Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Janbo
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van Janbo (Pagina: 5 van 10)
Topic: rookmachines en astma (24-10-2006 16:23:00)
Zaken als diepgang, rendement en het formaat van de kast hangen met elkaar samen. Heel simpel gezegd, zie het als een kubus met deze parameters op de X, Y en Z-as. Bijvoorbeeld meer rendement -> minder diepgang. Meer diepgang -> minder rendement en/of een grotere kast.
Meer laag uit een bestaande kast halen kan ook met een processor. De speaker zal dan wel veel grotere uitslagen gaan maken op lage frequenties omdat ‘ie in feite buiten zijn akoestische bereik komt. Bij onkundig gebruik is ‘ie dan snel kapot te spelen.
@ Frank, je hebt het over rendement en een complete laagbeleving. Wat versta jij onder het laatste? Voor de meesten is dit een voelbare druk in het kickbas bereik maar voor anderen weer diepgang.
Als we het bij basreflex-kasten houden; voor kickbas heb je geen 100 liter nodig, er zijn woofers die in een kleinere kast veel voelbare druk geven. Diepgang is een ander verhaal. Ik vind dit zelf erg indrukwekkend en iets toevoegen aan het geluid maar daar staat dan een lager rendement (dus vaak zware versterkers) tegenover en vaak een grotere kast.
Voor gebruik bij zowel disco als live zou ik een mooi compromis zoeken. Dus wellicht iets minder rendement ten gunste van enige diepgang (-3 db op ca. 45 hz) dan komt een basgitaar tenminste ook goed door in het lage bereik. Er zijn genoeg 15”-ers die dat kunnen, kwestie van zoeken en simuleren.
Groetjes,
Jan.Topic: Nieuw setje gebouwd. (20-6-2006 22:47:00)
Het is wel jammer dat mensen jou als DJ er vaak op aankijken terwijl je er helemaal niets aan kunt doen… Van tevoren aangeven zoals Sylvia dat ook doet, is dan het minimale wat je nog wel kunt doen. Als een zaaleigenaar daar boos om wordt, omdat hij dit zelf nalaat, vind ik dat ten onrechte. Geef gewoon eerlijk aan wat mensen kunnen verwachten of bied alternatieven aan. Gezeur achteraf (en mogelijk een slechte naam!) vind ik veel erger dan een korte discussie vooraf.Topic: Pioneer DJM 400 en DJM 800 (7-3-2006 23:29:00)
Kan me ook voorstellen dat je 1 merk op je speakers wil, maar... zo'n droom komt met die DB Sub15 wel wat dichterbijTopic: versterkers gezocht voor RCF baskasten (10-1-2006 23:42:00)
Astma is een allergische reactie waarbij de luchtwegen overmatig reageren op prikkels. Bij de een is dit door parfum, bij de ander door sigarettenrook, bij weer een ander door vocht. Rook uit een rookmachine hoort ook bij mogelijke prikkels, dus het is heel goed mogelijk dat iemand ‘allergisch’ is voor rook uit een rookmachine. Dit heeft niets met schadelijk of niet schadelijk te maken.
Het is overigens niet zo dat je longoppervlakte minder wordt, door de prikkels verkrampen de spieren rondom de luchtwegen met als gevolg dat je minder zuurstof binnen krijgt…
Topic: Meest ideale 15 inch SUB (12-9-2006 21:43:00)Het is overigens niet zo dat je longoppervlakte minder wordt, door de prikkels verkrampen de spieren rondom de luchtwegen met als gevolg dat je minder zuurstof binnen krijgt…
Wat mij betreft hoeft die thermometer voorlopig nog geen –2 aan te geven, hehe...
WinISD is inderdaad niet heilig maar biedt wel een mogelijkheid om uit te zoeken wat verschillende afstemmingen doen. Ook kun je drivers onderling met elkaar vergelijken, handig toch? De werkelijke resultaten komen naar mijn ervaring bovendien redelijk tot goed in de buurt van de simulaties.
De L15P200 heeft zich in de loop der jaren wel bewezen als subdriver, echter zit een –3 db punt van 33 hz er volgens mij niet in zonder processor. Een hz of 40 ok, en dat is voor een 15” PA-speaker al knap laag.
