Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Timo Beckman

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 187 bijdrage(n) van Timo Beckman (Pagina: 6 van 10)

Topic: Delay stack (22-12-2014 20:32:00)

Frank76 schreef:

Timo, je benaderd het compleet vanuit de theorie, dat klopt ongetwijfeld, ik zit niet in die materie en heb het ook nooit nodig
Ga mij aub niet vertellen hoe ik dingen benader doe ik ook niet bij jou. De dingen die ik zie tijdens het meten IN DE PRAKTIJK (waar ik inzit qua klussen) toets ik altijd aan de theorie niet andersom. Reden als ik 6dB optelling verwacht op een bepaald moment in de meting en dit blijkt niet te gebeuren dan wil ik weten waarom.

voorbeeld: als ik 1 sub meet en ik zie bv 100dB spl (geen a/c of wat voor ijking dan ook puur als voorbeeld) en ik zet de 2 de aan dan verwacht ik onax van beide 106dB bij nm 3 109.5 en bij nm 4 112dB. als ik dit aanzet en vervolgens bij 4 subs iets van 106dB betekent het dat ik alle sub solo moet gaan meten daar er ergens iets niet gaat zo als verwacht.
(dit is een praktijk voorbeeld waar dus de speakon doorlus op een van de 4 subs ø gedraaid zat en voor mij betekende dat ik dus 8 subs moest checken qua fase respons wat dus weer een x-tra 15 min. betekende) Dit voorbeeld ben ik al een keer of 10 tegengekomen het afgelopen jaar.

Hieronder vind je een link naar een screenshot van een meting afgelopen zaterdag.
timobeckmangeluid.wordpress.com/wp-admin/upload.php?item=2792

De "dikke lijn" was een top zoals verwacht de dunne lijn een 2de top uit dezelfde array en hetzelfde model met de mic op +/- dezelfde afstand. In het farfield was de som van beide hoorbaar "problematisch" (kamfilters dus). Door dus de mic close te zetten en solo traces te maken van beide hoorns bleek dus dat een van beide aan het eind van zijn latijn zat. Andere top bij geplaatst probleem opgelost.

Qua delay speakers kan ik alleen maar mijn mening geven: indien mogelijk altijd plaatsen indien nodig mits er budget voor is en dus altijd als delay speaker inzetten (met tijdscorrectie dus en nooit zonder. Als er geen processing voor beschikbaar is (level + EQ + delay) dan maar geen delay speaker).
Als je een andere mening bent toe gedaan ook prima jou keus (maar zeer zeker niet de mijne;-)
Topic: Delay stack (22-12-2014 18:43:00)

Frank76 schreef:

leesvoer minder dan 50 msec (dus bij de genoemde 7 meter) hoor je niet. Dus geen delay nodig!
Bovendien, deed Bose (psycho akoestiek) juist niet bewust iets met de reflecties? Juist daarbij heb je ook te maken met looptijdsverschillen.

Stuur maar een PDF van dat boek, zal ik eens kijken. (is er geen NL vertaling eigenlijk).
Allereerst stuur ik je geen PDF van dat boek daar het om en nabij de €50 a €60 oid kost hier in Nederland en ik ga je geen studie kosten voor schieten sorry (denk je dat ik van lotje ben of zo ;-).
Verder kan ik van uit mijn ervaring alleen maar melden dat een delay speaker/stack die er een tikkie naast zit in mijn ervaring al het geluidsbeeld verplaatst.
Als een delay (speaker of stack is om het even wat mij betreft) in level gelijk ligt op het meet punt t.o.v. je main PA maar niet op tijd staat met je hoofd systeem serieus ellende veroorzaakt in de som van beide systemen (diepe kamfilters dus).

De reden waarom dit niet gebeurd bij bv. een 100V systeem met om de 15 a 30 mt is level gerelateerd. Door inverse square law komt de 1ste speaker veel zachter aan op het punt van speaker 2 en veroorzaakt geen ellende qua frequentie respons maar als iemand bv een spreker ziet staan op 40 mt afstand (dus onax van speaker 2 van dat 100V systeem met een beetje fantasie) gaat visueel zijn aandacht naar de positie van de spreker en gehoorsmatig naar een totaal ander punt nm. daar waar speaker 2 staat.
(stel speaker 1 genereert 100dB op 1mt dan blijft er met een beetje mazzel +/-70.5dB over op het moment dat nm 2 het overpakt (op 30 mt afstand van nm 1 dus) die dus weer 100dB staat te genereren en dus geeft dit geen hoorbare kamfilter ellende (dit gebeurd wel maar door het level verschil zijn de kamfilters bijna niet hoorbaar)).

