyro techniek en laser shows. Ook media servers (video producties) kunnen vertraging oplopen en storingen in het beeld geven bij lagere snelheid. En zeker voor grote laser/pyro shows is het verschil van triggeren op 1/30st of 1/15de van een seconde zeer belangrijk.

Aangezien wij geen enkele andere aanwijzing van deze gebruiker hebben gekregen waardoor het apparaat niet goed zou werken vermoeden wij dus dat dit apparaat niet goed met de hoge snelheid overweg kan.

Het gaat hierbij om de HQPOWER RGY Laser VDP1001RGYLD9.
Als iemand deze in zijn bezit heeft (in de buurt van Friesland) zou ik het graag eens bij hem/haar komen proberen. (mag natuurlijk ook hierheen komen).

Lucas Homborg
Fracktone
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
1-10-2007 13:45

fracktone schreef:

Ook media servers (video producties) kunnen vertraging oplopen en storingen in het beeld geven bij lagere snelheid.

Storingen in het beeld en vertragingen bij media servers als je DMX een lagere refreshrate heeft? Volgens mij heb jij het verkeerd ingefluisterd gekregen OF niet helemaal begrepen als je dit soort opmerkingen maakt...
Light Image
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 139
1-10-2007 14:01

JeroenVDV schreef:

Storingen in het beeld en vertragingen bij media servers als je DMX een lagere refreshrate heeft? Volgens mij heb jij het verkeerd ingefluisterd gekregen OF niet helemaal begrepen als je dit soort opmerkingen maakt...
Leg eens uit waarom dat niet zou kunnen dan?
Het gaat hierbij wel om servers die via DMX aangestuurd (kunnen) worden. Arkaos/Catalyst.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
1-10-2007 14:06

fracktone schreef:

JeroenVDV schreef:

Storingen in het beeld en vertragingen bij media servers als je DMX een lagere refreshrate heeft? Volgens mij heb jij het verkeerd ingefluisterd gekregen OF niet helemaal begrepen als je dit soort opmerkingen maakt...
Leg eens uit waarom dat niet zou kunnen dan?
Het gaat hierbij wel om servers die via DMX aangestuurd (kunnen) worden. Arkaos/Catalyst.
De video en effecten worden afgespeeld door de mediaserver. De DMX-in doet niets meer dan het triggeren van video-playback, effecten en dergelijken. Triggeren dus. Mag jij me vertellen hoe je met een te lage refreshrate een storing in het beeld weet te krijgen.

Als je nou het (realistische) voorbeeld van het aansturen van grote aantallen LED-fixtures had genoemd, had ik er nog in kunnen komen (want dat is waar enkele DMX-sturingen echt de fout in gaan; je gaat geen vloeiende fades en verschil tussen fixtures bemerken).
Light Image
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 139
1-10-2007 14:55
1 x bewerkt. Laatst door Fracktone op 1-10-2007 14:58

JeroenVDV schreef:

De video en effecten worden afgespeeld door de mediaserver. De DMX-in doet niets meer dan het triggeren van video-playback, effecten en dergelijken. Triggeren dus. Mag jij me vertellen hoe je met een te lage refreshrate een storing in het beeld weet te krijgen.
Als je van het ene beeld naar het andere beeld fade (zeg in 1 of 2 seconden) dan zal met een lagere snelheid het geheel als schokkerig overkomen. Bij 30 beeld wisselingen per seconde is dit voor het oog niet meer waarneembaar en zal de fade als vloeiend gezien worden.
Dit gaat natuurlijk niet op als je een op de server geprogrammeerde fade(time triggerd. Want dan zal de server zelf de benodigde beelden genereren.

JeroenVDV schreef:

Als je nou het (realistische) voorbeeld van het aansturen van grote aantallen LED-fixtures had genoemd, had ik er nog in kunnen komen (want dat is waar enkele DMX-sturingen echt de fout in gaan; je gaat geen vloeiende fades en verschil tussen fixtures bemerken).
Is ook een goed punt.

Dit gaat tevens ook op voor movingheads, als een head 30 nieuwe posities per seconde krijgt zal deze veel vloeiender bewegen als wanneer hij 15 stappen per seconde neemt.
Zeker als het gaat om grote bewegingen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)