Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Timo Beckman
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 187 bijdrage(n) van Timo Beckman (Pagina: 9 van 10)
Topic: cardioide opstelling mainifold subs (25-5-2012 13:07:00)
Oftewel, alles wat onder de frequenties zit wat je speakers weer kunnen geven, zet je dan "uit"Is niet helemaal waar . Dit is een high-pass filter . Als dit een 24db/oct filter is wordt alles onder de kantelfrequentie in level vermindert met 24 db afval per octaaf en in het geval van een linkwitz/riley filter zit het -6db punt van het filter op de kantel frequentie .
Het frequentie gebied onder de kantel frequentie wordt dus wel door gelaten maar vermindert naar mate je verder naar beneden gaat in je frequentie response .Topic: Line Array (25-5-2012 12:59:00)
Het hele punt is dat de line array niet van Meyer is, maar een ander merk. Alleen de subs zijn van Meyer.Daar heb je ook wel behoorlijke verschillen in . Een HP700 sub heeft een behoorlijk andere response als een 650 of HP600 sub . Voor een buiten klusje waar je het over een flink oppervlak hebt lijkt mij de HP700 het best geschikt.....Topic: Line-array kamfilter (12-3-2012 19:55:00)Let wel dit verschilt per frequentie
pro.bose.com/pdf/pro/tech_data/panaray_ma12/td_panaray_ma12.pdf
Als je kijkt naar de polar data in bovenstaande link is het ook redelijk logisch dat je tussen de 170/800Hz problemen krijgt met de muur waar het tegenaan gemonteerd is daar het redelijk omni directioneel tot de 630/800 . Je krijgt dan idd veel reflecties en dus kamfilters .Topic: Line-array kamfilter (29-2-2012 20:30:00)Wacht maar tot je gaat meten als je dat nog niet doe tenminste . Dan kom je er achter dat je niet zoveel weet als dat je denkt . Gebeurt mij elke keer als ik weer eens in een onmogelijk acoustisch monster terecht kom met de vraag of ik ff snel het eea kan recht trekken liefst binnen 15 min daar er nog een video gast staat te stuiteren of een lampje voor wat dat aan gaat .Topic: Basisinformatie geluid (2-10-2011 15:36:00)
't zelfde antwoord als op het andere forum = meten is weten
Leer goed met SMAART om gaan of een ander analyzer waar je fase mee kunt meten en suc6
Topic: Versterker en subs x-over (25-5-2012 13:04:00)Leer goed met SMAART om gaan of een ander analyzer waar je fase mee kunt meten en suc6
Frank76 schreef:
En dus letterlijk vertaald: Laag-snijden.Oftewel, alles wat onder de frequenties zit wat je speakers weer kunnen geven, zet je dan "uit"
Het frequentie gebied onder de kantel frequentie wordt dus wel door gelaten maar vermindert naar mate je verder naar beneden gaat in je frequentie response .
Het hele punt is dat de line array niet van Meyer is, maar een ander merk. Alleen de subs zijn van Meyer.
Ik had al zo'n idee dat je ook op dit forum actief zou zijn en ja moet die gebruiksaanwijzing maar eens doorlezen . Ga hem alleen niet kopen voorlopig . Ik heb voor nu een meer dan luxe meet set
Topic: Line-array kamfilter (12-3-2012 11:01:00)Ik heb een beetje zitten lezen betreffende die XL2 .
Die FFT mode . Leg je dan een kabel uit vanuit die XL2 naar het systeem ? Zal wel moeten daar je anders geen FFT meting kan maken .
Zal mischien een domme vraag zijn maar ik ken dat ding niet echt vandaar .
Is iig weer een merk dat ik op Frankfurt ff beter moet bekijken alsof ik niks meer te doen heb daar......
By the way : Ik rij er heen op donderdag de 22ste . Zijn er op dit forum mensen die daar ook heen rijden/gaan en willen car poolen . Ik heb plaats voor nog 1 persoon . Kosten diesel worden gedeelt . laat t ff weten via mail
Topic: Line-array kamfilter (1-3-2012 21:24:00)Die FFT mode . Leg je dan een kabel uit vanuit die XL2 naar het systeem ? Zal wel moeten daar je anders geen FFT meting kan maken .