Wat je eens kan proberen is m.b.v. smaart of willekeurig welk ander programma om transfer metingen te doen de delay uitmeten. Op het moment dat je die tijd hebt zet je de delay op 0 ms en draai de delay dan stapsgewijs naar die gewenste tijd terwijl je het main systeem en je delay aan hebt staan en luister naar hoe sterk de fase werking is (uiteraard nadat de delay speaker level gelijk ligt op je meet punt met je hoofd systeem).

Verder kan het verkeerd afstellen van een delay speaker (in tijd en level) resulteren in echo's in je set wat zeer zeker problemen geeft op de bron positie plus dat je coherentie kompleet om zeep gaat..... In sommige zalen waar ik tegen aangelopen ben de afgelopen jaren was het echt om te huilen om het netjes uit te drukken.

Qua sub top alignment krijg je te maken met fase alignment rond je x-over punt iets wat hetzij met delay of met allpass filters gedaan kan worden en iets is wat je zeer zeker het best met een FFT analyzer kan doen daar het menselijk oor niet gevoelig is voor fase (maar de som van beide bij een foute/correcte alignment is zeer zeker hoorbaar).
Op het moment dat je een array moet maken krijg je te maken met een combi van delay, allpass en correct plaatsen van kasten iets wat zo af en toe best een ding is.

Topic: Delay stack (22-12-2014 12:31:00)

Frank76 schreef:

(zonder het gelezen te hebben)
Misschien een idee om het dus eens te lezen.
Topic: Delay stack (22-12-2014 10:44:00)

Frank76 schreef:

En wat met spreiding in een ruimte? Ga uit van een heel grote evenementenhal met een omroepinstallatie. Waar is dan je beginpunt en je eindpunt? Oftewel welke kant op ga je delayen?
Niet is het enige juiste antwoord.
Misschien is het een goed om dit boek eens te lezen:
www.amazon.com/gp/product/0240521560/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&camp=1789&creative=390957&creativeASIN=0240521560&linkCode=as2&tag=sounddesignlive-20
Topic: Basisinformatie geluid (3-12-2014 11:56:00)
Basis fase
0ms delay vs 1ms delay met aan het eind de som van beide mits beide bronnen matchen.
vimeo.com/113399021
Topic: Cursus geluid meten (15-11-2014 11:45:00)
Training van Merlijn : 1/8/9/10 december 2014 via www.proaveducatie.nl

Training bij 7sound : 9/10 december 2014 www.timobeckmangeluidstechniek.nl/wie-ben-ik-/news.html
Topic: Basisinformatie geluid (5-9-2014 17:32:00)
Een blog post betreffende het werken met de soft van Apex (Intelli-ware) en Smaart 7 via een analyser bridge. (via de API van Smaart 7).
timobeckmangeluid.wordpress.com/2014/09/04/using-smaart7-with-apex-intelli-ware/

Have fun
Topic: Cursus geluid meten (28-8-2014 10:23:00)
Op 8 en 9 september wordt er een seminar georganiseerd in Woerden.
Bij interesse bel of mail.
Topic: Cursus geluid meten (29-7-2014 17:39:00)
NIEUWE UPDATES BESCHIKBAAR VOOR SMAART7 EN SMAART7di

www.rationalacoustics.com/2014/07/smaart-v-7-and-smaart-v-7-di-updates-available/

https://timobeckmangeluid.files.wordpress.com/2014/07/di-update.png

https://timobeckmangeluid.files.wordpress.com/2014/07/7update.png
Topic: SPL meting volgens nieuwe Belgische wetgeving (30-6-2014 22:48:00)
@eddie
jammer dat smaart7 met een smaart i/o niet geaccepteerd wordt.
In combi met een dpa of emx7150 en een calibrator kom je een heel eind.
Die i/o heeft gain tracking wat betekent dat je zodra je gekalibreerd hebt je de gains op en neer kunt trekken zo veel je wil de spl read out blijft kloppen.
de di versie in combi met een i/o en een mic voor 1 zone en indien nodig de full versie voor meerdere zones.
Maar goed het is waarschijnlijk de bedoeling om iedereen te dwingen die duurdere systemen te nemen (niet dat dit goedkoop is maar goed).
Topic: SPL meting volgens nieuwe Belgische wetgeving (30-6-2014 11:21:00)

bomdes schreef:

Ikzelf ga eens kijken wat ik kan doen met SMAART en een laptop. Het materiaal ga ik toch aanschaffen voor me wat te verdiepen in system optimisation en time/phase alignment dus in principe moet daar ook gewoon mee gemeten en gelogd kunnen worden als ik het systeem laat kalibreren.
Ben je hier al verder mee gekomen?
Smaart in combi met een Isemcon calibrator en een smaart i/o is een interessante daar de Smaart i/o gain tracking heeft. 1 x kalibreren is genoeg in deze combi.