Nog een leuk detail: de BMS heeft een neodymium magneet. In combinatie met de Wisaplex kast 25 kilo schoon aan de haak inclusief 100 mm Tente wielen
Topic: Lem T5-A en T5-SA (12-9-2006 19:01:00)WinISD is inderdaad niet heilig maar biedt wel een mogelijkheid om uit te zoeken wat verschillende afstemmingen doen. Ook kun je drivers onderling met elkaar vergelijken, handig toch? De werkelijke resultaten komen naar mijn ervaring bovendien redelijk tot goed in de buurt van de simulaties.
De L15P200 heeft zich in de loop der jaren wel bewezen als subdriver, echter zit een –3 db punt van 33 hz er volgens mij niet in zonder processor. Een hz of 40 ok, en dat is voor een 15” PA-speaker al knap laag.
De SB 150 is één van de weinige , zoniet enigste kast met een 15" die dit aankan
Dan heb ik voor ome Sis nog wel de BMS 15N840. In een 100 liter kast een –3 db van ca. 36 hz, in een 85 liter kast een –3 db van ca. 38 hz. En dat zonder enige processing... Helaas heeft dit wel een keerzijde; een gevoeligheid van ca. 93 – 94 db waar de RCF er nog zo’n 95 uit haalt volgens de simulatie. Dit illustreert nog maar weer eens dat de factoren diepgang en rendement met elkaar samenhangen. Hoop dat de OP met deze discussie ook wat meer te weten komt over wat hij wil met z'n baskasten .Nog een leuk detail: de BMS heeft een neodymium magneet. In combinatie met de Wisaplex kast 25 kilo schoon aan de haak inclusief 100 mm Tente wielen
Sinds een tijdje draaien wij voor kleinere set-ups ook met de T5-SA en de D-400 (dus geen T5). Bevalt goed, klinkt goed en makkelijk in de omgang. Echt plug and play De subs geven naar mijn mening een goed doortekend laag en ze kunnen redelijk drukken voor hun ‘slechts’ 500 watt.
De D-400 is heerlijk licht en da’s toch een pluspunt. Zelf ‘hoor’ ik het plastic, heb ze eens samen met de T4 gehoord waarbij deze laatste schoner klinkt en een mooier midden en hoog heeft. Laag van de T4 is strakker waardoor de D-400 aan de andere kant wat voller (of dieper, wat je wilt) lijkt te klinken. Smaakkwestie zou ik zeggen.
Grootste nadeel van de subs vind ik de wieltjes die rechtstreeks uit de opruiming van Ikea lijken te komen. Maak het ding een paar euro duurder en monteer er een paar fatsoenlijke 100 mm wielen onder!
Topic: Meest ideale 15 inch SUB (12-9-2006 18:56:00)De D-400 is heerlijk licht en da’s toch een pluspunt. Zelf ‘hoor’ ik het plastic, heb ze eens samen met de T4 gehoord waarbij deze laatste schoner klinkt en een mooier midden en hoog heeft. Laag van de T4 is strakker waardoor de D-400 aan de andere kant wat voller (of dieper, wat je wilt) lijkt te klinken. Smaakkwestie zou ik zeggen.
Grootste nadeel van de subs vind ik de wieltjes die rechtstreeks uit de opruiming van Ikea lijken te komen. Maak het ding een paar euro duurder en monteer er een paar fatsoenlijke 100 mm wielen onder!
En inderdaad, winisd toont iets anders, vandaar heb ik dit programma van mijn computer gedonderd
He Sis, da’s ook mooi... Als het –2 graden is en de thermometer geeft dat aan, gooi je die dan ook weg omdat de uitkomst je niet bevalt? Zaken als diepgang, rendement en het formaat van de kast hangen met elkaar samen. Heel simpel gezegd, zie het als een kubus met deze parameters op de X, Y en Z-as. Bijvoorbeeld meer rendement -> minder diepgang. Meer diepgang -> minder rendement en/of een grotere kast.
Meer laag uit een bestaande kast halen kan ook met een processor. De speaker zal dan wel veel grotere uitslagen gaan maken op lage frequenties omdat ‘ie in feite buiten zijn akoestische bereik komt. Bij onkundig gebruik is ‘ie dan snel kapot te spelen.
@ Frank, je hebt het over rendement en een complete laagbeleving. Wat versta jij onder het laatste? Voor de meesten is dit een voelbare druk in het kickbas bereik maar voor anderen weer diepgang.
