verschil tussen tulp kabels
(97 reacties. Pagina 10 van 10)Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 15-5-2004 01:47 |
1 x bewerkt. Laatst door Victor op 15-5-2004 01:54 Edit Mod: Sorry Grovert, in een poging mijn eigen bericht te editten heb ik die van jou in de prullenbak gegooid. Sorry! De link naar je plaatje is in ieder geval www.student.tue.nl/h/r.l.w.lahaije/zooi/aardlek.jpg en verder is het gewoon te laat: ik ga naar mijn bed! Sgrovert schreef: Dit is niet waar omdat de weerstand van de aarde-draad + R-lek vele malen groter zullen zijn dan de weerstand van de 0-draad.En de meeste stroom kiest de weg van de minste weerstand en dus lekker door de 0-draad. Zoals je zelf al zegt: de meeste stroom kiest de nul-draad. Uiteraard, ik heb ook nooit beweerd dat dat niet zo was. Maar: een klein stroompje zal richting aarde lopen. En er is ook (gelukkig) maar een klein stroompje van zo'n 0,01A nodig om de aardlekschakelaar te activeren... | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
HansStandaard Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 30-4-2002 Laatste: 13-11-2014 Berichten: 315 | 15-5-2004 01:52 |
Victor schreef: Haal nou eens in jouw laatste tekening de 1.000 ohm weerstand weg. Ben je dan met me eens dat evenveel stroom via de nul als via de aarde loopt? Waarom zou er dan als er een 1.000 ohm weerstand tussen de nul en de aarde hangt *helemaal geen* stroom meer lopen? En hoeveel loopt er dan als er een 1 ohm weerstand tussen zit? Ook nog steeds nul?Er zal best een klein beetje lekstroom zijn dat via de aarde loopt, maar dit zal niet voldoende zijn om de aardlek eruit te laten vliegen. Reken mee: laten we uit gaan van een lekweerstand van 1000 ohm stel dat er 10V valt over de nulleiding (dit is natuurlijk veel lager) dan zal er dus 10mA naar aarde lekken, onvoldoende om de aardlek eruit te laten klappen en nogmaals er zal nooit 10V over de nulleiding vallen, dit zal veel lager zijn, dus ook de lekstroom zal veel lager zijn. | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 15-5-2004 01:57 |
10mA zou net genoeg zijn (een normale waarde, 30mA is al een "van dik hout zaagt men planken"-aardlek). Maar het gaat me er ook niet om of de aardlekschakelaar eruit klapt, het gaat mij om de vraag of (en zo ja hoeveel) stroom er naar aarde weglekt. En dat zal inderdaad weinig zijn, maar niet nul. Volgens mij zijn we het verder eigenlijk met elkaar eens, zodat ik nu met een gerust hart kan gaan slapen | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
HansStandaard Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 30-4-2002 Laatste: 13-11-2014 Berichten: 315 | 15-5-2004 02:00 |
ik ben met je eens dat er stroom weglekt naar aarde. maar de discussie ging erom (naar aanleiding van Reind's verhaal) hoe het kwam dat de aardlek er niet uitklapte als de stekker werd omgedraait. maar goed weltruste voor nu | |
FracktoneStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-1-2004 Laatste: 5-8-2009 Berichten: 139 | 15-5-2004 11:14 |
Dit topic is volledig uit de hand gelopen. Ook ik heb daar schuld aan, hiervoor mijn excuses. Het ging echter allang niet meer over of het omdraaien van de stekker wel of niet zou uitmaken. Er is ook niemand die beweerd heeft dat dit niet waar is (ook ik niet). Immers, als het lek aan de nul kant zit dan moet je de weerstand van het voor geschakelde apparaat er bij optellen. Dit kan al snel een paar mA schelen waardoor de aardlek niet uitschakelt. Bij 31mA zal hij wel uitschakelen maar bij 29mA niet. Er werd echter beweerd dat er van de nul leiding geen stroom naar de PE leiding kon lopen omdat er geen spanning verschil was. Ik denk dat ik het nu wel voldoende bewezen heb en dat we het er allemaal over eens zijn dat dit ,ondanks dat er geen spanning verschil is, wel mogelijk is. Door dit effect kun je dus heel eenvoudig een "kapotte zekering verklikker" maken. Veel toegepast in de industrie, omdat er daar soms wel 100 zekeringen naast elkaar zitten in een plc kast, het is dan verrekte handig dat er een lichtje gaat branden bij de kapotte zekering. | |
HansStandaard Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 30-4-2002 Laatste: 13-11-2014 Berichten: 315 | 15-5-2004 13:03 |
fracktone schreef: Ik denk dat ik het nu wel voldoende bewezen heb en dat we het er allemaal over eens zijn dat dit ,ondanks dat er geen spanning verschil is, wel mogelijk is.wat we bewezen hebben is dat er mogelijk een klein spanningsverschil is tussen de nul en aarde, en dat DIT een klein lekstroompje naar aarde veroorzaakt. | |
FracktoneStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-1-2004 Laatste: 5-8-2009 Berichten: 139 | 15-5-2004 13:39 |
Ja, ja, het is wel goed met je. Wat we bewezen hebben is dat er geen spanningsverschil is maar dat de stroom zich deelt over de twee aders. Wet van de minste weerstand. Bij een volledige sluiting tussen N en PE is de weerstand nul en de spanning ook, 0V/0 Ohm = 0A. Toch zal je aardlekschakelaar uitschakelen zodra je het apparaat aan zet. Zolang je het apparaat niet aan is zal de schakelaar netjes in blijven, tenzij je de stekker omdraait. Probeer maar eens. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 15-5-2004 14:11 |
Goed, tijd voor een slotje. Ik heb in m'n betoog stap voor stap (blokje voor blokje) alles zo simpel mogelijk willen verwoorden zodat iedereen dat blokje voor blokje kon weerleggen of beamen. Helaas wordt er gekontendraaid en omheen geluld. Daarbij wordt zelfs niet geschuwd om aan te halen dat de kleur van het gazon bij de buurman er ook toe doet... Het komt er op neer dat sommigen van ons vinden dan een kleine spanning over een weerstand X niet resulteert in een lagere stroom, door die weerstand, vergeleken met een grote spanning over diezelfde weerstand. In zo'n geval kunnen we de discussie beter stoppen WANT van de duizenden weerstanden die ik hier heb liggen is er geen één die zich zo gedraagt. Het gros van mijn weerstanden gedragen zich namelijk nogal I=U/R achtig... | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |
Terug naar forum Afgesloten topic