Forum > Geluid

JBL MRX 512m t.o.v. EV ZX 3

(26 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
12-10-2011 19:01
Hallo,

Zijn er mensen met ervaring met de JBL MRX 512m??
Dan in het bijzonder t.o.v. de ZX 3 van EV? Deze gebruiken we zeer regelmatig op een XTI4000 voor verschillende doeleinden. Maar ik ben benieuwd naar de MRX.

Grt Bram
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
15-10-2011 00:31
Niemand ook maar enige reactie?
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-10-2011 04:50
De MRX zijn prima speakers. Is ongeveer te vergelijken met de PRX, maar dan passief. Véél beter dan de goedkope JRX reeks. Hoe ze vergelijken met de EV's weet ik eerlijk gezegd niet, de ZX3 heb ik nog niet mogen horen. Ik heb echter wel veel ervaring met de PRX, en daarvan kan ik zeggen dat ze oerdegelijk en betrouwbaar zijn en een heel mooie klank produceren.
Het leuke aan de MRX is dat ze voor maar 400W te zijn toch heel wat geluid neerzetten.

Ik weet nu niet hoe flexibel je budget is, want ze kosten wel het dubbel, maar wat ik nog tien keer harder kan aanraden is de SRX-712M. Dat is echt een topkast. Enorme geluidsproductie, loepzuiver en onverwoestbaar. Het is bij JBL België de kast met de minste reparaties ooit (het gemiddeld ligt onder 1 speaker per jaar, das dus eigenlijk geen uitval).
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
15-10-2011 12:19

bomdes schreef:

Ik heb echter wel veel ervaring met de PRX, en daarvan kan ik zeggen dat ze oerdegelijk en betrouwbaar zijn en een heel mooie klank produceren.
Geen ervaring met de andere genoemde kasten, maar wel met de PRX. Op laag volume inderdaad een ok klank, maar zodra je wat gaat pushen wordt het een enorm schelle herrie (zoals helaas bij wel meer JBL materiaal). Overigens niet alleen mijn mening, ook die van mijn klant.
Heb deze set op een klus gehoord waar wij het licht deden. De PRX set was door ander bedrijf geleverd, maar klant besloot na de set gehoord te hebben meteen door ons een andere (Eric Audio) set neer te laten zetten...
Waar zit de cut op dit apparaat?
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-10-2011 14:43
Stonden de toppen correct ingesteld? Ze hebben namelijk 2 standen, waar eentje een dikke boost in het hoog geeft.
Ik heb alleszins nog nooit klachten gehad over onze PRX set, die klinkt ook op hoge volumes gewoon loepzuiver. Dat je klant liever heeft dat jij een chinees setje neerknalt ipv A-grade spul , mij niet gelaten, maar om te gaan zeggen dat JBL"schelle herrie" is. Broodje aap ahoi. Zowel de VERTEC, VRX als SRX zijn hier in België serieuze standaarden die, mits uiteraard ingesteld door een bekwaam persoon en geen knoeiende knutselaar, er vooral bekend om staan om een heel lineair en gedefinieerd geluid te produceren.
Overigens, als je moet pushen heb je gewoon het foute systeem neergepoot. Een goede technieker voorziet headroom, of dat nu op LingLong of L'Acoustics is. Maar zelfs dan nog kan ik de "schelle herrie" zoals jij het omschrijft niet ervaren, of de leverancier kan gewoon niet werken met de PRX (kastjes in monitor ipv full range, en dan de gainknop vanachter vol open omdat ze denken dat het een volumeknop is)

Wat de PRX wél heeft, en dan de eerste lichting, is dat er problemen kunnen onstaan met de DSP&amp. Daartussen zit een flatcable die na een tijd slecht contact gaat maken en dan lelijke toeren uithaalt met de klank. Wordt overigens gewoon netjes in garantie gemaakt bij JBL, ook al zijn je kasten 5 jaar oud.
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
15-10-2011 15:13

bomdes schreef:

