Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Larzzzie
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van Larzzzie (Pagina: 2 van 10)
Topic: inprikken tape actjes (4-12-2007 21:09:00) Is inderdaad de mooiste oplossing, kom het helaas vaak niet op die manier tegen in de praktijk (bij serieuzere klussen uiteraard wel, maar er zijn zat cafe's, podia en zalen waar in het niet zo netjes geregeld is (al dan niet door het verhurende bedrijf).Topic: Soundcraft MH3 (12-2-2007 22:03:00)Wat bedoel je hier precies mee?!Nou, soms zie je op een podium bij een drummer meerdere monitoren, of bijvoorbeeld voor op het podium groepjes met monitoren. Maar nu ik even er over terugdenk is het logischer om gewoon zo'n groep af te mixen ipv. iedere monitor in zo'n groep apart. Een drummer heeft vaak of 1 a 2 monitoren liggen OF een drumfill (subje+topje).
Deze twee monitoren zijn op elkaar doorgelust. De kans dat een drummer twee monitoren heeft met daadwerkelijk 2 verschillende mixen is heel klein en ik ben het nog nooit tegengekomen. Het is dan ook geen groep meer, de drummer heeft in dat geval 2 monitorgroepen (want je kan natuurlijk over 1 monitorgroep niet twee verschillende mixen sturen).
Voor groepjes monitoren voor op het podium geldt het zelfde. Het komt redelijk vaak voor dat een zanger alleen al 2 of 3 monitoren heeft liggen. Deze zijn gewoon op elkaar doorgelust. Dus bijvoorbeeld:
Mengtafel(-signaal)> Aux 1 > Versterker > Monitor zang 1 > Monitor zang 2 > Monitor zang 3.
Het is technisch gezien zoals jij zegt wel mogelijk, maar niet echt handig en het vreet dan auxen:
Mengtafel(-signaal)> Aux 1 > Versterker > Monitor zang 1
Mengtafel(-signaal)> Aux 2 > Versterker > Monitor zang 2
Mengtafel(-signaal)> Aux 3 > Versterker > Monitor zang 3
Topic: Geluidsset boxen + versterker rond de 8000 eu (10-2-2007 20:28:00)Wat bedoel je hier precies mee?!
Verder heb ik op het verhaal van Rene weinig aan te vullen. Per monitorgroep (m.a.w. per Aux uitsturing, of per matrix-out) een EQ waar je de kritieke frequenties uithaalt.
Voordeel van een matrix is dat je (zoals je ook uit de A&H presentatie kunt halen) een mix kunt maken van je auxen, je main, EN een externe input. Je kan dus net een wat uitgebreidere mix maken voor een bepaalde monitorgroep. Die externe input is ideaal; Zo kan een matrix ook verrekte handig zijn als je toch net effe dat ene kanaaltje te kort komt . Matrix heeft dus wat verschillende functies.Topic: Geluidsset boxen + versterker rond de 8000 eu (9-2-2007 22:43:00)Topic: Betalen met creditcard (24-11-2006 09:49:00)
Vertaal het eens naar iets groters... Een tape-actje op een groot festival waar het geluid al staat. In die gevallen worden ook geen kosten gerekend. Waarom? De opdrachtgever huurt een geluidsset bij jou. In jou geval is het een geluidsset+DJ.
Het is lastig om dit in te dekken. Wat je zou kunnen doen is er rekening mee te houden in je eigen gage. Weet je van te voren dat er een tape-act komt doe je er een paar % bovenop.
Al met al is het geven en nemen; er zal ook vast een keer komen dat jij inprikt op een installatie die al aanwezig is.
Topic: Monitormix? (14-11-2007 23:33:00)Het is lastig om dit in te dekken. Wat je zou kunnen doen is er rekening mee te houden in je eigen gage. Weet je van te voren dat er een tape-act komt doe je er een paar % bovenop.
Al met al is het geven en nemen; er zal ook vast een keer komen dat jij inprikt op een installatie die al aanwezig is.
Dan heb je vast geen PA mixer... ?
Je hebt zoals in een van de eerste posts al gezegt twee type tafels... Echter zijn er ook nog de DJ mixers. Deze zijn enkel uitgevoerd met een aux / monitor out voor een enkele monitor! Hierop heb je bij 90% van de tafeltjes GEEN auxen en dus niet geschikt voor monitoring.
