Forum > Off-Zone

Trends en ontwikkelingen in licht en geluid

(56 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
22-6-2013 12:59

Soundpower schreef:

Zodra de Chinezen zelf hun R&D gaan doen, in plaats van gewoon alles schaamteloos te kopiëren van europese en amerikaanse bedrijven die wel miljoenen steken in R&D krijgen we weer echte ontwikkeling en vooruitgang.
En, dat gebeurd de laatste tijd steeds meer. Vrij simpele led oplossingen die je (of ik) bij andere bedrijven nog niet gezien hebt staan bij hen al voor interessante prijzen op de website's. Daarnaast investeren zij zeer goed in het HRM gedeelte, in ieder geval extern gericht. Op mijn verjaardag krijg je een kaartje, heb je een show gedaan waarbij je 1 van de producten van hen hebt gebruikt word er een complimentje gegeven, navraag gedaan naar of alles naar wens was en of er verbeteringen plaatst dienen te vinden.
Eigenlijk vind ik de service vanuit China (en omliggende landen die daar in mee gaan) vele malen directer, sneller, en in mijn ervaring beter. Uiteraard genereren ze op deze manier een grote gun factuur, maar ook creeëren ze een vertrouwensband.

Naar mijn weten kon je "vroeger" aan 1 chinees iets vragen en die kon vervolgens alles leveren (daar zorgen ze wel voor) nu zijn er veel bedrijven die zich specifiek specialiseren in 1 product, je adviseren in randproducten af te nemen van andere bedrijven.

Voorbeeld;
Een led producten maakt ledjes, maar weet dat ik hiervoor ook bekabeling nodig zal hebben. Vraagt hier naar en geeft vervolgens niet mijn adres aan een vriendje van hem, nee ik krijg het adres van zijn vriend met slechts de tip dat ik daar kabels zou kunnen bestellen.

In het begin was ik hier vrij sceptisch over, en vermoede dat het gewoon dezelfde persoon met een ander account was, echter later bleek dat dit daadwerkelijk verschillende bedrijven op verschillende locaties waren. (ben er helaas niet zelf geweest staat nog wel op de planning voor 2014)

Ja er komt veel "troep" uit China.
Steek je tijd in het uitzoeken en testen van producten, zoeken naar producenten en nachtelijke skype sessies (er is een fijn groot tijdsverschil) dna kun je zeker goede prijs-kwaliteit producten krijgen. Maar vooral een goede band opbouwen met verschillende producenten, waarbij ook zei met je mee willen denken.

Dus in mijn ogen verandert er veel in China, en daarbij dus veel in de entertainment branche. Want ik weet zeker, ik ben niet de enige die redelijk wat contact heeft met de andere kant van de wereld.
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
22-6-2013 18:17
De trends; elke 13jarige begint een drive-in show met Utube muziek, gedownloade en of geripte.. mp3bagger en noemt zich dj om zichzelf vervolgens te "verhuren" voor een appel en een ei!
Verdere trend... opdrachtgevers willen steeds minder betalen,. en gebruiken de "crisis" als argument! Maarja met zoveel aanbod...is dat niet gek, er is altijd wel een ander te vinden die het voor minder doet!

De ontwikkelingen; Fabrikanten springen hierop in, maken de meest grote bagger voor relatief weinig geld.
Bedrijven springen hierop in, zelfs bij de l*dl en*ldi koop je tegenwoordig discolampen en mp3bagger afspelers! Hierdoor verzadigd de markt nogmeer... "grote merken" doen er vollop aan mee... met hun instap bagger producten!

20 jaar terug Was JBL TOP!! kostte een topkastje van hun 4-5 duizend gulden per stuk.. en verdiende de gemiddelde Nederlander nog geen 1500 gulden per maand!
Tegenwoordig koop je voor minder dan 200 euro ook een JBL topkastje....dat is gelijk aan wat een 16jarige puber krijgt aan zakgeld per maand!

Verder is het een trend om te zeiken over allemaal marktverziekers en een te verzadigde markt..met teveel spelers.
De ontwikkeling is dat er steeds meer bedrijven voor minder geld oppad gaan.

