Forum > Geluid

Versterker C-Mark MR-serie of RAM Audio R-serie

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
LechStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-3-2005
Laatste: 26-9-2024
Berichten: 62
24-7-2006 15:28
In mijn zoektocht naar een versterker voor twee kleine topjes/full-range kastjes ben ik op twee ogenschijnlijk interessante aanbiedingen gestuit.

Zo is er is mij een C-Mark MR2650 aangeboden (info), deze is volgens mij min of meer gelijk aan de DAP Palladium serie, met uitzondering van de behuizing die verdacht veel op de Mackie M1400i lijkt. De door de fabrikant opgegeven specificaties neem ik met een korreltje zout.

Aan de andere kant kan ik ook kiezen voor de mij onbekende RAM R 1500 (info). Deze versterker weegt lekker weinig, alleen levert volgens de specificaties duidelijk minder vermogen. Ook geeft RAM zelf aan dat het hier om hun budget-reeks gaat (zie ook de gegeven link).

Uiteraard is mijn keuze niet beperkt tot deze versterkers, maar ik ben erg benieuwd of er iemand is met ervaringen met deze versterkers, en dan met name over de genoemde RAM Audio R 1500.

Overigens betreft het in beide gevallen géén nieuwe versterker. Mijn budget is dan ook niet heel hoog: in principe maximaal 300 euro. Ik wil eigenlijk echt proberen daar onder te blijven, maar met de genoemde RAM lukt dat al niet. De vraag is dus eigenlijk ook of de RAM de extra investering waard is.

De versterker wordt op twee 300W RMS kastjes met 12" speaker en hoorn aangesloten. Om het geheel te beteugelen en met in het achterhoofd dat ik in de toekomst er wellicht toch iets van een sub bij wil plaatsen, overweeg ik hier in de shop een Behringer DCX-2496 (info) te bestellen. In eerste instantie is dit wellicht wat overdreven, maar de DCX zou in ieder geval al wel als equalizer, limiter en low-cut ingezet kunnen worden.

Het setje zal slechts incidenteel buitenshuis komen en dus eigenlijk altijd op een fractie van het vermogen spelen. Aangezien ik het setje niet bedrijfsmatig koop (ik heb géén eigen drive-in o.i.d.), zou het prettig zijn als ik enige restwaarde overhou mocht ik ook mijn set willen verkopen.

Mochten er inderdaad één of twee subs bij komen, zou ik het liefst een versterker uit dezelfde serie bijkopen (om estethische redenen). Wat dat betreft zou wellicht de C-Mark de beste optie zijn, want die heeft nog een groter broertje en dat heeft de RAM R 1500 niet (en naar mijn smaak klinkt een set vaak lekkerder als de subs nèt wat meer vermogen toebedeeld krijgen als de toppen).

Als er iemand is met een goed advies, dan hoor ik dat graag!
Eeeh... als 't lang duurt, dan wacht ik toch gewoon even?
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
24-7-2006 15:52
Deze C-mark is idd dezelfde als de DAP, Boost, BST, T-Amp,... alleen bestaan er modellen mét en zonder limiter (in het geval van de T-amp de MKI en MKII modellen).
De T-Amp is indertijd uitvoerig beschreven en getest (dit vind je via de zoekfunctie wel terug). Wat ik wel nog weet is dat de opgegeven specs redelijk bleken te kloppen!
Heb indertijd een paar T-2400MKII's gehad en was daar tevreden over.
RAM is een merk dat al wel enige tijd meedraait maar (helaas) ondergewaardeerd is. Dit zijn echt wel versterkers die zich in de A-klasse kunnen rechthouden (maar vergelijk geen appels met peren).
LechStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-3-2005
Laatste: 26-9-2024
Berichten: 62
16-8-2006 14:56
Inmiddels een paar weken verder heb ik mijn beslissing nog niet gemaakt. De C-Mark MR2650 die mij toentertijd aangeboden was, is inmiddels verkocht, de RAM Audio R 1500 is er echter nog.

Is er wellicht nog iemand die mij wat kan vertellen over de RAM Audio R 1500? In de digitale folder over deze versterker staan een paar plaatjes van de interne opbouw van deze versterker. Aangezien er waarschijnlijk (nog) vrij weinig mensen zijn die deze versterker gebruiken, hoop ik dat er wellicht iemand is die mij iets zinnigs kan vertellen op basis van deze plaatjes?

Hamvraag voor mij is dus of de RAM Audio R 1500 een zinvolle investering is, of dat ik beter voor een versterker als bijvoorbeeld de eerder aangehaalde C-Mark MR2650 of een DAP Palladium P1600 kan gaan. Hierbij geldt wel dat de RAM de duurste optie is.