Zal mischien een domme vraag zijn maar ik ken dat ding niet echt vandaar .
Is iig weer een merk dat ik op Frankfurt ff beter moet bekijken alsof ik niks meer te doen heb daar......
By the way : Ik rij er heen op donderdag de 22ste . Zijn er op dit forum mensen die daar ook heen rijden/gaan en willen car poolen . Ik heb plaats voor nog 1 persoon . Kosten diesel worden gedeelt . laat t ff weten via mail
Timo Beckman schreef:
Je komt erg snel in het far field gedeelte van een line array en daar krijg je toch te maken met 6db per verdubbeling van de afstand .pro.bose.com/pdf/pro/tech_data/panaray_ma12/td_panaray_ma12.pdf
Als je kijkt naar de polar data in bovenstaande link is het ook redelijk logisch dat je tussen de 170/800Hz problemen krijgt met de muur waar het tegenaan gemonteerd is daar het redelijk omni directioneel tot de 630/800 . Je krijgt dan idd veel reflecties en dus kamfilters .
Ik neem aan dat de array met beugels aan de muur is bevestigt .
Je geeft aan dat je veel last hebt van kamfilter effecten tussen de 170 en 700Hz en dat de speakers bijna 360° spreiding hebben .
Waar je waarschijnlijk last van hebt is reflecties tegen de muur waar de array tegen aan gemonteerd is . Hierdoor ontstaat een looptijd verschil tussen je bron en reflecties wat op sommige frequenties dus zorgt voor fase verschillen tussen de 150° en 210° en dus voor een aantal cancels in je frequentie response . Door level verschillen tussen bron en reflecties zullen ze niet heel erg diep zijn maar diep genoeg om hier hinder van te ondervinden .
Ik heb hier 1 x een oplossing voor gezien alleen ging dit om een subje en niet om een fullrange systeem . Je zult een mannier moeten vinden dmv acoustische aanpassingen de reflecties te verminderen : dempend materiaal . Ik geloof dat Iemke Roos zo iets importeerd maar dat is aan jou .....
Hier iig de link naar het subje tegen een muur en de oplossing om het kamfilter te voor komen . Let wel dit is voor jou geen oplossing daar het systeem waar het hier om gaat een full range systeem betreft .
timobeckmangeluid.wordpress.com/2011/04/27/meyersound-seminar-system-design-level-2-mallorca-april-2011/
timobeckmangeluid.wordpress.com/2011/05/02/meyersound-seminar-system-design-level-2-mallorca-april-2011-nummer-2/
Op welke afstand heb je eigenlijke gemeten ? Hoe hoog en onder welke hoek hangt die array ?
pro.bose.com/pdf/pro/technical_papers/tp_panaray_ma12.pdf
Ik heb even ge-Google(D) maar dit verhaal is een leuk verkoop praatje en wordt door veel merken over genomen . Een beetje jammer dat dit niet klopt maar goed het blijft een leuk verkoop praatje .
Zeker dat inverse square law verhaal betreffende conventioneel (6db afval per afstands verdubbeling) t.o.v. 3db afval per afstands verdubbeling en line arrays .
Klopt niet . Je komt erg snel in het far field gedeelte van een line array en daar krijg je toch te maken met 6db per verdubbeling van de afstand . maar goed wie ben ik .
meyersound.com/support/papers/line_array_theory.htm
Topic: Basisinformatie geluid (21-2-2012 20:30:00)Je geeft aan dat je veel last hebt van kamfilter effecten tussen de 170 en 700Hz en dat de speakers bijna 360° spreiding hebben .
Waar je waarschijnlijk last van hebt is reflecties tegen de muur waar de array tegen aan gemonteerd is . Hierdoor ontstaat een looptijd verschil tussen je bron en reflecties wat op sommige frequenties dus zorgt voor fase verschillen tussen de 150° en 210° en dus voor een aantal cancels in je frequentie response . Door level verschillen tussen bron en reflecties zullen ze niet heel erg diep zijn maar diep genoeg om hier hinder van te ondervinden .
