Forum > Geluid

Technics SL-1200 Gold

(59 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
28-4-2004 11:47

Reind schreef:

Dat vind jij.....
Ik erger me er een beetje dood aan als mensen maar blijven zoeken om toch iets de grond in te trappen wat in princiepe goed is.
Er wordt niks de grond ingetrapt. Er wordt geconstateerd dat de Synq zich nog niet in de praktijk heeft kunnen bewijzen. Daar valt geen speld tussen te krijgen, lijkt me.
Ik ben persoonlijk van mening dat mensen een keer dat hele raaitafel voor het leven verhaal lekker moeten laten voor wat het is. Je koopt geen auto voor je hele leven, je koopt geen fiets voor je hele leven en zo gaat het met alle matrieéle dingen. Nee maar een draaitafel moet echt een leven lang mee gaan hoor want anders issie k*t............. Dat slaat toch helemaal nergens op?
Het gaat er niet om dat zo'n ding een leven lang mee moet gaan. Dat gaat een SL-1200 ook niet. Het gaat erom dat een apparaat *bewezen* betrouwbaar is, omdat dat voor een discotheekeigenaar van groot belang is. Je kan niet op zaterdagavond met 1.000 man binnen een optische sensor vervangen.

Betrouwbaarheid is dus voor een discotheekeigenaar gewoon één van de (belangrijkste) eigenschappen die meespeelt bij de vraag welk apparaat je koopt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Dieje.tkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2004
Laatste: 20-5-2004
Berichten: 66
28-4-2004 14:40
om weer een beetje van oem VS Technics terug te komen op het onderwerp. ik vind deze draaitafel idd patserig. maar ik denk dat hij wel een goede 2e hands waarde heeft, aangezien de gewone SL's ook hun prijs behouden

<offtopic>En zo blijkt maar weer: Reind is van nature OEM Draaitafel getrouw!</offtopic>
Je hebt mensen en je hebt DJ's
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
28-4-2004 14:47

ME schreef:

Tja aan de ene kant heb je gelijk, sommige dingen kan je aan de buitekant zien. MAAR sommige dingen ook niet. Wist jij dat jouw sync mixer ooit zou vastlopen??? Alleen tijd kon dat vertellen. Dit gaat ook op voor de OEM bak. Als ik het me goed herinner zit er een optisch snelheidsysteem in. Misschien gaat dit wel storen omdat de sensor dof wordt...
Luchtdicht afgesloten in z'n eigen compartiment. Kan geen stof bij EN aangezien het een "doorkijk" detectie is is er van "dof worden en niet meer detecteren" geen sprake.

Niemand kan zeggen hoe deze super OEM bak zich in de tijd zal houden. Een beetje techneut kan echter WEL blokje voor blokje beoordelen:

1. Spindle lagering. Zwaarder uitgevoerd dan op de SL-1200. Dikke bronzen bus in een massief gegoten aluminium houder. De lagering is zo straf dat de SL bijna moeite zou hebben het plateau aan het draaien te krijgen (gelukkig heeft de OEM bak een hufter van een motor). Lagering is volledig spelingsvrij.

2. Sturing van de motor. Nog nooit heb ik zo'n rij drivers gezien die zo zwaar gekoeld werden als op de OEM bak. Mede hierdoor zal de "thermal cycling" minimaal zijn (en dus goed voor de levensduur voor deze hard werkende torren).

3. Lagering van de arm. Die komt waanzinnig dicht in de buurt van de SL. De lagerpennen zijn heel hard (HSS) en alleen bij grof misbruik onstaat schade aan de lagers. Slijtage van armlagers bij gebruik is niet aan de orde (denk maar eens aan de bewegingen die de arm moet maken (stelt geen zak voor)).

4. Opbouw van de arm: De arm is uit een blok aluminium gegoten en gefreesd. Er zit geen stukje plastic aan en alles is keer op keer van onberispelijke kwaliteit. De afwerking heeft een paar cosmetische fouten (klein zichtbaar gietscheurtje in het zicht) maar wie daar niet mee kan leven gaat maar lekker een SL kopen!

5. Constructie van de behuizing: De onderplaat is van een dempend materiaal gemaakt en zit op een prima manier vast aan het "chassis" (ook in het midden; iets dat het gros van de draaitafels (uitgezonderd de SL) nog wel eens over het hoofd ziet). De dikte van de bovenplaat is MEER dan zat om wat voor misbruik dan ook te kunnen doorstaan. Als je de bovenplaat stuk krijgt dan ben je gewoon een klojo.

6. Demping van de behuizing: Kan ik kort over zijn; de Technics wint het op dit punt gewoon. Je zult dus bij de OEM bak meer demping toe moeten passen (zeg een grindtegeltje extra) om dezelfde demping van omgevings-/contactgeluiden te krijgen.

---

Zal de Super OEM bak het over 10 jaar nog steeds doen? Geen idee; m'n kristallen bol is stuk. De techniek is echter voldoende robuust uitgevoerd om voorzichtig te kunnen stellen dat hij waarschijnlijk nog leeft op het moment dat de DJ in kwestie het hele DJ'en al meer dan zat is!

