Forum > Geluid

Welke actieve luidsprekers?

(244 reacties. Pagina 1 van 25)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
6-10-2004 15:51
Ik draai op dit moment feesten & partijen voor 100 a 120 personen met 2xJBL PS12 PowerPerformer (350 Watt RMS aan 6 Ohm) en een Dynacord S1200. Op grotere feesten staat meestal al een installatie en anders wordt dit gehuurd.

Om de volgende redenen wil ik mijn set gaan veranderen:

- De JBL’s komen wat tekort in het laag.
Zodra er 100 mensen tegelijk gaan dansen of als de ruimte wat groot is, vind ik het geluid niet meer ok. Het is te doen, koffiekan, maar ik wil beter.

- Het is teveel sjouwwerk.
Zowel de JBL’s als de Dynacord zijn vrij lomp & zwaar, dat is niet leuk als je alleen werkt. Ik wil over een paar jaar nog een rug over hebben. Part of the job, zou je kunnen zeggen, maar ik vind mijzelf meer een “mobile dj” dan een drive-inn en wil gewoon een goede, compacte en hippe installatie die ik zelf snel kan opzetten.

Mogelijke oplossingen:

- Subs erbij kopen.
Waarschijnlijk de beste oplossing. Maar dan moeten er eigenlijk ook een aparte versterker en crossover komen (als je het goed wilt doen tenminste), dus dit wordt alleen maar meer sjouwwerk in paats van minder en neemt te veel ruimte in qua vervoer.

- Alleen de JBL’s vervangen.
Mijn versterker is een heerlijk betrouwbaar bakbeest, maar ik zou het niet erg vinden om van die losse versterker onder tafel af te zijn. De JBL’s vervangen kan toch een oplossing zijn, maar eerlijk gezegd heb ik mij nog niet echt verdiept in passieve luidsprekers. I'm open to suggestions, maar dan zul je mij eerst van mijn plannen om een actief setje aan te schaffen af moeten helpen.

- Luidsprekers en versterker vervangen voor een actief setje.
Hier zat ik zelf aan te denken. In de tijd dat ik nog huurde nam ik eigenlijk altijd actieve luidsprekers mee. De meningen zijn verdeeld over de voor- en nadelen van actief, maar ik heb er jaren mee gewerkt en zie voornamelijk voordelen voor mijn toepassing.

En dan: welke actieve luidsprekers:

- Mackie SRM-450
www.mackie.com/products/srm450/index.html
Leuk, en op dit moment bij een dozenschuivert vrij aantrekkelijk geprijsd.

- RCF ART300A
www.konitech.nl/RCF/proaudio/art/art300a.htm
Vaak gehuurd, heerlijke luidsprekers. Wel flink prijzig.
Ik zie trouwens de ART300A op www.rcf.it/1352_Speakers.html niet meer staan, kennelijk is er inmiddels iets anders op de markt gebracht?

- JBL EON15 G2
www.jblpro.com/eong2/eon15g2.htm
En nou niet allemaal gaan roepen dat het geluid van die JBLs ruk is voordat je 100% zeker weet dat je de G2 hebt gehoord in plaats van de het model daarvoor. Daar zit nogal wat verschil in. Desalniettemin zouden deze ook niet mijn eerste keus zijn.

- LEM D-400
www.new-line.nl/v/12737
Liggen in een iets lagere prijsklasse, maar doe ik ze tekort wanneer ik deze niet in mijn overwegingen meeneem?

Ik heb over alle setjes behalve de LEMs wel eens gedraaid, maar nooit onder gelijke omstandigheden. Persoonlijk was ik zéér gecharmeerd van de RCF-jes, maar ik heb mogelijk een vertekend beeld. Naast de 300A heb ik ook wel eens de ART500A meegekregen. Die vond ik helemaal af qua geluid, ik werd ter plekke stapelverliefd op RCF, maar de 500A is niet te huffen zo zwaar en voor mij onbetaalbaar.

Zelf heb ik het idee dat de SRM-450 op dit moment de meest scherpe prijs-kwaliteitverhouding heeft, maar grondig onderbouwen kan ik het niet. Specificaties zeggen mij niet zoveel. Het is een gevoel. Voor 1500 a 2000 Euro wil ik niet alleen op gevoel afgaan.

