Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Joepvandemortel
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 169 bijdrage(n) van Joepvandemortel (Pagina: 2 van 9)
Topic: Weet spambot profielen te bezichtigen!?! (13-7-2006 16:53:00)De dikte van de ader is inderdaad gedeeltelijk afhankelijk van de lengte van de kabel. Zoals dré al aangeeft vanwege de spanningsverliezen. Maar wat in mijn ogen nog belangerijker is, is het gevolg van die spanningsverliezen. Mocht er namelijk een kortsluiting in het circuit ontstaan dan zal de beveiliging (automaat of smeltpatroon) niet snel genoeg aanspreken. Gevolg: lichamelijk letsel, defecte apparatuur, brand etc.Topic: Slechtste ervaring (24-6-2006 22:47:00)Als je je speakers in Nederland bij een dealer koopt dan is hij degene die voor je garantie moet klaar staan. Het probleem is echter dat gebleken is dat bij defecten de meeste dealers geen spareparts op voorraad hebben, en het verzenden van Engeland dan een lange tijd in beslag neemt.Topic: is een geaard stopcontact altijd goed (28-4-2006 13:28:00)
Je kunt dus je eigen energie systeem bouwen met aardelek schakelaar(hierbij denk ik aan een zekering en aan een aardelek schakelaar met aan de ene kant een schucko male en aan de andere kant female).
Nu wilde ik vragen of iemand dit al gedaan heeft?(geen 380)
Zo ja, zou ik graag wat foto's zien,Wat jij zoekt kan iedere instalateur je leveren. PDL maakt onder de productnaam Elimit mobile aardlekschakelaars. Een zekering is niet nodig, zekeren gebeurt namelijk in de meterkast. Wij hebben er zelf ook een aantal in gebruik, de 955RW-30, en zijn er tevreden over.
JoepTopic: is een geaard stopcontact altijd goed (27-4-2006 18:50:00)
tussen L1-L2 , L1-L3, L2-L3, krijg ik de volle 380V
tussen L1-PE , L2-PE , L3-PE krijg ik 110V
tussen N-PE krijg ik 62V,
als ik mijn machine op het stopcontact aansluit, krijg ik tussen kast van machine en PE 110V
de verliesstroomschakelaar schakelt NIET uit
Raar hé, kan dit te maken hebben met het installatiefout tussen L & N of nulpunt, sterpunt,
Is er iemand die mij verder zou kunnen helpen met dit probleem, is het misschien mogelijk om mij dat door te mailen of uit te leggen door middel van schema: verolec@scarlet.be
Bedankt bij voorbaat, VRBeste VR,
Je geeft aan dat je aan een motor aan het meten bent. Een 3~ motor heeft geen nul aansluiting. Je zegt dat je tussen de nul en aarde 62V meet. Welke nul heb je gebruikt?
Ook zeg je dat je tussen de kast van de machine en de aarde 110V meet. Dit is LEVENSGEVAARLIJK!, als je het apparaat dan zou aanraken word je geelectrocuteerd met kans op dodelijke gevolgen. Wat ik zou doen is als eerst zorgen dat het apparaat weer geaard word. Laat dit bij onvoldoende kennis door een vakman doen. Meestal is het maar een kleinigheidje (los contact), maar je moet er voordat je hem insteekt wel zeker van zijn dat het probleem verholpen is (meten dus!).
Wat het verdere probleem is durf ik niet te zeggen. Volgens mij klopt er iets niet met het gene wat je gemeten hebt. Of je moet een afwijkend net hebben.
