Forum > Algemeen Forum

Taaltips van Ome Vic

(91 reacties. Pagina 9 van 10)
Moderator(s): Dré
Dj-tripperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2004
Laatste: 13-3-2006
Berichten: 30
29-1-2006 17:34
Aju paraplu shut up :X
Dat wou ik maar even zeggen!
SjapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
Berichten: 376
29-1-2006 17:36
ff offtopic: als cadeau ingepakt zegt dus helemaal niets. Een vriend van mij heeft stage gelopen in een slijterij, en hij kreeg elke dag klanten die dezelfde fles drank als cadeau ingepakt wilde hebben wink ;) Hetzelfde geldt ook voor bijv. sexshops. laugh :D

Ik vind overigens dat het topic behoorlijk aan het afdwalen is van het oorspronkelijke doel, mensen tips geven om aan hun spelling te denken (ja, ik doe er nu ook aan mee ashamed :$ shut up :X )
Beauty hides in the deep
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
30-1-2006 10:17

Malle Pietje schreef:

eau de klonje laugh :D

Bij nivo en buro heb ik dat ook wel eens, maar ik pleit voor de org. spelling omdat dat mooier leest.

Mar dat iz mjin meening.
Op de basisschool had ik altijd goede cijfers voor nederlands.
Het mooie is dat mijn geheugen ook niet slecht is.....ik ken nu nog steeds, wat ik 35 jaar geleden leerde razz :p

Ik vraag me af hoe de jeugd van nu het er over een paar jaar vanaf brengt.
Ik zie nichtjes van 14 en 16 over het toetsenbord ratelen, maar ik kan er vaak geen touw aanvastknopen (nee niet aan die meiden) wat er dan te lezen is.
Ehmm... Iets kunnen en kennen is iets heel anders dan iets weten ;)
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
30-1-2006 11:33

mr_jows schreef:

Malle Pietje schreef:

Het mooie is dat mijn geheugen ook niet slecht is.....ik ken nu nog steeds, wat ik 35 jaar geleden leerde razz :p
Ehmm... Iets kunnen en kennen is iets heel anders dan iets weten ;)
Toch hoeft ken in bovenstaande zin niet fout te zijn (volgens mij), je kan de zin op 2 manieren lezen zoals ik het zie. Zowel ken als kan is goed nederlands, het geeft de zin wel een andere betekenis.
Bij kan:
ik KAN nu nog steeds (doen), wat ik 35 jaar geleden leerde
bij ken:
ik ken (weet) nu nog steeds, wat ik 35 jaar geleden leerde.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
30-1-2006 12:07

DannyK78 schreef:

mr_jows schreef:

Malle Pietje schreef:

Het mooie is dat mijn geheugen ook niet slecht is.....ik ken nu nog steeds, wat ik 35 jaar geleden leerde razz :p
Ehmm... Iets kunnen en kennen is iets heel anders dan iets weten ;)
Toch hoeft ken in bovenstaande zin niet fout te zijn (volgens mij), je kan de zin op 2 manieren lezen zoals ik het zie. Zowel ken als kan is goed nederlands, het geeft de zin wel een andere betekenis.
Bij kan:
ik KAN nu nog steeds (doen), wat ik 35 jaar geleden leerde
bij ken:
ik ken (weet) nu nog steeds, wat ik 35 jaar geleden leerde.
Hardstikke fout dat laatste! Eerste is ook niet goed. Al helemaal (omdat je er een woordje bij moet zetten).
Die zin klopt gewoon niet, believe me.

Kan betekent dat je iets kan (makkelijk he!). Of te wel, je bent bij machte om iets uit te voeren.
Bijvoorbeeld: Ik kan autorijden.

Ken betekent dat je iets of iemand kent. Je kan dus nooit iets kennen doen. Bijvoorbeeld: Ik ken die oude vrouw van de overkant al mijn hele leven.

Er woonde vroeger een jochie bij mij in de straat en die draaide het altijd om. Ik kon die gast al! Kan ik jou?
Ik ken dat echt wel! Ik ken meer als jou :P

Super irritant. Ach ze vader werkte op het land, dus misschien is het er met de paplepel ingegoten.

Ging mij erom dat je nog steeds weet wat je vroeger geleerd is. Ik kan nog steeds wat ik vroeger geleerd heb, is gewoon fout. Dan moet je zeggen. Ik kan nog steeds goed schrijven. Dit is mij vroeger geleerd op de basisschool.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
30-1-2006 12:12

mr_jows schreef:

Hardstikke fout dat laatste!
Hartstikke fout dat eerste! laugh :D
Light Image
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
30-1-2006 12:16
@ mr_jows en DannyK78:

Hadden jullie écht niet in de gaten dat ik dat expres zo fout schreef?! shocked 8O

In het stukje "Mar dat iz mjin meening." staan wel meer fouten, maar bij 1 van jullie viel er schijnbaar maar 1 op! (meening).
Wat zegt dat dan van jou?!! laugh :D
Alles komt goed....
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
30-1-2006 13:11
Ik reageerde op Mr Jows, niet op jou Malle Pietje.
Dus of ik de andere fouten heb gezien is niet relevant. En ja ik had ze ook gezien toen jij die post postte.

Believe me, wordt hierboven geschreven, ik neem aan dat dat moet zijn beleive me.

Verder: misschien heb ik het wel fout in mijn vorige post, van dat de zin met zowel ken als kan goed geschreven is. Ik wist het niet zeker. Dergelijke fouten voorkom ik altijd door als ik iets niet zeker weet de zin gewoon om te bouwen zodat ik hetgeen waarover ik twijfel niet meer hoef te gebruiken.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 1207
30-1-2006 14:40

DannyK78 schreef:

Believe me, wordt hierboven geschreven, ik neem aan dat dat moet zijn beleive me.
Oow.. ik dacht dat het Engels was, wordt het plots Russisch ofzo? wink ;)
Darth Crossfader
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
30-1-2006 15:45

JeroenVDV schreef:

mr_jows schreef:

Hardstikke fout dat laatste!
Hartstikke fout dat eerste! laugh :D
Die is er spontaan ingesprongen. Mijn toetsenbord werkte niet mee... ;)

Malle Pietje schreef:

@ mr_jows en DannyK78:

Hadden jullie écht niet in de gaten dat ik dat expres zo fout schreef?!

In het stukje "Mar dat iz mjin meening." staan wel meer fouten, maar bij 1 van jullie viel er schijnbaar maar 1 op! (meening).
Wat zegt dat dan van jou?!!
Tuurlijk had ik die gezien, maar als jij gaat schrijven "mar dat iz mjin meening" Dan snap ik dat dat een soort "sms" gebrabbel is. Ik zet ook vaak neer in SMSjes: Eej man, kheb je net gebeld, kreeg je nie te pakken..." Bovendien klopt de zinsopbouw daar wel. Ik heb namelijk al eerder in dit topic gezet dat ik het alleen belangrijk vind dat het fatsoenlijk te lezen is.

Dus in de juiste tijd geschreven, etc. etc. Een keertje een D'tje fout of een T'tje fout vind ik niet erg. Zo schreef ik net hardstikke i.p.v. hartstikke. Toch zal iedereen begrijpen wat ik ermee bedoel en doet het niet af aan de zinsopbouw.

@Danny,

Believe me.... It's not "BELEIVE ME".... ;)
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!

Terug naar forum Afgesloten topic