Algemene opmerking (niet gericht tot een persoon in het bijzonder): Ik zou het op prijs stellen als verkondigde meningen werden gebaseerd op het apparaat zelf en niet op gedachten/geloof/whateverwaziggedoe. Dit geldt voor de Super OEM bak maar ook voor alle andere producten. Als je stoelt op ervaringen van anderen, wees dan zo wijs om het erbij te zetten. Als je stoelt op gedachten/geloof, wees dan zo slim om de "cancel" knop in te drukken ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
28-4-2004 15:56

dieje.tk schreef:

om weer een beetje van oem VS Technics terug te komen op het onderwerp. ik vind deze draaitafel idd patserig. maar ik denk dat hij wel een goede 2e hands waarde heeft, aangezien de gewone SL's ook hun prijs behouden

<offtopic>En zo blijkt maar weer: Reind is van nature OEM Draaitafel getrouw!</offtopic>
Ik denk dat ie over 10 jaar wel meer waarde heeft als nu. Dat weet ik wel zeker.
Het is tenslotte een limited edition en die zijn altijd hun geld wel waard aangezien we het hier over een cult product hebben.

En ik OEM trouw? Nah dacht het niet. Ik ben nooit trouw aan 1 merk of product. Zodra er iets nieuws is wat beter is naar mijn mening en waar ik zelf of iemand die ik vertrouw (zoals Dre bijvoorbeeld. Ik wist tenslotte nog niets van de OEM bak totdat ik hem in huis had maar ben volledig af gegaan op Dre zijn oordeel destijds) achter staat zijn ze zo weg en staat er wat anders.

Merkjes doen er bij mij eerlijk gezegd niet zoveel toe. Het gaat mij er meer om wat ik onder handen krijg.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
28-4-2004 15:59
Ow ik zag dit trouwens staan in de specs van de LTD -> Lichtgewicht S-vormige toonarm met zuurstofvrije hoogwaardige bedrading

Laatst ook een verkoper die me zuurstof vrije speaker kabel probeerde te verkopen. Nu wil ik niet heel lullig doen maar kabels zitten in een plastic omhulsel wat geen zuurstof door laat voor zover ik weet. Hoe moet het er in godsnaam bij komen en is iedere kabel dan niet zuurstof vrij....
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
GupyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-9-2008
Berichten: 271
28-4-2004 17:55
Nu wil ik ook niet lullig doen, maar ben je nu niet wat dingen aan het zoeken om je standpunten duidelijk te maken?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
28-4-2004 18:14
Inderdaad. Marketingverhalen staan altijd bol van dit soort wazige flauwekul (en ja, ook ik neem die teksten vaak direct over in de webshop aangezien m'n eigen praatje altijd erg kaal en vaak hard overkomt). Technics heeft dus zeker niet het alleenrecht op dit soort teksten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
28-4-2004 18:21

Gupy schreef:

Nu wil ik ook niet lullig doen, maar ben je nu niet wat dingen aan het zoeken om je standpunten duidelijk te maken?
Nee het ging me ff niet om het technics verhaal maar om sommige onzin praat die fabrikanten soms uitspuwen alszijnde een nieuwe feature.

Ik durf er bijna wel 100€ op te zetten dat er in die SL LTD echt geen ander soort kabeltje zit als in een normale SL1200.
Maarja controleren word een beetje moeilijk want ik denk niet dat een eigenaar van een LTD er blij mee zou zijn als je z'n arm ff demonteerd.

En helemaal niet als ik het doe want ik kan niet zo goed met toonarmen razz :p. Ik heb van het weekend de lagers verneukt van mijn eigen SL1200 tijdens het spelingsvrij maken. Ik had ze zo goed als spelings vrij (zeg maar zo vrij van speling als Dre een RP4000 van speling kan ontdoendie gammelere lagers heeft -> Vrij van speling maar nog niet perfect) en dacht dat ze nog wel een klein tikkeltje konden hebben. Helaas was mijn kleine tikkeltje net iets te ver omdat ik weer niet op zat te letten (as usual) en kan nu dus nieuwe lagers bestellen angry

Iemand die heel toevallig het bestelnummer heeft van armlagers bij panasonic NL
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
28-4-2004 18:30
Armlagers zijn niet los te bestellen... Dat wordt een nieuwe arm. shocked 8O

Je kan nog even de gimbal pins losdraaien en kijken of er nog wat te redden valt. Denk ook aan het volgende: De lagers voor de verticale beweging hebben maar een ZEER beperkt werkgebied ten opzichte van de lagers voor de horizontale beweging (hint hint).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
28-4-2004 18:49

Dré schreef:

Armlagers zijn niet los te bestellen... Dat wordt een nieuwe arm. shocked 8O

Je kan nog even de gimbal pins losdraaien en kijken of er nog wat te redden valt. Denk ook aan het volgende: De lagers voor de verticale beweging hebben maar een ZEER beperkt werkgebied ten opzichte van de lagers voor de horizontale beweging (hint hint).
Nee ik ben echt een te grote hufter geweest en ze zijn aan gort. (heb mezelf al tot oetlul van de week verkozen razz :p )

Dat word dan dus een nieuwe arm (die werden toch al wel spelings vrij geleverd wink ;) )
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)