Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Janbo
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van Janbo (Pagina: 7 van 10)
Topic: Geluidsset 1500 man (26-8-2005 16:44:00)
Niks voor ons maar een koopje is het wel.
Gooi deze er boven vier topkasten en je hebt voor heel weinig een gigantische beukset.

Topic: Bouwtekening 15"/1" (25-8-2005 22:21:00)Gooi deze er boven vier topkasten en je hebt voor heel weinig een gigantische beukset.


Ron, helemaal top en op de goede weg...
De Q heeft te maken met verhoging van de weergave rond de resonantiefrequentie, anders gezegd in hoeverre het laag iets oploopt. Voor een BR wordt vaak 0,5 aangehouden, het verloop is dan vlak en de impulsweergave het beste. Voor gesloten kasten wordt een Q van 0,7 als vrij ideaal gezien omdat het verloop daarvoor weer het meest vlakke is. Waarden daartussen kunnen prima, het hangt af van de totale afstemming en de parameters van de gebruikte speaker.
De Kappa zit overigens wat dat betreft een beetje tussen beide mogelijkheden in...
NB Houd er rekening mee dat dempingsmateriaal het kastvolume virtueel vergroot (vuistregel 5-10%) en je speaker en poorten weer van het volume af moeten!
Topic: Bouwtekening 15"/1" (25-8-2005 21:33:00)De Q heeft te maken met verhoging van de weergave rond de resonantiefrequentie, anders gezegd in hoeverre het laag iets oploopt. Voor een BR wordt vaak 0,5 aangehouden, het verloop is dan vlak en de impulsweergave het beste. Voor gesloten kasten wordt een Q van 0,7 als vrij ideaal gezien omdat het verloop daarvoor weer het meest vlakke is. Waarden daartussen kunnen prima, het hangt af van de totale afstemming en de parameters van de gebruikte speaker.
De Kappa zit overigens wat dat betreft een beetje tussen beide mogelijkheden in...
NB Houd er rekening mee dat dempingsmateriaal het kastvolume virtueel vergroot (vuistregel 5-10%) en je speaker en poorten weer van het volume af moeten!
Alhoewel ik geen beschikking heb over Winisd zal die 103 db niet kloppen! Een gevoeligheid rond de 95 db is realistischer. Dat maakt een 90 db bij 1.500 hz niet zo'n probleem. Het filter zorgt er ook voor dat de woofer al onder de 1.600 hz afvalt omdat het gaat om de som van woofer en tweeter in het overlapgebied.
Enkele opmerkingen:
- Het bereik tot 2.000 hz moet je met een korreltje zout nemen. Weergeven is het juiste woord. Als de speaker als woofer is geconstrueerd zal 'ie bij deze frequentie -en eerder- beginnen op te breken, sterk te kleuren en een hele smalle afstraling hebben.
- Een full-range kast van 117 liter netto is een enorm ding! Wil je deze later als top of iets dergelijks gebruiken dan is het vrijwel onmogelijk om deze op een statief of paaltje te zetten. Ik heb begrepen dat Winisd streeft naar een vlakke weergave, daarvoor is een Q van 0,5 gekozen. Iets hoger mag best (zie ook de opmerking van Bart) Beetje ongebruikelijk maar met een gesloten kast van 53 liter zit je op een Q van 0,7... voor die toepassing een prima waarde. Speel eens met alle verschillende waarden en kasten.
- Je hebt het over twee poorten van 13,8 cm, die zijn bij mijn weten niet verkrijgbaar. Standaarden zijn 7 cm en 10 cm, 12,5 cm zie je ook nog wel eens of rioleringspijp. Anders kom je in een slotpoort van hout.
Succes weer!
Topic: Bouwtekening 15"/1" (25-8-2005 19:34:00)Enkele opmerkingen:
- Het bereik tot 2.000 hz moet je met een korreltje zout nemen. Weergeven is het juiste woord. Als de speaker als woofer is geconstrueerd zal 'ie bij deze frequentie -en eerder- beginnen op te breken, sterk te kleuren en een hele smalle afstraling hebben.