Als we het bij basreflex-kasten houden; voor kickbas heb je geen 100 liter nodig, er zijn woofers die in een kleinere kast veel voelbare druk geven. Diepgang is een ander verhaal. Ik vind dit zelf erg indrukwekkend en iets toevoegen aan het geluid maar daar staat dan een lager rendement (dus vaak zware versterkers) tegenover en vaak een grotere kast.
Voor gebruik bij zowel disco als live zou ik een mooi compromis zoeken. Dus wellicht iets minder rendement ten gunste van enige diepgang (-3 db op ca. 45 hz) dan komt een basgitaar tenminste ook goed door in het lage bereik. Er zijn genoeg 15”-ers die dat kunnen, kwestie van zoeken en simuleren.
Groetjes,
Jan.
Volgens mij is de BMS 4550 ook eens geadviseerd voor jouw toppen Dieter
De constructie van deze driver wijkt af van nogal wat andere compressiedrivers waardoor de belastbaarheid iets hoger is. Ook kan deze 1” vrij laag worden ingezet, uiteraard binnen grenzen. Op buitenlandse forums geven mensen aan dat dit tot goede resultaten kan leiden, overnamepunten lopen daarbij uiteen van 1.200 hz tot 1.600 hz. De ervaringen tot nu toe bij Ivo zijn meen ik ook prima.
Een akoestische overgangsfrequentie van zeg 1.250 hz zou goed moeten kunnen waarbij de driver 5-6 db wordt gedempt. De 12” kan elektrisch rond de 1.000 hz aflopen en de 1” kan dan rond de 1.600 hz een elektrische high pass krijgen. Bij een helling van 24 db/octaaf is de driver dan voldoende belastbaar naar mijn idee. Misschien kun je de 12” en 1” zelfs nog wel iets verder ‘uit elkaar trekken’. Daarnaast is een wat grotere hoorn voor het hoog noodzakelijk om vanaf 1.000 goed mee te komen. En daarvoor is in dit ontwerp voldoende ruimte.
Verder is een curve die een fabrikant opgeeft, niet altijd degene die jij uit je speaker krijgt. Metingen van de 4550 op bijvoorbeeld de H100 hoorn laten een zeer net verloop zien tussen ca. 1.200 hz tot boven de 10 khz. De Beyma kan in de datasheets mooi recht lopen, maar in de praktijk ook pieken en dalen vertonen. Door te meten kom je daar overigens prima achter. Minstens zo belangrijk is de klank. Die is subjectief, maar een recht metend systeem hoeft niet het best klinkende te zijn!
Tenslotte is ook de prijs-kwaliteit een belangrijk gegeven. Mijn voorkeur zou drieweg zijn, bijvoorbeeld een 15” – 6” – 1”. Echter nemen kosten, gewicht en moeilijkheidsgraad etc. dan flink toe. Als de toegepaste drivers niet al te kostbaar zijn, hoeft deze hoorngeladen top in verhouding niet duur te zijn. Da’s ook wat waard
Topic: De bouw van een 15" hybride basreflex/hoorn kast. (27-4-2006 07:41:00)De constructie van deze driver wijkt af van nogal wat andere compressiedrivers waardoor de belastbaarheid iets hoger is. Ook kan deze 1” vrij laag worden ingezet, uiteraard binnen grenzen. Op buitenlandse forums geven mensen aan dat dit tot goede resultaten kan leiden, overnamepunten lopen daarbij uiteen van 1.200 hz tot 1.600 hz. De ervaringen tot nu toe bij Ivo zijn meen ik ook prima.
Een akoestische overgangsfrequentie van zeg 1.250 hz zou goed moeten kunnen waarbij de driver 5-6 db wordt gedempt. De 12” kan elektrisch rond de 1.000 hz aflopen en de 1” kan dan rond de 1.600 hz een elektrische high pass krijgen. Bij een helling van 24 db/octaaf is de driver dan voldoende belastbaar naar mijn idee. Misschien kun je de 12” en 1” zelfs nog wel iets verder ‘uit elkaar trekken’. Daarnaast is een wat grotere hoorn voor het hoog noodzakelijk om vanaf 1.000 goed mee te komen. En daarvoor is in dit ontwerp voldoende ruimte.
