Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van GoeieGast
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van GoeieGast (Pagina: 7 van 10)
Topic: 2 mixers bij een band? (13-8-2006 22:33:00)
Dat gebruik ik nu altijd.Topic: Suggestie webshop en forum (11-8-2006 14:47:00)
(een originele praeteritio dit trouwens, voor de kenners (Y))En die was niet mis ook
Op iets grotere podia wordt het al moeilijker om te horen. Maar met je eigen wedge met een totaaltje erop hoor je het ook wel. Het is dus ook zo belangrijk dat je goed op let wta de band doet. Sentimentele rockers en hiphoppers willen nog weleens met een poot op de monitor staan (die het zesvoudige van hun gage kost dus ideaal moment voor een gepaste trap onder hun hol) en op de rand van het podium zitten. Dan ga je dus ietsje terug,
Topic: 2 mixers bij een band? (13-8-2006 22:20:00)Je moet ook opletten dat je niet de enthousiast gaat eq'en. Kijk je kan het zo doen dat je de mic in de wedge kunt leggen en dan niks hoort (as a matter of speaking). Maar waar is je klank dan?
Wat betreft 'welke feedbacked'. If ever, daar begint het mee, want als jij deftig eq'ed en je kent je systeem een beetje (en durft dus ook een artiest NEE verkopen als ie met 110 dB op het podium nog steeds vraagt om 'harder') Dan zit je al safe. En je weet natuurlijk wat safe is. Een bassist zonder microfoon is veel minder gevoelig dan een overheadje waar jij met je drumfill in te blazen staat.
Meestal hoor je het toch wel, zie je het op je lampjes en vooral een verontwaardigde blik van de artiest. Dat met jouw kennis van 'de linke hoeken' en je weet het.
Topic: Suggestie webshop en forum (11-8-2006 16:06:00)Wat betreft 'welke feedbacked'. If ever, daar begint het mee, want als jij deftig eq'ed en je kent je systeem een beetje (en durft dus ook een artiest NEE verkopen als ie met 110 dB op het podium nog steeds vraagt om 'harder') Dan zit je al safe. En je weet natuurlijk wat safe is. Een bassist zonder microfoon is veel minder gevoelig dan een overheadje waar jij met je drumfill in te blazen staat.
Meestal hoor je het toch wel, zie je het op je lampjes en vooral een verontwaardigde blik van de artiest. Dat met jouw kennis van 'de linke hoeken' en je weet het.
Als je de helft betaald mag je em zelfs een weekje!
Bij webshop reviews, 'zoek alle reviews van deze gebruiker' ?
Topic: Suggestie webshop en forum (11-8-2006 15:17:00)Bij webshop reviews, 'zoek alle reviews van deze gebruiker' ?
Dat gebruik ik nu altijd.
Misschien ook handig om een knop 'je huidige topics' te hebben, met een lijst van topics waar je de afgelopen week in hebt gepost en waar er reacties na jou zijn geweest, een soort persoonlijke 'laatste reacties'pagina.
Of kan ik je dan net zo goed vragen of je de helft van mn sl 55 AMG wil betalen?
Topic: 2 mixers bij een band? (11-8-2006 10:59:00)Of kan ik je dan net zo goed vragen of je de helft van mn sl 55 AMG wil betalen?
Ik maak altijd een soort 'totaaltje' voor op m'n eigen wedge. Als je niet naar een bepaalde groep luistert pak je deze, (zeker als je de band niet kent handig) wat de band gaat doen.
Topic: 2 mixers bij een band? (10-8-2006 20:25:00)Zoals gezegd.
Alle microfoons/di's komen in de stagebox (prikkast enz).
Daar worden ze gesplit in twee of meerdere uitgangen. (live opnames geluid in de VIP noem maar op) Dat kan op verschillende manieren, maar dat wordt (als je nog bezig bent monitor van FOH te onderscheiden) een beetje ingewikkeld.
Een van die twee uitgangen gaat naar de monitor mixer en een naar de FOH (front of house) mixer.