Dus, laat even weten wat voor mixertje je hebt, zodat we je misschien aan een oplossing kunnen helpen.
Topic: Monitormix? (11-11-2007 20:20:00)Je hebt zoals in een van de eerste posts al gezegt twee type tafels... Echter zijn er ook nog de DJ mixers. Deze zijn enkel uitgevoerd met een aux / monitor out voor een enkele monitor! Hierop heb je bij 90% van de tafeltjes GEEN auxen en dus niet geschikt voor monitoring.
Dus, laat even weten wat voor mixertje je hebt, zodat we je misschien aan een oplossing kunnen helpen.
Kortweg even simpel uitgelegt:
Pre = voor
Post = na
Pre betekent dat je aux voor je fader wordt geschakeld, dus dat als het ware je aux volume los staat van je fader.
Post betekent dat je aux na je fader geschakeld staat, dus wanneer je je fader dicht hebt, stuurt je aux op dat betreffende kanaal ook niets uit...
Topic: Breakout Box harting kabel (3-9-2007 16:24:00)Pre = voor
Post = na
Pre betekent dat je aux voor je fader wordt geschakeld, dus dat als het ware je aux volume los staat van je fader.
Post betekent dat je aux na je fader geschakeld staat, dus wanneer je je fader dicht hebt, stuurt je aux op dat betreffende kanaal ook niets uit...
Als je een showtec dimmer koopt (of andere OEM dimmer) is het handig de versie te nemen die je gewoon nog even zelf helemaal aan moet sluiten. Neem dan een blindplaatje + harting chasis en sluit alles volgens de flash/NOB norm aan. Waarom? 9 v/d 10 keer bouw je het dimmertje toch in in een flightcaseje, kleine moeite om het dan meteen "goed" te doen. De Flashlight/NOB-norm kom je bij de meeste bedrijven tegen. Huur je dus wat bij, zit je altijd goed en kun je alle kanten op. Succes
Topic: Welke in-ears? (>drums) (24-8-2007 10:26:00)Heel erg veel drummers zie je met koptelefoon spelen, helemaal geen vreemd gezicht. Drummers die hun gehoor naar de klote hebben geholpen kom je zeer regelmatig (en steeds vaker) tegen. Een voorbeeld oorzaak kan zijn de monitoren die veel en veelste hard moeten gaan, drumfillen die bijna over de zijk gaan etc.etc. Spelen met een koptelefoon die goed afsluit (zoals de eerder genoemde sennheiser) of In Ears zijn ideaal, maar niet minder gevaarlijk, zoals Dre al aangaf. Daarbij komt dat spelen met In Ears even heel wat anders is dan je gewend bent. Sommige passen zo goed en staan op zo'n redelijk volume dat je gehele omgevings geluid weg is, dus de bassist die je voorheen nog goed hoorde naast je, ben je nu 'kwijt'. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je de voor en nadelen van een In Ear / Koptelefoon systeem goed tegen elkaar af moet wegen. Als ik op dit moment een keuze zou moeten maken (als geluidstech EN als drummer zijnde) zal ik kiezen voor een koptelefoon, eventueel aangevuld met een gewone floor om de kick wat lekkerder door te laten komen... Een HD25 van Sennheiser is een echte aanrader: sluit perfect af, je bent echter niet al je omgevingsgeluid helemaal kwijt, gaat lekker diep in het laag en voor de overige tonen heeft de Sennheiser een mooie weergave. En indien je dat wilt zou je 'm zelfs nog draadloos kunnen maken (maar waarom zou je ).
Topic: verloopjes (5-7-2007 23:59:00)Ik kan me uit een heel vaag ver verleden herinneren dat er in zo'n velleman/hq power boek lichteffectjes stonden waar inderdaad DMX bij stond en waar je alleen jack in kon proppen. Toen al vreemd gevonden, nooit meer over nagedacht maar kan het zo iets zijn? Daarnaast zag je dan wel weer een dipswitch moduletje zitten...(Dus leek ook echt DMX)...
Topic: Tv programma vanavond 21.25 (1-3-2007 22:25:00)Was wel erg wakkie-wakkie disco om een sirieus lopend bedrijf te beginnen, meteen in het buitenland.