Verder is een curve die een fabrikant opgeeft, niet altijd degene die jij uit je speaker krijgt. Metingen van de 4550 op bijvoorbeeld de H100 hoorn laten een zeer net verloop zien tussen ca. 1.200 hz tot boven de 10 khz. De Beyma kan in de datasheets mooi recht lopen, maar in de praktijk ook pieken en dalen vertonen. Door te meten kom je daar overigens prima achter. Minstens zo belangrijk is de klank. Die is subjectief, maar een recht metend systeem hoeft niet het best klinkende te zijn!
Tenslotte is ook de prijs-kwaliteit een belangrijk gegeven. Mijn voorkeur zou drieweg zijn, bijvoorbeeld een 15” – 6” – 1”. Echter nemen kosten, gewicht en moeilijkheidsgraad etc. dan flink toe. Als de toegepaste drivers niet al te kostbaar zijn, hoeft deze hoorngeladen top in verhouding niet duur te zijn. Da’s ook wat waard
Ieder zo zijn overwegingen maar deze kasten zijn –afgezien het principe- moeilijk te vergelijken. De DAP kast is 330 liter bruto, de eerder genoemde hybride 162 liter. Die X-15HL is echt groot en zwaar (60 kilo), dat moet je wel willen!
Of de opgegeven gevoeligheid van 106 db helemaal klopt vraag ik mij af. Het grafiekje is waarschijnlijk meer illustratief bedoeld, maar alleen de piek raakt de 106 db. Gemiddeld is 104 db realistischer, een zeer nette waarde overigens en verklaarbaar door het grote formaat van deze sub.
Je zou ook eens kunnen kijken naar een 18” hybride zoals de TSE. Deze kast presteert heel wat en is in elk geval vele malen compacter zonder dat je op de output hoeft in te leveren.
Topic: Limiter / begrenzer omzeilen (24-4-2006 13:16:00)Of de opgegeven gevoeligheid van 106 db helemaal klopt vraag ik mij af. Het grafiekje is waarschijnlijk meer illustratief bedoeld, maar alleen de piek raakt de 106 db. Gemiddeld is 104 db realistischer, een zeer nette waarde overigens en verklaarbaar door het grote formaat van deze sub.
Je zou ook eens kunnen kijken naar een 18” hybride zoals de TSE. Deze kast presteert heel wat en is in elk geval vele malen compacter zonder dat je op de output hoeft in te leveren.
Afgelopen weekeinde heb ik gedraaid in een tent met een limitor op 85 dB. Het was te weinig, mensen hebben erover geklaagd, en ik leg die mensen uit dat dit volume nu eenmaal het maximum is voor deze lokatie. De uitbater en de geluidsman hebben laten merken dat ze erg blij met me waren. Dat zijn ze niet met dj's die truukjes uit gaan halen.
Behoud van zijn vergunning zal een uitbater meer waard zijn dan een acceptabel geluidsniveau. Hoewel het afhangt van de plek waar de meter hangt etc. is 85 db wel heeeeel erg weinig. Om daar een swingend feest mee op te bouwen is bijna onmogelijk zou ik zeggen, wat voor draaikwaliteiten een DJ ook heeft. Als ik thuis film kijk of echt muziek draai om te luisteren kom ik gemiddeld nog hoger uit dan die 85 db en dan staat het zeker niet idioot hard. Binnenkort draai ik op een locatie waar max. 90 db is toegestaan. Heb de mensen al aangegeven dat het met zo’n niveau waarschijnlijk geen swingfeest zal worden maar meer achtergrondmuziek voor de sfeer. Daar kunnen ze mee leven omdat het verder een hele mooie locatie is.Het is wel jammer dat mensen jou als DJ er vaak op aankijken terwijl je er helemaal niets aan kunt doen… Van tevoren aangeven zoals Sylvia dat ook doet, is dan het minimale wat je nog wel kunt doen. Als een zaaleigenaar daar boos om wordt, omdat hij dit zelf nalaat, vind ik dat ten onrechte. Geef gewoon eerlijk aan wat mensen kunnen verwachten of bied alternatieven aan. Gezeur achteraf (en mogelijk een slechte naam!) vind ik veel erger dan een korte discussie vooraf.
Tja, maar ik verdien er wel deels mijn brood mee!
Begrijp hun 'merk maken' en andere argumenten maar al te goed... een mixer met een professioneel imago weet de weg naar zolderkamers makkelijker te vinden dan een met een hobby-bob imago.
