Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Prosoundandlight

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 200 bijdrage(n) van Prosoundandlight (Pagina: 2 van 10)

Topic: Studio geluidsabsorptie (akoestiek) (25-9-2012 23:46:00)
Vandaar net mijn bescheiden opmerking: welke echo?
Dempingspanelen willen kopen om de echo te beperken, terwijl het om de galm gaat? Dan stel ik me vragen...
Een 'professionele' opnamestudio oprichten, en dus *waarschijnlijk* toch wat poen willen pakken in ruil voor bewezen diensten? Heb ik geen enkel probleem mee! Het verschil niet kennen tussen echo en galm, wat toch echt wel heel erg basic is, en dan bovenstaande uitvoeren? Daar heb ik het al iets moeilijker mee ;-)
Maar goed, Auralex biedt betaalbare oplossingen die je home studio echt wel serieus kunnen opwaarderen op vlak van akoestische eigenschappen. En ik zou de materialen zelfs durven toepassen in bepaalde professionele omgevingen, ook al ligt de prijs een heel pak lager dan wat we daar als norm zien.
Mijn advies? Kopen die handel! En of het nu absorbeert of reflecteert, ik vrees dat de uitstraling misschien nog wel de belangrijkste factor zal zijn in deze situatie ;-) (sorry, die laatste is misschien wat grof...)
Topic: Studio geluidsabsorptie (akoestiek) (25-9-2012 11:23:00)

rekal schreef:

De bedoeling is om de echo te stoppen
Welke echo?
Topic: db weergeven op een evenement (14-9-2012 08:53:00)

eddy wally schreef:

Klopt het dat dit in Belgie met de nieuwe geluidnormen verplicht word?
Ja en nee... Of een constante meting al dan niet verplicht is, hangt af van de aard van het evenement en de locatie. Voor cafés, sportmanifestaties, jeugdhuizen etc. geldt geen verplichte meting. Het spreekt echter voor zich dat de normen wel gehandhaafd moeten worden. In de praktijk wil dat dus zeggen dat je best wel meet, aangezien het nog altijd vrij moeilijk is om op het gehoor te kunnen zeggen welke waarden bereikt worden gedurende een kwartiertje...

Gaan we 'fuiven', dan is meten wél verplicht. De visuele indicatie is een interessante gadget naar het publiek toe, maar dient wettelijk gezien enkel bereikbaar te zijn voor de verantwoordelijke.
'Concerten' krijgen nog wat extra's opgelegd. Meten én registreren is verplicht, visuele indicatie is ook hier enkel voor de verantwoordelijke verplicht en oordopjes dienen gratis ter beschikking te worden gesteld. Op zich klinkt dat natuurlijk allemaal logisch... Het enige detail wat m.i. ontbreekt in de regelgeving, is het verplichten van een limiter in de categorie fuiven en concerten. Een visuele indicatie alleen is leuk, maar stelt natuurlijk weinig voor. Ik spreek hier over toepassingen met mobiele geluidsinstallaties. Voor de fixed install in concertzalen bijvoorbeeld, gelden dan weer bijkomende regels, wat op zich niet geheel onlogisch is.

