Forum > Geluid

Hoofdtelefoon voor FOH mix/monitoring

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
HolomeusStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 4-3-2009
Berichten: 32
30-6-2006 13:04
beste,

welke hoofdtelefoon wordt er zoal gebruikt bij het fouten opsporen in je mix of op bepaalde kanalen en monitor lijnen vanaf de FOH tafel (tijdens een gig). Wanneer je niet (kan) beschik(ken)t over een monitor(wedge) naast je.
Ik ben op zoek hiernaar. Ik zie vaak de Sony MDR-7509 maar die dempt niet echt het omgevingsgeluid. De Beyer-dynamic DT770M? Alternatieven? BTW, is er een verschil tss DJ-headphones en diegene die soundengineers gebruiken bij het FOH of monitor mixen?
Try, maybe you get there. Think and you'll get further.
Dj NathanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-12-2002
Laatste: 23-1-2013
Berichten: 271
30-6-2006 13:38
Ik heb laatst monitor mix gedaan op een groot podium 12 groepen.
En gebruikte daarbij de Pioneer SE-450 en dat beviel prima.
Hij dempt goed en is erg sterk in het mid gebied, waar de definitie dus zit.
Pearl 2000 in da house!!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 13473
30-6-2006 13:40
MDR-7509 wordt vaak gebruikt, 7506 wordt ook vaak gebruikt, HD-25 idem. Neem in ieder geval een die een beetje neutraal is (dus liever niet de in een eerdere reactie genoemde hoofdtelefoon).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
30-6-2006 15:26
Ik heb altijd een Beyerdynamic DT 770pro bij me. Ik gebruik deze koptelefoons vooral in mijn studio, maar ook voor de FOH/monitor mix. En zelfs voor het draaien (voor zoveel ik zelf draai), maar dat terzijde...

Tot nu toe vind ik ze de beste headphones die je kan krijgen in dat prijssegment, en met die opbouw. Klankkwaliteit en detailweergave zijn prima, evenals het draagconfort en het gesloten karakter. Echt een aanrader. De prijs ligt iets hoger dan de doorsnee hoofdtelefoon, hoewel deze eigenlijk nog best meevalt. Zeker voor de kwaliteit die je er voor krijgt.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
HolomeusStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 4-3-2009
Berichten: 32
30-6-2006 16:02
2 prosoundandlight: De DT770pro dempt die voldoende omgevingsgeluid (-18dB(A))bij Live mixing? De M versie (-35db(A))is bedoeld voor drummers vandaar dat ik deze ingedachte had. Wat is de beste keuze indien ik zou opteren voor de pro, de 250 Ohm of 80ohm? Een voordeel voor de pro: iets goedkoper als de M en zachtere earpads en ze drukken minder op de oren.
Try, maybe you get there. Think and you'll get further.
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
30-6-2006 20:21
Ik vind de 770pro de beste oplossing voor een degelijke hoofdtelefoon, wanneer je deze aanschaft voor FOH gebruik. Ik gebruik zowat alles wat Beyer ooit gemaakt heeft, en ik heb dus ook exemplaren van beide hoofdtelefoons. Toch blijft dit een persoonlijke keuze. Ieder heeft zijn voorkeur, en zijn geliefde "sound".

Ik hoor liever nog een klein beetje hoe de frontmix overkomt, ook terwijl ik de hoofdtelefoon gebruik voor monitoring e.d. Vandaar dat ik de 770 pro geschikt vind. De demping van omgevingsgeluid ligt een pak lager dan bij de M, wat eigenlijk wel duidelijk merkbaar is, maar ik vind dat een pluspunt. Het is weldegelijk een gesloten exemplaar, dus dempen doet hij wel. Vooral hoog-hoogmid wordt best wel sterk tegengehouden (komende van buitenaf natuurlijk).

Voor mij is de M versie nog steeds een echte drumhoofdtelefoon. Ik weet wel dat hij ook wordt aangeraden als FOH phones, maar ik bekijk het toch anders. De m gaat harder, maar ook dat vind ik niet nodig voor FOH werk. Voor mij gaat de pro hard genoeg. En dan heb je nog de volumeregeling, die ik overbodig vind. Als drummer kan het verdomd gemakkelijk zijn om even snel je hoofdtelefoonvolume aan te passen via een regeling tussen de kabel, maar elke mengtafel heeft een volumecontrole voor de phones, waardoor dat ding soms echt in de weg kan hangen.

Wil je dus een hard geluid (let op, de kwaliteit blijft uitstekend hoor...), een volledige afsluiting van je omgeving, een mooie controle (dus zonder "storende" omgevingsgeluiden) (of toch weinig, want compleet afsluiten doet uiteraard geen enkele headphones), en een volumecontrole die in de weg hangt :-), dan kies je best voor de M. Wil je een waanzinnig prachtig en realistisch klankbeeld, een volume dat ook best aardig is, een headphones die je ook nog in andere situaties kan gebruiken (opname, afluistering,...)(en een hoog draagcomfort), dan neem je best de pro.

Persoonlijk raad ik de pro sterk aan, maar misschien past de M beter bij je situatie? Zoals ik al zei, dit is een heel persoonlijke mening. Dat kan bij andere mensen compleet anders worden ondervonden.

Het beste wat je kan doen is toch een keer beide hoofdtelefoons in praktijk met elkaar vergelijken, dan doe je zeker geen miskoop...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
HolomeusStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 4-3-2009
Berichten: 32
12-9-2006 16:31
Om even terug te komen (bump) op de hoofdtelefoons en de impedantie ervan. Wat is het voordeel van de hoog Ohmige (>200 Ohm)hoofdtelefoons? Veel hoofdtelefoonversterkers hebben niet genoeg 'voltage swing' om deze aan te kunnen sturen dus waarom voor een 250 Ohm versie kiezen ipv 80 Ohm?
Is de Beyer Dynamic DT100 of DT150 ook een optie? (ik zie deze veel in studios als monitoring voor de muzikanten).
Try, maybe you get there. Think and you'll get further.
ElsieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2003
Laatste: 27-9-2006
Berichten: 1
26-9-2006 19:36

Holomeus schreef:

Wat is het voordeel van de hoog Ohmige (>200 Ohm)hoofdtelefoons? Veel hoofdtelefoonversterkers hebben niet genoeg 'voltage swing' om deze aan te kunnen sturen dus waarom voor een 250 Ohm versie kiezen ipv 80 Ohm?
250 ohm koptelefoons zijn vooral handig, als je meerdere koptelefoons op 1 versterker wil hangen.
Life is a tale, told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing. (William Shakespeare).
HolomeusStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 4-3-2009
Berichten: 32
27-9-2006 11:58

Elsie schreef:

Holomeus schreef:

Wat is het voordeel van de hoog Ohmige (>200 Ohm)hoofdtelefoons? Veel hoofdtelefoonversterkers hebben niet genoeg 'voltage swing' om deze aan te kunnen sturen dus waarom voor een 250 Ohm versie kiezen ipv 80 Ohm?
250 ohm koptelefoons zijn vooral handig, als je meerdere koptelefoons op 1 versterker wil hangen.
Hmm, goed punt. Had ik niet aan gedacht. Vandaar het studio gebruik voor 250 Ohm versies, de muzikanten delen dan dezelfde koptelefoonversterker. Dus voor ander gebruik (lees geen parallel schakeling) best een 80 Ohm versie zodat je geen problemen tegenkomt met koptelefoon versterkers die een te kleine uitgangspanning uitsturen.
Try, maybe you get there. Think and you'll get further.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)