Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Frodorf
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 37 bijdrage(n) van Frodorf (Pagina: 2 van 2)
Topic: Complete band uitversterken (9-12-2007 12:56:00)En die is er dus niet. Bedankt voor de reactie's, de o2r, lijkt me mede door zijn 24 faders een redelijke tafel voor het festival. Heb op internet gezocht naar de verhuurprijs, en overal kost hij wat anders. Wat is een reële prijs voor deze tafel? (En evt. bedrijf dat em verhuurt omgevind 's-Hertogenbosch?) Hetzelfde nogmaals voor de ls 9-32 die stiekem toch nog mijn voorkeur heeft. Iemand verder specifiek ervaring met deze tafel?
Bedankt,
MarcelTopic: Gebruik digitale mengtafel. (23-9-2007 19:09:00)Jawel, 1 doorloop gehad, en dat was direct de generale... Het mooie was, dat het wel het goede nummer was Topic: Grootste opschepperij, bloopers en andere (eerlijke) onzin (12-6-2007 17:41:00)
Ik zelf doe niks anders dan bands uitversterken. En ik ben eigelijk ook van mening, dat als je eigelijk meer dj bent, en je gaat bands uitversterken... Dat je dan beter de eerste keren iemand mee kan nemen die dit al vaker gedaan heeft... Aan de andere kant. Als het niveau van de band gelijk ligt aan jou PA kwaliteiten.. (Om het maar lullig te zeggen..) Is er misschien niet zo'n groot probleem?
Ik weet niet hoeveel kanaals mixer je hebt. Maar een band als dat zou ik als volgt uitversterken:
Kick: Shure Beta 52A
Snare: Shure Beta 57 (of sm 57)
Toms: Sennheiser e604
Hihat: AKG C451
Overhead: AKG C451
Bas: Via een di box
Gitaar: Shure sm57
Zang: Shure sm/beta 58
Verder heb ik hier nog niemand over monitors horen beginnen...
Als dit inderdaad een beginnend bandje is zou ik alleen de zanger een monitor geven waar hij mooi z'n eigen stem over hoort. Eventueel zou een monitor voor de drummer ook prettig zijn... Dan hoort hij zang.. En vaak kun je daar ook wat extra kick op geven.
Laat ik je verder nog een tip geven: Probeer voordat je ook maar je apperatuur aanzet al een soort van harmonie op het podium te hebben.. Dus de bas en gitaar versterkers een beetje op elkaar afgestemd... En probeer op het podium zo min mogelijk geluid te hebben. Dit maakt het makkelijker om mooi geluid in de zaal te maken. Aan de andere kant moeten de versterkers hard genoeg staan zodat de muzikanten zichzelf kunnen horen. Hier moet je even mee spelen.
Verder: Compressors zijn toch wel erg handig.. Maar geen absolute must.. (toch raad ik ze je wel aan.) Gewoon alleen op de zang.
Gate's: Ik gebruik ze wel altijd... Maar als je budget het niet toelaat deze lekker achterwege laten.
Galm: Wel leuk, maar niet enorm noodzakelijk.. (weer afhankelijk van het budget dus.)
Delay: Ik heb ze in m'n fx rack zitten, maar gebruik ze maar heel af en toe... Deze lekker achterwege laten als het aan mij ligt :)
Ik hoop je wat geholpen te hebben.
Succes!
Topic: Opleidingen , licht en geluid. (16-11-2007 23:33:00)Ik weet niet hoeveel kanaals mixer je hebt. Maar een band als dat zou ik als volgt uitversterken:
Kick: Shure Beta 52A
Snare: Shure Beta 57 (of sm 57)
Toms: Sennheiser e604
Hihat: AKG C451
Overhead: AKG C451
Bas: Via een di box
Gitaar: Shure sm57
Zang: Shure sm/beta 58
Verder heb ik hier nog niemand over monitors horen beginnen...
Als dit inderdaad een beginnend bandje is zou ik alleen de zanger een monitor geven waar hij mooi z'n eigen stem over hoort. Eventueel zou een monitor voor de drummer ook prettig zijn... Dan hoort hij zang.. En vaak kun je daar ook wat extra kick op geven.
