Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 27 van 61)
Moderator(s): Dré
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 390
24-10-2006 19:40
Klunz kan heel goed over zijn eigen schoenen pissen mocht dat noodzakelijk zijn. Ook ben ik redelijk goed in het maken van botte uitspraken. wink ;)

Ik heb op dit forum, en zeker ook in dit topic nu al zo vaak uitgelegd hoe het werkt. Heb er gister(Vanmorgen) dus zelfs een 13 stappen plan voor getyped. Ook al meerdere keren een rekenvoorbeeld gepost of iemand anders geholpen.

Maar..... Als je dan naar zo'n stappenplan, wat je dus niet uitvoerd om "whatever" voor reden dan ook, nogmaals de vraag durft te stellen of een ander jouw huiswerk wil maken shut up :X Want zo komt het op mij over, dan bekruipt mij inderdaad wel eens het gevoel waarom ik in hemels, bhoeda's of allah's (ga nog maar even door met dit rijtje)naam nog gratis tijd en geduld in andermans problemen steek angry

Volgen van dit stappenplan is wat mij betreft niet verplicht, maar hoe ik een stuk truss op 2 statieven nog simpeler moet beschrijven? Geen idee. En dit is ondertussen voor mij ook geen uitdaging meer happy :) Ik doe dit dus nog steeds in de ijdele? hoop dat mensen die geen dure cursus willen betalen, (het kunnen betalen is een ander verhaal waar ik me ook al eens over uitgelaten heb, maar dat zal ik voorlopig even laten)er iets van opsteken en we met zijn allen een heel klein beetje veiliger gaan werken. Als iemand dus niet eens de moeite neemt om een heel topic door te lezen en al helemaal niet de moeite doet om een voorgekauwde hap van 13 stappen, die met lagere school wiskunde te begrijpen zijn te gaan volgen, tsja.........

Als er iets niet duidelijk is, wil ik dat best uitleggen. Maar het komt hier duidelijk op niet (willen)lezen neer.

Dus... wink ;)

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
JapieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-6-2004
Laatste: 13-9-2018
Berichten: 37
24-10-2006 22:44
Sorry voor alle ophef hier, ik voel me niet persoonlijk aangevallen door klunz. Ik begrijp zijn reactie wel.

Ik werk normaal altijd met een kleine trussbrug van max 5m met wat parren en wat scans eraan, daaraan valt nog niet veel te rekenen. maar ik wilde gewoon even een soort controle hebben of ik verantwoord bezig ben omdat ik nog geen ervaring heb met grote trussbruggen. Ik wil er niet op het laatse moment achterkomen dat ik iets vergeten heb mee te nemen in de berekeningen. De truss komt boven mezelf te staan trouwens en niet boven het publiek (wel zijn het beide mensen maar ik vind het toch anders)

Ik heb het stappenplan van Klunz doorgewerkt. Ik moest wel even wennen aan de methode maar ik ben eruit gekomen. Met mijn eerste idee zat 9 kilo boven het gewicht (kabels niet meegeteld). Ik ga nu zelf een oplossing bedenken, en als ik er niet meer uitkom laat ik wel weer iets weten. volgens mijn eigen methode kwam ik aan hetzelfde antwoord maar nu weet ik ook zeker dat het goed is.

bedankt voor jullie hulp alvast,
(en ik denk maar liever een keer extra om advies gevraagd als een truss op je hoofd)
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 390
24-10-2006 23:20
Kijk, zo mag ik het graag horen. Eerst lezen daarna wegen, dan rekenen, en daarna misschien vragen? Misschien gaat het nu wel goed komen wink ;)

Trouwens ook voor een kleine trussbrug geldt dat als je hem met meer dan 1 statief/takel of wat dan ook omhoog brengt je officieel een hijsplan met lasten krachten en berekeningen moet hebben. Dus ook voor 3 meter op 2 statieven shocked 8O

Wist je trouwens dat bij het (niet gecontroleerd) instorten van een (truss) constuctie (op statieven) het maar heel zeldzaam is dat iets loodrecht omlaag komt? Omlaag komt het, dat is zeker sneaky :V Maar over het algemeen is er afhankelijk van het breek/bezwijk punt ook nog een voorwaartse/achterwaardse/zijwaardse krachtencomponent. Als je dus iets b.v. 3 meter hoog hebt staan en jij staat er onder, jij wel eens veiliger zou kunnen staan dan iemand die 2 meter van je af staat shut up :X

En graag verneem ik waar je aan moest wennen. Misschien kan ik ook nog wat leren in uitleggen of iets dergelijks wink ;)

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
JapieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-6-2004
Laatste: 13-9-2018
Berichten: 37
25-10-2006 16:51
Ik moets even wennen aan het idee dat je niet gewoon berekend hoeveel gewicht je constructie mag dragen. Bv maximale belasting - gewicht truss. Het getal wat je dan over houdt, is het aantal kilo's wat je eraan mag hangen. in het stappen plan moet je al meteen het gewicht van de te hangen spullen invullen, en de maximale belasting staat pas bij stap 12. wat voor mij een minder logische volgorde is, maar dit is persoonlijk. verder is het wel duidelijk.

en nog één vraagje: wat zouden jullie doen als je net 10 a 15 kilo over je gewicht zit?
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
25-10-2006 17:36
Zwaardere statieven nemen of iets minder inhangen. Overbeladen is en blijft overbeladen, hoe je het ook went of keert. Het zal wel goed gaan, daar niet van, maar je bent overbeladen en MOCHT het omlaag komen en op een controle uitdraaien (worst case scenario), dan kan je zelfs aantonen dat je overbeladen hebt gewerkt en ben je dus altijd fout.