Om even on topic te komen: zeker de Apex SL-serie eens bekijken! (Argos limiter, Hera sound level controller en Leto, een erg mooie display). Ik heb enkele maanden geleden het genoegen gehad om dit setje te testen en vond dit een zeer fijne combinatie. Een steengoede limiter en een fijne visuele controle. Niet goedkoop, maar je steunt wel een Belgisch bedrijf ;-)
Topic: old scool bereversterkers (7-9-2012 19:57:00)
Dynacord P1050 klinkt nog altijd heerlijk in de subregionen... Of een PCA2544 als je graag wat gewicht en stevigheid meesleurt.
Topic: Efficiënte sub opstellingen (9-7-2012 19:12:00)
Experimenteren kan nooit kwaad zou ik zeggen :-) Post zeker je bevindingen, ik ben benieuwd! Ik zou persoonlijk gaan voor de standaardopstelling die Dynacord zelf ook meegeeft. Wij gebruiken onze Cobra meestal ook op die manier, en uiteindelijk blijkt het in praktijk ook echt de beste opstelling wanneer je én output én spreiding én een goede balans nastreeft. Het is immers ook niet meteen de bedoeling om een overkill aan laag te creëren op bepaalde plaatsen in je luisterveld. Of ook niet om bijvoorbeeld met feedbackproblemen te kampen, zoals eerder ook werd aangehaald. Dus met een opstelling 4-4 L-R en 4 in het midden zit je volgens mij perfect. 6-6 L-R is een optie, maar aangezien je met een degelijke fill zit, zou ik niet afwijken van dat center van 4 (de 4 naast elkaar vind ik fijn werken). De enige uitbreiding die in mijn ogen nuttig zou kunnen zijn in deze situatie, is om per kant 2 Cobra subjes mee te vliegen. Ik wil er persoonlijk altijd enkele 'gewone' subs bij. Ik werk heel graag met de Cobra subs (zwaar onderschat subje vind ik) en ga dan 'aanvullen' met de PWH's. Of omgekeerd, maar liefst altijd een combinatie van de 2. Voor DJ en dergelijke geen issue, maar voor live sound werk ik praktisch nooit met enkel PWH. Maar goed, het materiaal dat je ter beschikking hebt is zeker voldoende voor de afmetingen die je aangeeft. Ik zou het ook zeker bij de H5000 amps houden. Hoewel wij zelf nog praktisch volledig op LX3000 en aparte DSP draaien voor de Cobra, vind ik de H5000 echt een heerlijke versterker, zeker voor de PWH's.
Werk je met de gewone Cobra 4 toppen? Geen Far's?
Topic: Ervaring Dynacord wave (31-5-2012 22:25:00)

eddy wally schreef:

Heeft iemand ervaring met het Dynacord wave system.Zou moeten dienen om live band te versterken tijdens de kleinere optredens.
Het zou gaan om de V-18,V17 en V12-60 met d Dynacord xa 2600 versterker.
Ik heb enorm veel ervaring met Dynacord algemeen... Wat wil je weten? :-)

In de configuratie die je hier boven aanhaalt, aangestuurd door de XA2600, heb je alleszins een topset. Drukvol in het laag, zeer degelijke algemene balans, heerlijke topkasten. Eigenlijk een ideale combinatie als je én output én kwaliteit én gebruiksgemak (én een naam met marktwaarde) nastreeft. Met 2 personen ook nog deftig te transporteren en op te bouwen, prima afgewerkt. Het is natuurlijk maar zeer de vraag waarvoor het systeem precies moet dienen. Huren? Kopen? Je spreekt over kleinere optredens? Wat is 'kleinere'? Het spreekt natuurlijk voor zich dat een V-set lichtjes overkill genoemd mag worden voor café-optredens natuurlijk... Is het echt puur en alleen voor live sound? Welk genre?
Een V-set is top, maar misschien is een Cobra setje voor jouw doeleinden beter geschikt, wie weet... Heb je wat meer informatie? Je mag me ook steeds een pm sturen.
Topic: keuze professionele draadloze microfoon (17-5-2012 22:42:00)
Als je van plan bent om te gaan testen: neem zeker ook de Opus 910 serie van Beyerdynamic mee in je mogelijkheden! Heerlijke systemen met voldoende keuze aan koppen, prachtige techniek en imo nog steeds een niet te overtreffen klank op vlak van stemwarmte. Al moet ik zeggen dat je met een skm met Neumann kopje uiteraard ook nooit een verkeerde keuze maakt ;-) Maar toch, leg er maar eens een degelijke Beyer naast...
Topic: Waar te huur: low fogger met interne koeling (16-2-2012 11:07:00)
Laat je me even weten wat de klant precies verwacht van het toestel? Gaat het om gebruik voor een act van een paar minuten of heb je 2 dagen continu rook nodig voor een fotoshoot of iets dergelijks? Dat maakt een klein verschil in prijs... ;-) Welke oppervlakte wil je coveren?
Topic: Waar te huur: low fogger met interne koeling (15-2-2012 18:17:00)

bomdes schreef:

Weekend van 12 & 13 Maart

Ik heb nu een offerte liggen van een Glaciator voor 2 dagen, inclusief fluid en dat komt op 400EUR inc BTW. Ik zou dat graag zeker willen halveren, een Glaciator is sowieso dikke overkill maar het is het enige toestel dat ik ken op dit principe.
Ik check even of onze Heavy Fog dan vrij is... Ik stuur je een dezer een PM!
Topic: Waar te huur: low fogger met interne koeling (15-2-2012 16:10:00)

bomdes schreef:

Ik ben op zoek naar een low fogger, maar dan zonder CO2/ijsblokken/droogijs.
Het mag ook een toestel zijn dat van een andere fogger de rook koelt, zolang het maar met een interne koeler is.
Een JEM Glaciator is bv perfect, maar spijtig genoeg te duur voor mijn klant.
Welke periode heb je hem nodig? Wat is het budget van de klant? JEM Heavy Fog 1000 geschikt?
Topic: Speakers opgeblazen? Nieuwe gezocht? (2-2-2012 19:30:00)
Een setje K80 van JB Systems zou perfect binnen je budget passen (adviesprijs 159 Euro per paar). Voor die prijs krijg je er meteen ook de ophangbeugeltjes bij, misschien handig in een klein café? En prima in combinatie met je VX400. Indien je speakers zoekt die je op statief kan zetten, kan je de TSX10 overwegen. Uit je wel zeer beperkte budget zal je niet veel meer kunnen halen vrees ik... Ik kan ook geen Mercedes nieuw kopen voor 7000 Euro. Maar als ik met mijn 7000 Euro een Dacia koop, kan ik ook rijden en plezier beleven, bij wijze van spreken...
Topic: welke microfoon? (25-8-2011 22:11:00)

eddy wally schreef:

prosoundandlight schreef:

Feit is dat je IN de kerk zelfs al weinig of niets verstaat van de replieken die de mensen uitspreken. Ik neem dan ook aan dat het niet de bedoeling is dat je buiten woordelijk verstaat wat de groep binnen zegt.
Klopt volledig,had ik trouwens zelf al aangegeven maar ik zou het lullig vinden wanneer je buiten op het videoscherm de pastoor iets hoort zeggen waarop het publiek antwoord en je hoort dan niets.Van galm denk ik geen last te hebben is een moderne kerk van amper 25 jaar oud,zonder hoge gewelven maar met een laag en vlak plafond.
Een moderne kerk zal idd niet veel problemen opleveren... Je redt het wel! Mijn deelneming alleszins!
Topic: welke microfoon? (25-8-2011 18:43:00)

PvG schreef:

Dat is geen misvatting. Je wil de mic niet dicht bij het publiek zetten, want dan hoor je alleen de eerste rij. Als je een cardiode condensator enkele meters van het publiek zet, krijg je een goede menging van het publiek. Echter dit is een kerk en voor het publiek zal er ook gelopen worden. Om te zorgen dat de hakjes van de dames niet knalhard binnenkomen, kun je hier beter shotguns (op afstand) gebruiken.
Je wil de mic idd niet té dicht bij het publiek zetten. Met een shotgun op (beperkte) afstand hoor je ook enkel diezelfde eerste rij (zelfs nog minder). Je shotgun ver weg zetten heeft hier ook niet echt veel nut. Een rondomgevoelige mic die je wat dichter bij de mensen brengt en die je iets hoger opstelt, zal niet meer hakjes opnemen dan een richtingsgevoelige mic. Je wil hier de sfeer van 'zo veel mogelijk mensen' naar buiten brengen op een eenvoudige manier. Je wil geen 'volgspotje' spelen, je wil niet enkel het gesnuf van net die ene persoon waar je op richt, je wil niet enkel en alleen galm door je mic heel ver weg te plaatsen. De momenten waarop de mensen iets zeggen in de kerk, zijn statische momenten qua beweging. In principe zal er op die momenten slechts een minimum aan 'knalharde hakjes' te horen zijn.
Ik spreek enkel en alleen vanuit een (ideale) akoestische benadering. Dat neemt niet weg dat de ts in deze voor hem ook emotioneel moeilijke situatie gewoon EEN microfoon uit zijn verzameling kan gebruiken. Hier werkt vrijwel alles...
Topic: welke microfoon? (25-8-2011 13:51:00)
Vanwaar toch altijd de misvatting om shotguns of richtingsgevoelige mics te gebruiken om een grote groep mensen te capturen?? In een situatie als deze versterk je sowieso de heersende galm. Feit is dat je IN de kerk zelfs al weinig of niets verstaat van de replieken die de mensen uitspreken. Ik neem dan ook aan dat het niet de bedoeling is dat je buiten woordelijk verstaat wat de groep binnen zegt. Het gaat hem enkel om de sfeer. Aangezien je idd praktisch geen last van feedback hebt, ben je dus veel beter met een rondomgevoelige mic. Wil je toch woordelijk verstaan wat er binnen gezegd wordt, dan kan je idd een shotgun gebruiken, maar dan weet je ook dat je slechts (hooguit) een paar mensen versterkt. Ik ga toch ook geen podium uitlichten met een volgspot? Dus ook geen volledige kerk 'vangen' met een richtmicro!
Uiteindelijk zal niemand in deze situatie wakker liggen van welke micro je gebruikt om de trieste sfeer naar buiten te brengen. Het belangrijkste is dat je de hoofdmicro's op een degelijke manier buiten krijgt. Voor de sfeer maakt de keuze van de microfoon op zich echt niet veel uit. Zolang je maar sereen en onopvallend te werk gaat... Vlaamse kerken zijn vaak uitgerust met degelijke Beyer microfoons (vroeger bijna in elke kerk), waar idd in veel gevallen nog wel ergens eentje als reserve ligt. Is dat niet het geval, zorg je gewoon dat je ergens onopvallend een micje neerzet.
Topic: Chauvet (10-5-2011 13:39:00)