Laat ik je verder nog een tip geven: Probeer voordat je ook maar je apperatuur aanzet al een soort van harmonie op het podium te hebben.. Dus de bas en gitaar versterkers een beetje op elkaar afgestemd... En probeer op het podium zo min mogelijk geluid te hebben. Dit maakt het makkelijker om mooi geluid in de zaal te maken. Aan de andere kant moeten de versterkers hard genoeg staan zodat de muzikanten zichzelf kunnen horen. Hier moet je even mee spelen.
Verder: Compressors zijn toch wel erg handig.. Maar geen absolute must.. (toch raad ik ze je wel aan.) Gewoon alleen op de zang.
Gate's: Ik gebruik ze wel altijd... Maar als je budget het niet toelaat deze lekker achterwege laten.
Galm: Wel leuk, maar niet enorm noodzakelijk.. (weer afhankelijk van het budget dus.)
Delay: Ik heb ze in m'n fx rack zitten, maar gebruik ze maar heel af en toe... Deze lekker achterwege laten als het aan mij ligt :)
Ik hoop je wat geholpen te hebben.
Succes!
Klopt ja. Dacht dat er 17 per jaar worden aangenomen ofzo. Een jongen waar ik veel mee samen heb gewerkt zit nu in z'n 2e jaar. Ik ga morgen even kijken, en denk dat ik ook een poging ga wagen;)
Topic: Opleidingen , licht en geluid. (16-11-2007 13:04:00)De ott in amsterdam (Opleiding theater en techniek) is hbo. (Wel heel erg theater gericht.)
Die heeft morgen (zaterdag 17 november) een opendag. (En in februari hebben ze er nog een.)
Klikje voor de site ;)
Topic: Gebruik digitale mengtafel. (25-9-2007 09:28:00)Die heeft morgen (zaterdag 17 november) een opendag. (En in februari hebben ze er nog een.)
Klikje voor de site ;)
Heb je gelijk in;)... Heb wat rondgebeld, en de o2r heeft een verhuurbedrijf waar ik af en toe zelf ook klussen voor doe. Het was geen probleem de mixer een paar weken thuis te hebben staan. En vervolgens zal ik waarschijnlijk ook wel een klusje met dat ding doen voor ik het festival doe;). Kwaliteit gaat voor mijn persoonlijke leergierigheid van een digitafel;)
Topic: Gebruik digitale mengtafel. (24-9-2007 21:31:00)De site van yamaha zei dat dit de o2r96v2 was. Is dit een andere mixer, of is dit puur een software update? (Zie namelijk ff door de o2r'en de juiste mixer niet meer )
dank
Topic: Gebruik digitale mengtafel. (24-9-2007 20:41:00)Topic: Gebruik digitale mengtafel. (24-9-2007 19:55:00)dank
Had net verhuurder aan de lijn, en toen ik o2r zei, zei hij toch echt 16 faders . Daar bel ik morgen dan wel even over terug om de duidelijkheid erin te houden
En over dat routen van de uitbreidingskaarten, iemand die daar iets meer vanaf weet?
Dank
Topic: Gebruik digitale mengtafel. (24-9-2007 19:50:00)En over dat routen van de uitbreidingskaarten, iemand die daar iets meer vanaf weet?
Dank
Voor zover ik de software (Studio manager) zag.. Kan ik wel alle inputs op de kanalen zetten waar ik ze zelf wil hebben. En kan ik dus routen... En dus ook de uitbreidingskaarten evt. ook op de eerste pagina zetten? (Of zie ik hier nu iets fout??)
Dan nog een vraag. De o2r lijkt me budgettair een aantrekkelijke tafel. Alleen hoeveel faders heeft deze nou, zijn het de oude (??) die 16 faders hebben ofzo, en de nieuwe (96?) die er 24 heeft. 24 faders vind ik namelijk wel een pré.
Alvast bedankt
Marcel
Topic: Gebruik digitale mengtafel. (24-9-2007 15:05:00)Dan nog een vraag. De o2r lijkt me budgettair een aantrekkelijke tafel. Alleen hoeveel faders heeft deze nou, zijn het de oude (??) die 16 faders hebben ofzo, en de nieuwe (96?) die er 24 heeft. 24 faders vind ik namelijk wel een pré.