De monitor mixer kan met zijn Auxilery sends bepalen hoeveel van welk kanaal hij op welke monitor wilt.
Meestal zijn dat floors, maar vaak zie je ook de termen Drumfill (meestal met subkast), Keyfill (idem) en de Side Fill. De Side fills hangen aan de zijn kant van het podium, en moet je zien als een 'grote monitor' voor de band.
Tegenwoordig zie je ook steeds vaker In-ear systemen. Zegmaar draadloze oortjes. Werkt op de mixer hetzelfde als floors, via de sends dus.
Je bent uiteraard veel gevoeliger voor feedback met je monitoren. (Je gewone PA staat immers vaan voor de microfoons naar voren te spelen terwijl je monitoren soms direct richting microfoons staan te spelen) Beginnen kun je door microfoons te kiezen met een richtkarakteristiek die niet zoveel 'van achteren' oppakt en met goed plaatsen van je monitoren. Maar, net als bij de FOH, wordt op elke send een Grafische equalizer geinsert. Daarmee kun je de feedback frequenties een beetje naar beneden trekken, en indien nodig, de klank van die speaker een beetje kleuren (of egaliseren hoe je t noemen wilt).
Waarom nou zoveel sends, en niet gewoon One Size fits all. Omdat elke muzikant iets totaal verschillends wil horen, zoals gezegd.
Waarom nou een aparte monitor mixer.
Omdat de FOH mixer het al druk genoeg heeft, de communicatie veel makkelijker is (je staat naast het podium), je je kanalen anders eq'ed (het gaat vooral erom dat met hoort wat hij doet, niet dat er geil geluid uit komt) (zo moet je bij de Kick de Attack (meestal tussen 4 en 5 Khz meer aandikken dan voor de zaal doorgaans) (en moet je ( zeker bij minder kwalitatieve kits) goed kunnen gaten wil je niet dat je toms een grote gonsbrei worden op de drumfill)
En wie doet de soundcheck? De monitormixer natuurlijk.
Monitormixen begint pas goed te gaan als je het zo'n 25 keer gedaan hebt, het is IMO lastiger (maar leuker) dan dan FOH, je hebt tenslotte niet 1 mix, maar doorgaans een stuk of acht.
Als monitorman heb je meer met de band te maken, dus communicatie is belangrijk. Afspraken zijn altijd handig om te maken. Ik spreek altijd met bandjes af dat ze eerst wijzen naar wat (gitaar/zang) en dan wijzen omhoog of omlaag zo voorkom je tijdens het optreden 'fransmandienederlanderdewegwijstinparijs' scenes. Daarbij vraag je altijd wat ze zelf willen (dat is soms heel anders dan 'de gitarist wil vooral zn eigen gitaar').
Bij beginnende bandjes hoor je dan 'ja euh doe maar van alles een beetje wat'. Niet aan beginnen. Dan geef je, tijdens de souncheck natuurlijk, hem inderdaad van alles (maar nog geen rare dingen die een gitarist zelden wil). Maar, heel zacht. Dan komt vanzelf de aap uit de mouw, want dan krijg je 'mag de dit en dat iets harder' en dat weet je dus wat -ie wilt.
Topic: Suggestie webshop en forum (10-8-2006 00:14:00)Alle microfoons/di's komen in de stagebox (prikkast enz).
Daar worden ze gesplit in twee of meerdere uitgangen. (live opnames geluid in de VIP noem maar op) Dat kan op verschillende manieren, maar dat wordt (als je nog bezig bent monitor van FOH te onderscheiden) een beetje ingewikkeld.
Een van die twee uitgangen gaat naar de monitor mixer en een naar de FOH (front of house) mixer.
De monitor mixer kan met zijn Auxilery sends bepalen hoeveel van welk kanaal hij op welke monitor wilt.
Meestal zijn dat floors, maar vaak zie je ook de termen Drumfill (meestal met subkast), Keyfill (idem) en de Side Fill. De Side fills hangen aan de zijn kant van het podium, en moet je zien als een 'grote monitor' voor de band.
