Forum > Geluid

JB Systems mx6 of Behringer DX1000

(27 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
FuryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-2-2005
Laatste: 13-1-2007
Berichten: 6
4-2-2005 02:33
Beste forum ppl

Ja ik weet het, nogmaals komt er een topic over de DX1000, maar ik geraak niet uit men keuze, en ik hoop dat jullie me kunnen overtuigen van een bepaalde keuze te maken: Een JBSystems mx6 of een Behringer DX1000. Beiden liggen rond dezelfde prijsklasse heb ik gemerkt. Ik heb ook al heel wat topics doorgenomen over de DX1000 omdat de stijl, het uitzicht en de mogelijkheden bij wel aanstaan. Maar zoveel positieve en negatieve reacties maakt het voor mij nog moeilijker. Ik denk dat de mx6 in vergelijking met de DX1000 iets beter is van kwaliteit en de faders iets meer kunnen verdragen, de korte faders vindt ik een enorm voordeel (makkelijk open te gooien) en de levensduur zal ook wel langer zijn dan de DX1000. Maar zoals ik het zie is de mx6 tegenover de DX1000 qua mogelijkheden een 'pussy' als ik het zo mag vernoemen. De DX1000 zal het meerendeels van de tijd voor thuis gebruik zijn, niettemin dat het dan niet veel gebruikt gaat worden. Af en toe zal het ook wel eens mee de baan opgaan, maar mindere kwaliteit en een hobbelige weg kunnen misschien wel eens voor problemen aan het toestel zorgen, zo hoor ik bijvoorbeeld dat de faders enorm gevoelig zijn.

Wat zouden jullie doen?
Ik hoor het graag.

Fury
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 1207
4-2-2005 08:25
Zoals je dan ook wel gelezen hebt ligt het er maar net aan welke dx je te pakken krijgt. De een heeft wat betere faders dan de ander.
Ik heb er nu eentje van een jaartje of 5 oud en nog nooit problemen mee gehad.
Ik wil binnenkort wel overstappen op een LPM 7.3 maar dat is gewoon een luxe probleem. (grijs van de dx kleurt niet naast het zwart van de CMX-3000 laugh :D )
Volgens mij is de dx1000 toch wel een van de drive-in standaards, vergeet ook niet dat het gewoon een hele dure tafel was die in een veel lager prijs segment gekomen is. Oke, hij was wel te duur eerst, maar hij is degelijker dan je denkt.
Ik weet niet vanaf wanneer het probleem is gekomen met de rottige faders, misschien kun je 2e hands wel een (dan wel iets oudere) tafel krijgen met degelijke faders?
Darth Crossfader
FuryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-2-2005
Laatste: 13-1-2007
Berichten: 6
6-2-2005 00:09
Bedankt voor je reactie, hebgene waar ik mij vooral druk om maak zijn de faders, naar horens zijn deze heel gevoelig, ikzelf ga daar rustig mee om, maar snel opengooien e.d. is dat dan schadelijk? Als ik ergens draai, hoor ik soms vaak dat er ook mensen zijn die mee willen draaien, oude vrienden enzo, de ene gaat er ruiger mee om dan de andere. Zijn ze echt zo heel gevoelig?
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
6-2-2005 00:30

Fury schreef:

Bedankt voor je reactie, hebgene waar ik mij vooral druk om maak zijn de faders, naar horens zijn deze heel gevoelig, ikzelf ga daar rustig mee om, maar snel opengooien e.d. is dat dan schadelijk? Als ik ergens draai, hoor ik soms vaak dat er ook mensen zijn die mee willen draaien, oude vrienden enzo, de ene gaat er ruiger mee om dan de andere. Zijn ze echt zo heel gevoelig?
Gevoeligheid daarbij is vooral bedoeld als in "slijtgevoelig", oftewel, krakende faders na langdurig gebruik, stof erin, etc.
Light Image
FuryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-2-2005
Laatste: 13-1-2007
Berichten: 6
6-2-2005 00:39
Ah lol, had dat dus verkeerd geïnterpreteerd laugh :D
Das dan niet zo'n probleem, stof doek erover en done.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
6-2-2005 00:41

Fury schreef:

Ah lol, had dat dus verkeerd geïnterpreteerd laugh :D
Das dan niet zo'n probleem, stof doek erover en done.
Helaas, de oplossing is niet zo makkelijk. Wel altijd je mixer afgedekt houden, maar de fader zelf zal binnenin stroef worden en contactproblemen krijgen (=kraak). Faders vervangen is dan de enige oplossing.

