Forum > Licht

lichtcontroller vs. pc sturing

(63 reacties. Pagina 4 van 7)
Moderator(s): Dré
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
10-5-2006 16:31
Een controller, heb je het dan over een DMX tafel?
Als je faders wil bij je PC programma heb je een DMX interface nodig met een DMX input en een DMX output. Dan ga je van de DMX out van je DMX tafel naar de DMX in van je interface (aan de hand van je software kan je je faders toewijzen aan bepaalde functies enz) en van de DMX out van DMX interface ga je naar je fixtures.
Een ander optie als je met je DMX tafel bv je parren wil sturen en het bewegend licht via PC doe je dit. Van de DMX out van je DMX interface en van je DMX out van je DMX tafel ga je naar een Merger( deze zet de 2 signalen op dezelfde lijn).
exit night into LIGHT
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
10-5-2006 16:32
dan lijkt het mij dat je collisions gaat krijgen in je netwerk, wat leid tot een niet, of slecht werkende lichtshow. dat probleem hadden we in de ICT met de COAX netwerken. alles gaat zenden, en dat botst met elkaar.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
10-5-2006 17:10

Geit schreef:

dan lijkt het mij dat je collisions gaat krijgen in je netwerk, wat leid tot een niet, of slecht werkende lichtshow. dat probleem hadden we in de ICT met de COAX netwerken. alles gaat zenden, en dat botst met elkaar.
Niet waar. Waarom denk je dat er een "merger" tussengaat?
Light Image
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
10-5-2006 19:26
ok, ik had beter mijn huiswerk mnoeten doen voor ik die opmerking had gemaakt.

Ik was in de veronderstelling dat de controllers gewoon rustig op hetzelfde kanaal uit zouden zenden.

Maar kennelijk kun je dit oplossen met een merger.

Kan iemand mij vertellen of de "merge" functie ook standaard op een DMX-controlelr zit?

ga ik ondertussen ook even zoekenwink ;)

geit
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
10-5-2006 19:37

Geit schreef:

Kan iemand mij vertellen of de "merge" functie ook standaard op een DMX-controlelr zit?
Nope, niet bij de budget tafels (behringer, scene-setter, scanmaster e.d.) althans.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
10-5-2006 20:01
Als je faders wil bij je PC programma heb je een DMX interface nodig met een DMX input en een DMX output
Niet zoals ik het eerder voorstelde.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
11-5-2006 01:52

DeMennooos schreef:

Niet zoals ik het eerder voorstelde.
Klopt, dat kan ook met een elc (sidekick fader10) tafetje, dat "kreng" is echter zo duur dat je dan toch weer uitkomt op de sunlite/ daslight DMX in/out interface.
Bij martin hoef je ook niet persé de vrij dure martin wing aan te schaffen, er is daarvoor ook een alternatief.

@Geit
Er is nog veel meer zoekwerk leesvoer. Alles kan je namelijk ook nog via midi aansturen. Loopt je show mooi synchroon wink ;)
Het aansturen van DMX gaat stukken verder, zo kan je zelfs met je pocketpc je lichten bedienen.
elc

Martin.
kvm entertainment
DJ-MarcuzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-3-2006
Laatste: 23-7-2006
Berichten: 29
22-5-2006 17:48
Hallo,

Ik zie aardig wat topics over light sturing via de pc, en zie door de boompjes het bos niet meer.

Dus ik hoop dat als ik hier me doel ner zet dat iemand mij op het goede spoor zou kunnen zetten

Doel:
Light shows in elkaar zetten op me laptop, en zien zonder de lampen aangesloten te hebben. Omdat ik bijv al weet welke muziek er gedraait word, dat ik er al een show bij in elkaar kan zetten en later dan pc aansluiten op de dmx kabel, adressen invoeren en afspelen (wel onder mijn controle dus sommige stukken verlengen of lopen)

Later wil ik wel een controller aan de pc met wat knoppen en misschien wat faders, waarmee ik de show an sturen. mag ook een midi apparaatje zijn

Het budget voor de software: 0 tot 100 euro
Het liefste gratis software.
Voor de dmx controller ben ik wel bereid wat geld uit te geven, maar zeker niet meer als 200 euro
En een conttrollertje met knoppen en miss wat faders mag oook niet als te duur zijn. het programma moet wel kunnen werken zonder zo een controller

Alvast bedankt, Marcus
He? Wat? Wat? Wat? Wat? Wat? Wat? Wat? Wat? Wat? Wat?, Only 10 Watts Marcuzz, thats not very Bright !
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
22-5-2006 18:24
oplossing voor wie handig is met computers:

dmx4all dongle halen, en een programma als sunlite oid laten denken dat het hun dongle is(dmv programmeren) vervolgens je show doen

wie niet handig is met computers:
daslight aanscahffen, kost even een paar centen voor de controller, maar is wel de simpelste sturing.
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
22-5-2006 18:32
1 x bewerkt. Laatst door Stekelvarke op 22-5-2006 19:30
de beste gratis software is Chamsys (althans in mijn ogen, ik heb zowel freestyler, chamsys en nog een hele reeks andere freeware getest) Je zit bij alle freeware met het probleem dat er geen 3D visualisatie beschikbaar is.
Het goedkoopste programma met 3D visualisatie is naar mijn weten Daslight(dat zit rond de 400/500 euro).

Faderpanelen is mogelijk met de meeste software, maar afhangkelijk van de software zal het via DMX-in usb of ander oplossingen (zoals bv bij chamsys de mogelekheid om een faderwing en interface over USB)

EDIT: kleine toevoeging, er kan met de programma's zonder ingeboude 3D visualisatie ook een visualisatie gemaakt worden maar dan met externe programma's (zoals WYSIWYG,capture MSD,...) Maar deze zijn natuurlijk ook niet gratis.
exit night into LIGHT

Terug naar forum Reageer (zonder quote)