Forum > Newbie Forum

noob zoekt simpel antwoord op enkele vragen omtrent softwarematig produceren

(21 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
TakanohanaStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 16-12-2010
13-9-2005 21:31
Hallo
Ik heb al veel informatie gezocht en gevonden maar ik zoek een simpel antwoord(toch ietwat gedetailleerd)
1/Ik wil Drum and bass produceren met een laptop(Niet professioneel, maar met oog op de toekomst)
vragen: Aan welke voorwaarden moet mijn laptop voldoen? Wat is dat nu met die geluidskaard? Kent er iemand een geschikt softwarepakket?
2/Hoe moet ik mijn laptop en mijn mengpaneel tegelijk op mijn monitor-speakers aansluiten? Hoe zorg ik ervoor dat mijn geluidskwaliteit zo optimaal mogelijk is (voor beide toepassingen)

Niets van dit alles is in mijn bezit! Maar ik heb gevakantiejobt! wink ;) !
Over het dj gedeelte van mijn aankopen heb ik al veel informatie! Ik denk dan ook dat ik weet welke tt's, welke naalden ,welk mengpaneel en welke monitor-speakers ik kopen moet! Maar het produceer-gedeelte heb ik hulp nodig! Wat zou jij kopen als je dezelfde eisen had?

Budjet voor laptop en toebehoren : 2000 euro(liefst minder)(excl software(dit zal ik wel ergens gratis kunnen oprapen(ofniet)))

Tot nu toe denk ik aan: 2 acura's met white label en ecler hak 320 + syrincs-setje(waar kan ik dit nog verkrijgen?(liefst zonder problemen met de sub zoals ik ergens gelezen heb)

Alvast bedankt!!
Dj sjoerdStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2005
Laatste: 18-7-2021
13-9-2005 21:34

takanohana schreef:

excl software(dit zal ik wel ergens gratis kunnen oprapen(ofniet)))
je kan wel ergens een demo van een proggrama vandaag halen of bedoelde je downloaden?
tja wat zou ik hier nou neerzetten
VoltcontrolStandaard Lid
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
13-9-2005 21:46
voor thuis kun je elke Laptop gebruiken. Zolang deze een Beetje up-to-date is, dwz niet TE lang geleden gekocht(VOORAl snelle procssor en ook wat schijfruimte), moet je drmee aan de slag kunnen als beginner.Geluidskaart meestal voor beginner wel ok.

ik weet niet welke pogramma's je voor d'n'b nodig hebt en ben zelf eig ook zoekende..ga dit topic dus in de gaten houden.

Wil je gaan optreden en professionele tracks maken, maak je borst maar nat Qua kosten en vereisten.

Je laptop kun je gewoon met een minijack in de geluidskaart-uit en 2 tulpjes in de mixer doen(met kabeltje ertussen razz :p ). Prima kwaliteit.
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
Mr_jowsStandaard Lid
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
13-9-2005 22:50

takanohana schreef:

Hallo
Ik heb al veel informatie gezocht en gevonden maar ik zoek een simpel antwoord(toch ietwat gedetailleerd)
1/Ik wil Drum and bass produceren met een laptop(Niet professioneel, maar met oog op de toekomst)
vragen: Aan welke voorwaarden moet mijn laptop voldoen? Wat is dat nu met die geluidskaard? Kent er iemand een geschikt softwarepakket?
2/Hoe moet ik mijn laptop en mijn mengpaneel tegelijk op mijn monitor-speakers aansluiten? Hoe zorg ik ervoor dat mijn geluidskwaliteit zo optimaal mogelijk is (voor beide toepassingen)

Niets van dit alles is in mijn bezit! Maar ik heb gevakantiejobt! wink ;) !
Over het dj gedeelte van mijn aankopen heb ik al veel informatie! Ik denk dan ook dat ik weet welke tt's, welke naalden ,welk mengpaneel en welke monitor-speakers ik kopen moet! Maar het produceer-gedeelte heb ik hulp nodig! Wat zou jij kopen als je dezelfde eisen had?

Budjet voor laptop en toebehoren : 2000 euro(liefst minder)(excl software(dit zal ik wel ergens gratis kunnen oprapen(ofniet)))

Tot nu toe denk ik aan: 2 acura's met white label en ecler hak 320 + syrincs-setje(waar kan ik dit nog verkrijgen?(liefst zonder problemen met de sub zoals ik ergens gelezen heb)

