Hoe ver open draaien??
(23 reacties. Pagina 2 van 3)Moderator(s): Dré
Mr_jowsStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-2-2003 Laatste: 16-10-2013 Berichten: 765 | 10-2-2006 08:59 |
Je hebt toch oren gekregen van je pappa en mamma (hoop ik tenminste)? | |
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link! | |
DJ.TStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-8-2003 Laatste: 1-11-2024 Berichten: 1207 | 10-2-2006 09:07 |
stompinne schreef: gain, ed. zijn niet echt van toepassing. | |
Darth Crossfader | |
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 10-2-2006 20:26 |
stompinne schreef: ik klooi nooit met de mixer zijn outputHier, lees de eerste twee topic maar eens aandachtig door. Ben je er dan nog niet uit, gebruik dan de zoekmachine wat beter. Topics zijn niet alleen topics omdat ze een titel hebben gekregen, maar vooral ook omdat je, als je op die titel klikt, een prachtige wereld van stukken tekst tegen zult komen. Lezen kost tijd, maar als je echt iets wilt weten is dat toch echt the way to go. | |
StompinneStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-4-2005 Laatste: 10-12-2009 Berichten: 78 | 10-2-2006 23:52 |
Sylvia schreef: stompinne schreef: ik klooi nooit met de mixer zijn outputquote schreef:Das juist maar mijn mixer heeft de "juiste output", clipt "nooit", en "mijn amp evenmin". Daar ga ik dus "niet" nog eens over lezen (integendeel heb het al "meermaals" gedaan)...gewoon... hoe ver kan ik dit "juiste signaal" in mijn speakers laten gaan, de "enige" schakel in de keten die kan clippen? Hoe weet ik dat mijn speakers op hun limiet zitten? Zeg dan: wanneer ze beginnen kraken, of wanneer ik een brandgeur waarneem, of met een ???-meter, of gewoon eigenlijk weten we het niet, tis mij om het even... | |
Het woord banaan begint met een "b" en soms met een "s" | |
StompinneStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-4-2005 Laatste: 10-12-2009 Berichten: 78 | 10-2-2006 23:57 |
mr_jows schreef: Je hebt toch oren gekregen van je pappa en mamma (hoop ik tenminste)?WAT kan ik horen in het betreffende geval? Wat mag ik mij daar bij voorstellen? Een vervorming van de speakers bedoel je? Indien zo...zijn ze dan reeds "beschadigd", of valt dit wel mee? Graag een reactie aub... | |
Het woord banaan begint met een "b" en soms met een "s" | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 11-2-2006 00:32 |
Zo simpel is het ook niet. Als ik bezig ben met een drive-in show hoor ik echt niet ieder moment of het geluid begint te vervormen. De monitors staan aan, ik heb een koptelefoon op, ik ben aan het praten met iemand. Vergeet het maar dat je dat altijd op tijd hoort. De oplossing is een limiter in het systeem op te nemen die ingrijpt als het te hard gaat. Ook dat is geen 100% oplossing, maar het spaart absoluut op de lange duur een aantal drivers. Volgende probleem wordt dan: het afstellen van de limiter! | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
ProsoundandlightStandaard Lid Uit: België Sinds: 4-10-2005 Laatste: 9-3-2015 Berichten: 457 | 11-2-2006 08:42 |
stompinne] schreef: Das juist maar mijn mixer heeft de "juiste output", clipt "nooit", en "mijn amp evenmin". Daar ga ik dus "niet" nog eens over lezen (integendeel heb het al "meermaals" gedaan)...gewoon... hoe ver kan ik dit "juiste signaal" in mijn speakers laten gaan, de "enige" schakel in de keten die kan clippen? Hoe weet ik dat mijn speakers op hun limiet zitten? Waw, ik denk soms wanneer ik iets geschreven heb: oei, ik gebruik wat te veel aanhalingstekens, dit zal mijn tekst onduidelijk doen overkomen bij de lezers. Maar blijkbaar kan het nog erger........ | |
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets! | |
TCMCVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 16-8-2003 Laatste: 21-12-2014 Berichten: 1193 | 11-2-2006 09:40 |
stompinne schreef: Ik heb een versterker van 1000 watt op 4 ohm. Mijn speakers zijn 600 watt rms 4 ohm. Hoever mag ik de boel open draaien?De volumeknoppen gaan van 0 tot 10...mag ik daaruit concluderen op stand "6"? Of werkt dit niet op deze rekenkundige manier? Hoe moet ik hiermee omgaan? Mijn gain controls van de versterkers staan op 10 en bij mijn mixer houd ik met name de +20 dB VU led in de gaten. Gemiddeld houd ik het op de -10 dB VU led, maar ben niet bang als het een keer uitschiet naar +20 dB VU. In uitzonderlijke gevallen lichten wel eens een clip ledjes van de eindversterkers op. Ondanks dat heb ik nog nooit mijn speakers opgeblazen. Ik moet er bij vermelden dat ik wel compressors/limiters gebruik. 2e punt. Stand zegt niks. Bij lineaire potmeter is stand 5 -6 dB, ofwel een kwalrt vermogen. Bij logaritmische potmeters is stand 5 -20 dB, ofwel nog maar een honderste van het vermogen. Jouw redenering klopt dus helemaal niet en ga daar ook niet van uit, maar gebruik jouw gehoor en regel de zaak daar op af. Als je geen limiters o.i.d. hebt, houd dan de clip leds scherp in de gaten. TCMC | |
TCMCVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 16-8-2003 Laatste: 21-12-2014 Berichten: 1193 | 11-2-2006 09:43 |
stompinne schreef: Wel...dat is waarschijnlijk de nagel op de kop, wat ik zoek... waarschijnlijk HET ANTWOORD op mijn vraag.WAT kan ik horen in het betreffende geval? Wat mag ik mij daar bij voorstellen? Een vervorming van de speakers bedoel je? Indien zo...zijn ze dan reeds "beschadigd", of valt dit wel mee? Graag een reactie aub... TCMC | |
DJDSReservebank Uit: Nederland Sinds: 28-2-2005 Laatste: 14-2-2008 Berichten: 143 | 11-2-2006 19:47 |
Lijkt me toch duidelijk. Gewoon luisteren. Zet het volume van je versterker bijvoorbeeld eens op 1/2, en dan gewoon langzaam met de gain spelen. Als je hoort dat de boel gaat overslaan ga je een klein stukje terug. Dan zet je je versterker weer een klein beetje extra open, en ga je weer met de gain spelen. Als je merkt dat hij op een gegeven moment steeds blijft vervormen draai je beide knopjes een klein stukje terug en heb je het maximale uit je systeempje gehaald. Succes! | |
0900-DJDS |