Forum > Newbie Forum

installeren, afstellen, regelen apparatuur

(53 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
Super_groverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2003
Laatste: 24-3-2005
Berichten: 27
30-4-2003 18:07
In navolging van dit topic: www.new-line.nl/forum/read/?t=2190

Ik heb de FAQ's gelezen en wat andere relevante topics maar ik kan toch nergens een duidelijk idee op doen hoe je nu een en ander op elkaar aansluit en instelt.

Ik heb dus een versterker, mixer, 2 boxen. Het aansluiten van kabels ed is mij wel duidelijk en ook vaker gedaan maar wat dan te doen...

Je hebt bijvoorbeeld op de versterker 2 "volume" knoppen zitten, moet je deze op max draaien? of moet je eerst de master van je mixer op max zetten en dan pas het volume van de versterker instellen?

Een paar zaken wat mij logisch lijkt:
- als je versterker uitzet, draai je eerst het volume helemaal terug.
- Als de VU meter rood aangeeft zit je fout! te hard, maar dan, versterker bijstellen of mixer?

Maakt de volgorde van aanzetten van de apparatuur nog iets uit?

De EQ instellen van de mixer doe je denk ik door veel te luisteren, stem geluid en verschillende muziek!?
Gaat niet, bestaat niet
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
30-4-2003 18:45
1 x bewerkt. Laatst door Victor op 30-4-2003 19:36

super_grover schreef:

Je hebt bijvoorbeeld op de versterker 2 "volume" knoppen zitten, moet je deze op max draaien? of moet je eerst de master van je mixer op max zetten en dan pas het volume van de versterker instellen?
Het hangt af van de mixer die vóór de versterker zit, en dan vooral van de uitgangsspanning daarvan. De regelaars op je versterker verzwakken het input-signaal. Ze beperken dus niet de hoeveelheid vermogen die de versterker kan leveren, maar verhogen/verlagen de ingangsspanning die nodig is om dat vermogen te halen. Dus: ook met de regelaars een eind teruggedraaid kan de versterker zijn maximale vermogen leveren, hij heeft daarvoor dan alleen een hogere ingangsspanning nodig.

In z'n algemeenheid zou ik zeggen: stel je mixer af op een maximum signaal van 0dB (meters in het groen, zodat de mixer niet vervormt) en daarna de regelaars van de amp zover omhoogdraaien dat deze bij dat signaal net niet clipt. De regel: amps helemaal open is dus m.i. niet de beste instelling, omdat je dan een stuk headroom van de mixer niet benut (de mixer moet dan te ver worden teruggedraaid om clippen van de amp te voorkomen).

super_grover schreef:

Een paar zaken wat mij logisch lijkt:
- als je versterker uitzet, draai je eerst het volume helemaal terug.
Kwaad kan dat zeker niet (integendeel, altijd doen), maar het is geen garantie tegen ploppen en knallen, omdat die ná de gainknoppen ontstaan.

super_grover schreef:

- Als de VU meter rood aangeeft zit je fout! te hard, maar dan, versterker bijstellen of mixer?
Zie boven. Als je je mixer én amp(s) eenmaal zo hebt afgeregeld moet je er alleen nog voor zorgen dat je mixer niet in het rood komt. Ben je er zelf niet bij: limiter ertussen!

super_grover schreef:

Maakt de volgorde van aanzetten van de apparatuur nog iets uit?
Ja: versterkers altijd als laatste aan en als eerste uit. Nooit equalizers, mixers etc. aan- of uitzetten als de amps aanstaan, om in- en uitschakelknallen te voorkomen.

super_grover schreef:

De EQ instellen van de mixer doe je denk ik door veel te luisteren, stem geluid en verschillende muziek!?
Wat ik doe: een stuk muziek dat ik goed ken en luisteren in de zaal. Eq bijstellen tot het goed klinkt. Later, als er mensen binnenzijn) zo af en toe nog eens opnieuw luisteren of het nog steeds goed klinkt. Mooi hulpmiddel in de dbx Driverack processor is de automatische equalizer, die de boel zelf netjes recht kan afregelen met behulp van pink noise en een geijkte meetmicrofoon.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Super_groverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2003
Laatste: 24-3-2005
Berichten: 27
30-4-2003 18:53
Kijk, dit is nu zeeeeeeeer bruikbare informatie happy :)
Als ik dan de juiste instellingen heb gevonden is hetnatuurlijk als je die zo blijven!

