Forum > Algemeen Forum

Wanneer KVK en BTW

(273 reacties. Pagina 1 van 28)
Moderator(s): Dré
DJ-XLStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2005
Laatste: 23-4-2014
Berichten: 148
4-6-2007 17:00
Hallo allemaal,

Zojuist zit ik maar te twijfel over: Wanneer moet ik nou kvk aanvragen.
Ik ben zelf 15 jaar, heb een Drive-in show.
Voor een avondje draaien vraag ik niet zoveel,
en zie het zelf meer als een onkostenvergoeding.

Het meest aantal feesten die ik heb, zijn jeugdfeestjes. (Kinderfeestjes e.d.)
Voor deze feesten vraag ik 55 euro (maximaal 4 uur en tot 40 personen (lees: kinderen)).
Als ik meer voor kinderfeestjes ga vragen, dan gaan ze al snel naar een ander toe.
De ene maand heb ik het druk en de andere maand weer niet.

Moet ik nou een kvk- en btwnummer aanvragen,
of kan ik dit gewoon doen als onkostenvergoeding?
Ik heb ook al gezocht op kvk en btw nummer, maar helaas (op dit forum) niets gevonden.
Kan iemand mij iets aanraden?

- Stan
DJ-XL Drive-in Show | All Round DJ
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
4-6-2007 17:02
KVK inschrijving bied je geen enkel voordeel, btw nummer zul je naar alle verwachting niet eens krijgen.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 5308
4-6-2007 17:54
Je drive-in show is zo te horen geen onderneming maar meer een hobbyproject. Niks om je voor te schamen, dat geldt voor heel veel drive-in shows. In ieder geval betekent dat dat je je niet bij de KvK en de belastingdienst hoeft te melden.

Voor jou zou dat toch al weinig of geen voordelen hebben (alhoewel: moet het dan moet het, ook als het geen voordelen heeft).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Dj marcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-11-2006
Laatste: 2-4-2011
Berichten: 42
4-6-2007 18:01
volgens mij wordt je verplicht om je aan te melden voor beide als je meer dan 2000 euro per jaar verdient...

het is mogelijk om op jou leeftijd een btw en kvk nummer te krijgen, alleen moeten je ouders dan wel hun handtekening neer zetten. mocht het fout gaan met jou "bedrijfje" en je bent failiet, dan zijn je ouders verantwoordelijk...

btw nummers heeft voordelen als je verlies maakt (lees: meer apparatuur inkoopt dan dat je aan geld verdient van je klanten) producten die je nu als consument zijnde koopt worden dan ineens 19% goedkoper...aan de andere kant moet je dan voor die 55 euro die je nu rekent 19% aan de belasting betalen.

zo zit het ongeveer wink ;)
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
4-6-2007 18:12

dj marco schreef:

volgens mij wordt je verplicht om je aan te melden voor beide als je meer dan 2000 euro per jaar verdient...
Dat zeg je heel goed: verdient laugh :D Een hobby kost per definitie meer geld dan ie oplevert sneaky :V
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
4-6-2007 18:35
Hoe bewijs je dat iets hobby is?

Ikzelf beschouw dit ook louter als mijn hobby. Ik ga een 10-tal keer per jaar on the road met mijn show en daarvoor vraag ik 150,00 EUR per avond.
Ik investeer dit telkens opnieuw in mijn installatie (onderhoud en uitbreiding), maar ik kan dergelijke zaken nooit bewijzen wanneer ik controle zou krijgen? Volstaat het gewoon om al je reçutjes te bewaren? Moet je dan zelf wat een boekhouding aanleggen van wat je waar (in feite in het zwart) hebt ontvangen en wat je hebt uitgegeven?

Ik weet trouwens niet hoe de wetgeving in België er uitziet. Werken die ook met een minimum welk je moet halen om een BTW en ondernemingsnummer nodig te hebben?
Hopelijk stel ik mijn vragen duidelijk...
Alvast bedankt voor de antwoorden...
Groeten,

Tim
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
ThijlklerkxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-3-2007
Laatste: 17-11-2008
Berichten: 77
4-6-2007 18:58
Ik vraag me af hoe het met mij zit, ik wil me ook graag aanmelden voor KvK en btw, dit voor een media bedrijfje... ( webhosting, internet radio en tv, enzovoort ). Ik investeer hier flink in ( ik ben 12 he ;) het gaat om voor mij veel geld... ) en het zou voor mij natuurlijk heel erg interessant zijn om alles af te kunnen trekken, dat levert met een paar honder euro per jaar op :)

Ik twijfel nu, is dit hobbymatig of niet? Aan de ene kant ben ik kind en verwacht ik geen echt grote winst te maken... Aan de andere kant streef ik wel naar winst maken en probeer ik het wel...

Ik heb weleens een kort gesprekje aan de telefoon gehad met een adviseur en die raadde me aan om het gewoon bij mijn ouders op te geven in de aangifte. Maar heb ik dan nog de mogelijkheid om voorbelasting af te trekken?

Groeten, Thijl.

( Sorry als ik dit topic een beetje aan het jatten ben ashamed :$ )
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
4-6-2007 19:48

thijlklerkx schreef:

Ik heb weleens een kort gesprekje aan de telefoon gehad met een adviseur en die raadde me aan om het gewoon bij mijn ouders op te geven in de aangifte. Maar heb ik dan nog de mogelijkheid om voorbelasting af te trekken?
Nee, die mogelijkheid heb je niet. Voordeel: je hoeft naar de klant toe ook geen btw te rekenen. De belastingsdiest zal het worst wezen of het voor jou veel geld is of niet, het gaat er om of het voor hun veel geld is.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
ThijlklerkxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-3-2007
Laatste: 17-11-2008
Berichten: 77
4-6-2007 19:57
Big Bang, bedankt voor je antwoord!

Wat betreft het naar de klant toe rekenen van BTW, dat is waar maar, ik weet nu al dat ik onder de kleine ondernemingsregeling val. Dan kan ik dus net zo goed gewoon alles 19% goedkoper maken en daarna er weer 19% bij te rekenen als btw, geen klant die er last van heeft ;)

Maar is het voor mij mogelijk en voordelig om me bij kvk en btw aan te melden?

En als ik het bij mijn ouders in de aangifte zet, geldt de kleine ondernemingsregeling dan nog of moet ik meteen dokken? ( want dan wordt alles opeens wel heel duur, in plaats van een paar honderd aftrekken een paar honder betalen :S )

Thijl,
Dj marcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-11-2006
Laatste: 2-4-2011
Berichten: 42
4-6-2007 20:03
ik weet niet of je in jou geval investeerd in je bedrijf (Dingen inkoopt) anders betaal je alleen maar btw dat de klanten aan jou betalen...

ow en nog een algemene opmerking wat ook wel heel handig is om te weten.. stel je ouders hebben een uitkering, huursubsidie of wat dan ook.. als jou inkomsten daarbij opgeteld worden, hebben hun kans om die tegemoetkoming kwijt te raken, omdat de inkomsten van het gezin dan omhoog gaan.. dus dat zou voor thuis woners een nadeel kunnen zijn...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)