Zelfbouw line array
(19 reacties. Pagina 1 van 2)Moderator(s): Dré
MusicXtraEx Lid Uit: Nederland Sinds: 3-6-2009 Laatste: 12-11-2009 Berichten: 168 | 15-6-2009 15:33 |
Naar aanleiding van de vraag van Webbie hier wat informatie over mijn zelfbouw activiteiten. De door mij ontworpen en gebouwde line-array is nooit bedoelt als echte line array. Ik was het meer dan zat om diep in de nacht loodzware topkasten te tillen en wilde een systeem ontwerpen dat universeel bruikbaar is. Dat wil zeggen dat het een handelbaar formaat moet hebben, door een man te hanteren dus mocht het gewicht niet boven de 25 kg komen. Het moet bruikbaar zijn in een klein kroegje alsook bij evenementen met 2000 man publiek en alles er tussenin. De worp moet bij gebruik van 6 kasten per kant dus minimaal 30 meter bedragen. De aansturing moet tot 8 kastjes met 1 versterkerrack kunnen, de kastjes hebben om die reden een impedantie van 16 Ohm. De mogelijkheid moet er zijn om het als groundstack alsook gevlogen te gebruiken. Met die eisen in gedachten ben ik aan het werk gegaan, in totaal meer dan 6 jaar denkwerk en 1 jaar bouwen van eerste prototype tot wat ik nu heb. Het zijn kastjes geworden met twee 8" RCF en een 1" Renkuz Heins driver, gebouwd van 12 en 15 mm berken multiplex, het totaal gewicht van 1 kastje is 25 kg. De rigging is zelf ontworpen en gemaakt van 10 mm dik vliegtuig aluminium met een treksterkte van 210 N/mm2, de onderdelen zijn met een watersnijder gemaakt. De frames om ze te vliegen of te stacken zijn gemaakt van staal, voorzien van stelpootjes en zwart gepoedercoated. De kastjes zijn in hoeken van 0, 2,5, 5 en 7,5 graden op of onder elkaar te plaatsen. De veiligheidsfactor bij de krachtberekeningen is minimaal 10 bij gebruik van 8 kasten per kant. Wat er nu staat is een systeem met een heel gebruiksvriendelijk rigging systeem en een hoge belastbaarheid (800 Watt per kastje). De horizontale spreiding is 120 graden, de verticale spreiding van 1 kastje is 15 graden (-6 dB). Het systeem, op dit moment met 3 kastjes per kant, klinkt echt super, er is wel redelijk veel processing bij nodig. Vooral de spraakverstaanbaarheid en zuiverheid is opvallend, het klinkt bijna te hifi en ook wanneer ik het vol belast blijft het zuiver klinken maar gaat het ook echt vreselijk hard. Op 10 meter afstand heb ik meer dan 130 dB gemeten met roze ruis erop met 3 kastjes per kant. Door de constructie is er zeker wel sprake van koppeling en dat is ook goed merkbaar, het gedraagt zich voor mijn toepassing al meer dan voldoende als line array en heeft ook een aantal van de voordelen van een line array. Zo is het afstraalgebied heel scherp begrenst, loop je uit de 'beam' dan is het geluid ook gelijk weg en door de vele hoogdrivers is het vrij ongevoelig voor rondzingen. Zoals ik eerder schreef heb ik nu totaal 6 kastjes klaar en de overige 6 kastjes moeten alleen nog van mid drivers worden voorzien. Enige verbeterpunt is op dit moment de gebruikte hoogdriver, dit zijn nu oude RH drivers en deze wil ik tzt vervangen door een modern Neodinium drivertje. De set wordt aangestuurd met een Roland M400 mixconsole, een Apex intelli-X 48 processor, een LAB 1600 voor het hoog, een LAB 4000 voor het mid en een LAB 4000 voor de subs. Deze worden op termijn allemaal vervangen door FP10.000Q's waarbij de LAB4000's voor eventueel extra subvermogen gebruikt zullen worden. Tot slot een plaatje van een stack van 6 kastjes. https://i40.tinypic.com/ejbxif.jpg | |
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack. | |
Dj_mvandisStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-9-2008 Laatste: 23-6-2020 Berichten: 326 | 15-6-2009 15:41 |
Mooi! Linkje klikbaar: https://i40.tinypic.com/ejbxif.jpg Heb je toevallig foto's van de bouw ervan? | |
Nu ook op internet! | |
Daniel-soundStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-11-2006 Laatste: 25-4-2014 Berichten: 638 | 15-6-2009 18:38 |
Heb je nog meer specificaties? Freq. bereik? Heb je die 130DB en 130+ DB gemeten op vol vermogen? Ziet er knap uit.. En welke subs gebruik je eronder? Oja en heb je dat allemaal al gedaan met een bandje erop? Heb je er ook over gedacht om de boel van Ecoplex te maken? | |
If it ain't Dutch it ain't much... | |
MusicXtraEx Lid Uit: Nederland Sinds: 3-6-2009 Laatste: 12-11-2009 Berichten: 168 | 15-6-2009 19:08 |
