Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Elcee

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 200 bijdrage(n) van Elcee (Pagina: 8 van 10)

Topic: Bruiloft (10-8-2004 20:54:00)

sylvia schreef:

Ik vraag mij ook af in hoeverre deze "tip" daadwerkelijk op praktijkervaring is gebaseerd. Aan locatie-eigenaren geef ik standaard mijn visitekaartje aan het einde van de avond, nadat ik ze heb gevraagd of ze tevreden waren, en veelal nadat de eigenaar zelf al om het kaartje heeft gevraagd.

Nog nooit heb ik een eigenaar een deel van mijn gage gegeven, nog nooit hebben ze mij dat voorstel gedaan en nog nooit heb ik van een andere dj iets dergelijks gehoord.

Veel eigenaren zien het doorspelen van het telefoonnummer van een goeie drive-inn als een extra service aan hun klant, daar hoef je ze niet voor te betalen, dat betaalt zichzelf sowieso terug.
Ik heb er met een aantal zalen waar ik die deal had (fl 100,-) erg lang profijt van gehad. Had op een goed moment meer dan de helft van alle shows in twee zalen en ik speelde in het Limburgse waar ik met alle zalen met dezelfde concullega's te maken had. Maar goed, het is maar een tip.
Topic: Koptelefoon voor draaien op feestjes? (100-200 euro) (10-8-2004 20:28:00)

Dré schreef:

Dj Daniel schreef:

Ik neem aan dat het geluid niet zo 'slecht' is als bij de Sony. En daarmee bedoel ik vlak(ker) geluid.
En de reden dat je dat aanneemt is??? Ik vind de RP-DJ1210 niet te pruimen qua geluid. Als je denkt dat de V700 niet neutraal is... Da's een lieverdje vergeleken bij de 1210. De 1210 heeft GROTE problemen in het midden.

Neutrale DJ koptelefoons: HD 25 van Sennheiser (beetje wollig in het laag maar lang niet zo erg als de V700), MDR-V900 van Sony (eigenlijk niets op aan te merken behalve dan de prijs).
En ik heb na heel erg lang uitproberen (heb echt 3 weken lang met 4 koptelefoons, de Sony, de Pioneer, de Technics en de Sennheiser) voor de Technics gekozen. Ik merkte dat hij zich het best leent voor puur mixen op de koptelefoon. Bij twee nummers door elkaar kun je het laag mid erg goed onderscheiden, de tik van de bas zeg maar. En zo mix ik graag. Ook vind ik hem gewoon lekker klinken en merkte ik, en dat was misschien wel de voornaamste reden, dat ik met de technics op mijn kop de koptelefoon minder hard hoefde te zetten om te kunnen luisteren. En nu ik hem heb, heb ik ook minder vaak de schrik als ik de volgende ochtend even naluister hoe hard mijn koptelefoon ook al weer stond op het einde van de avond. Een tevreden technics klant. Overigens vind ik de technics in vergelijking met de sony en pioneer wel degelijk vlakker (wellicht zijn mijn oren naar de kloten). De Sony beukt veel te hard met de bas en de pioneer is weer akelig schel in het hoog mid.
Ik had de mazzel dat ik van de winkelier zo lang mocht uitproberen en dan hoef je er verder ook nooit meer over na te denken!
Topic: LOWLANDS 2004 (10-8-2004 20:09:00)
@ Reind.... en hebben negers echt grotere....
Topic: Nieuwe pioneer djm 600 kloon (10-8-2004 20:05:00)
Je weet het soms niet. Dan is de kloon goedkoper en beter dan het origineel. Ik ben supertevredem over mijn SynQ mixer, die feitelijk een kloon is van de DJM 3000, de 19 inch versie van de 600. Zit in dezelfde prijsklasse en doet in mijn ogen niet onder voor de DJM. Daar is al een hoop over geforumd. Ben in ieder geval wel benieuwd naar dit soort ontwikkelingen. Het kan misschien voor een trenddoorbraak zorgen in de toch wel erg dure DJ gear markt als de kloon spullen ook door grotere DJ namen gebruikt gaan worden, omdat ze gewoon goed/beter zijn. Met muziekinstrumenten is dit eerder zo gebeurd en dat was fijn voor de prijs van de topmodellen. Uiteindelijk is het dezelfde aziaat die voor veel te weinig geld een mixer in elkaar zet. Of ze er nou Pioneer of Reloop op zetten. Pioneer heeft allen research en service voor en voelt daarmee betrouwbaarder aan. Over de betrouwbaarheid van de DJM is ook al genoeg gezegd. Het blijft wel een lekkere mixer!
Topic: Bedrijf Beginnen (10-8-2004 19:55:00)
Ik ken wel genoeg mensen die leven van hun DJ werk. 3 tot 4 keer per week draaien en je komt snel aan een redelijk salaris. Ik ben zelf 12 jaar lang muzikant geweest. Je onkosten zijn vergelijkbaar met die van een DJ en je verdiensten net iets minder.
Dat je met bruiloften minder zou verdienen als in dancings ben ik niet met je eens. Ik durf zelfs te stellen dat het andersom is. In ieder geval is dat wel mijn ervaring. Het best betaald zijn echter of je nou DJ of muzikant bent de bedrijfsfeesten. Het vergt wat verkoop techniek, maar de gages zijn gewoon erg goed.