Neemt niet weg dat bij grote duimen marketeers enige realiteit en een correcte positionering ook commercieel niet onverstandig is. De concurrentie ligt altijd op de loer en blogs en forums zijn in hedendaagse marketing niet meer weg te denken. Een goede naam opbouwen kost jaren, afbreken kan -mede door internet- in zeer korte tijd.
Topic: Pioneer DJM 400 en DJM 800 (7-3-2006 18:07:00)Begrijp hun 'merk maken' en andere argumenten maar al te goed... een mixer met een professioneel imago weet de weg naar zolderkamers makkelijker te vinden dan een met een hobby-bob imago.
Neemt niet weg dat bij grote duimen marketeers enige realiteit en een correcte positionering ook commercieel niet onverstandig is. De concurrentie ligt altijd op de loer en blogs en forums zijn in hedendaagse marketing niet meer weg te denken. Een goede naam opbouwen kost jaren, afbreken kan -mede door internet- in zeer korte tijd.
Zo te lezen mikken ze ook op iets meer...
Topic: Pioneer DJM 400 en DJM 800 (7-3-2006 17:27:00)Pioneer is a recognised innovator in professional DJ products and we’ve created a high-quality compact 2 channel mixer that’s tailored to the demands of DJs mixing in bars and smaller clubs and those mobile artists who demand a reliable, robust and high-quality mixer.
Ondanks dat Pioneer anders aangeeft (of graag wil) denk ik dat de 400 meer voor de thuismarkt is. Ook een gebalanceerde uitgang ontbreekt...
Topic: Twinscan laser (28-2-2006 06:33:00)Het heeft naar mijn idee vooral te maken met het feit dat je er zelf enorm op let. Logisch dat je 'm dan goed ziet, maar of dit voor het publiek ook zo is?? Daarnaast spelen verwachtingen natuurlijk een rol... Zie je het als bij-effect of als echte blikvanger.
Tijdje terug eens een 150 mW van hoge kwaliteit gehuurd. Leuk ding en het komt mee met een paar MSD-scanners, echter vond ik het nou ook weer niet mega heftig. Kan me dan ook niet voorstellen dat een lagere kwaliteit 30 mW voor een werkelijke (!) 300 man een hoofdattractie is.
Topic: Beyma 18G 50 (9-2-2006 20:11:00)Tijdje terug eens een 150 mW van hoge kwaliteit gehuurd. Leuk ding en het komt mee met een paar MSD-scanners, echter vond ik het nou ook weer niet mega heftig. Kan me dan ook niet voorstellen dat een lagere kwaliteit 30 mW voor een werkelijke (!) 300 man een hoofdattractie is.
Met een torx10 draai ik ze hier appeltje - eitje los... Kan me niet voorstellen dat Dieter iets anders voor die kasten heeft gebruikt. Heb je het bij alle schroeven geprobeerd of bij een 'rotte appel'??
Topic: Beyma 18G 50 (9-2-2006 18:13:00)De kasten zijn gebouwd door Dieter van dit forum. Wellicht dat hij nog weet welke kop er op de schroeven zit. Het rooster bij de andere twee subs heb ik zonder problemen kunnen loshalen, zal vanavond eens kijken waar deze mee vast zitten.
ALS de kasten hetzelfde zijn gebouwd, kun je de statiefbus overigens zonder problemen in het midden plaatsen.
Topic: Tecnare k12 (2-2-2006 20:55:00)ALS de kasten hetzelfde zijn gebouwd, kun je de statiefbus overigens zonder problemen in het midden plaatsen.
Woofers met dat soort extreme Xmax horen naar mijn bescheiden mening op een moment meer tot ‘effect-woofers’ dan tot hifi-woofers. De massatraagheid gaat een stevige rol spelen, ook al is de magneet nog zo krachtig. Immers, een zeer lange spoel en een zware konus om al dat geweld in toom te houden, brengen flink gewicht mee.
Een Scanspeak 23W/4557 heeft een Xmax van 13 mm en is top hifi te noemen. Voor in de auto heb ik een Eton woofer met een Xmax van ik meen zo’n 18 mm. Klinkt heel grappig maar echt hifi vind ik het persoonlijk niet meer klinken.
Op het moment leg ik de laatste hand aan nieuwe BR-kastjes met de BMS 15N840. Deze woofer heeft een Xmax van 14 mm. Ze spelen diep (ik gebruik ze vanaf ongeveer 35 hz) en geven daarmee een andere klankbalans dan de meeste PA-subs. Kwestie van smaak... De gevoeligheid is wel laag, ongeveer 94 db. Er zal dus wat meer vermogen in moeten.
