Forum > Geluid

koormicrofoons

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
JariStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-8-2005
Laatste: 19-7-2006
Berichten: 6
3-7-2006 13:53
Kan iemand tip geven voor aanschaf van koormicrofoons.Koor bestaat uit 55 personen 35 dames en 20 heren.Wordt alleen gezongen met eerste en tweede stem.Hele forum afgezocht niets bruikbaars kunnen vinden.Budget is ongeveer 180 tot 200 euro per stuk.Bij voorbaat dank.
Gr J.
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
3-7-2006 13:59
1 x bewerkt. Laatst door Maurice op 3-7-2006 14:05
hoe ga je het toepassen, mic voor een groep of per persoon. op staanders of hangend aan plafond of truss??

zo heb je van sennheiser mooie gooseneck mics ideaal om aan de rand van een podium te zetten of op te hangen.
je kan natuurlijk ook een paar condensators richten.
JariStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-8-2005
Laatste: 19-7-2006
Berichten: 6
3-7-2006 14:02
De bedoeling is per groep op statief i.v.m. optredens.Het is niet altijd mogelijk ze op te hangen.Dacht zelf aantal van 5 nodig te hebben.Gr J.
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
3-7-2006 14:41
Even voor de duidelijkheid: het gaat toch enkel om versterkingsdoeleinden, en niet om op te nemem?

Als je per groep op statief wil werken, zou je voor EV micjes kunnen gaan. Zo heeft Electro Voice bijvoorbeeld de Cobalt 11 in het gamma, een condensatormic die zeer betaalbaar blijft, en toch waanzinnig goed klinkt... Uitermate geschikt als zangmic.

Je moet natuurlijk wel zien dat je groepjes niet te groot worden, want dan heeft deze mic weinig zin.

Waarom vind ik hem interessant in deze situatie? Eerst en vooral voor de klank in het algemeen, en zeker ook voor de zeer lage prijs, die overigens ook goed binnen je budget blijft. Om even over de klank verder te praten: de mic klinkt heel warm, en heeft een mooie laagweergave, die overal duidelijk aanwezig blijft, wat hier wel een voordeel is. Zo kan je bijvoorbeeld het laag sterk van de mic afhalen, om zo iets luider te kunnen versterken (wat vaak wel nodig is als je op deze manier een koor wil uitversterken), terwijl de klank niet wordt "verprutst" door deze handeling. In dat geval ook zeer weinig last van terugkoppeling.

Nog een leuke oplossing zijn grensvlakmicrofoons (ik gebruik ze vooral van Beyer, maar ook andere merken hebben ze in het gamma). Je kan op deze manier relatief goed uitversterken, en je hebt geen statieven nodig. Je moet wel opletten voor het "voetgestamp" e.d. Ik gebruik ze vaak bij kooropnames in multispoor, om een bepaalde sectie achteraf toch nog wat in het licht te kunnen zetten bij wijze van spreken, maar voor versterking zijn ze in de meeste situaties ook wel geschikt.

Echte multimicrofonie (in dit geval: iedereen een micje geven) raad ik af in deze situatie, onder meer omdat er dan toch een nodige kennis moet zijn, en omdat het veel werk met zich meebrengt (en een grotere menger).

Ophangen is ook geen goede manier van werken, omdat het een koor is dat op verschillende locaties zingt. Dus is ophangen niet overal mogelijk, en het is ook meer werken...

opmerking: ik werk graag met Beyer en EV wat betreft micro's, en daarom haal ik ook meestal mics aan van deze merken. Ik heb er de ervaring mee, verkoop ze ook, en ken ze. Dit wil echter niet zeggen dat er geen goede, geschikte mics van andere merken bestaan... Vroeger waren deze merken eigenlijk enkel geschikt voor mensen met het nodige budget, of je moest naar een goedkoper merk gaan, maar nu zowel EV als ook Beyer tegenwoordig heel goedkope mics leveren, mét de gekende merkkwaliteiten, zijn ze wel veel toegankelijker geworden. Vroeger zou je voor het door de OP genoemde budget weinig keuze hebben binnen de gekende microfoonmerken. Nu is dat echter anders...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
JariStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-8-2005
Laatste: 19-7-2006
Berichten: 6
3-7-2006 15:36
Hartelijk dank voor deze ruime uitleg,nu misschien tijd voor de juiste types?
Gr J.
JopEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 5-6-2009
Berichten: 234
3-7-2006 17:38
Wij gebruiken meestal enkele Shure overhead mics (weet zo ff het type niet zou ik even op moeten zoeken) deze werken bij ons ideaal, ze hebben een groot opvanggebied.
MB Audio systems
DJ HanSie VStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2003
Laatste: 11-4-2015
Berichten: 219
4-7-2006 01:05
Zoals ik eerder gemeld heb in diverse topics blijf ik het vaak houden op AKG's.
Bijvoorbeeld een C1000 is een prima microfoon voor koren!
Ook de 451 is zeker niet verkeerd! Zijn in twee versies te verkrijgen (karakteristiek)
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
4-7-2006 09:04
mijn ervaring met koren is dat het regelmatig vrij zacht gezongen word. om ook dit op te vangen moet je ze harder zetten. happy :) maar ik vind de meeste type shure overheads dan nogal veel dingen weergeven die je niet wil horen, geluiden uit de omgeving e.d. maar ook sneller ruizen. die AkG's hebben dat een stuk minder. mijn persoonlijke voorkeur ligt ook dus bij bijvoorbeeld de c1000
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
4-7-2006 09:25
Tja, dat is inderdaad soms wel het geval. Als je met shure (neem nu bijvoorbeeld gewoon een SM57) micjes in overhead werkt, en je bekijkt enkel de klank die je te horen krijgt, dan heb je een klankbeeld dat bestaat uit een sterke ruis (indien je wat luider moet gaan wel te verstaan), en op de achtergrond wat koorgezang dat je moeilijk kan thuisbrengen. Dat heb je met een, zoals ik eerder zei, EV co11 (bv.) niet. Ook met Beyer grensvlakmicjes geldt het omgekeerde (weinig ruis - veel koor)(vb. Opus 51, en de ietwat oudere MPC serie)

Zet je een 57 in overhead op een drum, dan krijg je wel een leuke klank. Uiteraard is dit heel begrijpelijk, we spreken hier immers over een iets ander geproduceerd volume...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
Henkie oet neeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-1-2004
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 39
4-7-2006 12:29
1 x bewerkt. Laatst door Henkie oet nee op 4-7-2006 17:16
De C1000 van AKG is goed mee te werken, zeker gezien de prijs.
Zijn bijna de helft goedkoper geworden als een jaartje terug.
Ik gebruik deze microfoon voor het uitversterken van een smartlappen koor.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)