Tegenwoordig zie je ook steeds vaker In-ear systemen. Zegmaar draadloze oortjes. Werkt op de mixer hetzelfde als floors, via de sends dus.
Je bent uiteraard veel gevoeliger voor feedback met je monitoren. (Je gewone PA staat immers vaan voor de microfoons naar voren te spelen terwijl je monitoren soms direct richting microfoons staan te spelen) Beginnen kun je door microfoons te kiezen met een richtkarakteristiek die niet zoveel 'van achteren' oppakt en met goed plaatsen van je monitoren. Maar, net als bij de FOH, wordt op elke send een Grafische equalizer geinsert. Daarmee kun je de feedback frequenties een beetje naar beneden trekken, en indien nodig, de klank van die speaker een beetje kleuren (of egaliseren hoe je t noemen wilt).
Waarom nou zoveel sends, en niet gewoon One Size fits all. Omdat elke muzikant iets totaal verschillends wil horen, zoals gezegd.
Waarom nou een aparte monitor mixer.
Omdat de FOH mixer het al druk genoeg heeft, de communicatie veel makkelijker is (je staat naast het podium), je je kanalen anders eq'ed (het gaat vooral erom dat met hoort wat hij doet, niet dat er geil geluid uit komt) (zo moet je bij de Kick de Attack (meestal tussen 4 en 5 Khz meer aandikken dan voor de zaal doorgaans) (en moet je ( zeker bij minder kwalitatieve kits) goed kunnen gaten wil je niet dat je toms een grote gonsbrei worden op de drumfill)
En wie doet de soundcheck? De monitormixer natuurlijk.
Monitormixen begint pas goed te gaan als je het zo'n 25 keer gedaan hebt, het is IMO lastiger (maar leuker) dan dan FOH, je hebt tenslotte niet 1 mix, maar doorgaans een stuk of acht.
Als monitorman heb je meer met de band te maken, dus communicatie is belangrijk. Afspraken zijn altijd handig om te maken. Ik spreek altijd met bandjes af dat ze eerst wijzen naar wat (gitaar/zang) en dan wijzen omhoog of omlaag zo voorkom je tijdens het optreden 'fransmandienederlanderdewegwijstinparijs' scenes. Daarbij vraag je altijd wat ze zelf willen (dat is soms heel anders dan 'de gitarist wil vooral zn eigen gitaar').
Bij beginnende bandjes hoor je dan 'ja euh doe maar van alles een beetje wat'. Niet aan beginnen. Dan geef je, tijdens de souncheck natuurlijk, hem inderdaad van alles (maar nog geen rare dingen die een gitarist zelden wil). Maar, heel zacht. Dan komt vanzelf de aap uit de mouw, want dan krijg je 'mag de dit en dat iets harder' en dat weet je dus wat -ie wilt.
Bij de webshop als je zoekt. Zeg eens naar een PAR 56. Je typt in PAR 56. Als je dan vervolgens uit het dropdownmenuutje een bepaald merk cq catagorie kiest, dan krijg je die. Wil je daarna een andere catagorie cq merk kiezen, moet je eerst weer op ''alle catagorien/merken'' klikken voor je weer op iets nieuws kan klikken. Beetje omslachtig vind ik dat altijd.
Topic: nieuwe merken op new line (8-8-2006 22:53:00)Jammer dat je toch geen FC spullen verkoopt, (al was het maar alles behalve profielen) want nu heb ik noodgedwongen toch weer bij een kutzaak besteld. (waar je overspoeld wordt met onzin e-mails met een grote bek met wat er allemaal mis kan gaan bij de verzending, waar gratis leveren geen rembours betreft (logisch) maar de rembourskosten ineens 10 euro bedragen, waar je als je uitdrukkelijk twee paar bestelt (artikel per twee of per stuk te leveren) toch weer twee enkele op je deurmat ziet liggen, waar de helft weken na dato nageleverd wordt, waar men geen voorraad heeft en ga maar door...)