Frequentiebereik is 100 Hz tot 17 kHz. en die 130 dB is inderdaad gemeten bij 0 dB uitsturing, het is niet echt een goeie graadmeter want eigenlijk moet je dit in het vrije veld meten in verband met reflecties. Maar je kunt je wel voorstellen dat het geen pretje is met 130 dB roze ruis aan je oren De subs worden twee B2 subs en 4 18" basreflex kasten. Hier een foto tijdens de bouw: https://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1491935.html | |
Daniel-soundStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-11-2006 Laatste: 25-4-2014 Berichten: 638 | 15-6-2009 19:24 |
Laat me toch hopen dat je oordoppies inhad.. 130 DB was dus binnen? Met de reflecties erbij? Welke drivers heb je gebruikt? Houden die 8" drivers het goed 130 DB met de xmax enzo? | |
If it ain't Dutch it ain't much... | |
MusicXtraEx Lid Uit: Nederland Sinds: 3-6-2009 Laatste: 12-11-2009 Berichten: 168 | 15-6-2009 23:44 |
Was inderdaad binnen, de X-max werd bij lange na niet gehaald en die zal ook niet gehaald worden daar ze pas vanaf 100Hz weergeven. De subs die er nu onder staan kunnen de toppen niet bijhouden, vergeet niet dat er 12 stuks 8" speakers staan te bleren. | |
SpeakerfreakStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-10-2002 Laatste: 1-12-2017 Berichten: 1913 | 15-6-2009 23:55 |
Aha! Zat me al te verkijken op de eerste foto, dacht een 8inch met hoog hoorntje te spotten, maar verkeerd beeld Ziet er in ieder geval super gaaf uit | |
MusicXtraEx Lid Uit: Nederland Sinds: 3-6-2009 Laatste: 12-11-2009 Berichten: 168 | 16-6-2009 00:18 |
Zijn per kastje 2 stuks 8" en ertussen in zie je de waveguide waarachter de 1" driver zit. | |
WebbieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-12-2002 Laatste: 13-10-2024 Berichten: 2129 | 16-6-2009 12:37 |
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 17-6-2009 07:28 Hallo MusicXtra,Zag je topic nu pas . Leuk dat je het ontwerp en uitvoering hier hebt willen plaatsen. Aan de bouw en afwerking te zien heb je er echt veel zorg aan besteed. Ziet er heel netjes uit, mijn complimenten. Heb wel wat vraagjes voor : * Wat betreft de (hopelijk berekende) waveguide, is die alleen maar een trechter-vorm of heb je er ook een "gangenstelsel" in aangebracht, dat is namelijk niet te zien op de foto's. * Een paar posts terug had je het er over om de hoogdrivers te vervangen door betere. Uitermate geschikt voor dit soort systemen zijn natuurlijk ribbon drivers. Waarschijnlijk heb je die wel overwogen, maar misschien door de kostbaarheid daarvan achterwegen gelaten? * Heb je ook de vliegframes verbonden met staalkabels o.i.d. aan alle interne metalen delen zoals drivers e.d.? Greetz Webbie... | |
These go to Eleven ... | |
MusicXtraEx Lid Uit: Nederland Sinds: 3-6-2009 Laatste: 12-11-2009 Berichten: 168 | 16-6-2009 17:20 |
De wave-guide is meer dan alleen een trechter, de kunst is om te zorgen dat op iedere plek bij de hoornuitgang de afgelegde weg van het geluid gelijk is, alleen dan krijg je een min of meer cilindrische afstraling. De details over mijn oplossing hou ik lekker voor mezelf ik heb er heel veel tijd en moeite ingestoken. Kan je nog wel verklappen dat ik nog verder zou kunnen gaan met de wave-guide tot ik een spreiding heb van 5 graden, alleen wordt het dan een echte line-array en sluit het niet goed aan bij mijn toepassing. Bovendien moet ik dan minimaal 4 kastjes per kant gebruiken waar ik het nu met 2 makkelijk af kan. Een ribbon driver is inderdaad mooi maar veel te duur, zeker omdat ik er dan 2 per kast moet gebruiken om dezelfde hoogte te krijgen als de mid speakers. Het enige waar het nu om gaat is dat de gebruikte drivers eigenlijk net niet laag genoeg komen om het als line array te kunnen gebruiken, de 8" speakers koppelen niet boven de 1000 Hz dus bij long-throw toepassing zou ik een deel van het spectrum missen op grotere afstand. Ik heb dit nog niet kunnen ervaren, de grootste afstand die ik van de set kan staan is 20 meter. Als alle 12 kasten klaar zijn wil ik een keer op zoek naar een goeie buiten locatie om te kunnen testen en verder afregelen. In de kastjes zitten geen stalen kabels om de drivers met de rigging te verbinden, voor zover mij bekend is dit ook geen eis in Nederland. De rigging is wel zo geconstrueerd dat de kastjes alleen zichzelf hoeven te dragen, de krachten worden dus volledig opgevangen door de rigging. | |
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack. |