bomdes schreef:

Ik ben hier even via PM op ingegaan... Ik kan me niet echt vinden in de reactie van Bomdes, maar daar is de OP uiteraard geen moer mee geholpen. Ik vind het anderzijds wel interessant om specifieke meningen te kennen, vandaar dat ik toch even heb gereageerd.
Topic: Chauvet (9-5-2011 13:28:00)

bomdes schreef:

dj-bart schreef:

Beweer je nu dat showtec kwaliteit is?
Als bedrijven als EML, AED, Phlippo en andere giga-renters zonder schaamrood in miljoenenproducties als Idool of Sportpaleis shows Showtec hangen, ja dan zitten er zeker en vast goede toestellen tussen.
En Martin kwaliteit ... sorry, maar de mens die nu nog martin koopt is goed gek. Doe mij voor hetzelfde bedrag dan maar een fijne Robe. Lichter, betere optieken, degelijke goboselectie, betere service. En als je dan toch naar Vari kijkt, kijk dan eerder naar Clay Paky. De enige reden waarom Martin nog verkoopt is omdat het voor een groot deel nog een bekend merk is waar mensen voor een of andere maffe reden blind vertrouwen in leggen, terwijl bv een Robe voor hetzelfde budget vierkant de vloer aanveegt met Martin.

Maar goed, daar ging het hier dus niet over, het ging over het feit dat die LED-BriteQ's werden afgezeken als blind ingekochte Chinese rotzooi, en dat is het niet. Ik woon zelf op nog geen 20km van Beglec (de firma achter briteq, jb, sync, etc..) en daar zit toch wel degelijk een serieuze R&D afdeling die de producten ontwerpt...
Jij maakt je blijkbaar graag kenbaar door het afzeiken van merken die meer dan 100 procent bewezen hebben wat ze waard zijn en wat ze kunnen... Dat komt na een tijdje wel redelijk onprofessioneel over hoor. Ik begin meer en meer te twijfelen aan je feeling in 'ons' wereldje. In een andere discussie ga je beweren dat digitale Yamaha en Roland tafels niks waard zijn, hier geef je af op Martin, verder denk je onterecht dat Briteq 'veel beter' is dan JB... (ik heb overigens hoofdzakelijk goede woorden voor beide merken hoor, daar spreek ik je niet in tegen) En nog wat van die onzin. En waarop baseer je je eigenlijk? Ik heb nergens een deftige onderbouwing gezien. Wat betreft Martin: is het dan door het gebrek aan service dat een bepaald product op zich slecht is? Ik dacht het niet... Als je de juiste kanalen niet kent, is het in België de dag van vandaag inderdaad niet evident om Martin in te kopen. Al neemt dat niet weg dat Martin nog steeds topproducten maakt! Akkoord, een deel van de prijs gaat naar de naam, maar de apparaten zitten toch echt nog steeds heel deftig in elkaar en zijn zeer service vriendelijk opgebouwd. Het is toch niet omdat jij niet graag met bepaalde merken werkt (of omdat jij misschien slechte voorwaarden krijgt?) dat je topproducten moet gaan zwart maken en afraden? Ik moest eerlijk gezegd mijn lach toch echt wel inhouden toen ik las dat bijvoorbeeld een Yamaha LS9 geen goede tafel zou zijn. Nu geef je me dat zelfde gevoel terug... Maar ach ja, een beetje entertainment op een forum is altijd een verfrissing...
Topic: Amp rack eindelijk helemaal klaar (16-2-2011 00:30:00)

