Forum > Newbie Forum

naalddruk instellen

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
9-1-2004 11:41
Ik heb een vraag en ik krijg het antwoord niet gevonden in het forum, dus ik hoop dat iemand me uit de brand kan helpen. Heb gisteren via deze site een handleiding gehaald over hoe ik de naalddruk in moet stellen. Ik ging als volgt te werk: Ik balanceer tot ik het nulpunt heb gevonden en dan draai ik het zwarte schijfje weer terug op nul. Nu ga ik met het contragewicht draaien totdat ik de gewenste druk heb van 4 gram. Maar nu komt het stuk wat ik niet snap. op het nulpunt is de druk ook 0 (logisch) draai ik het gewichtje vervolgens verder de arm op (druk neemt toe) dan kom ik eerst op 3,5, daarna op 3, daarna op 2,5 etc. Dus de druk neemt toe, terwijl het getal lager wordt??? Als ik met de cijfertjes mee draai, dan draai ik het gewicht verder naar achter en dan neemt de druk toch af? Of ben ik echt stom??!! Zou best kunnen want het is mijn eerste set die ik heb gekocht.
Ik hoop dat iemand mij de logica van het instellen kan uitleggen want het zou zonde zijn als het verkeerd staat en mijn geliefd vinyl naar de klote gaat.
Bram
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
9-1-2004 11:48
1 x bewerkt. Laatst door Sylvia op 9-1-2004 11:55

braz schreef:

Nu ga ik met het contragewicht draaien totdat ik de gewenste druk heb van 4 gram... op het nulpunt is de druk ook 0 (logisch) draai ik het gewichtje vervolgens verder de arm op (druk neemt toe) dan kom ik eerst op 3,5, daarna op 3, daarna op 2,5 etc. Dus de druk neemt toe, terwijl het getal lager wordt??? Als ik met de cijfertjes mee draai, dan draai ik het gewicht verder naar achter en dan neemt de druk toch af? Of ben ik echt stom??!!
Je bent niet stom, je hebt alleen niet goed opgelet bij natuurkunde tijdens de uitleg over hefbomen wink ;) .

De naam 'contragewicht' zegt het eigenlijk al, het is dus precies andersom ten opzichte van wat jij denkt. Schuif je het gewicht naar achteren, dan neemt de naalddruk aan de andere kant van de hefboom af, schuif je het gewicht naar voren, dan neemt de naalddruk aan de andere kant van de hefboom toe.

Neem maar eens de proef op de som en ga met iemand in de speeltuin op de wip zitten. Verplaats jezelf naar voren, en je zult zien dat de persoon tegenover je omlaag gaat.
NijhuisrVIP Lid
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
9-1-2004 11:52

sylvia schreef:

Neem maar eens de proef op de som en ga met iemand in de speeltuim op de wip zitten. Verplaats jezelf naar voren, en je zult zien dat de persoon tegenover je omlaag gaat.
geweldig die uitleg laugh :D
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
9-1-2004 11:54
Visualiseren = belangrijk hè?
BrazStandaard Lid
9-1-2004 11:56

nijhuisr schreef:

sylvia schreef:

Neem maar eens de proef op de som en ga met iemand in de speeltuim op de wip zitten. Verplaats jezelf naar voren, en je zult zien dat de persoon tegenover je omlaag gaat.
geweldig die uitleg laugh :D
ik ben echt dom want ik snap het nog niet. Als ik het contragewicht naar voren schuif neemt de druk toe, dat snap ik. Maar als ik dat doe, ik draai het gewicht naar voren, dan geeft het zwarte schijfje eerst 3,5 aan, daarna 3 etc. Dus het schijfje zegt dat de druk afneemt terwijl hij juist toeneemt. ra ra hoe kan dat?
NijhuisrVIP Lid
9-1-2004 11:57
haha, zit het gewichtje niet verkeerd om? cijfertjes naar voren.
BrazStandaard Lid
9-1-2004 12:05

nijhuisr schreef:

haha, zit het gewichtje niet verkeerd om? cijfertjes naar voren.
zal wel een zware avond gister gehad hebben dat ik dat zelf niet bedacht had. sad :( sad :( Maar ik ga nu wel die zogenaamde dj van een buurman ff heel hard uitlachen want die heeft de hele set-up gedaan bij me....dat noemt zich dan een expert. Maar goed, het blijkt maar eens temeer dat alcohol en nadenken geen goede combi is voor mij. topic mag heel snel op slot en ik zal beter nadenken in het vervolg! laugh :D
BrazStandaard Lid
9-1-2004 12:11
heb de druk nu trouwens op 3 gram staan voor een ortofon om pro naald, en die ligt perfect in de groef, terwijl de aangegeven naalddruk 4 is. maakt dit uit?
NijhuisrVIP Lid
9-1-2004 12:16
minder is beter voor plaat en naald, maar of het geluid dan ook goed ik moet je zelf even testen.
BrazStandaard Lid
9-1-2004 12:21

nijhuisr schreef:

minder is beter voor plaat en naald, maar of het geluid dan ook goed ik moet je zelf even testen.
Dat kan ik echt niet zo goed horen. Heb een nogal vervelende onderbuurman en ik houd het volume redelijk laag. dan klinkt het wel goed. ben maar een huiskamer-dj. maar bedankt voor de uitleg

Terug naar forum Reageer (zonder quote)