Een voordeel, een trend is maar "tijdelijk"... de ontwikkelingen hierop zullen vanzelf volgen wink ;)

Blijf vooral jezelf ontwikkelen...en wees een trend voor of speel hier handig op in! Daarmee laat je je "ondernemers" kwaliteiten zien!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
23-6-2013 09:54

Watt-Xtra schreef:

Blijf vooral jezelf ontwikkelen...en wees een trend voor of speel hier handig op in! Daarmee laat je je "ondernemers" kwaliteiten zien!
_0_ wat een wijs leesvoer om te lezen zo vroeg op de zondag morgen!
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
24-6-2013 10:44
+1 voor Martin en Jorrit!
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
MickeyMickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2010
Laatste: 26-2-2016
Berichten: 180
24-6-2013 23:06
Gaaf om jullie ervaringen te lezen en te zien dat er inderdaad flink wat ontwikkelingen zijn.
Ik ben bezig met het invullen van het 5 krachtenmodel van porter en blijf bij 2 onderwerpen hangen.

De afnemer en de concurrentie intensiteit.
Ik houd mij bezig met de verhuur markt van licht en geluid.

De concurrentie is toch extreem hoog in deze markt? <is het nog wel mogelijk om je te onderscheiden?
Heeft de afnemer veel macht?

Iemand enig idee? Of ben ik de enige die dit onderzoekt sneaky :V
Dubbelop, alsof ik een quote citeer!
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
24-6-2013 23:56

MickeyMick schreef:

Gaaf om jullie ervaringen te lezen en te zien dat er inderdaad flink wat ontwikkelingen zijn.
Ik ben bezig met het invullen van het 5 krachtenmodel van porter en blijf bij 2 onderwerpen hangen.

De afnemer en de concurrentie intensiteit.
Ik houd mij bezig met de verhuur markt van licht en geluid.

De concurrentie is toch extreem hoog in deze markt? <is het nog wel mogelijk om je te onderscheiden?
Heeft de afnemer veel macht?

Iemand enig idee? Of ben ik de enige die dit onderzoekt sneaky :V
X aantal jaren terug ook een zelfde model uitgewerkt voor mijn opleiding SBRM...
Niet heel veel gegevens te vinden over branche specifiek!

je kunt je altijd onderscheiden van de rest.. vindingrijk zijn :D
Of de concurrentie extreem is en de afnemer veel macht heeft, hangt af van een aantal instellingen en doelstellingen die je voor jezelf hebt.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 22-11-2024
Berichten: 1596
25-6-2013 00:16

MickeyMick schreef:

Ik houd mij bezig met de verhuur markt van licht en geluid.

De concurrentie is toch extreem hoog in deze markt? <is het nog wel mogelijk om je te onderscheiden?
Heeft de afnemer veel macht?
Mijn waarnemingen/perceptie van (een deel van) de markt:
In het bandjes circuit (= geluid met bediening) is minder concurrentie dan tussen de drive-ins. Onderscheiden als geluidsman lukt door technische kennis/ervaring en door open te staan voor kritiek/vragen van je klanten. Het hebben van de nieuwste apparatuur is niet van belang. Wel worden A-merken gewaardeerd (als er JBL, SA, Shure, enz. op staat en 100kg weegt is het al snel goed). Bandjes willen vooral geen gezeur: je spullen moeten het doen en problemen moet je snel kunnen oplossen. Een avond zonder rondzingers en/of in-ear mixen die na 1 nummer soundcheck goed zijn, levert pluspunten. Erg belangrijk: zorg dat de groupies/familie/aanhang van de band tevreden is over het geluid...
In mijn geval hebben de afnemers niet heel veel macht: ik heb meer aanvragen dan ik aan kan (en wil!).

Mijn mening over de rest van de markt:
Onder de drive-ins en dry-hire (apparatuur zonder bediening) gaat het volgens mij allemaal wat lastiger...
Ik denk dat onderscheiden nog steeds kan, maar er is veel doorsnee worst: Een DJ die de hele tent op zijn kop zet (met leuke act?), zal nog werk vinden/hebben, maar een plaatjesdraaier alleen als hij voor niks komt.
Dry-hire (apparatuur zonder bediening)? Tja, ik huur alleen dingen die duur zijn en niet vaak nodig heb. Wat goedkoop is, koop je. Dry-hire in de budgetmarkt lijkt mij daarom geen slimme keus (te veel concurrentie en/of te lage marge) en de high-end markt is alleen voor de grote jongens weggelegd (hoeveel bedrijven kunnen zich - winstgevend - een A-merk line-array veroorloven?). Spullen verhuren die iedereen heeft, heeft weinig zin.

