Forum > Newbie Forum

DMX????uhhh tja.....

(37 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
KristofStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 1-11-2003
25-6-2003 22:26
Ja prachtige, simpele, verstaanbare uitleg GoeieGast. Tenminste nog iemand die de 'kleintjes' onder ons vooruit wil helpen.
Ik weet ook wel dat er al véél topics over dmx zijn geweest, maar er is toch nog nooit iemand met zo'n heldere algemene uitleg geweest.
Sommigen zouden schrik krijgen om nog iets te durven vragen...
Dus : als iemand geen zin heeft om weer eens zo'n 'domme' vraag te beantwoorden : niet beginnen lullen dat er al elvendertig keer over gepraat is geweest, dat je de zoekfunctie moet gebruiken bla bla bla... NEEN gewoon NIET antwoorden dan!
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
25-6-2003 22:40

dekkertje schreef:

Nou, ik ben trots op je. Maar ff serieus, dat heb je goed verteld. Ik heb op m'n school net een hele module over DMX 512 gehad. Officieel is DMX niet de juiste benaming, maar van mij mag je het gebruiken. DMX heeft als toevoeging 512. Ik zeg het maar ff. Op school werd ik ook verbeterd.
Met Vriendelijke groet,
Dekkertje
DMX is idd niet de juiste benaming. Maar een van de drie signalen heeft een banaming die in combo met D en M niet lekker zou klinken. en 512 is een van de verschillende protocolen dmx.
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 10-2-2025
25-6-2003 23:10
Een heel duidelijk verhaal van Movergauw. Precies wat we op het newbie-forum graag zien!

DMX staat trouwens niet voor een benaming van 3 signalen maar voor Digital MultipleXed.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
John_voofStandaard Lid
Sinds: 16-5-2003
Laatste: 12-5-2016
26-6-2003 13:05
bedankt! Met zon uitleg kan ik zeker wat meer dan al die links naar andere topics.
John_voofStandaard Lid
26-6-2003 13:43
ff nog een paar vraagjes.
-over die switchpacks, als je die alleen maar aan en uit schakelen, kun je ze dan toch nog op zo’n DMX tafel aansluiten?Als je de schuifjes op je DMX tafel openzet, reageert de switchpack dan pas als hij helemaal openstaat? Of zijn er dan gewoon een paar schakelaars op je DMX tafel aanwezig?
-Hoeveel dimmingpacks kun je aansluiten op je DMX tafel en sluit je die dan aan (met het aantal kabels dat gelijk is aan de stopcontacten van je dimmingpack ofzo)?
-Kun je als je bijvoorbeeld 3 dimmingpacks hebt met ieder 4 kanalen (vier stopcontacten) aansluiten op een DMX controller met 12 kanalen (3 x 4)?
-Bij moving heads, die kun je toch ook alleen maar aan en uit schakelen? Hoe zou je die moeten aansluiten op een scan controller. Dan zou hij gedimt worden, of sluit je deze aan via een switchpack. Geldt bij een scan controller dan ook hetzelfde verhaal als bij dimmingpack+dmx controller (schuifje 1 is MH op kanaal 1 aan)?
Hoe bedien je dan de effecten van zon MH?

Een heleboel (misschien wel domme) vragen dus, maar als ik weer zon goed uitgelegd antwoordt krijg als dat van GoeieGast dan zou ik er zeker meer van snappen dan zon super technisch verhaal (k zit dan wel in t 2e van t gymnasium, maar nog net geen professor ;) ) Thank you all anyway!
John_voof
RobertoStandaard Lid
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 20-4-2011
26-6-2003 13:59

john_voof schreef:

ff nog een paar vraagjes.
-over die switchpacks, als je die alleen maar aan en uit schakelen, kun je ze dan toch nog op zo’n DMX tafel aansluiten?Als je de schuifjes op je DMX tafel openzet, reageert de switchpack dan pas als hij helemaal openstaat? Of zijn er dan gewoon een paar schakelaars op je DMX tafel aanwezig?
er bestaan dmx switchpacks zoals: www.new-line.nl/v/2295 deze moet je gewoon met je faders (schuifjes) "besturen"
Hoeveel dimmingpacks kun je aansluiten op je DMX tafel en sluit je die dan aan (met het aantal kabels dat gelijk is aan de stopcontacten van je dimmingpack ofzo)?
jep, als je bijv. een showtec showmaster 24 neemt, heb je 24 faders (schuifjes, kanalen) en op elk kanaal gaat 1 par.
Bij moving heads, die kun je toch ook alleen maar aan en uit schakelen? Hoe zou je die moeten aansluiten op een scan controller. Dan zou hij gedimt worden, of sluit je deze aan via een switchpack. Geldt bij een scan controller dan ook hetzelfde verhaal als bij dimmingpack+dmx controller (schuifje 1 is MH op kanaal 1 aan)?
er bestaan aparte controllers voor mh's, de meeste scans hebben 4 kanalen pan, tilt, color, gobo de gemiddelde scan kan niet meer als kleuren en gobo's projecteren. Maar bij movingheads heb je bijv. ook nog een kanaal voor blackout, prisma, dimmer (bij duurdere scans hebben ze ook blackout)
(misschien wel domme) vragen dus.
er zijn geen domme vragen, het is pas dom als je niet ze niet vraagt! maar je moet wel eerst even de zoekfunctie gebruiken voordat je een topic opent, als je er dan echt niks van snapt kan je een nieuw topic openen wink ;) ik hoop dat je er wat aan hebt

