Forum > Geluid

Het Ecler Nuo5-topic

(621 reacties. Pagina 59 van 63)
Moderator(s): Dré
TjabbeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-12-2004
Laatste: 31-7-2007
Berichten: 4
30-7-2007 18:48
Ik heb zojuist een groot probleem ondervonden met mijn Ecler Nuo5.
Mixer iets meer dan een jaar geleden aangeschaft via New-Line. Ik was net heerlijk aan het draaien, beetje met de effectenbak aan het spelen tot ik ineens in het schermpje van het effectenpaneel waar de tijd wordt aangegeven de letters PC verschijnen ipv het tijdframe van het effect. Tegelijk viel het blauwe indicatielampje bij het effect weg, echter alles werkte nog wel. Ik gestopt met draaien en op het moment dat ik de mixer uitzet hoor ik een soort 'tik', alleen niet heel erg hard. Er is nu geen beweging meer in te krijgen sad :( . Als ik hem aanzet is alles dood, niks werkt. Kabels opnieuw aangesloten maar dat helpt ook niet.

Ik vrees het ergste....maar heeft iemand tips?
Anders is dit gewoon garantie neem ik aan?
DjenvoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-6-2004
Laatste: 11-3-2012
Berichten: 37
30-7-2007 21:02
zekering niet kapot?
Bij mij springt ie ook wel eens op pc, maar na het uitzetten van de mixer doet alles het weer.
TjabbeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-12-2004
Laatste: 31-7-2007
Berichten: 4
30-7-2007 23:31
De zekering was inderdaad door, thanx!
Morgen nieuwe halen en hopen dat er binnenin niks kapot is.
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
31-7-2007 02:57
Maar dan nog, een zekering gaat niet zomaar stuk lijkt me..

Ik heb zelf de Nuo overigens ook wel behoorlijk misbruikt, maar bij mij is dit voorval dat jullie beschrijven gelukkig nog nooit gebeurt.
TjabbeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-12-2004
Laatste: 31-7-2007
Berichten: 4
31-7-2007 16:05
De reserve-zekering knalde er ook meteen uit. Dat wordt terugsturen :(
Bart1981Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2007
Laatste: 15-2-2009
Berichten: 12
7-8-2007 17:11
Sinds vandaag ben ik ook een gelukkige bezitter van een Nuo5. Welliswaar een tweedehands van bijna 2 jaar oud, maar dat mag voor mij persoonlijk de pret niet drukken.
Nu heb ik wel twee vragen.

De jongen van wie ik het mengpaneel kocht vertelde dat de uitgangen (neem aan de xlr) dat die niet gebalanceerd zijn. Hij vertelde dat hierdoor je soms een soort van knal kan horen door de speakers. Nu ben ik zelf onbekend op dat gebied, maar kan iemand een uitleg geven wat het verschil is tussen gebalanceerde en ongebalanceerde uitgangen? En is het mogelijk om van de ongebalancaarde uitgangen, gebalanceerde te maken?

Verder zit er op deze versie een H-Line en een L-Line. Nu heb ik al gelezen dat dat te maken heeft met het ingangssignaal (high/low). Ook hierbij vraag ik me af of er van de L-Line geen H-Line te maken is (zonder al teveel poespas). Zo niet geen probleem, maar vroeg het me gewoon af.
Music was my first love, and it will be my last.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
7-8-2007 17:21
De gebalanceerde uitgang van de Nuo 5 is zo gebalanceerd als het maar kan. Zie ook de zeer duidelijke handleiding die bij de mixer zit (uiteraard werkt die laatste alleen indien hij gelezen wordt ;-)

Klikjes bij het in en uitschakelen hebben niets te maken met wel of niet gebalanceerd zijn van de uitgangen.

Het aanpassen van Hi-line naar lo-line en vise versa is voor de minder ervaren techneut (en ik denk dat we daar hier wel over mogen spreken) niet te doen (het is allemaal SMD in de Nuo 5).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Bart1981Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2007
Laatste: 15-2-2009
Berichten: 12
7-8-2007 18:21
Ok dank voor je snelle antwoord.

Na wat op internet rond gespeurd te hebben kreeg ik al het idee dat de xlr uitgangen gewoon gebalanceerd waren en dat dat ook meer te maken heeft met ruisverhouding in het geluid. Snap alleen dan niet waar die gast het over had met knallen die er uit zouden kunnen komen. Volgens hem met name bij zware geluidssystemen.

Ik ken het idee wel denk ik, had het met een versterker die kapot was, die begon ook te knallen (versterker voor in de auto trouwens). Dus lijkt me eerder iets wat dan te maken heeft met versterkers dan met het mengpaneel.
Music was my first love, and it will be my last.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
7-8-2007 18:32
Als je een mengpaneel of randapparatuur (equalizers etc.) uitschakelt terwijl de versterkers nog aanstaan hoor je een knal in je speakers. Bij het ene apparaat is die knal harder dan bij het andere. Daarom schakel je normaal gesproken eerst je versterkers uit voordat je andere apparaten uitzet.

Met gebalanceerd of ongebalanceerd hebben die uitschakelknallen -zoals gezegd- niks te maken. Leuk die figuren die niet gehinderd door kennis onzin lopen uit te kramen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
KnakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 19-8-2007
Berichten: 13
8-8-2007 21:44

dj beat schreef:

Even een vraagje:

Zijn er nog mensen die last hebben van krakende potfaders. Mijn is nu een 1,5 jaar oud en begint last te krijgen van krakende potfaders (met name 2 mid-potfaders). Mixer heeft altijd op kamer gestaan.

Mvg
Bjorn
Bij mij kraakt de potfader van de PFL-MIX een beetje, maar die wordt ook wel heel erg veel gebruikt aangezien ik bijna altijd met de koptelefoon draai. Ik vind het niet storend. Voor de rest heb ik geen last. Mijn mixer is 3 jaar oud en heeft al veel meegemaakt. Als de faders/potmeters wel kraakten had ik het eerlijk gezegd niet zo gek gevonden.

Wat ik wel heb (Dit is mijn eigen domme fout geweest... schaam, schaam ashamed :$ ... Ik hoop dat jullie er nu voor uitkijken!!!) is dat ik een keer perongeluk een "feedback loop" heb gemaakt van de pc naar mixer en weer terug. Ik heb dus een ingang EN een uitgang op de pc aangesloten. Dit kan wel, maar dan moet je je pc wel goed instellen. Anders wordt er een schadelijk signaal door je mixer en computer heen gepompt. Je moet dan het record kanaal van je pc muten en dat had ik dus nog niet gedaan.
Wat is er nou gebeurd: De speakers die aan mijn mixer hangen die stonden uit. Dus zonder het te weten heeft mijn nuo (en de geluidskaart) 5 minuten op zijn donder gehad. Nu is 1 line-in en een paar uitgangen van mijn mixer kapot. De geluidskaart kon ik ook weggooien..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)