Wees voorzichtig,
JoepTopic: Stroom verdelen (8-4-2006 17:23:00)
haha, maar zoek wel even goed alle draaddiktes op, zodat je het wel veilig doet.
je zult dan ook zien dat je meestal met schroefjes werkt ipv solderen
Ik zou hier niet in gaan solderen. Vraag bij de plaatselijke electrieker wat adereindhulsjes met bijbehorende tang. Je krijgt hierdoor een betere en betrouwbare verbinding. Soldeertin wil bij hoge stromen nog wel eens warm worden en vervolgens weer gaan smelten.Topic: Het Dynacord-EV-Midas topic (17-3-2006 21:33:00)Aah, nu komt de aap uit de mouw, het was het line-array wat het werk verzette. De dynacord set stond er waarschijnlijk alleen voor de show of als monitor set voor de dj.
Ik dacht al, ben ik nu gek aan het worden of word het tijd om op een ander systeem over te gaan stappen.
Ps, ik hoop niet dat ik iemand hiermee op zijn tenen ga trappen. Ik kan het dan ook beter niet posten, was het niet dat ik gewoon een eikel ben.
JoepTopic: Het Dynacord-EV-Midas topic (16-3-2006 15:08:00)
500watt lampen eraan hangen kan nog wel vind ik, maar 1000watters is toch echt met de limieten flirten. Het zal wel werken, maar de betrouwbaarheid zal wat verminderen en je hebt meer kans dat je af en toe eens een triac van de dimmer opblaast. Voor disco toepassingen zal in praktijk een 16A groepje voor 4parren van 1000watt het wel houden, maar bij lange continu belichting zal ie idd afhankelijk van de karakteristiek van de automaat na enkele seconden tot enkele minuten eruit gaan.Vergis je niet in wat automaten kunnen hebben, hier branden regelmatig 4 1000W hallogeenspots op 1 16A automaatje. Dit gaat tot nu toe (ong. 5 jaar) nog altijd goed. Gemiddelde continue brandduur per avond ongeveer 6 uur.Topic: Wat kan ik met een crossover? (4-1-2006 02:20:00)Totdat zo'n ding met een paar illegale arbeiders erin als een mikado-setje neerstort in de koeltoren van een energiebedrijf. Voor steigerpijpen geldt hetzelfde als voor truss: een hoop mensen vinden dat ze er verstand van hebben, maar blaten en testen en doen maar wat. Bezint eer ge begint. In de pro licht- en geluidswereld zul je ongewtijfeld wat rigging-specialisten tegen komen, maar pas héél goed op met de "dat houdt-ie makkelijk" en "me pa kan lassen" mensen.Als het mij nog goed bijstaat was het probleem in de koeltoren dat er dichte vloeren gebruikt waren, hierdoor kon de rotzooi niet langs de steiger af naar beneden vallen en bleef deze rotzooi op de steiger liggen. Dit heeft voor veel te veel gewicht op de steiger gezorgt waardoor de steiger het niet heeft gehouden. Met alle verschrikkelijke gevolgen van dien.
Maar dit terzijde.
En zoals je zelf al aangeeft, je kunt het zo (on)veilig maken als je zelf wilt.Topic: 'steigerpijp-rigging' (27-12-2005 23:12:00)
>
...en wat makkelijk naar beneden kan komenEhm, leg uit?
Verder, ik raad het je in z'n totaliteit af. Veiligheid is op deze manier niet gegarandeert, hoe mooi je die buizen ook aan elkaar knoopt/last/popt/schroeft/etc. NIETS is op deze manier gekeurd en ALS er wat gebeurt ben je gewoon de z*k...Och ja,
Ik sta iedere week wel een paar keer op een stijger, en toch wel vaak op ettelijke meters hoogte. Iedere profecionele steigerbouwer kan je aangeven hoe je de steiger kan belasten en tot hoever je de steiger kunt belasten. Het lijkt mij dan ook erg voorbarig om te zeggen dat je de veiligheid niet zou kunnen garanderen als je met steigermateriaal werkt.