- Een full-range kast van 117 liter netto is een enorm ding! Wil je deze later als top of iets dergelijks gebruiken dan is het vrijwel onmogelijk om deze op een statief of paaltje te zetten. Ik heb begrepen dat Winisd streeft naar een vlakke weergave, daarvoor is een Q van 0,5 gekozen. Iets hoger mag best (zie ook de opmerking van Bart) Beetje ongebruikelijk maar met een gesloten kast van 53 liter zit je op een Q van 0,7... voor die toepassing een prima waarde. Speel eens met alle verschillende waarden en kasten.
- Je hebt het over twee poorten van 13,8 cm, die zijn bij mijn weten niet verkrijgbaar. Standaarden zijn 7 cm en 10 cm, 12,5 cm zie je ook nog wel eens of rioleringspijp. Anders kom je in een slotpoort van hout.
Succes weer!
Zie net dat Eminence 'm opgeeft als 80 watt rms bij 1,6 khz i.c.m. een filter van 18 db/octaaf. Zou voldoende moeten zijn. Best laag voor een 1" maar als ze het opgeven... Good luck.
Topic: Bouwtekening 15"/1" (25-8-2005 19:26:00)Ook een kast voor bas-mid kan heel goed een BR zijn, 't is maar net hoe je 'm afstemt. Wat Bart bedoelt, is dat je de speaker simuleert in een kast om het verloop en gedrag te bekijken en daar je ontwerp op te maken.
Verder kan de PSD-2002 wellicht vanaf 1,5 khz weergeven, maar dit wil nog niet zeggen dat 'ie daar bruikbaar is. De belastbaarheid kan bijvoorbeeld dermate laag zijn dat de driver bij het minste of geringste kapot gaat. Een 1" te laag crossen met een relatief slap filter (bv 12 db/octaaf) helpt 'm al snel om zeep.
Topic: Geluidsset 1500 man (25-8-2005 15:27:00)Verder kan de PSD-2002 wellicht vanaf 1,5 khz weergeven, maar dit wil nog niet zeggen dat 'ie daar bruikbaar is. De belastbaarheid kan bijvoorbeeld dermate laag zijn dat de driver bij het minste of geringste kapot gaat. Een 1" te laag crossen met een relatief slap filter (bv 12 db/octaaf) helpt 'm al snel om zeep.
Met drie lab’s per kant moet je 1.500 man onder alle omstandigheden van een zeer stevig laag kunnen voorzien! En een goed ontworpen en goed gebouwde bashoorn behoort kwalitatief tot het beste dat je kunt krijgen voor grotere evenementen. Het zijn wel enorme kasten, zonder vrachtwagen kun je er weinig mee. De esw’s zijn veel handelbaarder, maar daar kun je zelf een keuze in maken. Die Powersound tops ken ik niet maar je hebt flinke jongens nodig om een lab bij te houden… Overigens kun je bij kleinere evenementen altijd een deel thuis laten.
Zo’n complete set vraagt wel om het nodige vermogen. Een 2.000 watt per lab en 1.500 per top (actief / meerdere amps) is toch wel vereist dus je gaat als snel richting een slordige 20 kw.
Topic: Geluidsset 1500 man (25-8-2005 08:23:00)Zo’n complete set vraagt wel om het nodige vermogen. Een 2.000 watt per lab en 1.500 per top (actief / meerdere amps) is toch wel vereist dus je gaat als snel richting een slordige 20 kw.
1500 Man is echt veel... naar mijn ervaring is het werkelijk aantal gelijktijdige bezoekers vaak rond de helft van wat mensen inschatten maar goed.
Het idee van Arjan komt volgens mij nog het verste, maar bedenk ook daar de kosten. Een grove indicatie voor een zelfbouw sub (dus zelf doen) komt op 500 euro. Van dit soort kasten heb je er voor 1500 man zeker zes per kant nodig. Dus 12 x 500 is 6.000 euro voor de bassen. Met drie toppen per kant kun je de boel enigszins bijhouden, bijvoorbeeld een 15/2 of 15/1. Kosten van zo'n top schat ik op 650 euro x 6 is 3.900 euro. Voor 9.900 euro en heel veel bouwtijd heb je dan een flinke PA. Zonder versterkers, zonder processing, zonder kabels...