Ik heb hier 1 x een oplossing voor gezien alleen ging dit om een subje en niet om een fullrange systeem . Je zult een mannier moeten vinden dmv acoustische aanpassingen de reflecties te verminderen : dempend materiaal . Ik geloof dat Iemke Roos zo iets importeerd maar dat is aan jou .....
Hier iig de link naar het subje tegen een muur en de oplossing om het kamfilter te voor komen . Let wel dit is voor jou geen oplossing daar het systeem waar het hier om gaat een full range systeem betreft .
timobeckmangeluid.wordpress.com/2011/04/27/meyersound-seminar-system-design-level-2-mallorca-april-2011/
timobeckmangeluid.wordpress.com/2011/05/02/meyersound-seminar-system-design-level-2-mallorca-april-2011-nummer-2/
Op welke afstand heb je eigenlijke gemeten ? Hoe hoog en onder welke hoek hangt die array ?
pro.bose.com/pdf/pro/technical_papers/tp_panaray_ma12.pdf
Ik heb even ge-Google(D) maar dit verhaal is een leuk verkoop praatje en wordt door veel merken over genomen . Een beetje jammer dat dit niet klopt maar goed het blijft een leuk verkoop praatje .
Zeker dat inverse square law verhaal betreffende conventioneel (6db afval per afstands verdubbeling) t.o.v. 3db afval per afstands verdubbeling en line arrays .
Klopt niet . Je komt erg snel in het far field gedeelte van een line array en daar krijg je toch te maken met 6db per verdubbeling van de afstand . maar goed wie ben ik .
meyersound.com/support/papers/line_array_theory.htm
Houdt in gedachte
RTA = Amplitude(level) vs Frequency
FFT = Tijd(ms) vs Frequency (geeft fase)
Topic: Welke positie een Meet microfoon plaatsen (Smaart) (2-12-2011 19:22:00)RTA = Amplitude(level) vs Frequency
FFT = Tijd(ms) vs Frequency (geeft fase)
Voor diegene die het intereseert
timobeckmangeluid.wordpress.com/2011/11/26/back-to-the-future-and-return-from-the-past/
Topic: Basisinformatie geluid (2-10-2011 22:52:00)timobeckmangeluid.wordpress.com/2011/11/26/back-to-the-future-and-return-from-the-past/
djspiky schreef:
Heel interessant en vooral erg duidelijk uitgelegd! Fase is en blijf erg lastig. Ik probeer me er zoveel mogelijk over in te lezen, en dit soort stukjes tekst maken dingen die lastig te begrijpen zijn ineens een stuk duidelijker en logisch.En wederom een stukje betreffende allignment
timobeckmangeluid.wordpress.com/2011/10/02/tanstaafl-there-aintno-such-thing-as-a-free-lunch-statement-i-got-from-b-mccarthy/
Topic: Basisinformatie geluid (21-9-2011 13:57:00)timobeckmangeluid.wordpress.com/2011/10/02/tanstaafl-there-aintno-such-thing-as-a-free-lunch-statement-i-got-from-b-mccarthy/
Een aantal screen shots vanuit SIM3 betreffende filters en de gevolgen voor fase response en frequentie respons zonder verdere processing toe te passen .
timobeckmangeluid.wordpress.com/2011/09/21/verschillende-soorten-filters-tot-24-db-oct-all-sorts-of-filters-up-to-24-db-oct/
Topic: Welke positie een Meet microfoon plaatsen (Smaart) (13-8-2011 11:53:00)timobeckmangeluid.wordpress.com/2011/09/21/verschillende-soorten-filters-tot-24-db-oct-all-sorts-of-filters-up-to-24-db-oct/
goed geluid = subjectief .