Ik weet niet of dit al hier eens gepost is maar bij deze
www.eventplanner.nl/tv/73_debat-geluidsnormen.html
Topic: Wbin als basis (29-6-2014 20:32:00)

dennis010 schreef:

Aangezien ik er ook dubstep zal afspelen over het systeem en hebt gelezen dat je met 2 wbins per kant niet echt heel laag kan ben ik aan het kijken voor nog 2 subs erbij met ongv. dezelfde afmetingen. Graag hoor ik advies welke geschikt zouden zijn voor mij. Het liefst 2de hands.
Je zou een test moeten doen met alle 4 de w-bins naast of op elkaar om te kijken hoe diep dit kan komen in het laag. Door koppeling zou dit nog best verassend kunnen uit pakken.

Ik heb een jaar of wat geleden een meting op een stapel lab hoorns gedaan en naarmate er meer bijgeplaatst werden ging het aan de onderkant flink staan koppelen met 1 a 2 kick bins erbij klonk dit prima (punch best wel en ook een flinke hoeveelheid aan de onderkant door de koppel). Neemt alleen een "beetje" plek in qua transport.

www.facebook.com/timobeckmangeluid/media_set?set=a.10201476642826049.1073741828.1475271891&type=3
Topic: Cursus geluid meten (29-6-2014 16:57:00)
Die data gaan er komen maar er is nog niks definitief op dit moment. Zodra dit wel het geval is post ik het hier of op mijn fb/blog.
Topic: Cursus geluid meten (29-6-2014 13:17:00)
https://timobeckmangeluid.files.wordpress.com/2014/06/0001-cursus1.png
Topic: Digitale speaker processor instellen????? (28-6-2014 13:57:00)

mischa72 schreef:

- Het hoogdoorlaatfilter van je sub zet je net boven de laagste frequentie die je hem wil laten weergeven, het laagdoorlaatfilter zet je op een dusdanige frequentie dat het -3dB punt van je sub ongeveer op dezelfde frequentie ligt als het -3dB punt van het hoogdoorlaatfilter van je toppen.
Groeten,
Mischa
Dit betekent wel dat je rond je x-over frequentie +3db optelling mits goed fase ge-aligned. Mocht je een "flat optelling" rond je x-over frequentie willen dan zul je op het -6db punt moeten alignen.
Topic: 2 verschillende soorten subwoofers bij elkaar zetten (5-6-2014 11:07:00)
Het is mogelijk om verschillende subs te combineren mits ze per type hun eigen amp en processing hebben.
Je zult de fase response van de te combineren subs moeten meten en m.b.v. de processor de fase response moeten matchen.
Dit betekent dat de processor naast standaard high en low pass filters ook allpass 1ste en 2de orde aan boord moet hebben. Met delay alleen is het meer afwachten of het gaat werken (waarschijnlijk niet).
Topic: Verschillende(maten) subwoofers (3-6-2014 11:17:00)
Tijdens een seminar werk ik met 2 mic's maar in dit geval maar met 1 mic (daar ik tijdens seminars de tijd in de gaten moet houden en het sub's betreft lange golf lengtes/periodes van de frequenties in het werkgebied van subs).

normaal meestal 4 tot 6 mic's in gebruik (ook afhankelijk van tijd en budget).

Het ging voor namelijk om het maken van deze combi en uitleg mbt Smaart7 en uitleg qua filtering.
Verder gedraagt sub zich in een ruimte altijd een beetje typisch daar reflecties de meting nogal beïnvloeden

De meting is in het near field gedaan waar het nog redelijk te doen is om te synchroniseren op het sub en een fatsoenlijke response te krijgen mbt fase en frequentie.
Topic: Verschillende(maten) subwoofers (29-5-2014 23:40:00)
Is wel iets wat helpt dat interesse dingetje.
(Heb ik met jou wel eens contact gehad betreffende lake?)
Topic: Verschillende(maten) subwoofers (29-5-2014 21:52:00)
Met een xilica of alldsp is het ook geen probleem (in het geval van een xilica wel even je output muten daar die dingen een behoorlijke knal geven op het moment dat je een ap2 op het sub output kanaal aanzet:-)
Dat dingetje ervaring is iets wat je oploopt met de jaren wink ;)
Topic: Verschillende(maten) subwoofers (29-5-2014 00:21:00)
Hier dus een paar meet gegevens mbt een combi van 2 verschillende subs (meting gedaan tijdens het afgelopen seminar bij Valk sound & light).
1 x Meyer sound USW1p actieve sub gecombineerd met een GLG VSB 2-18 horn sub.

Het filters wat ik hier gebruik om de fase response van de USW aan te passen aan de GLG is een AllPass 2de orde vanuit een Apex
intelli-x2 processor.

www.facebook.com/timobeckmangeluid/posts/10203719169447813