Daarnaast vraag ik mijn af of dit het juiste gereedschap is. Een hoorngeladen systeem is voor dit soort gelegenheden een betere toepassing en duwt verder door in een grote zaal of buiten. Ik meen dat euro-pa zes LAB-subs te koop heeft voor 5.000 euro. Als je aan elke kant dan twee zware hoorngeladen toppen zet kom je werkelijk een heel eind. Alleen is het de vraag of je voor 5.000 euro vier van dit soort toppen kunt bouwen. Dit soort toppen moet namelijk ook nog eens flink laag komen (90 hz) en dat vraagt al bijna om een drieweg-top, een kostbare grap.
Als laatste: ik neem aan dat je een vrachtwagen ter beschikking hebt
Succes!
Topic: Crown XLS (20-8-2005 17:27:00)Het idee van Arjan komt volgens mij nog het verste, maar bedenk ook daar de kosten. Een grove indicatie voor een zelfbouw sub (dus zelf doen) komt op 500 euro. Van dit soort kasten heb je er voor 1500 man zeker zes per kant nodig. Dus 12 x 500 is 6.000 euro voor de bassen. Met drie toppen per kant kun je de boel enigszins bijhouden, bijvoorbeeld een 15/2 of 15/1. Kosten van zo'n top schat ik op 650 euro x 6 is 3.900 euro. Voor 9.900 euro en heel veel bouwtijd heb je dan een flinke PA. Zonder versterkers, zonder processing, zonder kabels...
Daarnaast vraag ik mijn af of dit het juiste gereedschap is. Een hoorngeladen systeem is voor dit soort gelegenheden een betere toepassing en duwt verder door in een grote zaal of buiten. Ik meen dat euro-pa zes LAB-subs te koop heeft voor 5.000 euro. Als je aan elke kant dan twee zware hoorngeladen toppen zet kom je werkelijk een heel eind. Alleen is het de vraag of je voor 5.000 euro vier van dit soort toppen kunt bouwen. Dit soort toppen moet namelijk ook nog eens flink laag komen (90 hz) en dat vraagt al bijna om een drieweg-top, een kostbare grap.
Als laatste: ik neem aan dat je een vrachtwagen ter beschikking hebt

Succes!
Met de xls'en heb ik geen ervaring, wel met de xs'en. Deze zitten nog een serie boven de xls. In dit geval ging het om de Crown XS1200.. Paar keer te leen gehad en we hebben 'm zowel in het laag als op topjes gebruikt. Lekker laag gewicht en met 2 x 1.100 in 4 ohm redelijk wat vermogen. Helaas vond ik deze versterker klankmatig r*k. Harde, schrille klank en geen druk in het laag. Geluid begon op den duur zelfs te irriteren en je krijgt dan de neiging om alles steeds zachter te zetten.. In A-B vergelijkingen met een Crest CA12 bakte de Crown er werkelijk niets van. Zelfs ongeoefende luisteraars haalden de Crown er tussenuit als minder klinkend. Jammer.
NB Mocht je geinteresseerd zijn, die CA12 is eventueel te koop (weet ik volgende week meer over)
Topic: Beyma 15K200 / SM115K optimale kastinhoud (12-8-2005 10:54:00)NB Mocht je geinteresseerd zijn, die CA12 is eventueel te koop (weet ik volgende week meer over)
De 15K200 is een PA-woofer die inderdaad flink diep komt. In een kast van 125 liter kom je aan een Q van 0,5 hetgeen het meest ideaal is voor impulsweergave. Bij een BR stem je deze kast af op zo’n 35-36 hz. Dit is voor PA doeleinden echt diep genoeg. Gesloten is een heel ander verhaal. Een kast van 125 liter is mogelijk maar voor gesloten kasten wordt ook vaak een Q gebruikt van 0,7 hetgeen op zo'n 54 liter komt voor deze speaker. Laag komen doet ‘ie dan niet meer. Dit electronisch opkrikken is een absolute afrader omdat de belastbaarheid onder de 70 hz bij dit gesloten systeem snel afneemt. Komt bij dat de 15K200 een relatief soepele ophanging heeft en daardoor in zo’n opgekrikte kast ook snel aan zijn Xmax zit. Daarnaast zit je met een lager rendement in frequenties waar je dit nodig hebt (gebied 40-70 hz)
Iets anders; je hebt het over een topkast, die hoeft toch niet zo laag te komen? En een topkast van 125 liter exclusief middentoner en hoorn is en enorm ding dat je niet meer op een statief krijgt. Een kast van 54 liter is compacter maar dan is de 15K200 niet de juiste speaker meer, al helemaal niet voor een topkast.