Stonden de toppen correct ingesteld? Ze hebben namelijk 2 standen, waar eentje een dikke boost in het hoog geeft.
Ik neem aan van wel. De set is door een ander bedrijf neergezet en ik mag hopen dat zij hun systeem in ieder geval op de juiste (van de 2..) stand kunnen zetten.
Dat je klant liever heeft dat jij een chinees setje neerknalt ipv A-grade spul , mij niet gelaten, maar om te gaan zeggen dat JBL"schelle herrie" is. Broodje aap ahoi.
Waarop baseer je dat het broodje aap is? Ik heb beide sets in dezelfde ruimte gehoord, en het feit dat de klant (geen geluidsman maar gewoon een leek) op 15 meter afstand z'n vingers in z'n oren stopt bij de JBL set en tevreden is met de Eric set zegt toch wel dat het hier niet om een broodje aap verhaal gaat?

Vind het jammer dat je meteen schiet op het feit dat Eric Audio in China wordt gemaakt. Inderdaad wordt er genoeg rommel gemaakt in China, maar daar kan ik wat dit merk betreft niet over mee praten. Mijns inziens is het alleen maar handig dat de kasten in China worden geproduceerd, zo blijven de kosten laag en heb ik voor een lagere prijs een beter klinkend product!

Ook wat service betreft heb je kijkend naar mijn eigen ervaring geen voordeel meer bij een merk als JBL. Het feit dat ik 2 maanden moet wachten voordat 1 printje van een Eon 15g2 vervangen is vind ik niet kunnen voor een "A-grade" merk.
Zowel de VERTEC, VRX als SRX zijn hier in België serieuze standaarden die, mits uiteraard ingesteld door een bekwaam persoon en geen knoeiende knutselaar, er vooral bekend om staan om een heel lineair en gedefinieerd geluid te produceren.
Ik heb de reeksen die je nu noemt nooit genoemd in mijn verhaal. Ik vind niet zoveel mis met Vertec of VRX systemen.
Overigens, als je moet pushen heb je gewoon het foute systeem neergepoot. Een goede technieker voorziet headroom, of dat nu op LingLong of L'Acoustics is. Maar zelfs dan nog kan ik de "schelle herrie" zoals jij het omschrijft niet ervaren, of de leverancier kan gewoon niet werken met de PRX (kastjes in monitor ipv full range, en dan de gainknop vanachter vol open omdat ze denken dat het een volumeknop is).
Je spreekt jezelf nu deels tegen, blijkbaar kun je de schelle herrie wel ervaren als de kastjes in monitor i.p.v. full range modus gezet worden?

We wijken af van het originele onderwerp. Ik heb alleen ervaring met ZX-1 kastjes, dat zijn best leuke speakertjes voor achtergrondmuziek in de horeca.
Waar zit de cut op dit apparaat?
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-10-2011 19:00
Zelfs als je de kasten compleet mis instelt kan ik er nog geen "schelle herrie" uit krijgen, maar het komt de klank zeker en vast niet ten goede. Jouw ervaring is volgens mij dan ook ten gevolge van een effectief defect of probleem met de kasten, niet omdat ze niet goed zouden zijn. Als ik 1 vaak terugkomende commentaar over onze PRX512M krijg, zowel gebruikt voor stage wedge als topkast, dan is het wel dat iedereen steeds vol lof is over de vocals. En waar zitten de vocals? Juist, in het hoog, de regionen waar "schel" gemaakt wordt. Ook toen ze wat undersized op een podium bij blues & jazzmuzikanten lagen en constant lagen te clippen.

Een Eon G2 is overigens een kast van wat, meer dan 10 jaar oud? Dan is het wel redelijk normaal dat je even moet wachten op spares die sowieso uit de VS geshipped moeten worden als ze niet in Benelux stock zijn.