Alvast bedankt voor de reacties.

[edit]
En is er ook iemand die mij kan uitleggen wat de in de folder genoemde term "SOA Guard Protection" inhoudt?
[/edit]
Eeeh... als 't lang duurt, dan wacht ik toch gewoon even?
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
16-8-2006 15:05

Lech schreef:

En is er ook iemand die mij kan uitleggen wat de in de folder genoemde term "SOA Guard Protection" inhoudt?
Ik heb geen verstand van de desbetreffende versterker en versterkers in het algemeen, maar in deze handleiding staat het volgende:
Protections
Soft-start, Turn-on Turn-off transients, Muting at turn-on, Over-heating, DC, RF, Short-circuit, Open
or mismatched loads, Power Transistors SOA guard.
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
16-8-2006 15:19
SOA staat hier voor Safe Operating Area. Dit is een beveiliging die de eindtransistoren beschermd tegen teveel dissipatie. Het ene merk heeft een SOA-guard ingebouwd, het andere merk plaatst een paar extra eindtransistoren en wat extra koelcapaciteit.

Met beide principes is op zich niks mis, al prefereer ik een flink stuk marge totdat ik buiten de SOA kom.
LechStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-3-2005
Laatste: 26-9-2024
Berichten: 62
16-8-2006 15:36
Dank! Maar voor zover ik zie is die treedt die SOA guard protection met name op bij belasting op 2 Ohm stereo of 4 Ohm in brug, of begrijp ik dat dan verkeerd? Ik ben (vooralsnog) niet van plan de versterker op 2 Ohm stereo/4 Ohm gebrugd te laten draaien, maar gewoon op 8 Ohm stereo.
Eeeh... als 't lang duurt, dan wacht ik toch gewoon even?
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
16-8-2006 15:52
Precies. Bij een belastingimpedantie van 4 / 8 ohm per kanaal hoef je daar niet bang voor te zijn.
Vanwege de krappe driverbezetting in vrijwel alle RAM-dozen (ook de DQL) ben ik sowieso geen voorstander van een RAM belast op 2 ohm/kanaal. De voorloper van de BUX (de BU) had hier zelfs grote problemen mee. Destijds was tevens de slechte fysieke driver plaatsing op het koelblok een reden voor regelmatige (permanente..) uitval in een 2-ohm belasting.
LechStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-3-2005
Laatste: 26-9-2024
Berichten: 62
16-8-2006 16:05
Oké, goed om te weten! Dus voorzover ik kan zien zou de R 1500 helemaal geen verkeerde optie voor mij zijn... happy :)

Dan moet ik misschien toch nog maar eens mijn spaarvarken omkeren en de inhoud daarvan tellen... shut up :X Ik verwacht dat een dergelijke versterker wel enigzins waardevast is, toch? Ook omdat deze in principe niet buiten mijn huis gebruikt zal gaan worden.
Eeeh... als 't lang duurt, dan wacht ik toch gewoon even?
Mark_dabombStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 21-12-2010
Berichten: 277
16-8-2006 23:05
Ik denk (ik weet het eigenlijk wel zeker) dat de RAM een bult waardevaster is dan de C-mark. Kijk voor de grap maar is hoeveel palladiums (en imitaties daarvan) op marktplaats staan en vergelijk dat met het aantal RAM amps....dan is de rekensom en de daar uitkomende schaarste van tweedehands RAM versterkers snel gemaakt...
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
17-8-2006 08:38
Ik heb laatst nog een RAM versterker binnengehad voor herstelling (ik dacht een R1500, maar zekerheid is hier ver zoek). Mijn oordeel over deze versterker, voor ik hem bekeken heb, was eerder slecht. Ik dacht dat RAM een echt budgetmerk was, en dat de producten eigenlijk niet echt aan te raden waren. Ik had als het ware een zeer zwak beeld over dit merk in het algemeen. Nu heb ik er een iets ander gedacht over. Vooral de opbouw spreekt me wel wat aan. De amps zitten zeer stevig in elkaar, en zien er klaar uit voor het betere werk... Ik zou de versterkers nu wel niet meteen als A merk gaan benoemen, maar er is toch nog een verschil met de echte budgetmerken. Wat dat betreft, denk ik dus wel dat je er beter mee bent als met een C Mark. Ik zal zelf nooit met RAM gaan werken, maar toch...

Ik weet overigens niet meer wat het probleem aan die RAM precies inhield, maar dat kan met elke versterker wel een keer gebeuren, dus daar ga ik nu geen mening op bouwen...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)