Cue lights standaard?
(9 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 1596 | 22-6-2012 17:38 |
Ik heb enkele (amateur-)opdrachtjes (geluid) in een theater. Waar ik meezit: hoe kan de toneelmeester(es) mij een seintje geven dat acteurs/zangers klaarstaan om te starten? Ik weet dat er meestal een intercom wordt gebruikt, maar de ASL setjes vind ik te duur voor deze enkele klusjes. We hebben de beschikking over portofoons, maar mijn eerdere ervaringen hiermee waren niet goed: ik kan niet de hele tijd met een oortje in gaan zitten, want als geluidsman wil ik luisteren naar het zaalgeluid. Een call lamp zoals op de ASL intercom zou dus handig zijn. Zelf een intercom maken zoals ASL zou ik wel kunnen, maar dan kom je voor het materiaal (kastjes, printjes, connectoren,...) op bijna dezelfde prijs als de ASL kastjes... Alternatief waar ik aan zit te denken: cue lights. De toneelmeester zou 2 signalen moeten kunnen geven: groen = go/start! en rood = effe luisteren op portofoon. Zijn hier al standaarden / betaalbare kant-en-klaar oplossingen voor? Ik heb 1 kanaaltje op de multi voor deze toepassing. Nee, ik heb geen dmx spul... Ik kan zelf wel wat bedenken om te solderen, maar misschien is hier al een "standaard" voor? | |
't is maar een hobby... | |
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 2080 | 22-6-2012 17:47 |
Zo´n vraag was er laatst ook nog eens... Je kunt op de twee draadjes van de XLR twee LED´s antiparallel zetten, dan kun je met een lage spanning (6V ofzo) en twee drukkertjes en wat weerstanden je systeempje zo plug en play klaar maken. | |
Niet goed, wel hard! | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 1596 | 22-6-2012 17:50 |
Klopt, had ik gezien en ook al bedacht, maar da's dus (nog) geen standaard. ;-) | |
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 2080 | 22-6-2012 17:58 |
Dat klopt, en voor zover ik weet is die er ook niet, behalve wanneer je natuurlijk het signalling circuit van ASL nabouwt. www.rcrowley.com/comclone/Schematic.htm Je hebt alleen het call en signal circuit nodig (rechts). Verder moet je natuurlijk op één plaats je power line van voedingsspanning voorzien 28-30VDC. Overigens is de ASL compatible Axxent LP 100 signal beacon ook niet duur. Als je hier het call circuit van de comclone bij bouwt, ben je nog sneller klaar. Je hebt dan wel maar één lampje in plaats van twee. Ik zou gewoon de "easy- and cheapass LEDje direct op de XLR methode" kiezen als ik jou was... | |
Niet goed, wel hard! | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 1596 | 22-6-2012 18:08 |
Die asl signalering had ik inderdaad ook al bedacht, maar mist dus inderdaad een kleurtje :-( Hmm. Ik zal 'ns kijken of ik een nieuwe standaard kan bedenken :-) Ik zou graag multi-master (links en rechts op toneel) en multi-client (geluid, licht, ...) willen. Oh, en goedkoop. ;-) | |
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 2080 | 22-6-2012 18:52 |
Tja als je het simpel wilt houden, houdt het met twee draadjes snel op... en.wikipedia.org/wiki/Charlieplexing | |
Niet goed, wel hard! | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 1596 | 1-7-2012 14:05 |
Ik heb nu een ideetje in mijn hoofd met 2 kleuren, met terugmelding vanuit (meerdere) slaves en mogelijkheid tot meerdere masters. En dat nog steeds over een standaard XLR kanaal. De truc is wisselspanning te gebruiken om 2 kleuren te ondersteunen (multiplexen in de tijd op 50Hz dus) Slave bevat: weerstandje, 2 LEDs (of 1 bicolor LED), 1 (of 2) drukknop(pen) voor reset/terugmelding. Master: idem + 2 diodes + 2 relaistjes + 2 drukknoppen voor set. XLR bezetting: pin1 = 0V/gnd, pin2 = signaal en pin3 = AC voeding/reset. Voeding wordt bijv. ~12V AC met een weerstand in serie met pin3 (100-300 Ohm, nog te bepalen). In slave komen 2 LEDjes anti-parallel met weerstandje in serie tussen pin1 en pin2 en de drukknop tussen pin1 en pin3. In master maak je 2 set&hold schakelingen met 2 polige relaistjes. Met de vrije contacten van de relaistjes en de diodes zet je de positieve of negatieve voeding op de signaal lijn. Door reset op de slave in te drukken, wordt de voeding "kort gesloten" en vallen de relaistjes uit. (Dit "kortsluiten"/resetten kun je met 2 extra diodes en een drukknop zelfs selectief per kleur maken.) Binnenkort ff Eagle installeren, dan zal ik het schema posten. Een plaatje zegt... | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 1596 | 1-7-2012 15:12 |
Let op: nog niet getest! Nabouwen op eigen risico Zoiets dus: Voeding: links boven. Slave: links onder. Master: rechts. | |
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 2080 | 1-7-2012 20:57 |
Hmm... goed gevonden! Creatieve oplossing zeg! | |
Niet goed, wel hard! | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 1596 | 11-7-2012 14:30 |
Het is toch een simpelere versie geworden zonder relais om de volgende redenen: 1) Ik had geen AC adaptertje liggen, wel DC 2) Het zijn nu simpele drukkertjes waardoor je ook andere signalen kunt geven (bijv. lang aan/uit, 2x kort aan, enz. zodat je kunt afspreken wie er "gebeld" wordt en z'n oortje in moet doen) 3) Al dit spul had ik toevallig in de rommelbak(ken ) liggen. Zie foto: Onder: oude Nokia-voeding (wie heeft ze niet liggen?) met in de female XLR +5V via 2x 68ohm naar pin 2 en 3, pin 1 aan ground. Linksboven: splitter doosje, 1x male in, 4x female uit in een 2euro lasdoosje (D-size pas precies in PG16 wartelgaten). Middenboven: FOH doosje met bicolor LED+220ohm tussen pin 2 en 3, drukkertje (CALL) tussen pin 3 en 1. Rechtsboven: stage doosje idem met extra drukkertje (CUE) tussen pin 3 en 2. Midden: 3x male XLR met bicolor LED+220ohm tussen pin 2 en 3, bijv. om muzikanten (drummer) ook van een cue light te voorzien. Het is dus een multi-master systeempje: je kunt op een willekeurige plek op de "bus" een cue of call drukkertje zetten (tussen pin 2 of 3 en pin 1). Die lasdoosjes met PG16 wartelgaten zijn dus erg handige, goedkope doosjes om verlopen, speakon koppeldoosjes, splitters, kruisdoosjes enz. mee te maken. Thanks voor de tips. | |
't is maar een hobby... |