Eigenlijk het belangrijkste; wat voor shows wil je ermee doen? In veel gevallen is een losse sub(s) met topkast (al dan niet op een paaltje) handzamer en veel flexibeler. Een sub werkt goed op de grond (3 db extra door koppeling) en een handzame en veel lichtere topkast op hoogte voorziet het publiek van mid en hoog. Het is niet voor niets dat veel systemen hierop zijn gebaseerd.
Good luck!
Topic: Beste subwoofer onder de €350,-??? (9-7-2005 10:28:00)Iets anders; je hebt het over een topkast, die hoeft toch niet zo laag te komen? En een topkast van 125 liter exclusief middentoner en hoorn is en enorm ding dat je niet meer op een statief krijgt. Een kast van 54 liter is compacter maar dan is de 15K200 niet de juiste speaker meer, al helemaal niet voor een topkast.
Eigenlijk het belangrijkste; wat voor shows wil je ermee doen? In veel gevallen is een losse sub(s) met topkast (al dan niet op een paaltje) handzamer en veel flexibeler. Een sub werkt goed op de grond (3 db extra door koppeling) en een handzame en veel lichtere topkast op hoogte voorziet het publiek van mid en hoog. Het is niet voor niets dat veel systemen hierop zijn gebaseerd.
Good luck!
Ook B&W heeft vroeger foam randen toegepast in de goedkopere series. En da's toch een heel gerenomeerd merk met high-end speakers in het program van enkele tienduizenden euro's. Zo zullen er nog wel meer zijn (geweest).
Echter voor zover ik weet gebruiken alle luidsprekerfabrikanten in het serieuze hifi-segment (Scanspeak, Dynaudio, Seas etc.) rubber als rolrand. De kwaliteit is veel constanter EN nauwkeuriger zowel bij productie als bij gebruik. Dat kan een mini-randje zijn maar ook een forse en stugge ophanging zoals bij de Ciare 12.00 uit de punisher.
Afgezien gewoonte en bestaande productieprocessen lijkt mij er weinig op tegen om meer PA-speakers te voorzien van een rubber rolrand in plaats van de linnen en aanverwante ophangingen.
Topic: De perfecte maten voor een 15" laag kast !? (8-7-2005 06:24:00)Echter voor zover ik weet gebruiken alle luidsprekerfabrikanten in het serieuze hifi-segment (Scanspeak, Dynaudio, Seas etc.) rubber als rolrand. De kwaliteit is veel constanter EN nauwkeuriger zowel bij productie als bij gebruik. Dat kan een mini-randje zijn maar ook een forse en stugge ophanging zoals bij de Ciare 12.00 uit de punisher.
Afgezien gewoonte en bestaande productieprocessen lijkt mij er weinig op tegen om meer PA-speakers te voorzien van een rubber rolrand in plaats van de linnen en aanverwante ophangingen.
Dat lijkt me een beetje heel kort door de bocht. Neem een hoorn die je verder wilt laten doorlopen. Akoestisch op te lossen door een faseplug. Met een processor is dit deels te benaderen maar nooit met dezelfde resultaten. Neem een woofer in een kleine kast. Wil je dieper gaan met dit kastje? Met een processor deels op te lossen maar je zult op een moment tegen onder meer de Xmax oplopen. Akoestisch op te lossen door een grotere kast en een lagere afstemming.
