Forum > Geluid

microfoon direct aansluiten op in-ear systeem

(18 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
theeuwkeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-3-2019
Laatste: 12-11-2024
20-3-2019 16:40
Even wat info vooraf. Ik zit in een cover bandje en af en toe treden we eens op (hobbymatig). Geluid word meestal door het evenement/locatie geregeld, op hele kleine locaties zonder voorzieningen doen we het wel eens zelf, maar dit doen we niet graag gezien de band gage. Het enige wat we aan eigen apparatuur meenemen behalve instrumenten en instrumentversterkers is een in-ear systeem voor onze zangeres.

Nu lopen we tegen het probleem dat met enige regelmaat de geluidsman maar over 1 monitor groep beschikt. Soms vraag ik dan om geen effecten te gebruiken en de fx bus te gebruiken (en liefst pre-fader als die optie er is), maar dan word ik vaak al raar aangekeken ashamed :$.

1. Ik had daarom bedacht om een losse preamp te lenen (focalrite trakmaster, trs balanaced of tr unbalanced out line out), maar ik kon op weinig simpatie rekenen bij de geluidsman van ons laatste optreden, en toch feedback over de zang microfoon (via FOH, want op de stage monitoren zat geen zang).

2. Nu zit ik er aan te denken om dan nog maar een (mic) signaal splitter te gebruiken, zodat er weer een mic-signaal naar de PA mixer gaat. Wat denken jullie?

optie 1:
https://i63.tinypic.com/14dd4kk.jpg

optie 2:
https://i66.tinypic.com/2qmfzoy.jpg
BestekStandaard Lid
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 23-11-2024
20-3-2019 19:13
Beetje een ingewikkeld verhaal. Je wil extra monitorgroepen dus?
Ik zou een analoog tafeltje scoren op marktplaats met meerdere aux en een bult xlr y split kabels.
Of indien je handig bent met een tablet een digitaal rack mixertje behringer xr, soundcraft, etc.
Je kunt dan je eigen monitor mix doen en je tech de foh, moet je natuurlijk wel allebei een beetje weten hoe dat werkt.

Maar om heel eerlijk te zijn, een geluidsman die in deze tijd maar 1 monitor groepje ter beschikking heeft voor een bandje...... shut up :X
En als er feedback is op je foh ligt dat in dit geval denk ik aan je geluidsman, zeker wanneer de zang niet op monitor zit (ze liggen er neem ik aan niet om te zorgen dat jehet pauze muziekje hoort) laugh :D

Helaas zie ik het de laatste tijd weer steeds vaker, het bandje krijgt 250 euro van de kroegbaas, daar moeten ze ook nog geluid voor regelen ennuh het moet natuurlijk wel goed zijn.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
20-3-2019 21:56
Beste optie is een eigen monitor mixert te scoren en dan lekker zelf alles in de hand hebben/houden op het podium.
En neem vooral een eenvoudig analoog ding, waar je lekker snel correcties mee kunt maken.
En nog een belangrijke ivm de feedback, zorg dat je een sweepeble hig en mid op je mixertje hebt.
Zodat je heel precies de feedback kan tackelen.

Maar zoals gezegd, beetje vakkennis kan geen kwaad.
Feedback is niet nodig, gewoon een kwestie van goed instellen,
maar dat moet je dan wel een keertje geleerd hebben sneaky :V

Tip: het barst van de goede instructie filmpjes op internet.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
theeuwkeStandaard Lid
20-3-2019 23:18
bedankt alvast voor de reacties.

Idd, eigenlijk willen we een extra monitor groep voor de lead zang creëren. Monitor is voornamelijk kritisch bij de lead zang (en is ook meestal de oorzaak van feedback, deels door gebrek aan zangvolume in het laag).

Met een mixer kan het ook, maar ik was eigenlijk niet van plan om de hele stage monitor mix zelf te doen, dat is een hoop extra werk en spullen (3x zang, toetsen, sax) en als we dat gaan doen gaan we allemaal over op in ear...
Ik hoor steeds vaker van collega bands dat ze dit (deels uit frustratie) zelf doen. In mijn ogen betekend dat ook, zelf een geluidsman meenemen of alles splitsen want we kunnen de zaal mix niet bepalen op het podium.