En waarom een half assortiment van Shure? PSM 200 setjes / SM57 verkoop je hier wel denk ik (aan mij iig )
En dito vraag voor SKB (alleen de 4HE (hoewel ik die nou net moest hebben )
Topic: Sennheiser Freeport inbouwen in 19 inch (7-8-2006 18:02:00)En waarom een half assortiment van Shure? PSM 200 setjes / SM57 verkoop je hier wel denk ik (aan mij iig )
En dito vraag voor SKB (alleen de 4HE (hoewel ik die nou net moest hebben )
Mn Sennheiser EW setjes hebben ook optionele oren, misschien passen die ook wel op freeport?
Topic: Sennheiser Freeport inbouwen in 19 inch (7-8-2006 17:38:00)Máár het kan natuurlijk nooit kwaad om even te bellen naar Sennheiser, zo dacht ik namelijk ook dat er geen rackmount kit voor de Shure PSM 200 was, maar die zit gewoon in de doos.
Topic: Sennheiser Freeport inbouwen in 19 inch (7-8-2006 17:05:00)Met adapter bedoelt hij, een stukje staal/alu/whatever om ze in een 19 inch rack te plaatsen. Volgens mij zijn die er niet af-fabriek voor de freeport, en zul je zelf iets moeten buigen. (er niet zijn, as far as ik ze niet bij sennheiser in de lijst zie staan)
Topic: kan iemand me helpen met een vraagprijs... (4-8-2006 21:09:00)Ik zie vaak 'ik heb een me dit, me dat, me zus en me zó, wat kan ik hiervoor vragen?'. Ik denk dat er teveel naar de apparatuur gekeken wordt en ye weinig naar de persoon zelf. Ervaring/kennen/kunnen noem maar op. Als mijn overbuurjongen van 12 iets gaat doen met x en y apparatuur, dan vraag ik toch echt meer dan hij, ook al gebruik ik ook dezelfde x en y spullen.
Topic: kan iemand me helpen met een vraagprijs... (27-7-2006 11:24:00)En ook mensen die wel van die generatie zijn moeten hier van braken...
Topic: Slechtste ervaring (26-7-2006 19:26:00)Ja tuurlijk, maar om het overzicht/gemak te vergroten...
Topic: Slechtste ervaring (26-7-2006 13:36:00)XLR met speakers zie je niet zo heel veel meer in nieuwkoop, soms in backline. Ik vind dat als je vaak met andere mensen werkt, dat je (in the first place) ervoor moet zorgen dat die kabels gemerkt zijn, maar eigenlijk moet proberen om ze om te ruilen voor speakons.
Topic: plichten van een drive-in show! (26-7-2006 11:01:00)'Zomaar om nog even aan te denken'
Met een mooi KVK-papiertje kun je om maar eens wat te noemen kopen bij de Hocras, kopen bij Office Centre, een zakelijk abonnement (telefoon) afsluiten enz. enz. enz.
Topic: Andere webshop gebruikt letterlijk tekst new-line! (13-7-2006 22:14:00)Met een mooi KVK-papiertje kun je om maar eens wat te noemen kopen bij de Hocras, kopen bij Office Centre, een zakelijk abonnement (telefoon) afsluiten enz. enz. enz.
Kijk als het nou een klueter van 12-13 was dan zou ik zeggen ala, laat hem maar. Maar dit is bijna een volwassen vent. Mag van mij ook zonder genade afgestraft worden. (het geen Fossalta tot in de puntjes beheerst)
Topic: Andere webshop gebruikt letterlijk tekst new-line! (13-7-2006 19:18:00)En hij is nog 16-17 jaar ook en geslaagd voor iets.
Topic: Verzendkosten TPG gewijzigd! (9-7-2006 20:59:00)Sjapper schreef:
had ook kunnen zeuren over een spelfout in je vorige post maar ik dacht laat ik maar lief zijn(een originele praeteritio dit trouwens, voor de kenners (Y))