Maar, desalniettemin, je moet ergens beginnen en het is toch een redelijke opgaaf om wat in het buitenland te starten!
Topic: Soundcraft MH3 (15-2-2007 12:23:00)Maar, desalniettemin, je moet ergens beginnen en het is toch een redelijke opgaaf om wat in het buitenland te starten!
Nee, ondanks het doorlussen heeft de monitormixer hier geen last van. Hierbij ga ik uit van ervaring en niet van de theoretische kennis over ingangsspanning op de mixer via die uitgestuurd worden vanuit een andere mixer. Het heeft er in ieder geval GEEN last van. Misschien heeft iemand hier wel een uitleg over.
Topic: Soundcraft MH3 (13-2-2007 22:55:00)Hahaha Ja, daar zit wel wat in haha. Het topic was inmiddels zo ver van het onderwerp MH3 in het speciaal afgedreven, dat ik het al niet eens meer in die context zag
Topic: Soundcraft MH3 (13-2-2007 18:54:00)René Eppink schreef:
Niet voor niks wordt er vaak een stagebox gebruikt waarin transformatoren zitten. De fantoomvoedende mixer kan dan op de direct out van dat stageblok, de andere mixer kan op een geïsoleerde output. Outputs naar de mixers zijn vaak voorzien van multiconnectoren. Op deze manier houd je de boel netjes galvanisch gescheiden en heb je nooit last van elkaars fantoom. Wel de netste oplossing, maar er zomaar vanuit gaan dat iedereen het ook zo doet kun je natuurlijk niet.De twee meest geziene opties...
optie 1:
- Multikabel van FOH > Stage
deze multikabel heeft zowel inputs als outputs op het stageblok (zou je kunnen zien als XLR splitters inderdaad (want die zitten in het blok gewoon keihard op elkaar doorgelust).
- Van het stageblok met snake naar je inputs op je monitortafel
optie 2:
- Multikabel van FOH > Stage
deze multikabel heeft een 'aftak' en deze gaat met een harting of socapex direct naar de tafel. In princiepe dus hetzelfde als optie 1 alleen i.v.p. met losse XLR-en/Snakejes ga je met een harting/soca naar je tafel.
XLR splitters zou dus kunnen werken, persoonlijk zal ik gaan voor optie 2. Dit is echter wel de duurste optie.
Wanneer je met een monitortafel werkt, is het wel HEEL erg belangrijk om af te stemmen met de FOH-mixer wie er fantoom naar de mics stuurt. Eigelijk is de ongeschreven regel dat de FOH-mixer fantoom uitstuurt. Verder kan er niet heel veel geks fout gaan... maar dubbele fantoom is niet grappig... Heeft verder niet direct met je vraag te maken, maar wou het toch even vermelden...
Topic: Soundcraft MH3 (11-2-2007 20:47:00)optie 1:
- Multikabel van FOH > Stage
deze multikabel heeft zowel inputs als outputs op het stageblok (zou je kunnen zien als XLR splitters inderdaad (want die zitten in het blok gewoon keihard op elkaar doorgelust).
- Van het stageblok met snake naar je inputs op je monitortafel
optie 2:
- Multikabel van FOH > Stage
deze multikabel heeft een 'aftak' en deze gaat met een harting of socapex direct naar de tafel. In princiepe dus hetzelfde als optie 1 alleen i.v.p. met losse XLR-en/Snakejes ga je met een harting/soca naar je tafel.
XLR splitters zou dus kunnen werken, persoonlijk zal ik gaan voor optie 2. Dit is echter wel de duurste optie.
Wanneer je met een monitortafel werkt, is het wel HEEL erg belangrijk om af te stemmen met de FOH-mixer wie er fantoom naar de mics stuurt. Eigelijk is de ongeschreven regel dat de FOH-mixer fantoom uitstuurt. Verder kan er niet heel veel geks fout gaan... maar dubbele fantoom is niet grappig... Heeft verder niet direct met je vraag te maken, maar wou het toch even vermelden...
Klopt, maar dan zit je wel aan de twee groepen
Topic: Soundcraft MH3 (11-2-2007 19:06:00)Peter schreef:
larzzzie schreef:
Peter schreef:
Mixen jullie ook per monitor of per monitorgroep af (via aux of matrix?)?Deze twee monitoren zijn op elkaar doorgelust. De kans dat een drummer twee monitoren heeft met daadwerkelijk 2 verschillende mixen is heel klein en ik ben het nog nooit tegengekomen. Het is dan ook geen groep meer, de drummer heeft in dat geval 2 monitorgroepen (want je kan natuurlijk over 1 monitorgroep niet twee verschillende mixen sturen).