Overigens is dit ook te zien aan het rendement (No), de BMS zit net iets boven 1%, de Ciare zit op 0,61%. En da’s nog heilig bij hetgeen ik wel eens bij de echte Xmax-monsters heb gezien. Dit loopt terug tot soms onder de 0,1%!! Daarmee zijn het enorme vermogensvreters en in totaal weinig PA geschikt.
Topic: Nieuwe 4 kanaals mixer van DATEQ: Vibe (19-1-2006 10:50:00)Een Scanspeak 23W/4557 heeft een Xmax van 13 mm en is top hifi te noemen. Voor in de auto heb ik een Eton woofer met een Xmax van ik meen zo’n 18 mm. Klinkt heel grappig maar echt hifi vind ik het persoonlijk niet meer klinken.
Op het moment leg ik de laatste hand aan nieuwe BR-kastjes met de BMS 15N840. Deze woofer heeft een Xmax van 14 mm. Ze spelen diep (ik gebruik ze vanaf ongeveer 35 hz) en geven daarmee een andere klankbalans dan de meeste PA-subs. Kwestie van smaak... De gevoeligheid is wel laag, ongeveer 94 db. Er zal dus wat meer vermogen in moeten.
Overigens is dit ook te zien aan het rendement (No), de BMS zit net iets boven 1%, de Ciare zit op 0,61%. En da’s nog heilig bij hetgeen ik wel eens bij de echte Xmax-monsters heb gezien. Dit loopt terug tot soms onder de 0,1%!! Daarmee zijn het enorme vermogensvreters en in totaal weinig PA geschikt.
Het hangt er maar vanaf hoe je naar een markt kijkt. Natuurlijk is de uitstraling van een technologisch hoogstandje van groot belang. Als dit dan ook nog is ontwikkeld door topDJ’s, zullen velen zeggen ‘die wil ik hebben’.
Men vergeet dan alleen dat de wereld voor minder dan 5% bestaat uit top DJ’s, technici en recensenten die er ontzettend veel vanaf weten. De 95% rest van de wereld bestaat uit amateurs en (semi)professionals. Waarom moeten de eisen en vaardigheden van een paar bepalen wat er wordt ontwikkeld? Heimelijk weet ik het antwoord wel: groei en marketing…
Ook in andere markten zie je hetzelfde verschijnsel, kijk eens naar hometheater. Vraag een freak wat er op een apparaat moet zitten en je krijgt een enorme waslijst aan nieuwste technieken. Echter 90% van de huishoudens heeft niet eens surround speakers staan en heeft dus NIETS aan al die techniek. De grote verkoopcijfers komen van die 90% en niet van de kleine groep freaks.
Nu zitten al die technieken niet in de weg voor normaal gebruik, maar het kost wel ontwikkelingsgeld dat velen naar mijn mening liever in een stukje kwaliteit en degelijkheid zien zitten dan in grappen en grollen. En dat was nou juist hetgene waarmee Dateq zich onderscheidde. Bovendien heb je daarmee keuze; wil je de laatste snufjes? Kies een Nuo of Numark afhankelijk van je budget. Wil je degelijk zonder toeters en bellen: Dateq.
Terug naar die mixer. Waarom willen we effecten en grappen? Omdat het publiek hierom vraagt? Omdat de horeca erom vraagt? Omdat het zo handig en overzichtelijk is? Omdat het zo makkelijk verhuurt? Ik geloof er niets van. Wat betreft die laatste groep: als ik iets meegeef aan een huurder, moet dit simpel zijn en foolproof. De Vibe voldoet daar volstrekt niet aan waar je andere Dateq's met een gerust hart mee kunt geven.
De XTC heeft vaak net een kanaaltje tekort en aangezien ik mijn 19” mixer veelal weer net te groot/lomp vind zou ik een gretig afnemer zijn van zo’n gestripte Vibe (mits die schuif normaal werkt). Ik denk dat er met mij meer zijn die er zo over denken. Maar misschien moet ik toch eens kijken naar de Nuo4???