Voor een paar keer optreden per jaar vind ik dat toch wel overdreven... en over het geld moeten we het denk ik ook niet hebben. Ter illustratie, we spelen toch vaak in cafés en wat kleinere evenementen. Dus de geluidsman is vaak vrijwilliger, hooguit 2 monitors, 8/12/16 kanaals analoge mixer met 1 monitor groep en 1 effecten groep... Je hebt hier niet altijd controle op en ik wil vooral de geluidsman z'n ding laten doen en het ook niet onnodig moeilijk maken.
TomVIP Lid
21-3-2019 08:41
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 21-3-2019 23:24
feedback, deels door gebrek aan zangvolume in het laag).
Misschien een rare vraag, maar wat voor microfoon heeft je zanger? Merk, typoe?
Met een mixer kan het ook, maar ik was eigenlijk niet van plan om de hele stage monitor mix zelf te doen, dat is een hoop extra werk en spullen (3x zang, toetsen, sax) en als we dat gaan doen gaan we allemaal over op in ear...
Valt wel mee hoor,
Van elk apparaat gaat er een touwtje naar de monitor mixer en de output gaat dan gewoon weer naar de zaalmixer monitor groep.
De instrumenten lus je dan gewoon weer door naar de zaalmixert.
Das dus 5 draadjes en een klein mixertje extra, meer niet, maar dan heb je wel alle macht zelf in handen.
Aansluiten is miosschien 5 minuten extra werk, en instellen 2 minuten?
Ook de investering valt wel mee, voor ongeveer 100 euro kan je vast wel een aardig analoog mixertje scoren op mp en 5 draadjes......tja.
Een goede in ear set kost je met universele oorstukjes al snel 500 euro of meer, want koop alsjeblieft niet zo'n prul van 200 euro, want daar krijg je snel spijt van.
RdreiersStandaard Lid
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
21-3-2019 08:52
Voor 400 euro heb je een xr18.

Hier kun je voor de hele band de in ears me doen.

Meteen een split erop en klaar ben je.

Kun je tevens ook als het is je eigen front geluid doen.

Richard
DPA 2011C - DPA 4099
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
21-3-2019 09:03

Tom schreef:

Als feedback een probleem is, probeer deze microfoon eens: www.electrovoice.com/product.php?id=87
Toevallig afgelopen week nog eentje meegepikt op de PA markt voor 15 euro sneaky :V

Verder inderdaad een simpel mixertje, zoals Tom zegt.
Eventueel een XR12 met een tabletje kan ook.

Feedback zou geen probleem hoeven zijn, zelfs zonder specifieke EQ settings.
Keuze en plaatsing van materiaal moet natuurlijk wel goed zijn...

Edit: ik zie in je plaatje een Shure KSM8, niet persé de microfoon met een heel klein gedefinieerde richtingsgevoeligheid, maar volgens mij zeker niet de oorzaak van je problemen.
Niet goed, wel hard!
theeuwkeStandaard Lid
21-3-2019 16:33

Joepurlings schreef:

Tom schreef:

Als feedback een probleem is, probeer deze microfoon eens: www.electrovoice.com/product.php?id=87
Toevallig afgelopen week nog eentje meegepikt op de PA markt voor 15 euro sneaky :V

Verder inderdaad een simpel mixertje, zoals Tom zegt.
Eventueel een XR12 met een tabletje kan ook.

Feedback zou geen probleem hoeven zijn, zelfs zonder specifieke EQ settings.
Keuze en plaatsing van materiaal moet natuurlijk wel goed zijn...

Edit: ik zie in je plaatje een Shure KSM8, niet persé de microfoon met een heel klein gedefinieerde richtingsgevoeligheid, maar volgens mij zeker niet de oorzaak van je problemen.
Shure KSM8 inderdaad, tijdens het optreden vervangen door een beta 58 van de geluidsman, maar feedback bleef. Ik zal de adviezen eens in de groep gooien, bedankt alvast.
TomVIP Lid
21-3-2019 22:55
Als je met een beta58 nog steeds feedbackproblemen hebt dan moet je het wel erg bont maken.
Ik een serieus overwegen een klein cursusje mixtechniek te volgen.....al dan niet online filmpjes kijken en goed luisteren

Je zou ook nog kunnen zoeken met feedback on mics. sneaky :V

Enne persoonlijk vind ik in ear alleen toegestaan als je echt grote optredens hebt in zalen met 500 of meer mensen.
In een klein zaaltje met 200 mensen vind ik het voor de optredende artiest veel belangrijker dat hij het contact kan houden met the real world.
Je hebt dan ook wat meer lol als artiest, lijkt me.

In ear is tegenwoordig ook al een zeer gangbare manier om je oren te verpesten shut up :X
Zeker als niet zo goed weet hoe je er mee moet omgaan.
RdreiersStandaard Lid
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
22-3-2019 08:52
KSM8 en kleine podia gaan in mijn ogen niet samen.

Deze micro is mooi prachtig en te gek op een groot podium waar iedereen ruimte heeft.

Op de podia waar jullie spelen waar veelal opstelingen totaal niet ideaal zijn moet je een gewone sm58 of beta58 pakken.

Je krijgt gratis zoveel band in je micro dat je de zang er bijna niet uit krijgt.

Als je jullie hele verhaal zo lees heb ik het sterke vermoeden dat het gewoon veel te hard op het podium gaat.

Als het voor een zangeres onmogelijk is om de monitor te horen dan zou in eerst eens kijken wat mis gaat.

Doe dit toch al een paar jaar met ook diverse festivals waar vaak beginnende bandjes komen, als daar het zangeresje met een eigen in ear systeem
komt terwijl de gitaristen de 4x12 marschall kasten het podium op torsen, de bassist nog eens met een 8x10 ampeg komt dan weet je dat het slecht nieuws is.
DPA 2011C - DPA 4099

Terug naar forum Reageer (zonder quote)