Forum > Newbie Forum

[van plaat op cd] hoe vinyl te digitaliseren?

(123 reacties. Pagina 4 van 13)
Moderator(s): Dré
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
10-2-2005 18:58
Ok.. dan nog maar eens.

Ik sta hier nu momenteel met mijn computer.. waarop geïnstalleerd audacity en lame encoder. Om gewone mixen op te nemen verloopt alles vlotjes en ik kan reeds in mp3 omzetten. (tot zover het goede nieuws).

Sinds vandaag ben ik de trotse bezitter van een synq turntable en nu wil ik wel eindelijk eens m'n eerste plaatjes digitaliseren.

Wat doe ik dus?
=> sluit het ding aan.. dus stekker (deuh) en ook mijn kabeltje van de turntable naar de computer. Ook leg ik ("jawel") een plaat op en zet de pitch op 0%.

=> Daarna open ik het programma audacity, zet alles zoals in de tutorial van Reind, ... Druk op record en op play op de draaitafel.

Wat er gebeurt?
=> alles gaat gewoon heel zachtjes. Te zachtjes. De balken komen amper boven -48 terwijl dat -12 zou mogen zijn. De lijntjes die hierbij getrokken worden zijn als het ware constanten.. Met af en toe een mini-piekje die waarneembaar is met het blote oog.

Hoe los ik dit op?
Groeten en bedankt,

getekend: de deejay met een serieus gebrek aan computerkennis
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
John_voofStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2003
Laatste: 12-5-2016
Berichten: 206
10-2-2005 19:12
Misschien je volume-regeling op je pc verkeerd ingesteld? Kun je simpel even nalopen:

- Dubbelklik op het luidspreker icoontje in de taakbalk (rechtsonder is standaard);
- Druk in de grijze balk bovenaan op 'Opties';
- Druk op 'Eigenschappen';
- Selecteer het juiste mixer apparaat;
- Selecteer het bolletje voor 'Opnemen';
- Bij 'De volgende volumeregelingen weergeven' alle vakjes aanvinken;
- Op 'OK' drukken.

Je ziet nu een andere volumeregeling op je scherm. Vink het hokje 'Selecteren' onder je line-in schuif aan. Zet nu de schuif van je line-in ingang een stukje hoger, totdat de dB meters van Audacity tot het gewenste geluidsniveau komen.

Als de schuifjes in de volumeregeling goed staan heb je dus niks aan het bovenstaande verhaal, maar het kan dus best zijn dat die schuif misschien te laag stond.

Anders zou je nog eens kunnen proberen om er een mixer tussen te hangen, aangezien het opnemen van mixen wel lukt.

Weet je trouwens zeker dat de phono/line switch op je XTRM-1 op line staat?
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
10-2-2005 22:39
Bedankt !!

de phono moest idd nog op line worden gezet, + ik heb nog een instelling gevonden die niet juist stond... Had die over het hoofd gezien. Nu lukt alles perfect!

Groetn!
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
SjapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
Berichten: 376
22-2-2005 18:12
Ik ga maar even verder in dit topic. Ik heb nu bijna alles compleet voor het digitaliseren van mijn vinyl.
- Dual platenspeler
- voorversterker
- Audacity
Alleen wil ik graag nog wat info betreffende de computer. Ik ga een nieuwe computer aanschaffen. Waar moet ik dan aan denken? Wat is minimaal nodig aan:
- intern geheugen
- processor
- geluidskaart (latency las ik laatst in een ander topic)
???

Willen jullie mij aub een eind(je) mee op weg helpen?
Bij voorbaat dank!
Beauty hides in the deep
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
24-2-2005 02:41

Sjapper schreef:

- geluidskaart (latency las ik laatst in een ander topic)
???
latency is in dit geval niet echt belangrijk aangezien je er niet mee gaat mixen en de vertraging tussen PC/Geluidskaart niet echt relevant is. Laat staan een beperkende factor.

Pak gewoon de eerste de beste PC met een beetje specs die vandaag de dag normaal zijn.

Geluidskaart? OnBoard voldoet in veel gevallen prima. Geld over? Dan kun je een terratec kaartje aanschaffen (geven over het algemeen minder gedonder dan Soundblaster kaartjes) met wat meer in/uitgangen en patchbay voor in de voorkant van je pc of iets dergelijks.

Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
27-2-2005 16:18
ben weer wat aan het digitaliseren vandaag, maar vanaf een andere computer.
Ik heb hier dus ook weer alles op geïnstalleerd alleen loopt het hier ff anders.
Wanneer ik de xtrm op line heb staan, dan krijg ik hoe dan ook die balken niet onder de -12 (zit zo rond de -6 op minimum opname volume). Wanneer ik op phono zet blijft ie er keurig onder en kan ik alles bijregelen.
Mag dit of kan dit kwaad?

Graag een antwoord :) zodat ik lekker verder kan razz :p
Groetn
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
27-2-2005 16:26
Gewoon via de geluids instellingen van windows......

https://www.aboutdj.nl/images/stories/tutorials/opname3.jpg
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
27-2-2005 16:28
ja :) deed ik ook... en heb die tutorial van je al minstens 10 keer gelezen en 2 keer geprint wink ;)

Het probleem is dat wanneer ik al alles op minimum zet, er echt niets verandert.
Mag ik op phono opnemen? want zo lukt het wel aardig denk ik.

Groetn
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
27-2-2005 17:36
[pessimistische klotestatus] Pfff opnemen is nu wel gelukt maar die brander verneukt elke cd opnieuw.
Werkelijk maar 1 op 3 cd's wil ie succesvol branden.
Dan besluit je eens om alles mooi legaal te doen sad :( angry Die sukkels die alle muziek van internet rippen en dan op cd fikken overkomt het nooit angry [pessimistische klotestatus]

Het is ook altijd hetzelfde;...
dan maar een nieuwe brander zeker? angry
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
DJ InspirationStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-8-2003
Laatste: 26-11-2006
Berichten: 48
28-2-2005 12:14
Hallo,

Ik doe het niet via pc. Ik neem op met MD en schrijf dat daarna naar externe cdschrijver. Zo heb je ook perfecte kwaliteit. Maar dit is natuurlijk veel duurder dan met PC werken. Ik heb dit materiaal zelf ook niet maar ik doe dit altijd bij een kameraad van mij.

Grtz,
DJ INSPIRATION.
DENON DN-S3000 * Reloop RMX-40BPM * DENON DN-S3000

Terug naar forum Reageer (zonder quote)