Topic: Nieuwe 4 kanaals mixer van DATEQ: Vibe (18-1-2006 23:44:00)Men vergeet dan alleen dat de wereld voor minder dan 5% bestaat uit top DJ’s, technici en recensenten die er ontzettend veel vanaf weten. De 95% rest van de wereld bestaat uit amateurs en (semi)professionals. Waarom moeten de eisen en vaardigheden van een paar bepalen wat er wordt ontwikkeld? Heimelijk weet ik het antwoord wel: groei en marketing…
Ook in andere markten zie je hetzelfde verschijnsel, kijk eens naar hometheater. Vraag een freak wat er op een apparaat moet zitten en je krijgt een enorme waslijst aan nieuwste technieken. Echter 90% van de huishoudens heeft niet eens surround speakers staan en heeft dus NIETS aan al die techniek. De grote verkoopcijfers komen van die 90% en niet van de kleine groep freaks.
Nu zitten al die technieken niet in de weg voor normaal gebruik, maar het kost wel ontwikkelingsgeld dat velen naar mijn mening liever in een stukje kwaliteit en degelijkheid zien zitten dan in grappen en grollen. En dat was nou juist hetgene waarmee Dateq zich onderscheidde. Bovendien heb je daarmee keuze; wil je de laatste snufjes? Kies een Nuo of Numark afhankelijk van je budget. Wil je degelijk zonder toeters en bellen: Dateq.
Terug naar die mixer. Waarom willen we effecten en grappen? Omdat het publiek hierom vraagt? Omdat de horeca erom vraagt? Omdat het zo handig en overzichtelijk is? Omdat het zo makkelijk verhuurt? Ik geloof er niets van. Wat betreft die laatste groep: als ik iets meegeef aan een huurder, moet dit simpel zijn en foolproof. De Vibe voldoet daar volstrekt niet aan waar je andere Dateq's met een gerust hart mee kunt geven.
De XTC heeft vaak net een kanaaltje tekort en aangezien ik mijn 19” mixer veelal weer net te groot/lomp vind zou ik een gretig afnemer zijn van zo’n gestripte Vibe (mits die schuif normaal werkt). Ik denk dat er met mij meer zijn die er zo over denken. Maar misschien moet ik toch eens kijken naar de Nuo4???
Zeker weten, als 'ie zou komen mogen ze mijn bestelling alvast plaatsen
Topic: Nieuwe 4 kanaals mixer van DATEQ: Vibe (18-1-2006 23:40:00)Gisteren heb ik (na aandringen) de Vibe geprobeerd. Dat van die sterk progressieve curve viel me direct op. Bij de XTC vind ik dit al minder prettig maar de Vibe heeft voor mijn gevoel maar een paar mm waar je de boel mee kunt regelen.
Verder heel erg jammer dat er nu nog geen degelijke en compacte no-nonsense 4-kanaals mixer is... Juist van Dateq zou je verwachten dat ze met zo'n product op de markt komen als opvolger van de XTC. Ik begrijp de internationale overwegingen maar denk dat ze met zo'n degelijke vierkanaler een unieker product neerzetten dan met de Vibe...
Topic: hoorngeladen 10inch mid verder laten doorlopen? (18-1-2006 13:31:00)Verder heel erg jammer dat er nu nog geen degelijke en compacte no-nonsense 4-kanaals mixer is... Juist van Dateq zou je verwachten dat ze met zo'n product op de markt komen als opvolger van de XTC. Ik begrijp de internationale overwegingen maar denk dat ze met zo'n degelijke vierkanaler een unieker product neerzetten dan met de Vibe...
Hoi Dieter. Nog even een reactie van deze kant. Ik denk dat het oppeppen van het gebied tussen 1.600 en 2.300 hz niet echt werkt. Als je het probleem goed wilt oplossen, moet je dit ook akoestisch aanpakken. Electronisch oppeppen verschuift het probleem alleen maar en zal volgens mij klankmatig onbevredigend zijn. Als je in de datasheets kijkt van de meeste 10”-ers dan zie je dat deze rond de 2.000 hz (sommige eerder, sommige later) in de problemen komen door cone-breakup en bundeling. Een faseplug toepassen is ook niet eenvoudig en het gaat je veel tijd kosten om tot een goed resultaat komen. Je moet ongetwijfeld veel meten en ook dat kost geld,
Alhoewel je de driver niet wilt vervangen is het misschien toch een idee om hier eens kritisch naar te kijken. En zo kostbaar hoeft die grap nou ook weer niet te zijn, de Beyma’s CP380M kun je immers weer verkopen...
