Forum > Geluid

standaard-instelling compresser/limiter (beringerMDX1400) voor mastersignaal treshold e.d. (disco)

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
BassydebesteStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2006
Laatste: 15-11-2006
Berichten: 9
9-8-2006 23:41

maurice schreef:

Jij vind dat het goed werkt! ik ben een heel concert overal aan het draaien/bijstellen omdat het niet naar me zin is (tijdens, niet aan me limiters natuurlijk). Dus dat 1 instelling overal werkt lijkt me sterk.
Dag Maurice.

Dank voor je post. je zegt dat je geen voorstander bent van 1 instelling compressor/limiter.

Ik draai met mijn setje altijd met de zelfde speakers en dezelfde versterkers e.d..
Kan ik dan niet met dezelfde set niet op een andere lokatie met de zelfde standaard waarden draaien op mijn compr./limiter dan? verandert voor mij eigenlijk nix alleen de zaal waar ie staat dan.

Ik snap dat je met de verandering van speakers en versterkers op grotere en kleinere feestjes anders moet gaan afregelen. Vooral bij live optredens Bands en artiesten...

Ik draai alleen van cd en vrijwel nooit uitversterken van bands e.d.
Kan ik dan niet voldoen met een standaard instelling voor compr/limiter?

En wel waarom?

Groet Bas v Heel
Ik kna 300 woodren pre mniuut tpynen....
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 2053
10-8-2006 08:32

maurice schreef:

Jij vind dat het goed werkt! ik ben een heel concert overal aan het draaien/bijstellen omdat het niet naar me zin is (tijdens, niet aan me limiters natuurlijk). Dus dat 1 instelling overal werkt lijkt me sterk.
Als beveiligingslimiter werkt het prima op die manier, voor een live concert is natuurlijk een totaal andere instelling nodig.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 2053
10-8-2006 08:38

bassydebeste schreef:

Uitsturen van het mengtafel let ik altijd heel erg strak op toe. Beter de versterker wat meer open draaien kom je vanzelf op hetzelfde volume uit. Ook zonder limiter wordt het geluid bagger als ik te hard uit stuur.
Je zegt het geluid wordt lelyk (knijpent en ongewenst)als ik teveel limit.
Je zegt de ratio 1:∞ dat wil dus zeggen alles eruit knallen wat boven de tresshold uitkomt(0db) dan ben ik dus zo kijkhard aan het limiten dat ik het al ga horen? de toppen uit de sinussen aan het snijden? is dit niet wat resoluut dan?
Om je aparatuur te beveiligen niet. Als je met een verhouding gaat werken die anders is, betekend dit dat je bij flinke uitsturing op je tafel alsnog je versterker in de clip kan jagen, zij het dat je maximum in verhoudig wat wordt dichtgedrukt.
Wellicht een optie om het handboek PA eens door te lezen over de werking van een limiter (compleet met grafieken)
Ik kan mijn mengpaneel niet op 0 db afregelen; er zit geen db meter op.
Wel kan ik op de ledjes netjes de groene zone aanhouden en alleen bij basspieken in het oranje uitsturen.
Wel een input/output meter op de autocom-pro waaraan ik het kan zien.

wat zou dat voor metertje zijn dan? shut up :X
De tresshold expandergate uit? Snap je uitleg niet helemaal.
Je zegt het geluid wordt alleen doorgegeven als het over een bepaald minimum wordt weergegeven? Als ik 'm op 10 db zet wordt er dan alles onder de 10 db weggesneden?
(tiesto remix geluisterd en ja een ballennummer) Ben ik dan alle muziek onder de 10 db kwijt..?
Das mooi sjit dan ..alle intermezzo's weg dus..
Of begrijp ik je nu fout?
Vreemde functie dus dan.
En op vol volume ook alle kleine frequenties weg die je toch niet hoort; en dus meer versterker vermogen over hebt om op de speakers te kunnen zetten?
Zoiets?
Nee, niet frequentie afhankelijk. Een gate moet je gewoon in disco bereik niet willen gebruiken. Voor live toepassingen wil je bijvoorbeeld alleen de kick van de bassdrum hebben, niet de ritselende schoenen van de drummer. Dus een gate erop, alleen de kick komt door, de rest wordt de gate dichtgeslagen en is het dus muisstil (op dat kanaal dan)
Ook handboek PA behandeld de gate
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
XkStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-7-2006
Laatste: 10-8-2009
Berichten: 59
12-8-2006 19:00

maurice schreef:

Jij vind dat het goed werkt! ik ben een heel concert overal aan het draaien/bijstellen omdat het niet naar me zin is (tijdens, niet aan me limiters natuurlijk). Dus dat 1 instelling overal werkt lijkt me sterk.
Ja sorry even onduidelijk langs mijn kant; de limiter gaat niet op verplaatsing en is inderdaad enkel voor veiligheidstoepassingen, op die manier geraakt mijn versterker nooit in de clip en blaas ik dus mijn tweeters niet op (vroeger meermaals gehad razz :p ). Samen met een versterker die onder de clipgrens blijft is er bovendien geen enkel gevaar voor opblazen van mijn setje speakers. Mocht hij wel op verplaatsing gaan is het natuurlijk te verstaan dat hij telkens juist moet afgesteld worden volgens de toepassing en de apparatuur waar hij opzit...
BassydebesteStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2006
Laatste: 15-11-2006
Berichten: 9
13-8-2006 22:56
Bedankt allemaal voor de duidelijke uitleg over limiters....

Ik denk dat ik m'n limiter nu wel naar behoren instellen kan nu..
beetje prutsen en luisteren moet het helemaal lukken..

Heb zo'n beetje alle topics hierover gelezen en het is me allemaal duidelijk nu denk ik..
(ongeveer 2 en half uur gelezen denk ik..)

Wel hier nog ff een topic kickje..
Komt ie dan he!

-> Iedereen heeft het nu alleen maar over limiten en alles wat daarbij komt kijken.
Alleen is me nu nog steeds niet duidelijk...
De beringer is compresser en limiter ineen..

En hoe krijg ik die compressie er nu op..
Alle berichten zijn alleen over het limiten maar compressen zie ik nog nix over..

Expander gate/tresshold/ratio/attack/release en output db...allemaal duidelijk voor het limiten!
Maar compressen?/ hoe dit nu..
Misschien met Process enhancer?? staat in de specs alleen maar "dynamiek verhogen die je met limiten en compressen verloren bent"..

Iemand een uitleg? Zal wel met dezelfde knoppen te maken hebben die ik ook gebruik om te limiten....Kan ik dan geen compressie en limiten in 1 apparaat.
Is de functie er wel maar moet je nu kiezen het 1 of het ander??

Iemand die het me uit kan leggen??

Alvast bedankt

Groet Bas
Ik kna 300 woodren pre mniuut tpynen....
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 2053
14-8-2006 08:28
To compress: samendrukken
to limit: limiteren, grens bepalen.
Oftewel, als je je ratio op een verhouding zet, beperk je het oplopende volume,
met limiten beperk je de toename tot 0, oftewel, grens is grens.

Groeten
Frank
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BassydebesteStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2006
Laatste: 15-11-2006
Berichten: 9
14-8-2006 12:44
Bedankt kga het Pa Handboek eens goed doornemen.

Van die Kameraad van me het boek gekregen.

Het PA-Handboek Alles over geluidsinstallaties
van R. Beckmann is dit het boek waar jullie over praten?

Groet Bas.
Ik kna 300 woodren pre mniuut tpynen....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
14-8-2006 13:47
Boeken hebben een ISBN nummer (een nummer dat voor elk boek uniek is). Vermeld dat nummer er even bij...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BassydebesteStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2006
Laatste: 15-11-2006
Berichten: 9
14-8-2006 15:39
Oki ff zoeken...

ISBN 90-70160-76-5

Isbn nummer; Het p.a. handboek Alles over podium geluidsinstallaties R. Beckmann

Wel een oud beestje dit boek nl. April 92.. (2e druk)

mmm was toen niet de aardbeving in roermond??

Groet B.
Ik kna 300 woodren pre mniuut tpynen....
BassydebesteStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2006
Laatste: 15-11-2006
Berichten: 9
14-8-2006 15:43

Frank76 schreef:

P.S. zal mijn instellingen eens bekijken en die later posten.
Heb je nog gekeken voor je instellingen?

FF spieken is misschien niet de beste manier maar wel vaak erg leerzaam!

Iemand anders nog die de instellingen kan posten?

Zal wel mooi zijn kunnen we gelijk de achterliggende gedachten erbij vermelden.

bvd. bassy
Ik kna 300 woodren pre mniuut tpynen....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)