mvg

robert
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes!
John_voofStandaard Lid
26-6-2003 16:49
bedankt voor je reactie.
John_voofStandaard Lid
26-6-2003 16:50
Er zijn nog steeds vragen onbeantwoordt gebleven in mijn vorig vragenbericht.
Kan iemand mij deze uitleggen?
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
26-6-2003 17:09

john_voof schreef:

Er zijn tafels met faders, er zijn tafels met knopjes en er zijn tafels met beide. Een switchpack kan je ook bedienen vanaf een tafel met faders. Meestal hoef je niet de schuif helemaal open te zetten om een kanaal op het switchpack aan te zetten, maar floept het kanaal al halverwege de fader aan.

john_voof schreef:

-Hoeveel dimmingpacks kun je aansluiten op je DMX tafel en sluit je die dan aan (met het aantal kabels dat gelijk is aan de stopcontacten van je dimmingpack ofzo)?
Je kan zoveel dimmers aansluiten als je wil. Alleen kan je nooit meer kanalen allemaal apart bedienen dan het aantal kanalen dat de controller uitstuurt. Stel je hebt een 8-kanaals dmx-controllertje, met 8 faders. Hier kan je bijvoorbeeld 1 dimmer met 8 kanalen op aansluiten, of 2 met 4 kanalen. Je kan ook 2 dimmerpacks van ieder 8 kanalen aansluiten, maar kanaal 1 van dimmerpack 1 doet dan altijd hetzelfde als kanaal 1 van dimmerpack 2, etc.

john_voof schreef:

-Kun je als je bijvoorbeeld 3 dimmingpacks hebt met ieder 4 kanalen (vier stopcontacten) aansluiten op een DMX controller met 12 kanalen (3 x 4)?
Ja dus, dimmerpack 1 doet dan dmx-kanalen 1 t/m 4, dimmerpack 2 doet 5 t/m 8 en dimmerpack 3 doet 9 t/m 12. Op ieder van de dimmerpacks moet je dus even instellen bij welk kanaal je wilt dat hij begint: dimmerpack 1 begint bij dmx-kanaal 1 etc. Je kan ook alle 3 de packs instellen om te beginnen bij dmx-kanaal 1, dan doen ze alle 3 hetzelfde (en luisteren ze dus alle 3 naar fadertje 1, 2, 3 en 4).

john_voof schreef:

-Bij moving heads, die kun je toch ook alleen maar aan en uit schakelen? Hoe zou je die moeten aansluiten op een scan controller. Dan zou hij gedimt worden, of sluit je deze aan via een switchpack. Geldt bij een scan controller dan ook hetzelfde verhaal als bij dimmingpack+dmx controller (schuifje 1 is MH op kanaal 1 aan)?
Een moving head of scan sluit je niet aan op een dimmerpack of switchpack. Je plugt het ding gewoon in een stopcontact met vaste spanning, en hij staat dus de hele tijd aan. De scan luistert rechtstreeks naar je controller. Stel je wilt de lamp van de scan dimmen en de dimfunctie van die scan zit op dmx-kanaal 10, dan schuif je fader 10 naar beneden. De scan "weet" dan dat hij moet dimmen. Hetzelfde werkt dit met de kleuren, gobo's, stroboscoopfunctie etc. Als de kleurfunctie op dmx-kanaal 9 zit schuif je fader 9 naar boven of beneden. De scan wisselt dan van kleur.

Overigens: op een beetje knappe controller hoeft dmx-kanaal 8 niet persé onder schuif 8 te zitten maar kan je dat zelf instellen.
Cappice?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JoepvandemortelStandaard Lid
Sinds: 4-3-2003
26-6-2003 18:39

dekkertje schreef:

Nou, ik ben trots op je. Maar ff serieus, dat heb je goed verteld. Ik heb op m'n school net een hele module over DMX 512 gehad. Officieel is DMX niet de juiste benaming, maar van mij mag je het gebruiken. DMX heeft als toevoeging 512. Ik zeg het maar ff. Op school werd ik ook verbeterd.
Met Vriendelijke groet,
Dekkertje
Dus mijn 1024 kanaals dmx heeft ook de toevoeging 512 ??? Nee dus. Dit staat voor het aantal kanalen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)