Algemeen gezegd: fouten in je ontwerp moet je niet met een processor oplossen maar bij de bron oppakken. Daarnaast kan een processor weinig aan een klankkleur veranderen. Met akoestische oplossingen kun je dit wel. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan resonerende panelen of afstralingsproblemen.
Zou zelf niet zonder processor willen, maar gebruik 'm wel voor zaken als limiting, crossover, delay en kleine correcties. 'Akoestisch' alleen voor kleine EQ correcties die in de betreffende speaker / driver zitten EN akoestische problemen van de zaal waarin je draait. Maar we bedoelen waarschijnlijk hetzelfde
Topic: Het Punisher baskast topic (7-7-2005 13:10:00)Algemeen gezegd: fouten in je ontwerp moet je niet met een processor oplossen maar bij de bron oppakken. Daarnaast kan een processor weinig aan een klankkleur veranderen. Met akoestische oplossingen kun je dit wel. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan resonerende panelen of afstralingsproblemen.
Zou zelf niet zonder processor willen, maar gebruik 'm wel voor zaken als limiting, crossover, delay en kleine correcties. 'Akoestisch' alleen voor kleine EQ correcties die in de betreffende speaker / driver zitten EN akoestische problemen van de zaal waarin je draait. Maar we bedoelen waarschijnlijk hetzelfde

Hangt erg af van de toepassing! Voor discowerk is een enkele X-tro op drie punishers voldoende naar mijn mening. Er zijn (dance)feesten waarbij de honger naar sub nauwelijks te stillen is. Met drie punishers en een X-tro kom je dan uitstekend weg met een zeer stevig laag. De X-tro kan aanvullend in de rest van het spectrum hele hoge geluidsdrukken onvervormd wegzetten en de spreiding is gecontroleerd.
Voor bijvoorbeeld bandversterking zal een enkele X-tro op drie punishers te weinig zijn. Sowiezo heb je voor de spreiding dan twee tops per kant nodig en zit je ook aan vier punishers 'vast'.
Topic: Het Punisher baskast topic (6-7-2005 23:32:00)Voor bijvoorbeeld bandversterking zal een enkele X-tro op drie punishers te weinig zijn. Sowiezo heb je voor de spreiding dan twee tops per kant nodig en zit je ook aan vier punishers 'vast'.
Voor het formaat levert de punisher inderdaad heel veel geluid(sdruk). In Groningen leverde een stack van drie punishers en een X-tro per kant voldoende volume voor 700 man. De punishers hadden zelfs nog flink over. Groot voordeel was het horizontaal stacken van de kasten. Dit scheelde aanzienlijk in geluid en koppelen t.o.v. het verticaal stacken!
Ander pluspunt was het direct op goede hoogte brengen van de X-tro. Voor grotere feesten blijft het een setje om je vingers bij op te eten.
Topic: Het Punisher baskast topic (6-7-2005 23:18:00)Ander pluspunt was het direct op goede hoogte brengen van de X-tro. Voor grotere feesten blijft het een setje om je vingers bij op te eten.

Au, mijn maag... 14 kw op 8 punishers! Wat voor feesten doe jij Dieter als je met dit soort vermogens en sets werkt of wilt gaan werken?
Topic: Het Punisher baskast topic (6-7-2005 23:10:00)Meerdere dure versterkers is net zo flexibel 
Maar eens; groot voordeel om het betaalbaar te houden en tegelijk flexibel te zijn. Bovendien kun je het zo in stappen aanschaffen en zit je niet tegen een groot bedrag ineens aan te hikken. Overigens ben ik wel heel benieuwd wat zo'n BUX 5.0 op vier punishers doet! (zolang een ander het ding maar uit de bus tilt...)
Bgood
Topic: Het Punisher baskast topic (6-7-2005 22:57:00)
Maar eens; groot voordeel om het betaalbaar te houden en tegelijk flexibel te zijn. Bovendien kun je het zo in stappen aanschaffen en zit je niet tegen een groot bedrag ineens aan te hikken. Overigens ben ik wel heel benieuwd wat zo'n BUX 5.0 op vier punishers doet! (zolang een ander het ding maar uit de bus tilt...)