Wie vult mijn gevoel aan met feiten en ervaringen? En welke modellen vergeet ik?
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
6-10-2004 15:56
Die RCF'fen heb ik eens gehoord en ik was er zeer over te spreken.
Dat was op een groot veld (lees:voetbalveld) wat gebruikt werd als kampeerterrein. Ik stond aan de overkant, maar dessalniettemin was het geluid nog goed te horen.
Toen ik dichterbij kwam viel het me op dat de klankweergave (naar mijn mening) zeer mooi was zonder (duidelijk hoorbare) dipjes. Vooral de bassweergave was gewoon goed te noemenn.

Met die andere speakers heb ik geen ervaringen. Succes met je keuze!
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
6-10-2004 16:02
3 x bewerkt. Laatst door Ideedeluxe op 6-10-2004 16:10

sylvia schreef:

Heel verhaal.....

En welke modellen vergeet ik?
www.yamahaproaudio.com/products/speakers/powered/ms300_400/spec.htm De yamaha S300 (12") en S400 (15") kunnen interessant zijn. www.dbtechnologies.com/english/opera_e.html De DB technologies Opera series hebben ook zeer tevreden gebruikers. Qua prijs liggen de yamaha's en de DB's tussen de Lems en de Mackies in.

Je zou nog EV mee kunnen nemen, maar dan ben je direct een stuk duurder uit.

Ik heb zelf alleen de Mackie SRM450 aan mogen horen. Vind ze een vrij aangenaam geluid hebben, met nog een behoorlijke diepgang voor zijn omvang. Je zegt trouwens, dat je van het gewicht afwilt. Hou er dan rekening mee, dat sommige actieve kasten fiks meer wegen dan je jbl's. Dan is een keer extra lopen met de amp niet eens zo'n groot probleem.

Je kunt ook eens kijken naar actieve JBL subs (of ieder ander merk), bijvoorbeeld de JBL Mpro MP418SP www.jblpro.com/mpro/series_400.htm, oalleen, of je vers gekochte expert/berlingo (weet niet meer precies) dan nog groot genoeg is.......en je portemonnaie (lees net dat hij ongeveer 2000 euro kost :O)

John
I am a TimeDriver!
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
6-10-2004 16:03
Wellicht heb je niets aan mijn post, maar dan lees je er maar overheen wink ;). Ik vind de RCF 300 ook echt een prachtige speaker, maar ik weet niet ofdat je er daarmee op vooruitgaat (heb je huidige speakers nog nooit gehoord). Want ook deze speaker vind het niet leuk meer om voor meer dan 120 dansende mensen te staan. Verder geen ervaringen met andere speakers uit je lijstje (en RCF heb je zelf al gehoord, dus daar hoef ik niets meer over te vertellen).

Ik heb verder ook geen idee wat je voor feesten doet. Ik dacht dat het voornamelijk bruiloften waren, en dan is een actief boxje op een statiefje natuurlijk precies wat je nodig hebt. Doe je ook bonkfeesten, dan zou ik weer voor subjes gaan, en dan deze Jbl's houden.

edit; Basisto ongeveer dezelfde eravringen als ik :D
Maar dat is MIJN mening...
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
6-10-2004 16:14

ideedeluxe schreef:

Je zegt trouwens, dat je van het gewicht afwilt. Hou er dan rekening mee, dat sommige actieve kasten fiks meer wegen dan je jbl's. Dan is een keer extra lopen met de amp niet eens zo'n groot probleem.
Heb je helemaal gelijk in. Maar mijn JBL's en Dynacord blinken ook nog eens uit in lompheid, ze zijn onhandig groot en de handvatten zitten op rotplaatsen zodat er steeds vanalles uit evenwicht raakt zodra je gaat tillen of een trap af moet. Die actieve luidspreakers zijn beter gebouwd op hun gewicht en tilbaarheid, ergonomisch gezien.

Bedankt voor de suggesties qua modellen, ik ga even wat huiswerk verrichten...

Enne. Peugeot Partner en Citroen Berlingo zijn technisch identiek, maar het is een Partner wink ;) .