Een idee is om een 1,4” driver in te zetten. Deze geven in het gebied tussen zeg 1.000 tot 2.000 hz een db of 4-5 meer met een hogere belastbaarheid. Crossen op 1.600 hz gaat zonder enig probleem. Dit type driver is wel wat kostbaarder en je hebt een andere hoorn nodig.
Daarnaast zou je ook kunnen kijken naar een potentere 1” die in het gebied meer preseteert. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de BMS 4550. Deze driver lijkt kwa eigenschappen veel op een 1,4” en is in het gebied 1.600 – 2.300 hz erg krachtig. Het rendement vanaf iets boven de 1.500 hz is maar liefst 113 db ofterwijl 6 db meer dan de CP380M!! Ook de belastbaarheid is met 80 watt fors meer dan de Beyma. Er zijn met deze driver diverse ontwerpen gemaakt waarbij deze vanaf 1.600 hz wordt ingezet en met goede resultaten.
Bij omruil moet je volgens mij per driver rond de 100 euro ‘bijbetalen’ kunnen uitkomen.
Wie weet is dit een oplossing. Succes!
Topic: nieuwe lichte compacte tops (11-1-2006 21:29:00)Alhoewel je de driver niet wilt vervangen is het misschien toch een idee om hier eens kritisch naar te kijken. En zo kostbaar hoeft die grap nou ook weer niet te zijn, de Beyma’s CP380M kun je immers weer verkopen...
Een idee is om een 1,4” driver in te zetten. Deze geven in het gebied tussen zeg 1.000 tot 2.000 hz een db of 4-5 meer met een hogere belastbaarheid. Crossen op 1.600 hz gaat zonder enig probleem. Dit type driver is wel wat kostbaarder en je hebt een andere hoorn nodig.
Daarnaast zou je ook kunnen kijken naar een potentere 1” die in het gebied meer preseteert. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de BMS 4550. Deze driver lijkt kwa eigenschappen veel op een 1,4” en is in het gebied 1.600 – 2.300 hz erg krachtig. Het rendement vanaf iets boven de 1.500 hz is maar liefst 113 db ofterwijl 6 db meer dan de CP380M!! Ook de belastbaarheid is met 80 watt fors meer dan de Beyma. Er zijn met deze driver diverse ontwerpen gemaakt waarbij deze vanaf 1.600 hz wordt ingezet en met goede resultaten.
Bij omruil moet je volgens mij per driver rond de 100 euro ‘bijbetalen’ kunnen uitkomen.
Wie weet is dit een oplossing. Succes!
2 x RCF ART 325-A (a pakweg 1000 euro) plus 1 x ART 705-AS (a zeg 1250 euro), liefst twee natuurlijk, en blazen maar.
Van de DBtechnologies Sub15 hoorde ik dat deze technisch gezien identiek is aan de ART 705 AS. En de DB is een flink stuk goedkoper te krijgen. Op z'n minst de moeite waard om te onderzoeken of deze inderdaad 'hetzelfde' zijn.Kan me ook voorstellen dat je 1 merk op je speakers wil, maar... zo'n droom komt met die DB Sub15 wel wat dichterbij
Het beschikbare budget is helemaal niet verkeerd, daar is genoeg moois voor te vinden!
Het slepen met zware eindtrappen is mijn hobby niet meer. Daarom rugvriendelijk, binnen het budget en voorzien van een lekker vermogen enkele tips:
QSC PL236 met veel tevreden gebruikers
de RAM DQL4.0 of zelfs 5.5 die momenteel gunstig worden aangeboden (heb hier zelf geen praktijkervaringen mee)
en de MC2 E25 waarmee ik zelf goede ervaringen heb
Ik zou zeggen: informeer eens naar prijzen en wellicht dat je een eindtrap een keer kunt huren of testen. Kun je het zelf beoordelen.
Succes.
Het slepen met zware eindtrappen is mijn hobby niet meer. Daarom rugvriendelijk, binnen het budget en voorzien van een lekker vermogen enkele tips:
QSC PL236 met veel tevreden gebruikers
de RAM DQL4.0 of zelfs 5.5 die momenteel gunstig worden aangeboden (heb hier zelf geen praktijkervaringen mee)
en de MC2 E25 waarmee ik zelf goede ervaringen heb
Ik zou zeggen: informeer eens naar prijzen en wellicht dat je een eindtrap een keer kunt huren of testen. Kun je het zelf beoordelen.
Succes.