Alvast bedankt
Marcel
Ik snap je punt, en ik neem het ook zeker mee. Alleen wil ik stiekem misschien wel gewoon graag een keer met een digitale tafel werken . De studiomanager snap ik, en als de tafel zo in het echt ook werkt, durf ik de stap denk ik wel te nemen. (Wat ik begrepen heb, kan ik dus de laptop ook aansluiten op de mengtafel? en em dan dus in principe via de pc bedienen?). Natuurlijk neem ik zoiezo een testdag, ik gooi mezelf nou ook weer niet direct voor de leeuwen. Ik bedoel, de meeste PA bedrijven doen niet zo moeilijk om uitleg te geven over een tafel.
In ieder geval bedankt tot zover. Ik ga ook naar de o2r kijken. o1v96 heeft na mijn mening te weinig faders om helemaal prettig op te kunnen werken, maar zit denk ik ook een beetje tussen mijn oren.
Verdere suggesties zijn natuurlijk altijd welkom
Topic: Gebruik digitale mengtafel. (24-9-2007 14:35:00)In ieder geval bedankt tot zover. Ik ga ook naar de o2r kijken. o1v96 heeft na mijn mening te weinig faders om helemaal prettig op te kunnen werken, maar zit denk ik ook een beetje tussen mijn oren.
Verdere suggesties zijn natuurlijk altijd welkom
Routen is niet zo'n probleem. En het qua gains heb je ook gelijk. Desnoods teken ik dat per act ff uit .
Alleen hoeveel kanalen heb ik op de o2r tot m'n beschikking? Zijn dat ook écht 24 kanalen, allemaal xlr? Of zitten hier een aantal jacks tussen. Of is dit afhankelijk van de uitbreidingskaarten(per verhuurder dus..)?
Bedankt
Marcel
Topic: Gebruik digitale mengtafel. (23-9-2007 22:22:00)Alleen hoeveel kanalen heb ik op de o2r tot m'n beschikking? Zijn dat ook écht 24 kanalen, allemaal xlr? Of zitten hier een aantal jacks tussen. Of is dit afhankelijk van de uitbreidingskaarten(per verhuurder dus..)?
Bedankt
Marcel
Watt-Xtra schreef:
Tuurlijk heb je een aantal grote voordelen, presets, vaste instellingen enz. Echter denk ik dat je dit ook redelijk tot snel met een analoge tafel kunt instellen. Zeker als elk bandje even een soort van jamsessie speelt alsvorens zij beginnen met spelen en evt de band voorstellen. Jij hebt dan net even tijd om de zaakjes bij te stellen.Bedankt,
Marcel
Heb ik idd ook zitten denken. Maar de praktijk heeft voorgaande jaren uitgewezen dat de versterkers over het algemeen redelijk hetzelfde bleven. Alleen tussen de bands door staan er af en toe ook nog tape artiestjen. Het voordeel van een digitale mixer lijkt me dus echt, dat m'n eq's goed staan. De mix kwa faders, stel ik toch wel weer bij. Het drumstel ect. wordt tussen de acts door ook van het podium afgereden. Denk je echt dat analoog toch prettiger zal werken dan digitaal?
Groeten
Topic: Gebruik digitale mengtafel. (23-9-2007 15:23:00)Groeten
Studio manager staat idd al op mijn pc geinstalleerd. De m7cl heb ik ook naar zitten kijken, maar is voor het betreffende festival een budget killer. Ik heb hem nog niet kunnen vinden voor minder dan 250 per dag.
De o1v96 kan, maar heeft (voor mij, maar kan tussen m'n oren zitten) te weinig faders. Ik hou er niet van constant te switchen tussen pagina's... Nog een nadeel van de 01v96 is dat de gains niet mee te programmeren zijn, wat toch handig kan zijn ivm. verschillende gitaar versterkers.