Net als een DJ heeft ook een band een geluidsinstallatie nodig. Een grotere dan een DJ. Die kosten tellen bij een band een stuk zwaarder dan bij een drive in. Tel maar na wat je allemaal extra nodig hebt: groter mengpaneel, meer microfoons, iedere muzikant zijn eigen monitor en dus vooral een zwaardere installatie. En die kosten zijn het moeilijkst te verkopen als band in verhouding tot de drive in. Ik heb het vaak gehoord als muzikant: maar bij die dj betaalde ik maar fl 300,- voor het geluid en bij jullie fl 500,-. Voor dat geld kwam er dan ook nog een geluidsman mee. Want eigenlijk kun je als band niet optreden zonder.

Al met al kan ik uit eigen ervaring zeggen dat je als DJ veel makkelijker je brood kan verdienen met draaien dan een muzikant met spelen. Nog een voordeel is dat je nooit rekening hoeft te houden met elkaars privé leven en vakanties, etc. Het enige nadeel is dat het wel een stuk gezelliger is om met een band op stap te zijn. Daarom neem ik naar bedrijfsfeesten of bruiloften ook als het maar enigszins kan een tweede DJ en/of VJ mee.
Topic: Bedrijf Beginnen (10-8-2004 19:44:00)

Didier_S schreef:

Elcee schreef:

De tip van Reind is toch echt de beste. Een veloningsbureau kan de facturen voor je regelen en jij krijgt dan netjes een loonstrook. Kun je bij de gemeente draaien, iedereen een factuur sturen en uiteindelijk ook bij je belastingopgave je aangeschafte apparatuur opvoeren.
Grotendeels volg ik, Elcee, jij krijgt je loonstrook en dat veRloningsbureau stuurt een factuur naar de klant (iedereen gelukkig). Maar hoe ga je dan je apparatuur inbrengen in je boekhouding? Of anders gezegd: hoe kun je als werknemer apparatuur in je boekhouding steken (werknemers hebben nu eenmaal geen boekhouding dunkt me?).
Ik ben geen accountant, anders zou ik hem ook niet zoveel betalen..., maar je kunt als je bij je loonbelasting opgeeft dat je geld verloond is voor DJ werk ook gewoon beroepskosten aftrekken van de belasting. Zoals ik als student mijn computer en mijn studieboeken mag aftrekken, kun je als DJ je cd's, reiskosten en apparatuur aftrekken. Dit is geen BTW aftrek, maar valt onder de noemer 'beroepskosten'. Je moet dit ook kunnen backuppen met bonnetjes.
Topic: Bruiloft (10-8-2004 19:39:00)

lancee schreef:

Gouden tip. Zoek uit wie de bedrijfsleider is van het zalencentrum, de plek waar je draait. En dan met name degene die bruidsparen rondleidt. Hij krijgt het meest de vraag: weet jij nog een goede DJ of een goed bandje.
Hem bied je dan E 50,- of iets meer per show die hij jou toespeelt. Komt bovenop zijn salaris en is dus een leuk extraatje.
Het eerste gedeelte ben ik mee eens maar om dan de bedrijfsleider "om te kopen" met 50 euro per optreden is niet nodig. Vaak is het ook nog eens zo dat de bedrijfsleider tevens de eigenaar is en een fooi van 50 euro bovenop zijn salaris is dan een lachertje.

Tuurlijk moet je in dat boek zitten. Maar bij de grotere zaken cq zalencentra komt het veel vaker voor dat de bedrijfsleider gewoon een salaris heeft en dan helpt die E 50,-. Probeer het maar eens.
Topic: Bruiloft (10-8-2004 19:38:00)
Dan kan ik maar één ding concluderen. Namelijk dat je reactie wel heel erg niks met het onderwerp te maken heeft en daarmee vrij zinloos is. Maar goed; genoeg hierover.
Topic: Bruiloft (10-8-2004 13:48:00)
Ik zie geen verschil tussen een plaatjesdraaier en een DJ.
Ik dacht namelijk dat een DJ primair plaatjes draait....