Bgood
Jaja, al die punishers bij elkaar is inderdaad een enorm geweld. Jammer dat het niet meer lukte met de PL6. Walter en ik hebben ervaren dat deze versterker er in het laag nog flink wat extra db's uit weet te persen. In het jongerencentrum -tijdens de eerste test van de X-tro2- ging het tot ruim 125 db op 15 meter afstand.
Wie weet lukt dat nog 's een keer
Topic: De perfecte maten voor een 15" laag kast !? (2-7-2005 09:16:00)Wie weet lukt dat nog 's een keer

Om ‘m maar eens lekker in te koppen; een 15” is nauwelijks een midspeaker te noemen. De konus is gewoonweg te groot voor een beetje natuurlijke weergave vanaf zeg 1.000 - 1.100 hertz, afhankelijk van de constructie. Ten eerste heb je vanaf deze frequentie te maken met cone-breakup verschijnselen en partiële trillingen. De ene 15” zal daar minder last van hebben dan de andere door een betere demping in de konus. Bij sommige kan dit echter flink hoorbaarheid en hinderlijk worden.
Daarnaast speelt de openingshoek een rol. We hebben het hier eerder over gehad maar kijk bv eens in de pdf-sheet van de 15N930 van 18sound. De 45 graden off-axis weergave is bij 1.000 hz zo’n 3-4 db minder dan de on-axis weergave. Bij 2.000 hz is dit verschil opgelopen tot meer dan 15 db. Met andere woorden, de speaker zal on-axis nog een redelijk rechte karakteristiek hebben, daarnaast is er meer sprake een berglandschap. In de praktijk kun je best wat smokkelen maar echt goed klinken?
Kom je bij de 1”, deze is vanaf 1.100 - 1.200 hz onmogelijk aan te sluiten. Hoe goed je 1” ook is, pas vanaf een frequenties rond 2.000 hz begint ‘ie echt te spelen. Dus keuze voor een veel duurdere 2”? Die is vanaf 1.100 – 1.200 wel in te zetten is maar kent weer compromissen aan de bovenkant.
Verder zijn er voldoende 12”-ers die druk weten te maken in het gebied van 80-100 hz. Hangt sterk af van de constructie (paramaters) en vooral: DE KAST! Even heel flauw: de punisher gebruikt een 12” en daar is toch geen sprake van onvoldoende druk tussen 80 en 100 hz. Ook als je je bassreflex goed ontwerpt en de juiste 12” kiest moet dit geen enkel probleem zijn.
Zelf gebruik ik op dit moment veelvuldig de Beyma 15K200 voor het sub en een stukje laag. Bij een low-pass onder de 100 hz klinkt deze toch wat minder, hij blijft wat doods. Bij een low-pass van rond de 115 hz is ‘ie helemaal in zijn element. Vanaf 130 hz wordt het weer wat rommeliger. Het 12” topje daarboven is net zo goed een compromis (10” was nog beter geweest) maar de 12” sluit in elk geval beter aan op de 1” dan een 15”. En hij komt –ook op een hoger geluidsniveau- prima mee vanaf 70 – 80 hz.
Kortom: het zijn allemaal compromissen waarbij het volgens mij sterk gaat om je eisen en verwachtingen. Voor een full-range topje liggen die anders dan voor een compleet systeem. Daarbij zul je de kasten en units veel meer op elkaar moeten afstemmen.
Topic: De perfecte maten voor een 15" laag kast !? (30-6-2005 17:52:00)Daarnaast speelt de openingshoek een rol. We hebben het hier eerder over gehad maar kijk bv eens in de pdf-sheet van de 15N930 van 18sound. De 45 graden off-axis weergave is bij 1.000 hz zo’n 3-4 db minder dan de on-axis weergave. Bij 2.000 hz is dit verschil opgelopen tot meer dan 15 db. Met andere woorden, de speaker zal on-axis nog een redelijk rechte karakteristiek hebben, daarnaast is er meer sprake een berglandschap. In de praktijk kun je best wat smokkelen maar echt goed klinken?