Het is natuurlijk wel zo dat een steiger niet bedoeld is om licht in te hangen. Pijpen zijn dikker, andere verbindingsconstructie's etc. Het zal dus wel wat meer werk opleveren.Topic: T-Shirt gezocht met de volgende tekst Fuck The Sound I'm From The Light (15-12-2005 20:29:00)Ik heb vroeger ook een pulsar 4000 gehad en wat Tom zegt klopt inderdaad. Ik dacht dat het mij toen vooral opviel als de lampen koud waren.Topic: Wat nemen jullie mee op een klus? (9-9-2005 16:50:00)
Dan delayen vanaf de mixpositie? Dat doe je alleen als het niet anders kan, daar gaat je idee van een ideale puntbron.....Het geluid voor jansebagge bend word verzorgd door Ampco. Ik zou zeggen stuur ze eens een mailtje dat ze veel efficienter kunnen werken, zeker als ze nu eindelijk eens gebruik gaan maken van kwaliteits apparatuur.
Ik vind dat sommige mensen al erg snel conclusie's trekken over de werkwijze van een bedrijf. Zeker als Jadjong niet eens weet welk bedrijf er bij betrokken is, en de situatie niet kent.
JoepTopic: Geluidsset 1500 man (25-8-2005 17:39:00)Bij jouw in de buurt kun je toch prima EAw bijhuren. Als je wilt weten waar, stuur je mij maar een mailtje.
Wat ik dan raar vind, ik heb een simpel hotmail accountje wat ik voor alles en nogwat gebruik en ik heb de laatste jaren welgeteld 3 spammailtjes binnengekregen. Deze werden vervolgens niet eens in de inbox maar spam box gezet.
Vraag mij niet hoe ik het doe, maar het werkt!
Topic: Stroom verdelen (12-7-2006 22:45:00)Vraag mij niet hoe ik het doe, maar het werkt!
Met een 4mm afgezekerd op 32A doormiddel van een gG patroon mag je 97 meter maken. Met een 6mm mag je 151 meter maken. Let echter op, hier komen nog correctie factoren boven op. Het geeft echter wel aan dat 4mm 32A voor een verlengkabel zeker niet altijd verkeerd hoeft te zijn.
Topic: Stroom verdelen (12-7-2006 19:27:00)Dré schreef:
Volgens mij is het juist dat 6 kwadraad vanaf een bepaalde lengte nodig is (ivm verliezen en benodigde eindspanning). En als die lengte IN een verdeler gemaakt wordt dan moeten de kabels wel heel erg onlogisch door de verdeler geroute worden (of een verdeler ter grootte van een flatgebouw?).Als ik zie wat mensen hier voor een reactie's over hun (toekomstige) werkgevers en (toekomstige) klanten durven te plaatsen, vind ik het niet gek dat ze bepaalde klussen niet krijgen. Ik moet er niet aan denken dat ik als opdrachtgever door een verkeerde beslissing op een openbaar forum aan de schandpaal genageld word.
Profesionaliteit straal je ook uit door op het juiste moment je mond te houden.
Tevens vind ik het altijd jammer dat we hier het verhaal meestal maar van een kant horen.
Topic: Mackie Set. (21-5-2006 16:43:00)Profesionaliteit straal je ook uit door op het juiste moment je mond te houden.
Tevens vind ik het altijd jammer dat we hier het verhaal meestal maar van een kant horen.
Rutgerlan schreef:
Ik zou niet voor Mackie gaan, en wel om de reden dat in geval van garantie je de speakers zelf terug kunt sturen naar GB.Marc Ebbers schreef:
Even terug naar het begin van het topic:Je kunt dus je eigen energie systeem bouwen met aardelek schakelaar(hierbij denk ik aan een zekering en aan een aardelek schakelaar met aan de ene kant een schucko male en aan de andere kant female).