Of gaan we het over mixen, etc hebben? Dan daag ik iedere hardstyle pipo uit om 2 handmatig gedrumde disco jaren 70 platen lekker door te mixen.
Topic: Bedrijf Beginnen (10-8-2004 02:46:00)
De tip van Reind is toch echt de beste. Een veloningsbureau kan de facturen voor je regelen en jij krijgt dan netjes een loonstrook. Kun je bij de gemeente draaien, iedereen een factuur sturen en uiteindelijk ook bij je belastingopgave je aangeschafte apparatuur opvoeren. Scheelt een hoop gedoe en qua kosten valt het mee.
Ik werk als een eenmanszaak (niet alleen als DJ) en ben per jaar toch zo'n E 2000,- kwijt aan mijn accountant.
Topic: Bruiloft (10-8-2004 02:32:00)
Gouden tip. Zoek uit wie de bedrijfsleider is van het zalencentrum, de plek waar je draait. En dan met name degene die bruidsparen rondleidt. Hij krijgt het meest de vraag: weet jij nog een goede DJ of een goed bandje.
Hem bied je dan E 50,- of iets meer per show die hij jou toespeelt. Komt bovenop zijn salaris en is dus een leuk extraatje.
Topic: Bruiloft (10-8-2004 02:29:00)
Ik ben dus in een bandje begonnen op bruiloften. Dan heb je de mazzel dat collega bandleden al ervaren zijn.
Topic: Bruiloft (10-8-2004 02:28:00)

Tom]

Op onze laatste bruiloft waren de cha cha cha en de rumba, alsmede de jive de toppers. Hoeveel rumba's weet jij? laugh :D

Pfoe, niet erg veel uit mijn hoofd. Maar ik heb wel een leuke verzamelaar met bossa, rhumba en cha cha cha versies van evergreens als: Save the last dance, Unchained Melodie, can't help falling in love, etc.
Verder heb ik mijn (vrij beperkte) verzameling latin cd's door een salsa dj van de dansstijlen laten voorzien. Ik red me wel voor een nummer of 10 a 15. Dan ga ik wel een beetje blozen ben ik bang!
* begin met draaien voor oud publiek (stijldans, evergreens)
Hoelang geleden heb jij voor het laatst een bruiloft gehad?
De huidige "trouwgeneratie" stijldanst lang niet altijd meer hoor, we openen vaak genoeg ook met een paar gezellige "losdans" platen oud of nieuw, maakt niet zoveel uit, als het maar heel goed in het gehoor ligt, en niet meteen te hoog van tempo is.

Ligt enorm aan de plaats waar je draait. Ik hou zelf wel van de klassieke aanpak, daarom wellicht begint het bij mij met stijldans. Mijn laatste bruiloft was ongeveer 2 weken geleden. Doe er zo'n 10 per jaar, maar heb er in totaal zo'n 700 opzitten, waarvan 500 als toetsenist in een bandje.
* Blijf variëren. 4 nummers achter elkaar in hetzelfde genre is zo'n beetje de max
Nou, daar kan je geen regels voor laten gelden hoor, dat hangt helemaal van je publiek af.

Mee eens, maar het is wel een aardige stelregel. Ik word erg nerveus als ik lang in een genre blijf hangen. Ga dan echt het publiek scannen of iedereen het wel nog naar zijn zin heeft. Bijkomstigheid is dat ik zelf enorm van variatie hou.
* Ga nooit de klus aan als je niet minimaal 600 cd's gevarieerd repertoire hebt
Probeer 6000, 600 is weinig hoor, als je de top 40 een beetje bijhoud heb je in een jaartje al 600 nummers.

Ik heb altijd zo'n 200 cd's zelfgebrand bij me uit eigen collectie. Dan standaard 3 koffers met ieder 100 cd's. Een mapje met Nederlandstalig van zo'n 100 cd's, een mapje met al mijn single cd's (200) en een klein koffertje (50 cd's) speciaal voor de avond samengesteld. Daarmee red ik het prima. Veel goede verzamelaars!
* Ga nooit de klus aan als je geen zelfvertrouwen hebt en weet wat je gaat doen.
De huidige generatie DJ's met weinig ervaring, blaakt mij wel eens iets te veel van het zelfvertrouwen.

Zelfvertrouwen is niet verkeerd, zolang het maar niet arrogant is!

mr_jows schreef:

Sowieso al bullshit om te vragen wat je moet draaien. Je bent DJ (Disc Jockey) of je bent het niet. Jij bepaalt wat er gedraaid wordt, weet je niet wat je moet draaien, stop dan aub met DJ'en.

Misschien komt het hard aan, maar ik meen het wel!
Jij zult niet veel klanten hebben......met zo'n arro instelling.
Mee eens, wat een totale bullshit. Blijf lekker baas op eigen zolderkamer.
Topic: Wat kosten jullie nou? (10-8-2004 02:10:00)
Ik draai meestal op plekken waar het geluid, etc al geregeld is. Zo niet, dan huur ik via een bedrijf in en laat het als het budget het toelaat ook brengen en plaatsen. Neem zelf alleen cd's, cd spelers en mixer mee. Dat gaat goed per taxi (3 forse koffers en een tas)
Valt me op dat ik voor zo'n E 275,- dit meestal erg goed voor elkaar heb en dan heb ik geen gezeik van afschrijving, onderhoud, opslag etc.

