Forum > Newbie Forum

Beatmixen

(571 reacties. Pagina 28 van 58)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
3-6-2005 17:15

Melo D schreef:

de plaat die ik wil inmixen zoiezo op standaard snelheid afspelen... (hoeft niet persé maar in het begin lekker aan te raden voor als je dit niet op dezelfde manier doet...)
Snelheid van beginplaat boeit niet, het gaat erom dat je twee platen gelijk krijgt. Bovendien: je tweede plaat ga je dus pitchen? En als je beginplaat nu klaar is, en je de derde plaat gaat inmixen op die tweede (de nieuwe beginplaat dus), dan is die toch ook niet op de standaard snelheid?
Nog nooit meer dan 2 platen aan elkaar gemixt kennelijk?

Melo D schreef:

dan lekkere harde beat zoeken van de plaat die ik wil inmixen zodat ik de beats van beide platen goed en duidelijk hoor
De bas dus.

Melo D schreef:

... dan zoek ik de eerste tel.. en dan wacht ik op de eerste tel van de huidige plaat.. als de 1e tel voorbij komt laat ik de eerste tel van plaat 2 op de eerste tel van plaat 1, en dan probeer ik de beats gelijk te laten lopen... lukt dit niet dan geef ik de plaat een zetje om toch weer gelijk te lopen, en verstel ik de pitch naar iets sneller...
En wat nou als de tempoverschillen zo groot zijn dat je ze niet meer op de eerste tel gelijk hebt?

Melo D schreef:

Houdt allebei de kanalen open in je hoofdtelefoon, zorg dat je de pitch niet te snel drastisch verhoogt maar gwoon beetje bij beetje tot de snelheid gaat kloppen.
Zie mijn vorige vraag.

Melo D schreef:

geef regelmatig duwtjes dat je wel weet dat de eerste tel nog altijd op de eerste tel is van de huidige plaat..
Zie mijn vorige vraag.

Melo D schreef:

dit moet dus zo gebeuren (voorbeeld 1)
plaat 1: 1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4
plaat 2: 1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4
De structuur van een nummer is wat gecompliceerder dan die 4 tellen.

Melo D schreef:

bij het tweede voorbeeld moet je ff aannemen dat ik aan het beatmatchen ben..
tempo is mij uiteindelijk gelukt... ( streepjes stellen het tempo voor ) , wat moet ik dan nog doen om beats op mekaar te laten vallen ?
Wieviel?
Melo DStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 6-6-2005
Berichten: 3
3-6-2005 21:18
ik ben sprakeloos.. ashamed :$ heb jy een betere verwoording voor mijn post, met correcties? happy :)
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
3-6-2005 21:58
Heb jij dit topic (en de vele andere) over beatmixen eigenlijk al eens helemaal doorgelezen?

Wat je zegt is niet echt fout, het is meer dat je in je eigen woorden, en op een beginnersniveau, herhaalt wat hier al vele malen is uitgelegd. Ga gewoon zo door als dit goed voor je voelt. Als alles loopt, dan kun je vanzelf een stapje verder gaan, bijvoorbeeld wat betreft de muziekstructuur of het begintempo van de eerste plaat.
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
3-6-2005 22:05
Mwoehahah ;) Zo zie je maar, zo gek was mijn reactie niet :D
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
AssassinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-12-2004
Laatste: 12-6-2005
Berichten: 3
9-6-2005 22:46
ben nu sinds half februari aan het rondkloten met draaien in het begin begreep ik er echt niks van en nu ben ik zover dat ik de maten ken horen in een nummer , en daar de platen op gelijk zetten ( zover dat gaat dan doe het pas 4 maanden nu )

ik mix dan hardcore muziek maar als ik nu de platen gelijk heb staan moet ik ze gaan mixen maar als ik dan de schuif omhoog gooi dan klinkt het heel rommelig ( bass loopt wel gelijk ) en ik heb al verschillende dingen geprobeerd mid weg, hoog weg, laag weg .

ik heb geprobeerd wat in dit topic stond en dat is als volgt

plaat 1 draait schuif staat helemaal open.
plaat 2 zet ik gelijk
draai van plaat 2 bass weg en mid op 3 uur )
ik doe schuif 2 voor 80% omhoog
nu draai ik langzaam de mid van plaat 2 omhoog en de mid van plaat 1 weg
vervolgend wacht ik een blok en dan draai ik van plaat 2 bass omhoog en van palat 1 weg.
dan doe ik de schuif van plaat 1 naar benede en van 2 helemaal omhoog.

is dit wel een goeie techniek voor hardcore of niet
misschien hebben jullie nog wat tips of hints zodat ik het beter ken leren
BazzzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 17-8-2011
Berichten: 240
10-6-2005 09:05
Bij hardcore is het probleem een beetje dat de Bass partijen zo veel van mekaar verschillen dat er hierdoor al een soort van rommeltje ontstaat... Sommige bass partijen zijn hoog en scherp terwijl andere weer diep en wat soepeler zijn. (ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel. Luister anders Neophyte - Braincrackin, daar zitten verschillende bass partijen in)