Voor groepjes monitoren voor op het podium geldt het zelfde. Het komt redelijk vaak voor dat een zanger alleen al 2 of 3 monitoren heeft liggen. Deze zijn gewoon op elkaar doorgelust. Dus bijvoorbeeld:
Mengtafel(-signaal)> Aux 1 > Versterker > Monitor zang 1 > Monitor zang 2 > Monitor zang 3.
Het is technisch gezien zoals jij zegt wel mogelijk, maar niet echt handig en het vreet dan auxen:
Mengtafel(-signaal)> Aux 1 > Versterker > Monitor zang 1
Mengtafel(-signaal)> Aux 2 > Versterker > Monitor zang 2
Mengtafel(-signaal)> Aux 3 > Versterker > Monitor zang 3
Wat ik bedoelde was het volgende (in het kort)...
# Voor spraak toneel:
Kleine topjes (zoals hierboven al aangegeven) gevlogen in de zaal. Deze
hangen 'vast'. Zoals eerder aangegeven door bigbang, gedelayed etcetera.
# Voor disco/mobiliteit:
Bijvoorbeeld een Soundprojects SP4 set, 2 top,2 sub. Deze kasten zijn zeer goed handelbaar, wielen eronder (makkelijk voor vervoer) en dan zijn ze ook nog 's actief. Zo zijn er nog wel meer merken met een vergelijkbare set, maar ik weet uit ervaring dat een dergelijk set flink genoeg beukt (en zeker voor de door jou aangegeven 'kuip').
Topic: Soundcraft MH3 (10-2-2007 20:05:00)# Voor spraak toneel:
Kleine topjes (zoals hierboven al aangegeven) gevlogen in de zaal. Deze
hangen 'vast'. Zoals eerder aangegeven door bigbang, gedelayed etcetera.
# Voor disco/mobiliteit:
Bijvoorbeeld een Soundprojects SP4 set, 2 top,2 sub. Deze kasten zijn zeer goed handelbaar, wielen eronder (makkelijk voor vervoer) en dan zijn ze ook nog 's actief. Zo zijn er nog wel meer merken met een vergelijkbare set, maar ik weet uit ervaring dat een dergelijk set flink genoeg beukt (en zeker voor de door jou aangegeven 'kuip').
Peter schreef:
Mixen jullie ook per monitor of per monitorgroep af (via aux of matrix?)?Verder heb ik op het verhaal van Rene weinig aan te vullen. Per monitorgroep (m.a.w. per Aux uitsturing, of per matrix-out) een EQ waar je de kritieke frequenties uithaalt.
Voordeel van een matrix is dat je (zoals je ook uit de A&H presentatie kunt halen) een mix kunt maken van je auxen, je main, EN een externe input. Je kan dus net een wat uitgebreidere mix maken voor een bepaalde monitorgroep. Die externe input is ideaal; Zo kan een matrix ook verrekte handig zijn als je toch net effe dat ene kanaaltje te kort komt . Matrix heeft dus wat verschillende functies.
De set die je zelf voorsteld is een set waarmee je prima je schoolfeesten kunt gaan houden. Gezien het type speakers, de afmetingen en de benodigde randapparatuur is dit - in mijn ogen - totaal geen ideale set voor 'spraak' klusjes. Om dit goed te realiseren zul je moeten kijken naar verschillende, kleinere speakertjes/zuiltjes op statiefjes in de zaal of liever verspreid hangend in de zaal. Hierin zijn, ook voor het opgegeven budget, prima mogelijkheden, zelfs in een wat professioneler segment dan DAP. Een prima speaker in dit geval is de RT2 van Fohnn. Omdat de situatie niet volledig geschetst is (hoogte zaal, breed of juist vooral diep etc.) kan ik moeilijk zeggen welk aantal je dan nodig hebt. Speakertjes zijn zeer prijzig, maar bij juiste toepassing heb je er niet overdreven veel van nodig en zal het in het budget zijn in te passen. Ook AD heeft (voor iets minder geld) dit type speaker. Qua versterking zit je aardig op de goede weg, in de set die je aangeeft. Hier kan ik verder weinig over melden omdat in bovenstaand verhaal natuurlijk een heel andere situatie wordt geschetst door mij.
