Forum > Muziek

hoe te beginnen met een cd/vinyl collectie

(53 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
22-6-2004 21:53
Haha, das pas klantenbinding laugh :D

goed bezig!!
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
John_voofStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2003
Laatste: 12-5-2016
Berichten: 206
15-8-2004 03:36
Tjah, als ze het goed vinden.... Maar de muziek is nu gewoon duur, dus ik vind ook wel dat ze iets moeten over hebben voor hun beste klant(en).

P.s. Hoe weet je eigenlijk zeker dat ze het goed vinden, heb je een schriftelijke overeenkomst o.i.d., dat ze je nooit kunnen naaien?
Dj-tripperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2004
Laatste: 13-3-2006
Berichten: 30
15-8-2004 08:31

dj large schreef:

(bovendien krijg je bij de groothandel(MAKRO) alle nieuwste cd's voor ongeveer 12 euro
maar dan moet je wel een eigen bedrijf hebben wil je daar binnen komen! shocked 8O (of je vader ofzo)
Dat wou ik maar even zeggen!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
15-8-2004 13:09
Of je oom, of de buurvouw, of de grote zus van je klasgenoot. Aan zo'n Makro-pas is altijd wel te komen.
Dj-tripperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2004
Laatste: 13-3-2006
Berichten: 30
15-8-2004 13:21
dat is waar...
Dat wou ik maar even zeggen!
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
16-8-2004 01:19
Als je begint zou ik zoveel mogelijk neuzen in de collecties van collega DJ's die draaien zoals jij wil draaien en hun naar hun favourite verzamelaars vragen. En ik zou inderdaad ook zuinig omgaan met je geld. Niet alles te snel uitgeven. En ga samen met iemand anders draaien, dan kom je er snel achter wat ontbreekt in je collectie en kun je gericht bijkopen. En hou het in de gaten. Het bijhouden van je collectie kost behoorlijk veel tijd en geld (ik heb mezelf een budget van E 150,- per maand opgelegd). En naast de Makro is de media markt een ideale plek om goedkoop goeie verzamelaars te kopen.
En cd's zijn goedkoper dan vynil.
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
8-11-2004 20:18
Sorry voor het kicken maar ik zou graag eens jullie advies horen.
Ik draai tot op vandaag nog altijd met cd's maar omdat ik echt 99% legaal wil dj'en zal ik er waarschijnlijk toch die vinyl moeten bijnemen. (het is namelijk zo dat ik vooral jump/french techno draai en ik zou er absoluut een stijl willen bijnemen)

Niet dat ik die stijl beu ben, maar de "echtere" techno spreekt me eigenlijk wel meer aan. Het probleem is dus (zoals ik nog wel vermeld heb op dit forum) dat er absoluut niks te vinden is op cd van deze dingen (hetzij sterk verouderde releases of voorgemixte sh*t)

De problemen die dit echter met zich meebrengt:
1) zoals alle dj's (zeker de mannen die met vinyl draaien) al gemerkt zullen hebben... platen zijn duur, en daar komt men niet onderuit. Je moet dus echt aanzienlijke bedragen ophoesten terwijl je weet dat de platen ook snel verouderen. Ik las over jullie tips om selectief te zijn en alleen de beste dingen eruit te pikken.
Wel.. dan zit ik met volgend probleem: als ik de releases van de laatste twee maanden bekijk op een site en de samples hiervan beluister, dan kom ik tot de conclusie dat ik zo'n 46 platen echt beregoed vind.. ze passen dus echt perfect in de stijl die ik wil draaien. Omdat ik simpelweg geen honderden euro's per maand kan investeren in platen moet ik dus selecteren. (waar ik echt een hekel aan heb omdat ik tussen al die goeie platen een keuze moet maken)
*** Om te stoppen met rond de pot te draaien en mijn concrete vraag te stellen:
- Wat zijn jullie nu nog met, stel, de platen die jullie zo'n 4 maanden geleden hebben gekocht. Stel dat je er die maand 20 hebt gekocht.. hoeveel platen durven jullie nog in jullie set stoppen zonder bang te zijn de reputatie van "ouwe platendeejay" te krijgen? Wat doen jullie dan met de andere platen? Zo vlug mogelijk verkopen of gewoon bijhouden om af en toe op de kamer nog even mee te draaien?