Kom je bij de 1”, deze is vanaf 1.100 - 1.200 hz onmogelijk aan te sluiten. Hoe goed je 1” ook is, pas vanaf een frequenties rond 2.000 hz begint ‘ie echt te spelen. Dus keuze voor een veel duurdere 2”? Die is vanaf 1.100 – 1.200 wel in te zetten is maar kent weer compromissen aan de bovenkant.
Verder zijn er voldoende 12”-ers die druk weten te maken in het gebied van 80-100 hz. Hangt sterk af van de constructie (paramaters) en vooral: DE KAST! Even heel flauw: de punisher gebruikt een 12” en daar is toch geen sprake van onvoldoende druk tussen 80 en 100 hz. Ook als je je bassreflex goed ontwerpt en de juiste 12” kiest moet dit geen enkel probleem zijn.
Zelf gebruik ik op dit moment veelvuldig de Beyma 15K200 voor het sub en een stukje laag. Bij een low-pass onder de 100 hz klinkt deze toch wat minder, hij blijft wat doods. Bij een low-pass van rond de 115 hz is ‘ie helemaal in zijn element. Vanaf 130 hz wordt het weer wat rommeliger. Het 12” topje daarboven is net zo goed een compromis (10” was nog beter geweest) maar de 12” sluit in elk geval beter aan op de 1” dan een 15”. En hij komt –ook op een hoger geluidsniveau- prima mee vanaf 70 – 80 hz.
Kortom: het zijn allemaal compromissen waarbij het volgens mij sterk gaat om je eisen en verwachtingen. Voor een full-range topje liggen die anders dan voor een compleet systeem. Daarbij zul je de kasten en units veel meer op elkaar moeten afstemmen.
Onze baskasten komen wat betreft afmetingen vrijwel overeen met jouw idee Ivo, 45 breed, 70 hoog en 55 diep. De inhoud is 125 liter netto. Het bijbehorende topje is 40 breed, 40 diep en 65 hoog.
Het totaal ziet er altijd lekker strak uit! De breedte is bewust zo gekozen zodat er tijdens vervoer twee stuks onder het middeldeel van ons discomeubel kunnen staan. Een meter is wat dat betreft ook een mooie maat. De twee zijdelen van ons meubel zijn 50 breed zodat onder elk weer een basje kan.
De hoogte van de baskasten maakt dat het totaal hoog genoeg komt om het hart van de 1" hoorn zo ongeveer op 2 meter te krijgen. Daarmee kom je in vrijwel alle situaties goed weg. In sommige zalen is de hoogte waar je speakers staan beperkt. Door een van de basjes op de kant te leggen, komt het geheel 25 centimeter minder hoog.
Al met al is dit een zeer flexibel systeem wat met subs tussen 45 en 50 cm breedte heel goed is te realiseren.
Topic: Het Punisher baskast topic (26-6-2005 02:06:00)Het totaal ziet er altijd lekker strak uit! De breedte is bewust zo gekozen zodat er tijdens vervoer twee stuks onder het middeldeel van ons discomeubel kunnen staan. Een meter is wat dat betreft ook een mooie maat. De twee zijdelen van ons meubel zijn 50 breed zodat onder elk weer een basje kan.
De hoogte van de baskasten maakt dat het totaal hoog genoeg komt om het hart van de 1" hoorn zo ongeveer op 2 meter te krijgen. Daarmee kom je in vrijwel alle situaties goed weg. In sommige zalen is de hoogte waar je speakers staan beperkt. Door een van de basjes op de kant te leggen, komt het geheel 25 centimeter minder hoog.
Al met al is dit een zeer flexibel systeem wat met subs tussen 45 en 50 cm breedte heel goed is te realiseren.
He Sietse, ziet er super-stoer uit. Als je daar goede versterking op los laat, heb je heel Elst op je nek... Veel plezier ermee!