Nu wilde ik vragen of iemand dit al gedaan heeft?(geen 380)
Zo ja, zou ik graag wat foto's zien,
Joep
VR schreef:
Bij aansluiting van een machine 380/3 kreeg ik een raar verschijnsel.tussen L1-L2 , L1-L3, L2-L3, krijg ik de volle 380V
tussen L1-PE , L2-PE , L3-PE krijg ik 110V
tussen N-PE krijg ik 62V,
als ik mijn machine op het stopcontact aansluit, krijg ik tussen kast van machine en PE 110V
de verliesstroomschakelaar schakelt NIET uit
Raar hé, kan dit te maken hebben met het installatiefout tussen L & N of nulpunt, sterpunt,
Is er iemand die mij verder zou kunnen helpen met dit probleem, is het misschien mogelijk om mij dat door te mailen of uit te leggen door middel van schema: verolec@scarlet.be
Bedankt bij voorbaat, VR
Je geeft aan dat je aan een motor aan het meten bent. Een 3~ motor heeft geen nul aansluiting. Je zegt dat je tussen de nul en aarde 62V meet. Welke nul heb je gebruikt?
Ook zeg je dat je tussen de kast van de machine en de aarde 110V meet. Dit is LEVENSGEVAARLIJK!, als je het apparaat dan zou aanraken word je geelectrocuteerd met kans op dodelijke gevolgen. Wat ik zou doen is als eerst zorgen dat het apparaat weer geaard word. Laat dit bij onvoldoende kennis door een vakman doen. Meestal is het maar een kleinigheidje (los contact), maar je moet er voordat je hem insteekt wel zeker van zijn dat het probleem verholpen is (meten dus!).
Wat het verdere probleem is durf ik niet te zeggen. Volgens mij klopt er iets niet met het gene wat je gemeten hebt. Of je moet een afwijkend net hebben.
Wees voorzichtig,
Joep
Geit schreef:
Ok roy, dat word dus solderen
haha, maar zoek wel even goed alle draaddiktes op, zodat je het wel veilig doet.
je zult dan ook zien dat je meestal met schroefjes werkt ipv solderen

prosoundandlight schreef:
De line-array'tjes deden mooi hun job. Aan bas was er absoluut geen tekort.Ik dacht al, ben ik nu gek aan het worden of word het tijd om op een ander systeem over te gaan stappen.
Ps, ik hoop niet dat ik iemand hiermee op zijn tenen ga trappen. Ik kan het dan ook beter niet posten, was het niet dat ik gewoon een eikel ben.
Joep
Hier staat een set electovoice speakers, te weten 4x de Xline sub en 4x de Rx212/75 top. Deze set met meer dan voldoende versterker vermogen erachter zul je mij nooit zien inzetten op feesten voor 2000 man.
Ook ik ben tevreden met mijn set, maar ik weet ook dat er nog veel beter te krijgen is op de markt. Helaas zal dan ook het prijskaartje een hoger bedrag aangeven.
Topic: 1000 watt op DMX barren! (9-1-2006 18:15:00)Ook ik ben tevreden met mijn set, maar ik weet ook dat er nog veel beter te krijgen is op de markt. Helaas zal dan ook het prijskaartje een hoger bedrag aangeven.
Dieter(Pulse) schreef:
De max CE belasting voor die DMX barren per kanaal was geloof ik maar een ampere of 2. Boven deze waarde gaan ze harder op het net storen.500watt lampen eraan hangen kan nog wel vind ik, maar 1000watters is toch echt met de limieten flirten. Het zal wel werken, maar de betrouwbaarheid zal wat verminderen en je hebt meer kans dat je af en toe eens een triac van de dimmer opblaast. Voor disco toepassingen zal in praktijk een 16A groepje voor 4parren van 1000watt het wel houden, maar bij lange continu belichting zal ie idd afhankelijk van de karakteristiek van de automaat na enkele seconden tot enkele minuten eruit gaan.
Om je dan maar niet naar de zoekfunctie te verwijzen hier een korte uitleg over een Crossover.
Zoals je zelf al aangeeft is een crossover een apparaat wat bij een bepaalde frequentie het geluid "in tweeen trekt" en vervolgens de lage tonen apart van de hoge tonen uitgeeft.