Verdere suggesties zijn welkom, en alsnog bedankt. Ik ga nu ook even naar de mogelijkheden van de o2r kijken:)
Groeten,
Marcel
Topic: Gebruik digitale mengtafel. (23-9-2007 14:38:00)De o1v96 kan, maar heeft (voor mij, maar kan tussen m'n oren zitten) te weinig faders. Ik hou er niet van constant te switchen tussen pagina's... Nog een nadeel van de 01v96 is dat de gains niet mee te programmeren zijn, wat toch handig kan zijn ivm. verschillende gitaar versterkers.
Verdere suggesties zijn welkom, en alsnog bedankt. Ik ga nu ook even naar de mogelijkheden van de o2r kijken:)
Groeten,
Marcel
Hoi,
In februari 2008 moet ik voor een klein festival het geluid doen. Voorgaande 3 jaar heb ik dit gedaan op een Midas Venice mengtafel. en dit ging opzich best ok. Alleen op dit festival spelen heel veel beginnende bands 1 nummer, en dan komt er weer een volgende band, allemaal met eigen versterkers enz. Een digitale mixer zou hier dus best handig zijn. Dan kan ik alle presets van bands maken tijdens de repetities. (Het festival heeft een repetitie dag, en daarna tien uitvoeringen, dus is meer een theater show principe). Zo kan ik dus eq's en monitors en alles al inprogrammeren. Allemaal mooi, leuk, lief en aardig. Ik heb alleen echt nog maar heel weinig ervaring met digitale mixers. Ik ben ooit eens meegeweest op een klus om op te bouwen, en die tech gebruikte toen een roland tafal waar ik de ballen van snapte. Ook ooit eens een theater klusje gehad, ik deed daar de zenders, en die tech gebruikte de Yamaha ls 9-32. Deze snapte ik redelijk. Denken jullie dat dit een goede tafel is om mee te beginnen in de digitale wereld? Of hebben jullie betere alternatieven?
Dan nog een vraag: Die ls 9-32, ik heb een aantal verhuur bedrijven gemailt met de vraag voor hoeveel die hem konden verhuren voor een week. Maar bij allen nog geen antwoord gehad. Wat lijkt jullie een redelijke prijs (per dag)? Is 150 euro per dag een reël bedrag?
Alvast bedankt,
Marcel
Topic: Ergenissen on stage/ tijdens het draaien (31-8-2007 22:34:00)In februari 2008 moet ik voor een klein festival het geluid doen. Voorgaande 3 jaar heb ik dit gedaan op een Midas Venice mengtafel. en dit ging opzich best ok. Alleen op dit festival spelen heel veel beginnende bands 1 nummer, en dan komt er weer een volgende band, allemaal met eigen versterkers enz. Een digitale mixer zou hier dus best handig zijn. Dan kan ik alle presets van bands maken tijdens de repetities. (Het festival heeft een repetitie dag, en daarna tien uitvoeringen, dus is meer een theater show principe). Zo kan ik dus eq's en monitors en alles al inprogrammeren. Allemaal mooi, leuk, lief en aardig. Ik heb alleen echt nog maar heel weinig ervaring met digitale mixers. Ik ben ooit eens meegeweest op een klus om op te bouwen, en die tech gebruikte toen een roland tafal waar ik de ballen van snapte. Ook ooit eens een theater klusje gehad, ik deed daar de zenders, en die tech gebruikte de Yamaha ls 9-32. Deze snapte ik redelijk. Denken jullie dat dit een goede tafel is om mee te beginnen in de digitale wereld? Of hebben jullie betere alternatieven?
Dan nog een vraag: Die ls 9-32, ik heb een aantal verhuur bedrijven gemailt met de vraag voor hoeveel die hem konden verhuren voor een week. Maar bij allen nog geen antwoord gehad. Wat lijkt jullie een redelijke prijs (per dag)? Is 150 euro per dag een reël bedrag?
Alvast bedankt,
Marcel
Ik kan er niet tegen als ik met minder ervaren mensen moet werken. Voorbeeld: Eens op een festival geluid moeten doen waar veel beginnende bandjes speelde. Ik ging dus soundchecken, en dan staat de organisator ineens naast je van, wat ben je aan het doen, waarom beginnen ze niet gewoon.