NB: Om het bij te houden, heb ik ook nog wel een X-tro
Topic: Licht tafel, ik kom er echt niet uit. (24-6-2005 09:44:00)NB: Om het bij te houden, heb ik ook nog wel een X-tro

Die Ultralight heb ik idd 'gewonnen'... nu moet 'ie nog naar Nederland. 
Net als velen zit ik al een hele tijd met de vraag 'welke controler voor intelligent en parren die ook nog eens lekker te bedienen is plus betaalbaar blijft' . Eentje die klopt, veegt en zuigt zeg maar.
Aan de ene kant zijn er de Showtec's (als de lightdeskpro 136 of een combinatie van twee tafeltjes) voor ongeveer 300 euro die me gewoon te weinig bieden. Aan de andere kant heb ik gekeken naar tafels als de Zero88 Mambofrog of JB Licon CX voor bedragen rond of boven de 3.000 euro. Daar tussenin kwam ik op de eerder in dit topic genoemde tafels tussen zeg 1.000 en 2.000 euro. Grootste probleem dat wij hierin zijn tegengekomen, is de beperking aan testen en proberen wat je het beste bevalt. Te duur om even te kopen en huren is niet altijd mogelijk en als je een tafel kennen, moet je er langer mee werken (huren) wat dus ook weer duur is. Met deze Ultralight verwacht ik wat verder te komen... lekker compact en hij voldoet aan veel eisen.
Wat betreft Light Jockey, dit was ook een goede optie en hoeft zeker niet duur te zijn. De oudere ISA-kaarten worden gebruikt rond de 300 euro aangeboden. Een computer van de ISA generatie kost ook niet veel en een lcd-scherm ook niet, zeg nog eens 300 euro. Hang er wings aan als deze www.new-line.nl/v/14156 voor 269 euro, maak een handig 19" kistje en je hebt een compleet werkend Light Jockey systeem voor nog geen 1.000 euro. Als je nog een pc (en scherm) hebt staan kan dat zelfs nog minder zijn. Na veel krachttermen bij het leren kan ik inmiddels wel een beetje met Light Jockey omgaan en moet zeggen dat het heel krachtig is. Helaas niet zo compact als de Ultralight en ook wat meer gesleep. Da's een ieders afweging.
Succes!

Net als velen zit ik al een hele tijd met de vraag 'welke controler voor intelligent en parren die ook nog eens lekker te bedienen is plus betaalbaar blijft' . Eentje die klopt, veegt en zuigt zeg maar.
Aan de ene kant zijn er de Showtec's (als de lightdeskpro 136 of een combinatie van twee tafeltjes) voor ongeveer 300 euro die me gewoon te weinig bieden. Aan de andere kant heb ik gekeken naar tafels als de Zero88 Mambofrog of JB Licon CX voor bedragen rond of boven de 3.000 euro. Daar tussenin kwam ik op de eerder in dit topic genoemde tafels tussen zeg 1.000 en 2.000 euro. Grootste probleem dat wij hierin zijn tegengekomen, is de beperking aan testen en proberen wat je het beste bevalt. Te duur om even te kopen en huren is niet altijd mogelijk en als je een tafel kennen, moet je er langer mee werken (huren) wat dus ook weer duur is. Met deze Ultralight verwacht ik wat verder te komen... lekker compact en hij voldoet aan veel eisen.
Wat betreft Light Jockey, dit was ook een goede optie en hoeft zeker niet duur te zijn. De oudere ISA-kaarten worden gebruikt rond de 300 euro aangeboden. Een computer van de ISA generatie kost ook niet veel en een lcd-scherm ook niet, zeg nog eens 300 euro. Hang er wings aan als deze www.new-line.nl/v/14156 voor 269 euro, maak een handig 19" kistje en je hebt een compleet werkend Light Jockey systeem voor nog geen 1.000 euro. Als je nog een pc (en scherm) hebt staan kan dat zelfs nog minder zijn. Na veel krachttermen bij het leren kan ik inmiddels wel een beetje met Light Jockey omgaan en moet zeggen dat het heel krachtig is. Helaas niet zo compact als de Ultralight en ook wat meer gesleep. Da's een ieders afweging.
Succes!