En jij of je klant mogen van mijn part de gekste mening hebben, ik heb al 3 jaar op de Messe naar bijna elke Chinese fabrikant gaan luisteren. Seer en Eric mogen dan bij veruit de beste zitten, goed is het naar mijn normen zeker niet. Ok voor zen prijs, ja dat wel, maar niet te vergelijken met een a-merk. Ik moet de eerste chinees nog tegenkomen die écht goede speakers in zen kasten schroeft.

Goed, terug naar de TS. Vraag eens een demo aan voor een set MRX en SRX, en beluister ze met goede processor settings voor je XTI4000. www.prosoundnetwork.com/article/jbl-mrx512m-live-monitor/8505# > hier krijg je al een mooie impressie van de speaker
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
15-10-2011 20:02
JBL levert pisbakken en hele aardige speakers en EV doet dat ook. Het heeft dus geen enkele zin om de merken met elkaar ter vergelijken, hooguit de producten an sich.

@ Bomdes: PRX is "assembled in mexico" Waarom zou dat beter zijn dan China? Bovendien betekend "assembled" dat bijvoorbeeld de AMP nog steeds uit China kan komen (wat me niets zou verbazen, Crown/ Harman laat immers wel meer amps in China bouwen).

Het valt me op dat je de laatste tijd erg veel JBL aan het promoten bent. Als merk, niet als producten. Als je per product de boel beargumenteerd EN de meningen van anderen wat meer in hun waarde laat dan kom je een stuk geloofwaardiger over.

@ OP: In dit specifieke geval, een vergelijk tussen twee kasten, zou ik ze gewoon eens naast elkaar proberen te krijgen om te luisteren. Da's veel betrouwbaarder dan alle meningen op een forum bij elkaar.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
RoderickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 29-9-2014
Berichten: 164
15-10-2011 20:33
Zowel JBL als EV hebben een prima naam en zijn op hoog vermogen schel, maar dat is toch bij het merendeel van de merken shut up :X
Ik ben nu 2x maal Eric Audio tegen gekomen en het viel mij twee maal tegen... Er wordt vol lof over het Eric Audio gesproken op het forum en wegzet als een A-merk, dat is het natuurlijk ook niet.
Robustsound
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-10-2011 22:18
@big bang: Ik "promoot" wat ik gebruik, omdat ik er met volle tevredenheid gebruik van maak. Moet ik dan D&B of Meyer gaan aanraden terwijl ik van beide merken in totaal 3 sets heb horen spelen? Neen, want dat is onzinnig.
En mening in waarde laten, allemaal goed en wel, maar komen verkondigen dat de PRX reeks schelle rotzooi is en dan doen alsof een honkytonk Chinees kastje het beter gaat doen gaat er wel wat over. Zowel de MRX als de PRX krijgen op veel plaatsen steengoede reviews voor zowel de geluidskwaliteit als de bouwkwaliteit, met vaak veel lof over de loepzuivere vocals. Dan mag je mij eens gaan uitleggen hoe een kast met zo een bewezen reputatie schelle rotzooi moet zijn tegenover een Chinese kopie van god weet wat.

En ja, Crown laat idd fabriceren in China. Echter is dat wél nog steeds een Crown design, Crown picked onderdelen én Crown quality control dat daar over gaat. Neem eender welk Chinees merk, en wat heb je dan? Een kopie. Een kopie van JBL, EV, Nexo, Adamson, Meyer, al wat je wilt. Net zoals met de amps. Heb zelf hier van Seer een kopie gehad van een FP+ van Lab.G . Dat waren prima versterkers, maar kom aub niet verkondigen dat die even goed zijn dan een échte Lab omdat waarschijnlijk Lab ook produceert in China. Midas produceert tegenwoordig ook heel wat in China, gaan we dan diezelfde lijn doortrekken en zeggen dat alle Chinese Midas kopies zeker zo goed zijn, gewoon omdat de echte Midas uit een Chinese fabriek rolt?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)