Roytje schreef:

Wellicht heb je niets aan mijn post, maar dan lees je er maar overheen wink ;). Ik vind de RCF 300 ook echt een prachtige speaker, maar ik weet niet ofdat je er daarmee op vooruitgaat (heb je huidige speakers nog nooit gehoord). Want ook deze speaker vind het niet leuk meer om voor meer dan 120 dansende mensen te staan.
Klopt, het zijn ook de uitzonderingen. Maar de JBL's halen het écht niet, met de RCF zou ik het ietsje minder warm krijgen op die momenten.

Roytje schreef:

Ik heb verder ook geen idee wat je voor feesten doet. Ik dacht dat het voornamelijk bruiloften waren, en dan is een actief boxje op een statiefje natuurlijk precies wat je nodig hebt. Doe je ook bonkfeesten, dan zou ik weer voor subjes gaan, en dan deze Jbl's houden.
Bruiloften & verjaardagen met mijn eigen setje (incashen). Bonkfeesten op gehuurde of reeds aanwezige sets (uit m'n bol gaan) razz :p .
RemcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2002
Laatste: 11-7-2020
Berichten: 149
6-10-2004 16:33
Hoi Sylvia,

Wanneer je vindt dat je wat laag te kort komt, zal dit met vrijwel alle 12" 2-weg speakers het geval zijn uit deze prijsklasse. Ik zou dan ook zeggen, koop een 15/1-2" kast als je niet met een subje wilt gaan slepen. Zoals al vaker genoemd is, is de mid-weergave van deze kasten slechter dan een 12" variant. Maargoed ieder voordeel heeft zijn nadeel. Dus of een subje erbij en de 12" kasten houden of een 15" 2 of 3-weg kast kopen. Wanneer je in je eentje bent komt het er vaak opneer, dat je liever wat vaker met lichtere spullen loopt dan enkele keren met zwaardere. Actief is wellicht in dit geval de minder goede optie.
Ikzelf heb de ART-500 (15/2") kast nog ergens in een hoek staan. Die klinken vrij aardig en hebben een redelijke bas-weergave. Nadeel is ook hier weer het gewicht.
Ik denk dat je even voor jezelf moet nagaan tot hoeveel kg. de kast mag wegen. In jouw geval speelt dat wel een belangrijke rol zo te lezen.

Groeten, Remco
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
6-10-2004 16:36
De Mackie, RCF en JBL zijn allemaal prima. Voor een gemiddelde bruiloft e.d. met enkele tientallen gasten kan je prima toe met een setje van deze actieve speakers. Ze zien er allemaal netjes uit, klinken fatsoenlijk, zijn snel neer te zetten en gaan redelijk hard.

De JBL zou daarbij als eerste afvallen omdat die een stuk(je) duurder is en dat prijsverschil niet waarmaakt. De actieve 15" kost tegen de 900 euro per stuk. Ik heb in augustus nog een feestje gedraaid over de actieve Mackie broodtrommels en die gaan best én zijn een stuk goedkoper.

Ik denk trouwens niet dat je laag er veel beter op zal worden (hoewel ik niet weet hoe jouw speakers nu klinken). Deze actieve speakers hebben wat dat betreft nl. ook niet zo heel veel te bieden. JBL heeft wel een actieve EON baskast in het assortiment waarmee je dat probleem oplost (maar er weer een ander probleem bijkrijgt: €).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
6-10-2004 16:56
Ik heb de Mackie's al een paar keer gehoord zowel binnen als buiten en klinken lekker. In het buitenland op dit moment zeer zeker no: 1.

De JBL EON ken ik alleen de versie voor de G2 klinken ook goed, ik heb deze niet naast Mackie's kunnen beluisteren maar ik denk dat deze iets minder laag weergeven.
(kan ook aan de afstelling gelegen hebben) Wat mij overigens wel verbaasde is dat het front bestaat uit 1 speaker frame (zowel bas speaker als hoorn)

Martin.
kvm entertainment
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 170
6-10-2004 17:01
Je zou ook eens kunnen kijken naar een Hk-audio Elias setje. Je hebt dan 2 kleine 15" subs en 2 kleine 10" toppen. In de sub zitten 3 versterkers ingebouwd. Eentje voor de sub zelf, eentje voor de top en een extra 150W uitgang.

Prijs moet ik even nakijken.
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
6-10-2004 17:06
www.new-line.nl/v/12748

Deze set klinkt ook helemaal zo gek nog niet! Die zou ik ook eens luisteren als je die eens tegenkomt!
Maar dat is MIJN mening...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)