Nog een voorbeeld: Op hetzelfde festival, stond een "decorploeg" om alles te changeren. Deze was door de organisator geregeld. Dat doe ik dus nooit meer:P Microfoons stonden vaak verkeerd om, en als ze per ongeluk ergens een kabeltje kapot liepen.. (Jah, dat is echt gebeurd ) dachten ze zo van, de andere 100 zitten er nog in, dus het zal wel goed zijn...
Verder vind ik het allemaal wel prima:P Ik vind het persoonlijk wel leuk om af en toe uitleg te geven aan jongere kinderen. Alleen zeg ik het dan ook wel een beetje brutaal als ze echt in de weg gaan lopen ofzo.
Topic: Grootste opschepperij, bloopers en andere (eerlijke) onzin (12-6-2007 20:23:00)Nog een voorbeeld: Op hetzelfde festival, stond een "decorploeg" om alles te changeren. Deze was door de organisator geregeld. Dat doe ik dus nooit meer:P Microfoons stonden vaak verkeerd om, en als ze per ongeluk ergens een kabeltje kapot liepen.. (Jah, dat is echt gebeurd ) dachten ze zo van, de andere 100 zitten er nog in, dus het zal wel goed zijn...
Verder vind ik het allemaal wel prima:P Ik vind het persoonlijk wel leuk om af en toe uitleg te geven aan jongere kinderen. Alleen zeg ik het dan ook wel een beetje brutaal als ze echt in de weg gaan lopen ofzo.
big bang schreef:
Het ging niet om een feest, maar om een theaterklus. Dan is en verkeerd nummer nog net iets lulliger. Kennelijk was er geen tijd voor een technische doorloop oid.Hmm, ben nog niet zo heel lang bezig, maar ik kan vaak wel lachen om reacties van publiek.
Ooit eens een klein theaterklusje gedaan voor een amateur gezelschap (5x druppeltje+zender en een md speler, om de grote even voor te stellen ;) ) We draaien de premiere, en daarvoor maar 1 keer geoefend, dus maar hopen dat alles goed zou gaan. Nou, ik start het eerste nummer op de md-speler. Tikt een meisje uit het publiek me aan: "Je start het verkeerde nummer in" :p . Goed tis de premiere, dus ik schema's nakijken, is toch gewoon het goede nummer, dus ik zeg, nee dit is gewoon het goede nummer zij: "Nee ik zweer het je, dit is een ander nummer" :p
En een keer op een klusje, moest er een band uitversterkt worden, dan doen wij dus ook echt alleen de band, de muziek in de pauze mag het zaaltje regelen. Dus ik ben aan het afbreken, wil de mixer "afluiten"(Gain knoppen ed. dichtdraaien). Komt er een man naar me toe: "Ik hoor nu al heel de avond dezelfde kut muziek, en nu wil ik wel eens wat anders horen" ik: "Meneer, wij doen alleen de band, u zou bij de bar even moeten vragen voor andere muziek". De meneer: "Nee, dat moet jij gaan afspreken met de bar, daar wordt je toch voor betaald" :P
Ooit eens een klein theaterklusje gedaan voor een amateur gezelschap (5x druppeltje+zender en een md speler, om de grote even voor te stellen ;) ) We draaien de premiere, en daarvoor maar 1 keer geoefend, dus maar hopen dat alles goed zou gaan. Nou, ik start het eerste nummer op de md-speler. Tikt een meisje uit het publiek me aan: "Je start het verkeerde nummer in" :p . Goed tis de premiere, dus ik schema's nakijken, is toch gewoon het goede nummer, dus ik zeg, nee dit is gewoon het goede nummer zij: "Nee ik zweer het je, dit is een ander nummer" :p
En een keer op een klusje, moest er een band uitversterkt worden, dan doen wij dus ook echt alleen de band, de muziek in de pauze mag het zaaltje regelen. Dus ik ben aan het afbreken, wil de mixer "afluiten"(Gain knoppen ed. dichtdraaien). Komt er een man naar me toe: "Ik hoor nu al heel de avond dezelfde kut muziek, en nu wil ik wel eens wat anders horen" ik: "Meneer, wij doen alleen de band, u zou bij de bar even moeten vragen voor andere muziek". De meneer: "Nee, dat moet jij gaan afspreken met de bar, daar wordt je toch voor betaald" :P