Je moet het je zo voorstellen, je cd speler geeft een volledig frequentiebereik uit. Dat is in de practijk ongeveer van 20Hz tot 20kHz. Deze geeft dat normaal via je mengpaneel uit naar je versterkers. Deze versterken dit signaal (in dit geval van 20Hz to 20kHz) en geven dit af naar je speakers. Echter zoals je zelf al aangeeft heb je bas boxen en top boxen. Deze zijn bedoeld om een bepaalde fequentie range weer te geven. Zo zal je basbox geen of nouwelijks hoge tonen kunnen weergeven en je top boxen nouwelijks bassen.
In sommige bas boxen zit hiervoor een passive crossover ingebouwd. Je sluit dan je basboxen rechtstreeks op je versterker aan, en op de box zit dan aan aansluiting voor je top box. Het filter in de basbox zorgt er dan voor dat de basbox enkel de lagetonen krijgt, en geeft de hoge tonen door aan de topbox. Maar nogmaals, dit heeft niet iedere bas box.
Een actieve crossover zoals (deze) doet hetzelfde, echter sluit je deze aan vóór je versterkers. Daarom heten deze crossovers ook active crossovers. Het voordeel is dat je geen verliezen in je filters hebt, en dat je precies de frequentie's kunt filteren die je speakers het beste kunnen verwerken. In de praktijk levert dit een beter en harder geluid op.
Een aktive crossover sluit je dus aan door de ingang van de crossover aan de uitgang van je mengtafel te knopen, en de uitgangen (2x laag, 2x hoog) naar de ingang van de versterkers te brengen.
De crossover frequentie (de frequentie waar de scheiding tussen de bas en het hoog worden gemaakt) is afhankelijk van de speakers die je wilt gaan gebruiken. Er zijn overigens ook crossovers die meer dan 2 verschillende signalen kunnen uitsturen (bv. laag, midden en hoge tonen).
Je kunt in pricipe net zo veel versterkers achter een active-crossover hangen als je zelf wilt. Je sluit dan de versterkers paralel aan elkaar aan. Dit houd in dat je de niet versterkte uitgang van je versterker aan de ingang van je volgende versterker knoopt. Hou er wel rekening mee dat als de eerste versterker alleen lage tonen krijgt, de tweede versterker ook alleen lage tonen krijgt.
Hopelijk kan je hier wat mee!
Grtz Joep
Topic: 'steigerpijp-rigging' (28-12-2005 11:45:00)Zoals je zelf al aangeeft is een crossover een apparaat wat bij een bepaalde frequentie het geluid "in tweeen trekt" en vervolgens de lage tonen apart van de hoge tonen uitgeeft.
Je moet het je zo voorstellen, je cd speler geeft een volledig frequentiebereik uit. Dat is in de practijk ongeveer van 20Hz tot 20kHz. Deze geeft dat normaal via je mengpaneel uit naar je versterkers. Deze versterken dit signaal (in dit geval van 20Hz to 20kHz) en geven dit af naar je speakers. Echter zoals je zelf al aangeeft heb je bas boxen en top boxen. Deze zijn bedoeld om een bepaalde fequentie range weer te geven. Zo zal je basbox geen of nouwelijks hoge tonen kunnen weergeven en je top boxen nouwelijks bassen.
In sommige bas boxen zit hiervoor een passive crossover ingebouwd. Je sluit dan je basboxen rechtstreeks op je versterker aan, en op de box zit dan aan aansluiting voor je top box. Het filter in de basbox zorgt er dan voor dat de basbox enkel de lagetonen krijgt, en geeft de hoge tonen door aan de topbox. Maar nogmaals, dit heeft niet iedere bas box.
Een actieve crossover zoals (deze) doet hetzelfde, echter sluit je deze aan vóór je versterkers. Daarom heten deze crossovers ook active crossovers. Het voordeel is dat je geen verliezen in je filters hebt, en dat je precies de frequentie's kunt filteren die je speakers het beste kunnen verwerken. In de praktijk levert dit een beter en harder geluid op.