Als ik nu mijn set gebruik voor in de buitenlucht, komt er dan nog wat bij kijken of zeg, laat maar staan?
Gaat niet, bestaat niet
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
30-4-2003 20:29
In de meeste handleidingen van audio-apparatuur staat vermeld dat je je materiaal als volgt moet aanzetten:

1. Bronnen (bvb. cd-speler, md-speler, platendraaiers maar ook samplers)
2. Mengpaneel
3. Eventueel equilizer en andere
4. Op het einde de versterking

Het komt er dus op neer dat je begint aan de bron en eindigt met de versterking.
Als je alles uit wilt zetten, moet je omgekeerd te werk gaan; eerst versterker(s), vervolgens mengpaneel en uiteindelijk de bron(nen).

De equilizer stel je in zoals het het beste klinkt, dit hangt af van de locatie waar de muziek te horen is.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
2-5-2003 00:04
Topic opgeschoond. Vraag was over een mixer/versterker combinatie.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PowersoundStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 3-3-2010
Berichten: 255
12-6-2003 13:15
En wat wanneer als je Mixer (hier Omnitroic CM860) op 0dB staat, en je amp (QSC RMX1850HD) zelf op maximum niet clipt ?

Mengtafel slecht geijkt ?
Of gewoon de DriveRack slecht ingesteld ? (heb nu om dit probleem op te lossen de treshold van de limiter 4dB boven de O geplaatst, net waar de clip lampjes ff aangaan (zie je bijna niet).

Kan het ook iets zijn met de -10dB of +4dB ? Weet niet of dde CM860 en DRPA daar schakelaars voor hebben.

Nog iets, weet iemand wanneer de ClipLimiters op QSC beginnen te werken ? Juist op 0dB of iets vroeger ? En heb ergens gehoord dat wanneer de cliplimiters uitgeschakeld zijn, dat de cliplampjes beginnen te branden op -3dB !
Shake your ass around, cause here we come with PowerSound!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
12-6-2003 13:59

powersound schreef:

En wat wanneer als je Mixer (hier Omnitroic CM860) op 0dB staat, en je amp (QSC RMX1850HD) zelf op maximum niet clipt ?

Mengtafel slecht geijkt ?
Of gewoon de DriveRack slecht ingesteld ? (heb nu om dit probleem op te lossen de treshold van de limiter 4dB boven de O geplaatst, net waar de clip lampjes ff aangaan (zie je bijna niet).

Kan het ook iets zijn met de -10dB of +4dB ? Weet niet of dde CM860 en DRPA daar schakelaars voor hebben.
De Driverack PA heeft op de achterkant een switch voor keuze tussen -10dBv (home-stereospul) en +4 dBv (pro-audio, hoewel dit volgens mij normaal op +4 dBu zit, komt echter in de buurt). Als de mixeroutput laag is, kies dan de -10 dBv-stand. De output gain stel je daarna in in de crossover-sectie van de PA: per band een stereo-gelinkte gain van min oneindig tot +20 dB.

De PA heeft *geen* input gain regelaars (de Driverack 260 wel). Toch moet het zo wel goed ingesteld kunnen worden. Overigens, als er ergens in de Driverack clipping ontstaat verschijnt er op de display het woordje CLIP.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
28-6-2003 19:27
Hoe doen jullie dat meestal; Je hebt een mixer en die kan je op verschillende manieren zo afstellen dat ie op 0db blijft. Door de master vol open te zetten en dan met de gain af te regelen dat ie niet in het rood/oranje komt? Of je gain vol open en dan de master afregelen? (of natuurlijk alles wat daar tussen in zit) Wat ik nu heb is de gain op ongeveer de helft open, en de master op 3/4. Ik denk dat dit goed is en dat het anders niet veel kwaad kan, maar voor de zekerheid vraag ik het nog even. (in het newby forum)
Maar dat is MIJN mening...
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
29-6-2003 00:26
signaal open. gain zover open/dicht zetten dat pfl kanaal niet boven de 0 db uitkomt, dan met de masters het volume regelen.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
29-6-2003 00:50
Eerst alle gain knoppen in het midden. Master zo open dat hij op 0 dB piekt. En tijdens het mixen draai je natuurlijk nog wat aan de gain knoppen, om te zorgen dat het signaal per kanaal gelijk is.
Door internet beperkt

Terug naar forum Reageer (zonder quote)