Duurdere mixers (Dateq, etc.) hebben professionelere faders die behalve stof-bestendiger in elkaar zitten (dus minder snel last van stof) ook nog eens compleet uit elkaar kunnen, waardoor de fader zelf van binnen is schoon te maken.

Edit: Natuurlijk zit er ook in de robuustheid een groot verschil tussen Behringer en duurdere merken, dat wil zeggen dat de faders van duurdere merken ook heel wat meer ruwheid en gebruik kunnen hebben dan de Behringers. Neemt niet weg dat je voor het geld met de behringer een leuke mixer hebt happy :)
Light Image
FuryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-2-2005
Laatste: 13-1-2007
Berichten: 6
6-2-2005 00:54
Nu doe je me weer twijfelen hehe... Stel nu: komt ongeveer 3 keer per jaar max men kamer uit, daarbij gebruik ik heb niet elke dag maar toch zeker wel 4a5 dagen per week, dit dan niet hele dagen, maar zal wel een paar uren achter een stuk opstaan voor muziek. Hetgene dat me ook is opgevallen: geen aan/of knop, of het ik ernaast gekeken?
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
6-2-2005 01:00
1 x bewerkt. Laatst door JeroenVDV op 6-2-2005 01:03

Fury schreef:

Nu doe je me weer twijfelen hehe... Stel nu: komt ongeveer 3 keer per jaar max men kamer uit, daarbij gebruik ik heb niet elke dag maar toch zeker wel 4a5 dagen per week, dit dan niet hele dagen, maar zal wel een paar uren achter een stuk opstaan voor muziek. Hetgene dat me ook is opgevallen: geen aan/of knop, of het ik ernaast gekeken?
Ik zou hem zeker kopen voor dit gebruik, ik zie zelfs meerdere drive-in shows hem gebruiken, bij veel on-the-road gebruik dus.

Mocht je ooit problemen met je faders krijgen (heb ik na jaartje of 4 vrij intensief gebruik van mijn DX-500 van Behringer, zelfde serie, gehad op 1 kanaal), is er vrij makkelijk een nieuwe fader in te solderen, als je dat niet zelf kunt is dat door een dealer wel te doen. Nieuwe fader kost ongeveer 10 euro. Til er niet te zwaar aan, elke fader in elke mixer slijt, de een wat harder dan de ander, maar in dit (lage) prijssegment zal dat niet veel verschillen.

Aan- en uitknop zit denk ik aan de achterkant, bij mijn DX-500 in ieder geval wel. Check anders ff de Behringer-site, waar vast wel een manual te download zal staan.

[Edit: Lange faders vind ik zelf juist prettiger dan korte, ik gebruik niet echt het "snel opengooien" of "snel dichtgooien", maar ook dat gaat echt wel prima met lange faders hoor. Voordeel is namelijk dat het volume veel nauwkeuriger is te regelen per kanaal met je fader, en dat kan erg prettig zijn bij het creatievere mixen.]
Light Image
FuryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-2-2005
Laatste: 13-1-2007
Berichten: 6
6-2-2005 01:03
Heb al de handleiding, de specs en de fotos bekeken of Behringer.com, zie die knop gewoon niet staan.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
6-2-2005 01:05

Fury schreef:

Heb al de handleiding, de specs en de fotos bekeken of Behringer.com, zie die knop gewoon niet staan.
Lijkt wel alsof je gelijk hebt inderdaad wink ;) Ik kan hem ook niet direct vinden. Vreemd!
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)