Inderdaad: onderscheiden is de sleutel. Ik denk dat veel bedrijven beter zouden draaien als ze zich zouden verbeteren/verdiepen in een klein deel van de markt ipv proberen de hele markt te voorzien en ondertussen nergens echt goed in zijn.
't is maar een hobby...
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
25-6-2013 10:25
Er is inderdaad heel veel concurrentie op drive-in-show gebied, en met de huidige ontwikkelingen zal dat ook niet snel minder worden. Er komt immers steeds meer redelijk professionele dj gear die prima betaalbaar is, en ook een redelijke licht en geluid set kost je de kop niet meer.

Er zijn heel veel jongeren die ook dj willen worden door het succes van mensen als Tiesto en Armin van Buuren. Gelukkig draaien die voornamelijk dance / house dus daar heb ik geen last van, maar er zijn ook heel veel hobbyisten die zich wel richten op bruiloften en partijen.

Die hobbyisten investeren een hoop geld in dure speeltjes (gewoon omdat ze dat leuk vinden, terugverdienen is minder belangrijk) dus ze doen qua apparatuur niet onder voor professionele drive-in-shows. En als ze dan ook nog eens een mooi meubel en een mooie website hebben is het erg lastig concurreren... ik ben immers 1,5 keer zo duur omdat ik er wel van moet leven, een bedrijfspand heb en wel netjes belasting en BTW betaal. Dat zijn voor een (particuliere) klant echter geen redenen om voor mij te kiezen, die huren liever iemand in het zwart in als ze daar 100 euro mee kunnen besparen.

Ik hoor van veel collega's dat zij vrij weinig drive-in werk meer doen en juist wel verdienen met verhuur.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
25-6-2013 11:39
Dry Hire valt goed te doen, zolang geen te dure spullen zijn. Het is namelijk behoorlijk absurd dat wij bv voor een PRX615M zonder problemen 35EUR btw in kunnen rekenen, maar dat 40EUR btw in voor een VRX932LA1 bij veel mensen "vrij prijzig" werd genoemd.
Rekening houdend dat een VRX932LA1 een retailprijs van pakweg 2400EUR heeft en een PRX615M een van 925EUR heeft kan ik het soms niet goed vatten hoe de mensen rekenen...

ik ervaar eerlijk gezegd veel meer prijsdruk in de wereld van PA/bandjes/fuiven dan van kleinere discobars en dry hire.
niemand vind het te duur om 150-200EUR te betalen in dry hire voor een actief sub-top setjes met wat lichten en een DJM600/CDJ1000 pack.
Optredens daarentegen of grotere fuiven hier in de regio is vrij dramatisch. Zoals hierboven al beschreven best wel enkele hobbyisten aan de slag, niet altijd met degelijk materiaal hoor (zelfs vaak totaal niet). Echter komen ze wel voor 200-250EUR aandraven met een complete PA, inclusief bediening voor de hele avond en als het moet sleuren ze nog wel 2 latjes licht mee ook.
Ook veel bedrijven die vlak voor de "crisis" dik geinvesteerd hadden op financiering en nu tegen elke prijs buiten gaan om de leningen te betalen.
Onlangs nog prijs gemaakt voor een festivalletje van 5 bands, publiek pakweg 250-300 personen. Was een vraag via een bevriende geluidstechnieker die zelf geen gear heeft, uiteindelijk heeft de organisatie gekozen voor iemand anders. Achteraf snapte ik ook wel waarom, die man kwam er voor 650EUR incusief plaatsing en assistentie per plekke een complete PA zetten en van dat geld moest hij nog 250EUR afdragen aan de geluidstechnieker. En dan spreken we niet over DAP audio, kwam aan met VRX/SRX/Itech, soundcraft tafel, etc...
Heb daardoor zelf heel bewust gekozen om niet te investeren in het echt duurdere materiaal. Je kan het tegenwoordig zo achterlijk goedkoop inhuren dat het totaal niet rendabel is om het aan te kopen. Ik zie bedrijven SD9 of VI1 verhuren met stagerack bij voor 50EUR meer als dat een X32 met 2x S16 courant gaat. Maar dan spreken we wel over (lijstprijs) pakweg 35.000EUR aan materiaal vs 5500EUR aan materiaal.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 22-11-2024
Berichten: 13474
25-6-2013 13:44

bomdes schreef:

Rekening houdend dat een VRX932LA1 een retailprijs van pakweg 2400EUR heeft en een PRX615M een van 925EUR heeft kan ik het soms niet goed vatten hoe de mensen rekenen...
In watts en/of kubieke meters per euro.

Dat is toch zeker ook de enige correcte manier??? laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)