Je kan natuurlijk, zoals je zelf al aangaf, kiezen voor alleen spraak/toneel toepassingen. Dan is een configuratie als bovenstaand een prima oplossing, beter dan 2 grote stacks naast je podium. Denk hierbij aan spreiding van het geluid en de 'natuurlijkheid' van de spraak.
Wil je toch disco's zou ik het het overwegen waard vinden om een combinatie te zoeken van verschillende speakerzuiltjes in de zaal (voor spraak) en een stack om een lekkere disco te draaien voor plm. 500 man. Misschien is het interessant om hierin eens te kijken naar een a). actieve set (zeker qua transport ideaal) b). 2e hands set (gezien je budget, er zijn hele nette sets te krijgen(als nieuw).
Een combinatie hierin zou bijvoorbeeld zijn een 2e hands SP4 set van SoundProjects. Zijn veel te vinden, en dit beukt minstens al dan niet beter dan een nieuwe DAP set.
Kortom, er zijn heel veel mogelijkheden, en ik zal in jou geval zeker eens een afspraak maken bij een dealer om wat verschillende mogelijkheden te bespreken EN te beluisteren!
Zoals ik al zei zou ik in jou geval een combinatie zoeken van toneeltoepassing (verschillende plaatsen speakers) en discotoepassing (stacken). Bijna ieder merk heeft hiervoor wel verschillende mogelijkheden in speakers voor in de aanbieding. Succes ermee!
Topic: Soundcraft MH3 (9-2-2007 22:23:00)Je kan natuurlijk, zoals je zelf al aangaf, kiezen voor alleen spraak/toneel toepassingen. Dan is een configuratie als bovenstaand een prima oplossing, beter dan 2 grote stacks naast je podium. Denk hierbij aan spreiding van het geluid en de 'natuurlijkheid' van de spraak.
Wil je toch disco's zou ik het het overwegen waard vinden om een combinatie te zoeken van verschillende speakerzuiltjes in de zaal (voor spraak) en een stack om een lekkere disco te draaien voor plm. 500 man. Misschien is het interessant om hierin eens te kijken naar een a). actieve set (zeker qua transport ideaal) b). 2e hands set (gezien je budget, er zijn hele nette sets te krijgen(als nieuw).
Een combinatie hierin zou bijvoorbeeld zijn een 2e hands SP4 set van SoundProjects. Zijn veel te vinden, en dit beukt minstens al dan niet beter dan een nieuwe DAP set.
Kortom, er zijn heel veel mogelijkheden, en ik zal in jou geval zeker eens een afspraak maken bij een dealer om wat verschillende mogelijkheden te bespreken EN te beluisteren!
Zoals ik al zei zou ik in jou geval een combinatie zoeken van toneeltoepassing (verschillende plaatsen speakers) en discotoepassing (stacken). Bijna ieder merk heeft hiervoor wel verschillende mogelijkheden in speakers voor in de aanbieding. Succes ermee!
Opzich is het basisprinciepe hetzelfde als bij andere FOH tafels.
Je hebt een enkel (mono) kanaal met een gain, toonregeling, auxen/sends, pan, fader (met daarbij mute, pfl, routing naar groups/main.
Echter is de MH3 een tafel met wat extra mogelijkheden die je niet bij alle (budget)tafels tegenkomt. Denk hierbij aan (van boven naar beneden): fasedraaien, low-pass/hi-pass filters, uitgebreide EQ (met sweeps e.d.), 12 auxen (waarbij je een aantal auxen 'stereo' kan schakelen (kan handig zijn in sommige situaties), pre/post schakelbaar, met de optie om, wanneer je pre schakelt toch de EQ mee te nemen (KAN handig zijn). Zo zijn er nog een aantal extra opties die je alleen al bij een 'mono-kanaal' meer hebt in vergelijking met een kleiner (en goedkoper) tafeltje.
Deze uitgebreide mogelijkheden heb je ook bij de stereokanalen.