nijhuisr schreef:

Ik vind het zowiezo altijd grappig om te horen dat een versterker veel beter of slechter klinkt dan andere. Zolang je ze niet in de clip of protect jaagt hoor je daar niets aan in een ruimte vol met dansende en pratende mensen. Laat staan de ruimte waar de versterkers en speakers in gebruikt worden.
Kom kom... Als het budget sterk uiteen mag lopen? Als je een degelijke processorgestuurde amp gebruikt op een deftige fullrange kast, vergeleken met een low-budget lineaire amp op dezelfde speakers? Je weet maar al te goed dat je wel degelijk een verschil hoort, en da's maar best ook... Half bezopen feestvierders zullen er allicht niet veel aandacht voor hebben, akkoord, maar je reactie is toch vrij kort door de bocht hé.
Topic: Wat moet ik allemaal hebben voor het uiversterken/afmixen van Bandjes?? (23-1-2011 23:38:00)

PvG schreef:

Watt-Xtra schreef:

Lekker dan, snachts al je kabels aan elkaar knopen op de haspel, de volgende dag, dagen alles weer afrollen om schoon te maken en weer opnieuw oprollen. Wordt het ook zn lekkere bende van, je rolt de vieze kabels over je schone, dus altijd alles schoonmaken.

Gewoon een nette kabelbak, je kabels erin en klaar.
Pakje (olie-arme wink ;) ) billendoekjes in een kist. Doekje pakken en bij het oprollen kabel door het doekje.
Ik blijf de andere dag gewoon op m'n bed liggen terwijl jij geniet van de geur van de avond ervoor uit je kabelkist laugh :D .

Watt-Xtra schreef:

euhm 80 lengtes mic kabel voor een standaard bandje?? Sommige mensen kunnen ook overdrijven!!
Ik voel me niet aangesproken (20 x 7m)...
Je hebt het zelf al aangehaald: op welke manier je kabels oprolt en hoe je ze gaat vervoeren, is een persoonlijke keuze. Ik breek dus geen visies af, maar ik blijf het haspelgebeuren toch bizar vinden voor deze toepassing hoor...

Je zegt dat je sneller klaar bent met de op- en afbouw? Daar twijfel ik sterk aan. Iemand die een degelijke methode gebruikt, kan dat juist even snel. Ik zie het systeem toch meer als een last. Je hebt bijvoorbeeld altijd je haspel bij, ook al gebruik je nog niet de helft van de kabels. Het vervoert ook niet prettig. Wat ik dan bijvoorbeeld al een stuk handiger vind, zijn (sport)tassen waar je een selectie kabels in propt. Ideaal om in situaties waar je de vrachtwagen thuis laat, toch efficiënt gebruik kan maken van je kleinere laadruimte (denk aan het 'vastleggen' van materiaal of het vullen van gaten waar geen kist in past) Om maar een voorbeeld te geven hé...

Het gebruik van dezelfde kabellengtes vind ik persoonlijk ook not done. Je krijgt je bekabeling nooit zo netjes dan wanneer je een keuze kan maken uit verschillende lengtes. Zo'n keuze resulteert niet alleen in een 'mooi' podium, maar je bekabeling wordt ook overzichtelijk en veilig. Iemand met een beetje ervaring, weet na een tijd praktisch altijd perfect in te schatten welke afstand hij nodig heeft. Oké, je hebt ergens een punt omdat je eenzelfde bandje vaker schuift, maar dan nog moet je je systeem kunnen aanpassen aan de locatie. Tenzij je natuurlijk altijd op eenzelfde locatie werkt.