Topic: Welke positie een Meet microfoon plaatsen (Smaart) (12-8-2011 12:16:00)En een stukje betreffende allpass filters
timobeckmangeluid.wordpress.com/2011/08/12/de-fase-response-van-speakers-benvloeden-how-to-change-the-phase-response-of-a-loudspeaker/
Topic: Basisinformatie geluid (7-8-2011 12:17:00)timobeckmangeluid.wordpress.com/2011/08/12/de-fase-response-van-speakers-benvloeden-how-to-change-the-phase-response-of-a-loudspeaker/
Hier een paar links naar techniek files die on line staan
timobeckmangeluid.wordpress.com/2010/03/28/fase-geluid-en-analyzers-hoe-interpreteer-ik-de-info-op-het-scherm/
timobeckmangeluid.wordpress.com/2010/04/09/cardioide-sub-array%e2%80%99s-de-end-fired-line-in-dit-geval-4-subs/
timobeckmangeluid.wordpress.com/2010/04/07/reversed-end-fired-line/
timobeckmangeluid.wordpress.com/2010/04/06/cardioide-sub-array-a-smal-footprint/
Topic: Welke positie een Meet microfoon plaatsen (Smaart) (5-8-2011 16:51:00)timobeckmangeluid.wordpress.com/2010/03/28/fase-geluid-en-analyzers-hoe-interpreteer-ik-de-info-op-het-scherm/
timobeckmangeluid.wordpress.com/2010/04/09/cardioide-sub-array%e2%80%99s-de-end-fired-line-in-dit-geval-4-subs/
timobeckmangeluid.wordpress.com/2010/04/07/reversed-end-fired-line/
timobeckmangeluid.wordpress.com/2010/04/06/cardioide-sub-array-a-smal-footprint/
2 Stukje betreffende meten
timobeckmangeluid.wordpress.com/2011/05/04/meyersound-seminar-system-design-level-2-april-2011-mallorca-nummer-3/
(seminar malorca april2011)
timobeckmangeluid.wordpress.com/2011/07/21/real-live-allignment/
Een voorbeeld van een meting . De resultaten die je hier ziet zijn niet van de uit eindelijk toegepaste delay tijden en filter types
Topic: Studiereis over het Internet: Meten met Sia SmaartLive 5. (9-9-2010 18:27:00)timobeckmangeluid.wordpress.com/2011/05/04/meyersound-seminar-system-design-level-2-april-2011-mallorca-nummer-3/
(seminar malorca april2011)
timobeckmangeluid.wordpress.com/2011/07/21/real-live-allignment/
Een voorbeeld van een meting . De resultaten die je hier ziet zijn niet van de uit eindelijk toegepaste delay tijden en filter types
Ik heb een aantal seminars gevolgd bij meyersound (system optimalization coarse en SIM3 cursus) .
Aan de hand van het sim seminar heb ik ook SIM3 en een set van 6 x DPA 4007 mics gematched binnen een 1/4db tov elkaar gekocht . Je hebt het dan over een investering van om en nabij de 25 a 30.000 euro indien je het nieuw aanschaft .
Tijdens 1 van die seminars werd een behringer meet micro vergeleken met een DPA 4007 . De frequentie response van beide ontliep elkaar niet echt veel . Het hangt van je budget en toepassing af welke micro het best is . 1 Van de redenen voor mij om voor maximum qualiteit te gaan was het matchen van meerdere micro's bij DPA . 2de reden de 4007 kan 155db verdragen iets wat ik niet verwacht bij een behringer (geen idee wat die aan kan trouwens) . Er is ook een versie waar 130V phantom power nodig is (externe voeding) en dan kan hij om en nabij de 10db meer aan .
De belangrijkste reden was de frequentie response . Alle 6 de 4007's zitten een 1/4 db van elkaar af . Daar je met SIM 16(of meer) processor kanalen en 8(of meer) microfoon kanalen kunt meten is het wel fijn als de mic's matchen .
Dat MLS verhaal heeft zijn voor en nadelen (ik wist niet dat dit mogelijk was met SMAART in mijn versie kan het niet iig) .
MLS kan de omgevings factoren inderdaad elimineren door middel van een sweep en binnen een kort tijdsbestek te kijken naar ik meen de impuls response van een systeem . De reden waarom ik het niet gebruik tot nu toe dan is dat ik ten 1ste er geen ervaring mee heb en ten 2de de acoustiek van een zaal een van de belangrijkste factoren of je systeem gaat klinken of niet . Een combinatie
van een FFT meting en MLS kan ik goed inkomen om het eea te verifieren .