Wanneer je dit onder de knie hebt (gewoon door er eens even lekker voor te gaan zitten en de tijd te nemen) kun je eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn met matrixen, programmeerfunctie (voor mutegroups, pfl/solofuncties e.d.) daarnaast zul je bijvoorbeeld een 3 bands EQ vinden bij de returns/groups. Allerlei mogelijkheden die de tafel net wat uitgebreider maken, en voor iemand die het niet gewend is, ook wat onoverzichtelijker.
Zolang je het basisprinciepe van een FOH tafel kent, met bijbehorende functies, is het helemaal geen probleem om met de MH3 te werken. Heb je niet zo heel veel ervaring, ga dan eerst even op je gemak de tafel uitpluizen i.p.v. direct een klus draaien met de tafel. Verder is het een heerlijke tafel om mee te werken, uitgebreid en (redelijk) overzichtelijk.
Heb je vragen over de specifieke functies kun je ook Google proberen, er is over deze tafel (en functies op de tafel) veel te vinden. Ook de soundcraft site /manual geeft veel info.
Succes!
Topic: disco setup in kaapverdië (5-2-2007 11:04:00)Je hebt een enkel (mono) kanaal met een gain, toonregeling, auxen/sends, pan, fader (met daarbij mute, pfl, routing naar groups/main.
Echter is de MH3 een tafel met wat extra mogelijkheden die je niet bij alle (budget)tafels tegenkomt. Denk hierbij aan (van boven naar beneden): fasedraaien, low-pass/hi-pass filters, uitgebreide EQ (met sweeps e.d.), 12 auxen (waarbij je een aantal auxen 'stereo' kan schakelen (kan handig zijn in sommige situaties), pre/post schakelbaar, met de optie om, wanneer je pre schakelt toch de EQ mee te nemen (KAN handig zijn). Zo zijn er nog een aantal extra opties die je alleen al bij een 'mono-kanaal' meer hebt in vergelijking met een kleiner (en goedkoper) tafeltje.
Deze uitgebreide mogelijkheden heb je ook bij de stereokanalen.
Wanneer je dit onder de knie hebt (gewoon door er eens even lekker voor te gaan zitten en de tijd te nemen) kun je eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn met matrixen, programmeerfunctie (voor mutegroups, pfl/solofuncties e.d.) daarnaast zul je bijvoorbeeld een 3 bands EQ vinden bij de returns/groups. Allerlei mogelijkheden die de tafel net wat uitgebreider maken, en voor iemand die het niet gewend is, ook wat onoverzichtelijker.
Zolang je het basisprinciepe van een FOH tafel kent, met bijbehorende functies, is het helemaal geen probleem om met de MH3 te werken. Heb je niet zo heel veel ervaring, ga dan eerst even op je gemak de tafel uitpluizen i.p.v. direct een klus draaien met de tafel. Verder is het een heerlijke tafel om mee te werken, uitgebreid en (redelijk) overzichtelijk.
Heb je vragen over de specifieke functies kun je ook Google proberen, er is over deze tafel (en functies op de tafel) veel te vinden. Ook de soundcraft site /manual geeft veel info.
Succes!
Overigens, er zijn ook genoeg buitenlandse shops waar je bij aanschaf wel BTW moet betalen, ook als bedrijf, en waar je het dus moet terugvragen bij de belastingdienst van dat land.
En hoe gaat dat terugvragen bij die belastingdienst dan? Via de Nederlandse belastingdienst of moet je zelf op zoek naar die van het verkopende land? Lijkt me een administratief tijdrovend klusje...Volgens mij niet. Maar waarom niet bijvoorbeeld Ideal? Net zo/bijna makkelijker dan creditcard... Betalingsmogelijkheden genoeg en creditcard heeft weinig met luiheid te maken geloof ik...
Topic: Leatherman/Multitool (24-11-2006 00:39:00)Ik heb al 3 jaar een wakki-wakki china 'leatherman' van de Kruidvat destijds. Prima ding, doet het nog steeds voor de (weinige) keren dat ik 'm nodig heb. Draai er net zo makkelijk Mac brackets mee los en kleine reparaties ook geen probleem. En dat voor een tientje. Gaat 'ie toch alsnog kapot, dan voor dat geld maar weer een nieuwe. Bevalt me prima!! Het voelt misschien niet zo aan als een 'echte' maar is niets mis mee. Kom deze 'low budget' tangetjes van hetzelfde type overigens opvallend vaak tegen!!