DIGIdrive SH4K4 versterker met defecte schakelende voeding
(2 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
BenErStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-9-2023 Laatste: 21-9-2023 Berichten: 2 | 18-9-2023 22:24 |
Beste leden, Een nieuw lid hier! Ik heb een Digidrive SH4K4 1900 watt versterker ter reparatie ontvangen. Ik repareer normaal voornamelijk vintage audio en de opbrengst bij verkoop gaat in de meeste gevallen naar een lokaal goed doel. Zo is dat ook de bedoeling bij deze versterker. Deze versterker gaat aan en ik krijg er zelf geluid uit. Het versterker gedeelte lijkt prima te werken. Echter schakelt hij zichzelf na enkele minuten uit. Mijn gedachte is dat dit met de schakelende voeding te maken heeft. Waarom: - bij het aanzetten hoor je een duidelijke hoge frequentie uit de voeding komen. Dit is na een seconde stil. - eenmaal zichzelf uitgeschakeld blijft hij uit. - pas na een periode van 10 minuten wil hij weer inschakelen. Elco’s zijn weer leeg verwacht ik. - de laagspanning blijft wel aanwezig. De aanwezige ledjes op de print blijven wel branden. Nu is mijn kennis op het gebied van schakelende voeding erg beperkte en vandaar dat ik mij tot jullie richt. Kan iemand mij adviseren? Groeten, Ben | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 13474 | 19-9-2023 10:16 |
Heb je toevallig nog een versterker zodat je onderdelen uit kunt wisselen? Dat maakt het foutzoeken een stuk makkelijker (met natuurlijk wel de kans dat je ook de andere versterker sloopt). Ook kan het helpen te kijken met een infrarood camera of met een IR thermometer met laser pointer welke onderdelen heet worden. Want het klinkt inderdaad als iets thermisch. Hoor je ook een relais als de versterker afschakelt? Kun je de voeding ook testen zonder dat de versterkermodule(s) zijn aangesloten? Indien meerdere versterkermodules, wat gebeurt er als je maar één versterkermodule aansluit (uiteraard afzonderlijk met links en rechts testen om toch daar ook maar problemem uit te sluiten). Als de versterker modulair is opgebouwd dan kan het wellicht voordeliger zijn om (een gedeelte van) de voeding te vervangen. Foutzoeken bij schakelvoedingen (helemaal in combinatie met Klasse-D eindtrappen) is geen sinecure. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
BenErStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-9-2023 Laatste: 21-9-2023 Berichten: 2 | 21-9-2023 00:30 |
Hallo Dré, Het is een drama kwa opbouw. Alles is op één hele grote printplaat ondergebracht. Dus loskoppelen is er niet bij. Het testen met een IR thermometer is nog een optie. Ik heb maar één versterker en kan dus geen a-b vergelijk doen. Grote kans dat ik hem toch helemaal uit elkaar moet halen om de printplaat aan de onderzijde te kunnen inspecteren. Geloof dat dit ook geen high end versterker was ten tijde van levering. Wordt vervolgt. | |