Voor de mensen die net beginnen met meten of nog niet veel ervaring hebben hier mee lees in de gebruiksaanwijzing het stuk coherence en fase metingen erg goed door daar het erg belangrijke functies zijn binnen het meten met een programma als SMAART of SAT-live en SIM3 .
Voor diegene die echt interesse hebben in hoe het eea te benaderen is er een erg goed boek van Bob mcCarthy .
Sound systems: Design and optimalization .
Deze man is een van de ontwikkelaars van SIM1 en 2 en is 1 van de meest ervaren mensen ter wereld betreffende het optimaliseren van geluidsystemen .
Topic: Crossover instellingen - Butterworth of Linkwitz Riley (9-9-2010 12:29:00)Aan de hand van het sim seminar heb ik ook SIM3 en een set van 6 x DPA 4007 mics gematched binnen een 1/4db tov elkaar gekocht . Je hebt het dan over een investering van om en nabij de 25 a 30.000 euro indien je het nieuw aanschaft .
Tijdens 1 van die seminars werd een behringer meet micro vergeleken met een DPA 4007 . De frequentie response van beide ontliep elkaar niet echt veel . Het hangt van je budget en toepassing af welke micro het best is . 1 Van de redenen voor mij om voor maximum qualiteit te gaan was het matchen van meerdere micro's bij DPA . 2de reden de 4007 kan 155db verdragen iets wat ik niet verwacht bij een behringer (geen idee wat die aan kan trouwens) . Er is ook een versie waar 130V phantom power nodig is (externe voeding) en dan kan hij om en nabij de 10db meer aan .
De belangrijkste reden was de frequentie response . Alle 6 de 4007's zitten een 1/4 db van elkaar af . Daar je met SIM 16(of meer) processor kanalen en 8(of meer) microfoon kanalen kunt meten is het wel fijn als de mic's matchen .
Dat MLS verhaal heeft zijn voor en nadelen (ik wist niet dat dit mogelijk was met SMAART in mijn versie kan het niet iig) .
MLS kan de omgevings factoren inderdaad elimineren door middel van een sweep en binnen een kort tijdsbestek te kijken naar ik meen de impuls response van een systeem . De reden waarom ik het niet gebruik tot nu toe dan is dat ik ten 1ste er geen ervaring mee heb en ten 2de de acoustiek van een zaal een van de belangrijkste factoren of je systeem gaat klinken of niet . Een combinatie
van een FFT meting en MLS kan ik goed inkomen om het eea te verifieren .
Voor de mensen die net beginnen met meten of nog niet veel ervaring hebben hier mee lees in de gebruiksaanwijzing het stuk coherence en fase metingen erg goed door daar het erg belangrijke functies zijn binnen het meten met een programma als SMAART of SAT-live en SIM3 .
Voor diegene die echt interesse hebben in hoe het eea te benaderen is er een erg goed boek van Bob mcCarthy .
Sound systems: Design and optimalization .
Deze man is een van de ontwikkelaars van SIM1 en 2 en is 1 van de meest ervaren mensen ter wereld betreffende het optimaliseren van geluidsystemen .
Het LR 24 db/oct wordt meestal gebruikt daar als je een lowpass op 100Hz voor je sub gebruikt en een 100Hz highpass voor je toppen er geen optelling plaats vind op het x-over gebied maar een +/- rechte response . Er zijn 2 maaren .
Een 24 db/oct filter veroorzaakt vertraging op het x-over punt dus kan het zijn dat op 1 punt in je X-over gebied er een fase verschil van 180 gr ontstaat tussen je top en je sub .
De meeste sub's en toppen van de goedkopere merken hebben passieve filters aan boord . Hierdoor kan je fase gedrag in combinatie met een x-over op je x-over punt enigzins anders zijn dan verwacht .
Het gebruik van bv. een 24db lr lowpass op je sub en een 18 db butterworth kan ook alleen zul je dan de polariteit van een van de 2 banden moeten omdraaien .
Om eea goed te allignen is het aan te raden om SMAART te gebruiken en dan aub niet met impuls response maar met fase response .
Have fun .
Topic: Hulp met afstellen geluidset (30-12-2009 18:05:00)Een 24 db/oct filter veroorzaakt vertraging op het x-over punt dus kan het zijn dat op 1 punt in je X-over gebied er een fase verschil van 180 gr ontstaat tussen je top en je sub .