Alvast bedankt!!
Koop a.u.b. een fatsoenlijke PC met een fatsoenlijke geluidskaart. Sorry dat ik het zeg, maar wil je produceren, dan doe je dit niet op een laptop. De Syrincs set is een topsetje, maar voor produceren zou ik monitorspeakers kopen zonder bijbehorende subwoofer.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
TakanohanaStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 16-12-2010
14-9-2005 17:55
Waarom niet met een laptop? En wat is een degelijke geluidskaard?
NdewitStandaard Lid
Sinds: 1-9-2005
Laatste: 28-8-2006
14-9-2005 17:58
Omdat je, in het geval van een laptop, vooral veel geld betaalt voor zaken die je voor het produktiewerk in het minst interesseren (de omvang van je componenten, spaarzaam energieverbruik, et cetera). Koop je echter een normale PC, dan kun je je geld optimaal investeren in de kwaliteit van de componenten die voor jou relevant zijn. Processorsnelheid, hoeveelheid geheugen, snelle en grote HD's en een fatsoenlijke audio kaart. Voor 2000 euro heb je heel wat meer PC dan laptop in dat opzicht. Kijk bijvoorbeeld eens naar de reeks geluidskaarten van M-audio (veel positiefs over gehoord).
Aangeboren talent in negatief overkomen, kennelijk.
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
14-9-2005 19:11
Waarom zou je geen laptop gebruiken om muziek te maken? Sorry maar dat vind ik een erg krom statement dat nergens op slaat. Volgens mij bedoelt Jows trouwens dat je niet de interne speakers van de laptop moet gebruiken, maar monitors moet gebruiken. Dat, is natuurlijk helemaal juist.

Ikzelf koop zeer binnenkort een Apple Powerbook, en ik ga die zeker gebruiken om muziek te maken. Ik zou niet weten waarom deze niet geschikt zou zijn. Bovendien heb je bij een laptop het voordeel om mobiel te zijn. Handig voor als je live wilt, of als je op locatie verder aan een track wilt werken (dat ben ik zelf van plan te doen want ik heb veel vrienden die een instrument spelen).

Zelf zou ik helemaal geen Windows computer gebruiken om muziek te maken. Maar da's een eigen keuze natuurlijk.

Voor de geluidskaart, zou ik een externe kaart nemen, die werkt via FireWire of USB2.

Verder: Gebruik de zoekfunctie op het Synthforum, daar vind je zeker antwoorden op je (beginners) vragen.

Veel succes!
NdewitStandaard Lid
14-9-2005 19:28
Waarom zou je geen laptop gebruiken om muziek te maken? Sorry maar dat vind ik een erg krom statement dat nergens op slaat. Volgens mij bedoelt Jows trouwens dat je niet de interne speakers van de laptop moet gebruiken, maar monitors moet gebruiken. Dat, is natuurlijk helemaal juist.
Dat eerste ben ik het niet mee eens (en bovendien niet wat er letterlijk gezegd werd), dat tweede staat buiten kijf.
Ikzelf koop zeer binnenkort een Apple Powerbook, en ik ga die zeker gebruiken om muziek te maken. Ik zou niet weten waarom deze niet geschikt zou zijn. Bovendien heb je bij een laptop het voordeel om mobiel te zijn. Handig voor als je live wilt, of als je op locatie verder aan een track wilt werken (dat ben ik zelf van plan te doen want ik heb veel vrienden die een instrument spelen).
Powerbook's zijn inderdaad prima (en relatief erg dure) stukjes hardware en de duurdere configuraties voldoen best aardig voor zulke applicaties. Nergens beweer ik dat deze niet geschikt zijn, het is echter wel zo dat de focus bij technisch design van een dergelijk stuk hardware gewoon niet puur bij performance ligt (al is dat bij de Powerbook absoluut wel meer het geval dan bij your average x86/Win32-gericht notebook).

Wat ik echter wel beweer is dat je voor hetzelfde geld meer power koopt gegeven dat dit niet mobiel is. En dat is gewoon zo.
Zelf zou ik helemaal geen Windows computer gebruiken om muziek te maken. Maar da's een eigen keuze natuurlijk.
Mwah, inderdaad; dat is een keuze. OS-wars gaan houden is vrij zinloos, maar laten we het erop houden dat meerdere platforms geschikt zijn.

Ik ben het 100% met je eens als je zegt dat een Powerbook een leuk apparaat is dat aardig kan voldoen en zeker handig is on the road (je ziet ze best vaak bij live electronica artiesten), maar dat is ook maar 1 kant van het verhaal. Als je op budget zit en niet zozeer mobiel hoeft te zijn (wat me in de eerste fases van je muzikale ontwikkeling toch stug lijkt) haal je gewoon meer uit je geld op die manier.
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
14-9-2005 19:39
Ik snap je redenering en ga helemaal akkoord :)
NdewitStandaard Lid
14-9-2005 21:17

Snake schreef:

Ik snap je redenering en ga helemaal akkoord :)
Ik heb zelf ook een Powerbook laugh :D.. Toffe dingen absolutely.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)