2) Is het eigenlijk nog "de moeite" voor mij om over te schakelen op platen terwijl ik eigenlijk niet echt wil (daarmee bedoel ik dat ik niet persee turntables wil, maar wel de muziek die enkel op plaat te vinden is)
Ik vraag dit omdat ik voel dat er waarschijnlijk wel spoedig een legale manier zal komen om ook aan de minder commerciële/bekende muziek te raken. Ik vond al een aantal sites waar het mogelijk was om house of zelfs techno (maar dan niet mijn genre) legaal af te halen (nog geen euro per release) dus ik vermoed dat er ook wel zoiets zal bestaan voor mijn soort techno. (als jullie iets zien aankomen, verwittig me wink ;) ) Kort dus: koop ik beter goede turntables en de nieuwe platen of wacht ik beter nog een jaartje tot er zo'n legale site is?

3) ... en dat is dan ook meteen mijn laatste vraag: Ik zie op sites soms zeer mooie platenverzamelingen staan (80% van de releases zijn echt wel mijn ding, maar zijn uiteraard meestal tussen de 1 en 5 jaar oud) Is dit dan verstandig om ze te kopen? (ik ken de muziek en vind ze zelf heel erg goed) maar ben ik er nog wel veel mee op een fuif of zo?

Zo, dat is het zo een beetje...
Graag hoor ik jullie reacties, commentaren, eigen bevindingen en meningen wink ;) razz :p

Greetz
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
8-11-2004 20:32

teknoknights schreef:

- Wat zijn jullie nu nog met, stel, de platen die jullie zo'n 4 maanden geleden hebben gekocht. Stel dat je er die maand 20 hebt gekocht.. hoeveel platen durven jullie nog in jullie set stoppen zonder bang te zijn de reputatie van "ouwe platendeejay" te krijgen? Wat doen jullie dan met de andere platen? Zo vlug mogelijk verkopen of gewoon bijhouden om af en toe op de kamer nog even mee te draaien?
I LOVE this question wink ;)
Als ik er 20 koop 4 maand geleden, hoor je er nu nog 19 van razz :p. Waarom? Wel, dat heb je ZELF gezegd: je moet selectief zijn in je kopen! French-Techno en aanverwanten zijn inderdaad genres die snel verouderen en eenmaal verouderd mag je je vinyls de vuilbak in kieperen. In tegenstelling tot wat jij "echtere" Techno noemt. Want daarin krijg je de mogelijkheid om nummers te kiezen die binnen 5 jaar nog steeds perfect in een set gaan passen! En die pik je er dan ook uit terwijl je de rest laat liggen. Van die 46 platen ga je er wss nog een 10-tal overkomen voor gans de maand, als je je enkel op Techno gaat toeleggen wel te verstaan.
Waarom de platen niet verouderen?
1) Omdat ze kwalitatief genoeg zijn om niet te gaan vervelen.
2) Omdat bijna niemand anders ze draait waardoor de mensen die niet beu gehoord zijn.

Deel 2: wat te doen met oude platen? Wat je maar wil, maar verkoop ze niet! Er zijn maar twee conditie's waaronder je een vinyl mag wegdoen:
1) je hebt hem dubbel
2) je zweert een bepaald genre TOTAAL af (zoals ik vorig jaar mijn R&B de deur uit deed). Maar voor je een genre afzweert, moet je toch al héél goed nadenken hoor.
Geen enkel andere reden is goed om een vinyl te verkopen! Geloof me, je zult na verloop van tijd wel merken dat deze manier van werken je heel wat voordelen geeft.

teknoknights schreef:

Is het eigenlijk nog "de moeite" voor mij om over te schakelen op platen terwijl ik eigenlijk niet echt wil (daarmee bedoel ik dat ik niet persee turntables wil, maar wel de muziek die enkel op plaat te vinden is)
Ik vraag dit omdat ik voel dat er waarschijnlijk wel spoedig een legale manier zal komen om ook aan de minder commerciële/bekende muziek te raken. Ik vond al een aantal sites waar het mogelijk was om house of zelfs techno (maar dan niet mijn genre) legaal af te halen (nog geen euro per release) dus ik vermoed dat er ook wel zoiets zal bestaan voor mijn soort techno.
Dream on... ik hoor het al jaren aankomen dat we onze releases digitaal gaan kunnen aanschaffen, ik wacht er nog steeds vol ongeduld op... sneaky :V.
Ow yeah, wat je sites betreft: het blijft even illegaal om die legaal gekochte muziek voor publiek te draaien. Enkel voor eigen gebruik mag je op die manier legaal kopen. Tuurlijk is er hier ook al jaren de belofte om aan dit probleem te sleutelen sneaky :V. En nee, het is niet logisch, maar daar zal SABAM/BUMA/STEMRA niet van wakker liggen wanneer ze je controleren.
Wil je wachten op beterschap? Mij goed... maar kom dan niet klagen dat je een jaar kwijtspeelt en mooie kansen laat liggen omdat er nog steeds geen sites zijn. Hou er bovendien rekening mee dat een collectie opbouwen niet in een paar maanden gaat. Zoiets duurt jaaaaaaaaren.