Een aktive crossover sluit je dus aan door de ingang van de crossover aan de uitgang van je mengtafel te knopen, en de uitgangen (2x laag, 2x hoog) naar de ingang van de versterkers te brengen.
De crossover frequentie (de frequentie waar de scheiding tussen de bas en het hoog worden gemaakt) is afhankelijk van de speakers die je wilt gaan gebruiken. Er zijn overigens ook crossovers die meer dan 2 verschillende signalen kunnen uitsturen (bv. laag, midden en hoge tonen).
Je kunt in pricipe net zo veel versterkers achter een active-crossover hangen als je zelf wilt. Je sluit dan de versterkers paralel aan elkaar aan. Dit houd in dat je de niet versterkte uitgang van je versterker aan de ingang van je volgende versterker knoopt. Hou er wel rekening mee dat als de eerste versterker alleen lage tonen krijgt, de tweede versterker ook alleen lage tonen krijgt.
Hopelijk kan je hier wat mee!
Grtz Joep
Sylvia schreef:
joepvandemortel schreef:
Iedere profecionele steigerbouwer kan je aangeven hoe je de steiger kan belasten en tot hoever je de steiger kunt belasten.Maar dit terzijde.
En zoals je zelf al aangeeft, je kunt het zo (on)veilig maken als je zelf wilt.
Luc schreef:
Roeltje schreef:
(op grond, niet in de lucht)>
...en wat makkelijk naar beneden kan komen
Verder, ik raad het je in z'n totaliteit af. Veiligheid is op deze manier niet gegarandeert, hoe mooi je die buizen ook aan elkaar knoopt/last/popt/schroeft/etc. NIETS is op deze manier gekeurd en ALS er wat gebeurt ben je gewoon de z*k...
Ik sta iedere week wel een paar keer op een stijger, en toch wel vaak op ettelijke meters hoogte. Iedere profecionele steigerbouwer kan je aangeven hoe je de steiger kan belasten en tot hoever je de steiger kunt belasten. Het lijkt mij dan ook erg voorbarig om te zeggen dat je de veiligheid niet zou kunnen garanderen als je met steigermateriaal werkt.
Het is natuurlijk wel zo dat een steiger niet bedoeld is om licht in te hangen. Pijpen zijn dikker, andere verbindingsconstructie's etc. Het zal dus wel wat meer werk opleveren.
Licht, wie is er niet groot mee geworden?
Topic: Wie zou dat harpje nou vast draaien ?? (1-12-2005 16:57:00)Dan wacht maar eens dat je een vlamboog ziet. Hier gaan heel wat Ampere's doorheen.
Topic: lichtslang dimmen (6-10-2005 22:59:00)Tom schreef:
toch zag ik de lampen op mijn pulsar 4000 wel degelijk knipperen bij de 50% stand....Denk je dat die steentjes voor niets in een verdeler zitten dan?
Topic: Geluidsset 1500 man (27-8-2005 16:41:00)jadjong schreef:
Dit raakt nog kant nog wal. 50KW voor 2000 man? Wat een on-efficiente bende, moet met 10KW ook wel lukken als je gebruik maakt van kwaliteits-apparatuur. Daarnaast heeft het verwogen in je amprack helemaal niets te maken met de spreiding van geluid. Dit hangt af van de bouw van de kast en de plaatsing om de lokatie zelf.Dan delayen vanaf de mixpositie? Dat doe je alleen als het niet anders kan, daar gaat je idee van een ideale puntbron.....
Ik vind dat sommige mensen al erg snel conclusie's trekken over de werkwijze van een bedrijf. Zeker als Jadjong niet eens weet welk bedrijf er bij betrokken is, en de situatie niet kent.
Joep
driveinteam schreef:
En EAW vind ik wel leuk maar is hier in de buurt niet echt bijtehuren. Wat hier te huren is is eaw nabouw.