Ik probeer altijd wel een chauffeur te regelen als ik een avond lang moet draaien en het te ver is voor de taxi. Die krijgt dan E 50,- voor een avondje helpen sjouwen en rijden. En ik verzin nog wel wat klusjes als bier halen enzo. Weet je meteen waarom ik een chauffeur meeneem!
Topic: Bruiloft (9-8-2004 01:38:00)
De gouden bruiloft regels:
* laat je in eerste instantie niet teveel leiden door wat het bruidspaar op voorhand tegen je zegt dat ze graag willen horen. Jij bent ervaren en weet dan dus ook dat er oma's en opa's zijn die andere smaak hebben.
* zorg dat je breed in je muziek zit en ook echt verstand hebt van de verschillende genres zoals country & western, 50's & 60's, evergreens, disco jaren 70 & 80, soul, nederlandstalig en carnavalsmuziek.
* Ken de verschillende dansstijlen. Je moet een Engelse wals, Weense Wals, (heel)veel foxtrot, Tango, 6/8e maatjes etc kunnen draaien.
* begin met draaien voor oud publiek (stijldans, evergreens) en bouw via Disco op naar moderner repertoire en eindig met feest (van Rock & Roll tot Vengaboys)
* Kijk goed naar al je publiek en niet alleen naar de dansvloer. Op sommige muziek zie je mensen aan tafeltjes ook erg genieten.
* Blijf variëren. 4 nummers achter elkaar in hetzelfde genre is zo'n beetje de max
* Ga nooit de klus aan als je niet minimaal 600 cd's gevarieerd repertoire hebt
* Ga nooit de klus aan als je geen zelfvertrouwen hebt en weet wat je gaat doen.
* Ga nooit de klus aan als je niet goed door een microfoon kan praten.

Met een band samen draaien is nog moeilijker. Je moet er samen een feest van maken zondat dat je als DJ qua muziekkeuze of volume de band het gras voor de voeten weg maait. Setlijsten uitwisselen en even praten is belangrijk, maar ervaring is hier nog veel belangrijker.
Topic: Moet een club dj nou allround zijn??? (4-8-2004 01:52:00)
Ik vind dat een DJ er goed aan doet om zich breed te blijven oriënteren. De basis van draaien is het publiek vermaken en met een brede basis kun je ook binnen specifieke genre grenzen beter uit de voeten. Ik doe zelf van alles: jaren 80 feesten, groove & club feestjes, van alles wat maar met name iets alternatiever avonden, caféwerk en zelfs af en toe een bedrijfsfeestje. Laatst in een hotellounge de hele avond jazz en funk gedraaid. Hoe meer variatie in de opdrachten, hoe leuker ik het vind. Je ergens lekker in verdiepen en steeds weer een nieuwe uitdaging zoeken, daar worden al mijn avonden beter van, mijn publieksgevoel verbetert en ik kan mee met de tijd. Voordeel is dat ik van heel veel muziek hou, alles wil hebben en met cd's draai, dus dat het nog een beetje betaalbaar en draagbaar blijft.
Topic: Zomerhit 2004, Wat gaat het worden? (2-8-2004 12:56:00)
Get serious: er is maar 1 zomerhit en dat is dragosta nin tei. Staat zowel nummer 1 als nummer 5 in die andere versie. Het is gewoon de Macarena en Ketchup Song van dit jaar. Of je wil of niet!
Topic: Zomerhit 2004, Wat gaat het worden? (2-8-2004 03:43:00)

dj large schreef:

t is officieel o zone, dat was ook op het jeugdjournaal sad :(
weten we meteen voor welke doelgroep het plaatje geschikt is!
Topic: Waar vind ik lekkere (gratis) samples? (2-8-2004 03:42:00)

sylvia schreef:

Misschien niet helemaal een antwoord op je vraag, maar ik ben tijdens zo'n studentenintroductieweekgedoe eens rond 5:00 gewekt met snoeihard de muziek van A Space Odyssey 2001. Trompet en veel, heel veel pauken, niet lekker zegmaar.
Geweldig!!! Ik heb een edit van de film op tape die ik heel vaak als VJ achtergrond gebruik bij het draaien!
Topic: capaciteit berekenen (2-8-2004 03:21:00)
Ik ben het niet eens met Stefan. Ik heb bij de club waar ik werk de subs in het café gedeelte pas geleden van de grond af gehaald en in de trussen gehangen met de speaker naar beneden gericht. Het laag klinkt hierdoor veel droger, helder en is beter gespreid.