Bovenstaande zal niet 123 gebeuren, dat weet ik ook wel, maar uitgesloten is het ook niet.

Als je nou eens 2 simpele statieven erbij neemt en daar 2 t4's op zet? Is je brug (na opnieuw berekenen) waarschijnlijk wel binnen gewichtsgrens.
Vergeet niet te lachen
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 390
25-10-2006 18:04
1 x bewerkt. Laatst door Klunz op 25-10-2006 19:00

japie schreef:

Met mijn eerste idee zat 9 kilo boven het gewicht (kabels niet meegeteld).
Zitten we nu ineens in een ander plan dan? want 1 tot 6 kilo aan kabels is op een 10 meter truss helemaal niks wink ;)

Wat kun je doen? het komt neem ik aan puur op de statieven neer dus je truss korter maken heet bijna geen zin en je truss over laten steken heeft geen zin! wat dan wel?
1 zwaardere statieven gebruiken
2 gaan rekenen of je met 3 statieven (mits je die hebt) wel uitkomt. Dit moet natuurlijk wel zichtlijn technisch mogelijk zijn en vraagt om een andere rekentechniek dan je truss inclusief belasting gewoon door 3 delen sneaky :V
3 er minder inhangen
4 de hier voor geselde optie van b.v. 2 powerdrive's met een t-4
En ja, er is ook nog een 5. Maar gezien de meningen hierover verschillen en ik deze zeker niet wil aanraden bij onervaren personen, ga ik hem hier niet vertellen shut up :X

Wat je natuurlijk wel kan doen is uitrekenen hoeveel procent je nu eigenlijk elk statief overbelast. 10 kg is nl. voor b.v. een ref 40 heel veel aan overbelasting en voor een genie lift (bijna) helemaal niks. Blijkt die overbelasting nou 1 of 2 % te zijn, dan zul je in je riee mee kunnen nemen dat je dit voor lief neemt omdat je ook al met die 75% regel hebt gewerkt. Dit alles natuurlijk voor je eigen risico en veiligheid. zoals het nu is blijft het overbelasten punt uit.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 390
25-10-2006 18:16
1 x bewerkt. Laatst door Klunz op 25-10-2006 19:01

japie schreef:

Ik moets even wennen aan het idee dat je niet gewoon berekend hoeveel gewicht je constructie mag dragen. Bv maximale belasting - gewicht truss. Het getal wat je dan over houdt, is het aantal kilo's wat je eraan mag hangen.
Het lijkt mij toch, dat je eerst wilt weten of de door jou gekozen truss soort ook geschikt is voor de door jou gekozen overspanning. Zo niet gaat je hele plan hoe mooi ook niet goed komen.

Voorbeeldje? een beetje in jouw straatje maar niet helemaal en even uit het hoofd bedacht.

Ik heb truss, genoeg om 10 meter overspanning mee te maken, er hoeft niet veel in en het hoeft ook niet hoog, laten we zeggen 2 meter hoog razz :p en we hangen een spiegelbol in het midden en 2 t-4's elk op een kwart van die 10 meter.

Het gewicht wat we er in hangen is dus zo goed als niks. Als statieven heb ik even niks anders dan van die grote lifters die ingeklapt al bijna 2 meter zijn, 6 meter hoog kunnen en lachen om een 150 kg per statief. laugh :D

Nu ga ik dit setje bouwen en wat blijkt, voor dat ik aan het inhangen van mijn tweede t-4 toe ben, licht alles behalve de statieven al op de grond ashamed :$ Ra Ra Ra........shit ik heb laddertruss gebruikt shocked 8O

Daarom wil ik dus eerst weten of de truss die ik op het oog heb geschikt is voor mijn project. happy :)

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
JapieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-6-2004
Laatste: 13-9-2018
Berichten: 37
10-11-2006 11:34
Inmiddels zijn er wat plannen gewijzigd. Ik heb overlegd met mn mannetjes die mee gaan helpen die avond en die vonden het ook mooier om misschien de scanners in de zaal op te hangen. Ik zei dat ik dat plan al had gehad maar dat het veel extra werk zou opleveren. Maar dit vonden ze niet erg en we beginnen gewoon al een dag eerder met kabels leggen, we zitten immers alle 3 op die school en hangen we vaker lampen op in de aula voor toneel e.d. Dus dat betekend dat er 60 kilo en wat gewicht van kabels minder aan de truss komt hangen. En dan komt het volgens de berekeningen wel mooi uit happy :) . En ff voordat jullie dalijk beginnen over hoe we de scanners (winners) in de zaal gaan ophangen. Er hangen in de aula 2 buizen (50mm) tegen het plafond waar ook de lampen aan hangen voor toneel. Deze zijn degelijk gemonteerd. Er hebben wel vaker winners aan gehangen en zelfs veeeel zwaardere fresnels. bovendien komen ze niet op 1 punt te hangen maar gelijk verdeeld.

Het feest is op 1 december en de foto's zullen wel ergens verschijnen.

Jaap
Discolamp verhuurStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2006
Laatste: 2-2-2007
Berichten: 3
17-11-2006 21:39
Ik ben benieuwd naar de foto's en hoe het zal aflopen ...
Wie niet strijd heeft al verloren!
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
21-11-2006 14:48
Toch zou ik even navragen bij de school of bekend is wat er aan die pijpen mag hangen. Gewoon om jezelf in te dekken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)