Het is bij hardcore ook meestal zo dat de stukken zonder melodie (etc) vrij complex en kort zijn. Bij trance zijn deze stukken langer en dus makkelijker om echt een lange mix mee te maken. Oplossing bij hardcore die veel gebruikt wordt: uitloop van de eerste plaat mixen met het eerste deel met melodie van de tweede plaat. De meeste nummers hebben bij de eerste keer dat de melodie komt vrij weinig beats erbij. Hierdoor klinkt een mix rustiger en past het allemaal bij het juiste moment van inmixen ook allemaal in elkaar als een soort van puzzel. Wanneer de bass partijen van het eerste nummer zijn afgelopen komen die van het tweede nummer erin... Maar dit is meer een stukje muziek gevoel en snappen hoe de nummers zijn opgebouwd.
Geld moet rollen en als het niet kan rollen maak er dan een vliegtuigje van zodat het kan vliegen
MaartenbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2005
Laatste: 19-11-2005
Berichten: 5
29-6-2005 09:53
Ik lees hier veel over mensen die na maanden pas maten in muziek kunnen herkennen? en die er zo lang over doen om de structuur van de muziek te volgen. Is het nou echt zo moeilijk. Binnenkort ga ik zelf ook beginnen met draaien, op draaitafels uiteraard happy :) . ik zal dus ook moeten leren beatmixen. Met mijn muzikale gevoel zit het wel goed denk ik, ik speel 5 jaar piano, ik luister al 1,5 jaar iedere dag club/house muziek (de soort muziek die ik wil gaan draaien), ik oefen ook al maanden met atomixmp3 om de opbouw van nummers btje te leren kennen en ik heb het vak muziek in mijn pakket op school (volgend jaar 5VWO). denken jullie dat dat verschil maakt of iemand het sneller aanleert?
BazzzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 17-8-2011
Berichten: 240
29-6-2005 10:07
Muziek kun je op twee manieren benaderen:

wiskundig en op gevoel

Met wiskundig bedoel ik dat je een nummer volledig kan ontleden en er een structuur in kan zien aan de hand van de maten en de "blokken" die er in een nummer zijn aangebracht (intro-qlimax-outro en alles wat daar tussen zit). Met een redelijke inzicht in de opbouw van verschillende nummers is te ontdekken dat er bepaalde stukken van nummers overeenkomen met andere stukken uit andere nummers. Dit kan dan dance maar ook pop en zelfs klasieke muziek zijn. Ze gaan immers allemaal uit van het zelfde principe (4 kwarts maat of een variant ervan)

Je kunt ook de muziek voelen en meer gaan voor de sfeer of gevoel wat het nummer geeft op een bepaald moment in het nummer en hier dan in inmixen zonder dat je hiervoor moet tellen (1-2-3-4 etc). Dit vergt wel een hoop kennis over het nummer en gevoel voor muziek. Het is meer een variant op het bovengenoemde.

pak anders eens een keer een nummer van Tiesto en schrijf op hoeveel blokken van 4 beats er voorbij komen en hoeveel blokken van beats met een rustig stuk zonder beat. schrijf dit achter elkaar op: 8 x een blok met een beat aan het begin dan 16 blokken van 4 met zang/melodie etc. Neem daarna eens Komt ie dan van de Darkraver en doe hetzelfde. (neem dan of van allebei de korte versie of van allebei de lange). Je zult zien dat de nummers aardig overeenkomen wanneer je naar deze blokken kijkt.

succes
Geld moet rollen en als het niet kan rollen maak er dan een vliegtuigje van zodat het kan vliegen
OmErtaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 23-12-2008
Berichten: 236
29-6-2005 13:36

Maartenb schreef:

Ik lees hier veel over mensen die na maanden pas maten in muziek kunnen herkennen? en die er zo lang over doen om de structuur van de muziek te volgen.
Je kan ook zonder draaitafels al maten in de muziek herkennen, structuur in muziek zoeken, moet je dat alvast niet meer leren wanneer je je draaitafels hebt. Muziekale vorming kan misschien helpen, zelf speel ik al 9 jaar trompet en helpt deze vorming me om muziek te ontleden? Misschien maar heb nu eenmaal die vorming gehad dus weet niet hoe het zonder geweest zou zijn.

grtz Alex
MaartenbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2005
Laatste: 19-11-2005
Berichten: 5
29-6-2005 16:09
Ja, ik denk ook dat als je een zekere vorm van muzikale opleiding gehad hebt dat je dat wel kan helpen bij het draaien. Maar ik mag nog niet oordelen eigenlijk want kheb nog geen ervaring ashamed :$ happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)