teknoknights schreef:

... en dat is dan ook meteen mijn laatste vraag: Ik zie op sites soms zeer mooie platenverzamelingen staan (80% van de releases zijn echt wel mijn ding, maar zijn uiteraard meestal tussen de 1 en 5 jaar oud) Is dit dan verstandig om ze te kopen? (ik ken de muziek en vind ze zelf heel erg goed) maar ben ik er nog wel veel mee op een fuif of zo?
Waarom zou dat niet goed zijn? Ook hier geldt weer: koop doordacht. En bovendien moet je ook wat herkenbare deuntjes liggen hebben om het minder kwalitatieve publiek in beweging te houden hé! Dus, geen reden om die te laten liggen wink ;)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
8-11-2004 21:25
Eerst en vooral heel erg bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord Didier wink ;) happy :)

Het is voor mij zoals ik al zei een hele nieuwe uitdaging en ik kan ieder advies over hoe je de tien beste platen uit een serie van 100 platen haalt gebruiken happy :)

Mag ik voor mezelf het volgende vaststellen?

stel*** (ja, daar heb je 't weer laugh :D ) (maar aangezien je mijn vragen "leuk" vond kan dat geen probleem zijn razz :p laugh :D )
stel dus... Ik weet van mezelf dat ik al redelijk goed thuis ben in een bepaald muziekgenre en dat ik echt weet wat ik zoek (daarmee bedoel ik dat ik de muziek wel ken, maar nog niet draai)

Meestal luister ik zo een keer of vier, telkens een vijftal seconden, verspreid over de track. (en dan weet ik of het iets voor mij is of niet)
Het gebeurt dan, dat ik iets hoor, waarvan ik echt kippevel krijg omdat ik het zo goed vind. Ik noem het als het ware een "uniquum", dan heb ik echt het gevoel dat die plaat (release) iets heeft wat de andere missen.. Een soort hogere dimensie! Iets waarvan ik denk dat het gewoon MOET aanslaan bij het publiek.. het kan niet anders.

Moet ik dus echt puur op dat soort gevoel werken? Of is het beter om ook de platen in huis te halen die in mijn stijl passen (die ik dus wel goed vind, maar ook weer niet overdreven, maar waarvan ik weet dat de artist een bekende naam is of waarvan ik weet dat dit wel een hit zal worden voor de meeste mensen)?

Thanx wink ;)
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2004
Laatste: 24-4-2018
Berichten: 105
8-11-2004 22:35

teknoknights schreef:

...
Greetz

1. wat je nog bent met de platen die je enkele maanden geleden hebt gekocht:
Je kan geluk hebben, je kan pech hebben. sommige platen gaan een eeuwigheid mee, andere platen ben je na 2* al beu gehoord.
het heeft er ook mee te maken hoe je jezelf wil profileren. Ook binnen techno heb je hits die iedereen kent, en onbekender werk. Wil jij de platen draaien die niemand anders heeft? dan gaan ze niet zo lang mee als dat je enkel de bekende krakers draait.

2. Als je tijd teveel hebt, kun je ze allemaal één voor één op pc zetten, en dan op cdr's branden. veel gemakkelijker te transporteren, en dan hoef je enkel een draaitafel te vinden met een goede naald (pitch control is zelfs niet nodig). Vinyl draait volgens mij wel veel lekkerder. maar dat is een andere discussie

3. Jij bent de DJ, jij bepaalt wat je draait. eigenlijk moet ik terug naar punt 1 verwijzen. het voordeel is wel dat als je de platen in grotere hoeveelheden koopt de prijs wel lager zal zijn.

succes!
Jazeker

Terug naar forum Reageer (zonder quote)