De meeste sub's en toppen van de goedkopere merken hebben passieve filters aan boord . Hierdoor kan je fase gedrag in combinatie met een x-over op je x-over punt enigzins anders zijn dan verwacht .
Het gebruik van bv. een 24db lr lowpass op je sub en een 18 db butterworth kan ook alleen zul je dan de polariteit van een van de 2 banden moeten omdraaien .
Om eea goed te allignen is het aan te raden om SMAART te gebruiken en dan aub niet met impuls response maar met fase response .
Have fun .
T.a.v. topic starter . Als je smaart of een analyzer tot je beschikking hebt meet een 24ppo (point per octave) zou je eens moeten kijken of er geen gat onstaat in de buurt van het x-over punt . Meet eerst een top door zonder het sub aan te zetten . Sla deze meeting op .
Daarna top samen met het sub aanzetten en weer meten . Als je opeens een gat ziet ontstaan op zeg bv. 100 hz 5 ms delay op het sub toe passen . In principe zou je dan ongeveer goed ge-alligned moeten zijn .
Dit kun je zelf ook uitrekenen nm . Golf lengte 100 hz = 3,4 mt met een tijdspanne van 10 ms . Als je een gat op 100 hz meet (wat er niet was met alleen je toppen) betekent het dat je sub op 100 hz 180 graden uit fase staat (alleen daar) . 180 graden uit fase wil zeggen een halve golf lengte dus 1,7 mt tijdspanne 5 ms .
Als het gat op 125 Hz valt 4 ms
Als het gat op 80 Hz valt 6,25 ms
Let wel je kan nog met andere filters gaan spelen maar elk filter heeft zijn eigen vertraging waar door er op het x-over punt problemen ontstaan . Dus elke keer weer even meten of het goed staat . Nog beter is het om het via fase te doen maar dit vergt iets meer kennis . Mocht je vragen hebben of willen weten wat een meting kost en met wat voor spullen je dit het beste kunt doen mail even of even googelen op mijn naam
Met vriendelijke groeten en de beste wensen voor het nieuwe jaar Timo
Topic: Welke positie een Meet microfoon plaatsen (Smaart) (22-4-2009 11:58:00)Daarna top samen met het sub aanzetten en weer meten . Als je opeens een gat ziet ontstaan op zeg bv. 100 hz 5 ms delay op het sub toe passen . In principe zou je dan ongeveer goed ge-alligned moeten zijn .
Dit kun je zelf ook uitrekenen nm . Golf lengte 100 hz = 3,4 mt met een tijdspanne van 10 ms . Als je een gat op 100 hz meet (wat er niet was met alleen je toppen) betekent het dat je sub op 100 hz 180 graden uit fase staat (alleen daar) . 180 graden uit fase wil zeggen een halve golf lengte dus 1,7 mt tijdspanne 5 ms .
Als het gat op 125 Hz valt 4 ms
Als het gat op 80 Hz valt 6,25 ms
Let wel je kan nog met andere filters gaan spelen maar elk filter heeft zijn eigen vertraging waar door er op het x-over punt problemen ontstaan . Dus elke keer weer even meten of het goed staat . Nog beter is het om het via fase te doen maar dit vergt iets meer kennis . Mocht je vragen hebben of willen weten wat een meting kost en met wat voor spullen je dit het beste kunt doen mail even of even googelen op mijn naam
Met vriendelijke groeten en de beste wensen voor het nieuwe jaar Timo
Ik zeg niet dat ik dit nog nooit gedaan heb . Als je een sub array van 6 om 6 maakt waarbij de voorste subs naar de achterste worden gedelayed ( met een delay dus ) kun je via all-pass filters experimenteren om het hele diepe sub te cancellen aan de achterkant van de kasten (podium zijde dus). Verder probeer ik wel eens een delay speaker met all-pass filters onderhanden te nemen om het fase gedrag van die delay speaker op die positie wat beter te matchen met het fase gedrag van de main stack op die positie . Let wel dit doe ik pas nadat ik hem al heb gedelayed met een echte delay .