Ik kan je visie ergens wel volgen hoor, maar ik denk dat je meer nadelen dan voordelen gaat ondervinden, zeker wanneer je meer dan 1 bandje gaat afmixen (wat uiteindelijk toch de bedoeling is neem ik aan)

Nu ja, persoonlijk is persoonlijk hé, ieder zijn eigen visie ;)

Nog even algemeen, vooral @TS: als je op het punt bent gekomen om bandjes te gaan mixen, is het inderdaad belangrijk om te investeren in materiaal waar je iets aan hebt. Zoals al gezegd is geweest, geef je best wat geld uit aan een aantal bruikbare microfoons en een bekabeling die op punt staat (genoeg, al dan niet op haspel ;)) Een degelijke mengtafel en een deftige eindset zijn ook van belang, maar vergeet de monitors zeker ook niet te optimaliseren! Ik ben meer van het principe 'de uitvoerder wordt door de toehoorders betaald om op te treden, dus moet hij zich maar aanpassen', waarmee ik vooral bedoel dat de klank vooral in de zaal optimaal moet overkomen. De realiteit heeft ondertussen echter bewezen dat de meeste muzikanten daar anders over denken. Een goeie podiumklank is een must. Ga wel even na of er eventueel al iemand op in-ear speelt, het is ook weer niet de bedoeling om 'zotte kosten' te doen.

Een fx rack is mooi, maar vereist in de eerste plaats kennis! Een compressor of een gate is geen meerwaarde als die alleen maar in je rack staat om te zeggen dat je het hebt, je moet er ook 'echt' mee kunnen werken. Dus: materiaal is van belang, maar kennis komt daar voor! Investeer dus ook daarin ;) En dan bedoel ik misschien niet enkel op financieel vlak, maar investeer ook door er tijd in te steken.

En om af te ronden... Als je nog een paar Euro over hebt: koop een geluidsmeter, je gaat hem binnenkort meer dan ooit nodig hebben ;)
Topic: Advies vaste geluidsinstallatie voor in café (19-1-2011 16:53:00)
Ik heb zelf weinig ervaring met Dateq. Ik ging er van uit dat er slechts 1 model op de markt was (spl-2). Na een snelle blik op de specs, was mijn vorige post dan blijkbaar toch niet geheel incorrect... Waarschijnlijk haalde ik onbewust de versies door elkaar. Ik heb de handleiding (nog) niet gelezen, maar ik zie zo op het eerste gezicht nergens staan dat een spl-2 voor een automatische spanningsonderbreking kan zorgen. Ik kom niet meteen iets tegen over sancties. De spl-3 kan dat uiteraard wel, zo blijkt. Ik besluit voorzichtig dat je de reden van de vervorming dus weldegelijk bij het mengpaneel zou kunnen terugvinden.
Topic: Advies vaste geluidsinstallatie voor in café (18-1-2011 21:33:00)

Dré schreef:

prosoundandlight schreef:

Ben je zeker dat het probleem niet in de mengtafel zit? Zoals al gezegd is geweest hangt die limiter er niet voor niks tussen. Klassiek probleem in dergelijke situaties is dat men aan de mengtafel meer en meer gaat uitsturen. De spl2 begrenst het versterkervermogen,
Als de SPL-2 netjes is afgeregeld dan kan een DJ niet in het rood draaien (want dan gaat na verloop van tijd de muziek gewoon uit). Dat is nu het het héle doel van _deze_ horeca limiter ;-)

Bij een normale limiter (die geen sancties oplegt) zou je gelijk hebben (maar de SPL-2 is een limiter die wél sancties oplegt ;-)
Als de spl2 deftig afgeregeld staat (en daar ga ik vanuit aangezien dat moet goedgekeurd zijn), zie ik dat als enige reden voor de vervorming.
Als de SPL-2 deftig is afgeregeld dan kan de uitsturing van de mixer dus absoluut NIET de reden van vervorming zijn!
Helemaal waar! Ik ben hier duidelijk wat snel over gegaan ;) Ik ken het doel van een spl-2 verdomd goed. Ik stel me dan ook luidop vragen bij mijn post :) Excuses...