Forum > Newbie Forum

Beginnen met Dj

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
EmreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2005
Laatste: 23-8-2006
Berichten: 5
8-10-2005 18:53
Hey, ik en me vriendje willen beginnen met djen. We hebben al iets van 700 euro. We weten dat het wel vrij duur is om al die dj spullen te kopen. Mijn vraag is, wat hebben we nodig om de disco van onze school te djen. Het is niet zo'n grote school en er komen maar 100-150 mensen naar de disco en daarom willen we juist met de school discos beginnen. Maar we hebben geen idee dus wat we allemaal moeten kopen. Kan iemand mij vertellen wat ik allemaal nodig heb en hoeveel het ongeveer kost om al die dingen te kopen(we willen geen zooi maar ook niet de beste producten. We willen gewoon iets dat gewoon goed is voor beginners).

Alvast bedankt :D
You have to begin somewhere.... So you better begin good
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
8-10-2005 18:54
700 euro voor 150 personen? Ik neem toch wel aan dat dat huur is? Want als je je apparatuur moet gaan kopen kun je het budget wel op z'n minst verdubbelen! En zelfs dan wordt het erg krap.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
8-10-2005 19:02
Een totaal budget van 700 euro, voor licht én geluid? Daar zul je nooit de benodigde apparatuur voor kunnen kopen, laat staan statieven, bekabeling en eventueel flightcases.

- Luidsprekers
- Statieven
- Versterker
- Mengpaneel
- Cd-spelers
- Koptelefoon
- Evt microfoon
- Setje parren
- Evt effecten
- Lichtsturing
- Bekabeling (signaal, DMX, 230)
- (Legale) cd-collectie

Ik sluit mij aan bij DJ Bastisito: huren. Beter iets fatsoenlijks huren en een goede naam opbouwen, dan aankomen met rotzooi (want als 700 euro je totaalbudget is voor alles, dan kun je eigenlijk alleen maar rotzooi kopen).

Wat bovenstaand setje kost hangt af van wat je gaat kopen, er is veel aanbod. Ik zou je willen vragen om wat dat betreft zélf eerst het benodigde huiswerk te doen: de zoekmachine van het forum gebruiken dus.
Edit Mod: Sylvia: topic verplaatst naar het Newbie-forum
EmreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2005
Laatste: 23-8-2006
Berichten: 5
8-10-2005 19:17
Ok bedankt voor het advies. Dat betekent dus langer sparen en meer werken :S. Maar ok als dat moet dan doe ik dat. Ik hoop dat 2000 wel goed genoeg is want als het meer dan 200 euro is dan heb ik niet veel hoop meer denk ik maar ok. Alweer bedankt voor het advies
You have to begin somewhere.... So you better begin good
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
8-10-2005 19:35
Misschien kun je ook beter iets kleiner beginnen, begin bijvoorbeeld op kleine feestjes of klassenfeesten. Want om meteen voor 100 tot 150 personen te gaan draaien is niet een vliegende start, maar meer een start bij supersonische snelheden wink ;)

Ik weet niet of je al een klein beetje ervaring hebt opgedaan bij kleinere feestjes, maar anders kun je dit denk ik beter eerst opbouwen en met een kleinere installatie werken. Je kunt later dan uitbreiden. Met een beetje mazzel heb je doordat je al eerder feestjes kunt doen de kosten van apparatuur er dan ook sneller uit.

In ieder geval veel succes!
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
8-10-2005 20:34
Begin bij het begin, wat je zowiezo nodig hebt is muziek. Zorg dat je muziekcollectie in orde is en dat je hier flink mee vooruit kunt. De rest is altijd te huren. Als je muziek hebt (en wil je dit legaal doen -waar je eigenlijk niet onderuit komt- dan gaat dit meer kosten dan je lief is.), koop dan een leuk mixsetje waar je vertrouwd mee kunt raken.

Licht en P.A. is een flinke investering en altijd makkelijk bij te huren. Huur de eerste tijd je apparatuur (al ben ik bang dat dat met het budget van de gemiddelde bassischool niet echt uit gaat komen), en stort je vooral op het draaien van plaatjes. Dat is waar het omgaat op een avond. Als het goed gaat, en je meer en meer begint te draaien heb je hopenlijk genoeg gespaart voor een geluidset. Als het je toch niet blijkt te liggen heb je niet voor jan l*l een hoop dure apparatuur aangekocht.
Maar dat is MIJN mening...
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
9-10-2005 10:00
koop zoiezo trouwens eerst geluid. hier heb je namelijk voor 45 euro al 8 parretjes met sturing in de verhuur. en geluid is je basis van alles. als je eenk eer alleen geluid moet neerzetten hoe fje niks meer bij te huren. je kan dan eventueel kijken naar een setje dap p900/1200 met een setje k112/k115 speakers erop

ga zowieso eerst een dj-set kopen, kan je thuis ook lekker oefenen
EmreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2005
Laatste: 23-8-2006
Berichten: 5
9-10-2005 10:43
OK dus zal ik dan eerst een speakertje en een dj set kopen met die 700 euro dat ik heb zodat ik thuis kan oefenen. Want ik heb al een redelijke grote colectie van muziek en ik kan niet wachten totdat ik ze mag draaien.
You have to begin somewhere.... So you better begin good
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
9-10-2005 14:59
Begin met de cd-collectie, koop daarna cd-spelers plus mixer plus koptelefoon en sluit dat spul thuis aan op bijvoorbeeld je hifi-setje.

Voor een feest huur je versterker en luidsprekers (of actieve luidsprekers) bij en eventueel een lichtsetje. Bereken de verhuurprijs door aan je opdrachtgever en zorg dat je er zelf ook nog wat aan over houdt, zodat je stukje bij beetje je eigen apparatuur aan kan schaffen en zo steeds minder hoeft te huren.

Heb je een compete (budget)-set in huis, dan wordt het pas écht leuk, want dan kun je gaan sparen voor betere apparatuur en je beginnersset weer langzaam maar zeker de deur uit doen. Maar dan ben je al wel wat jaren verder, denk ik.
EmreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2005
Laatste: 23-8-2006
Berichten: 5
9-10-2005 15:19
Ok dat ga ik dan doen. Eerst cds, dan cd speler met mixer en een koptelefoon.Kan iemand me tips geven welke cd speler of/en mixer ik zou kunnen kopen(omdat ik er nu helemaal niks van weet wat goed en wat slecht is). wink ;)
You have to begin somewhere.... So you better begin good

Terug naar forum Reageer (zonder quote)