Forum > Licht

Laser - 1000mW plus - waar op letten

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
21-8-2012 19:38
Wegens een toename in wat grotere evenementen waarbij een 'dikke' laser vaak 1 van de wensen is op het lijstje van de organisatie, ben ik me eens aan het oriënteren op een degelijke laser.

Ik heb op mijn lijstje staan:

- ILDA te sturen (Enigszins logisch in deze klasse)
- RGBW of RGB is leuk, maar niet strikt noodzakelijk; een hele dikke groen laser is ook leuk...
- het vermogen om ook open-air nog wat leuks te doen.
- Prijstechnisch ook nog enigszins te doen. ~1500 / 2500 Euro. Ook 2ehands is een optie...

Nu is het vermogen redelijk lastig. Het is natuurlijk redelijk moeilijk om een 1500mW Medialas naast een 1500mW china laser te vergelijken. Vaak is er geen vergelijking, omdat de Europese laser de china laser op veel punten overtreft.

Wat zijn aanraders die een beetje in mijn rijtje passen? Waar moet ik op letten?
I am a TimeDriver!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
23-8-2012 09:16
Gezien je budget kom je vanzelf op groen uit. Voor dat geld is het onmogelijk (ook tweedehands) een full color laser te kopen die nog een beetje presteert. Verder denk ik dat je nieuw en high end ook kan vergeten.

Buiten kan je grafisch werk (teksten, logo's) 's-avonds best doen met een niet al te zware laser. Ik had daarvoor vroeger een groene 300 mW laser en zelfs dat ging prima. Voor indrukwekkende beamshows buiten heb je (vind ik) enorm zware lasers nodig die ver buiten je budget vallen. Dat omdat buiten de omstandigheden erg lastig zijn te beheersen, zoals omgevingslicht, gebruik van nevel etc. Voor klanten die dat persé willen gebruik ik een 4 Watt groene laser van Medialas en dat is echt geen overkill.

Overigens moet je je niet verkijken op vermogen alleen. De straalkwaliteit (divergentie, straaaldiameter) zijn net zo belangrijk voor de vraag hoe fel een laser lijkt voor het oog (en daar gaat het toch uiteindelijk om).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
IdeedeluxeStandaard Lid
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
23-8-2012 10:00

Victor schreef:

Gezien je budget kom je vanzelf op groen uit. Voor dat geld is het onmogelijk (ook tweedehands) een full color laser te kopen die nog een beetje presteert. Verder denk ik dat je nieuw en high end ook kan vergeten.
Ik heb inmiddels ook al gezien, dat ik mijn budget op zijn minst moet verdubbelen voor iets leuks...

Victor schreef:

Buiten kan je grafisch werk (teksten, logo's) 's-avonds best doen met een niet al te zware laser. Ik had daarvoor vroeger een groene 300 mW laser en zelfs dat ging prima. Voor indrukwekkende beamshows buiten heb je (vind ik) enorm zware lasers nodig die ver buiten je budget vallen. Dat omdat buiten de omstandigheden erg lastig zijn te beheersen, zoals omgevingslicht, gebruik van nevel etc. Voor klanten die dat persé willen gebruik ik een 4 Watt groene laser van Medialas en dat is echt geen overkill.
Het probleem is natuurlijk ook weer, dat iedereen denkt sensation-achtige beamshows te kunnen krijgen voor weinig. Dat maakt het allemaal weer best ingewikkeld, omdat ook dan een laser pas interessant is en ook meerwaarde geeft en als zodanig te verkopen is.

Victor schreef:

Overigens moet je je niet verkijken op vermogen alleen. De straalkwaliteit (divergentie, straaaldiameter) zijn net zo belangrijk voor de vraag hoe fel een laser lijkt voor het oog (en daar gaat het toch uiteindelijk om).
Bij de meeste chinalasers kun je deze gegevens niet eens vinden... ik heb nu een laser van het merk Kvant uit Slowakije gevonden met de volgende specs:

Ausgangsleistung: 1.6W
Rotes Modul: 300mW/640nm
Grünes Modul: 300mW/532nm
Blaues Modul: 1W/445nm
Beam diameter: 3mm
Divergence: <1mrad
Scanning System: LM1 (25kpps; 80° beide Axen)
Modulation: 0-5V analog, bis zu 50kHz TTL
Eingang: IN-ILDA DB25 male
Stromversorgung: 230V/50Hz (±5%)
Verbrauch: max. 250VA
Betriebstemperatur: 10-35°C
Gewicht: 11kg
Größe (BxHxT): 265x200x200mm
Weitere Optionen: Luftgekühlt, Helligkeitsregelungs, X-Y Achsen Schalter, hermetisch verschlossene optische Sektion, 45s Aufwärmzeit, geringer Verbrauch, aktive Strahlüberwachung, ohne Zubehör sofort Einsatzbereit. Geringes Gewicht!

Even afgezien van het vermogen...is dit qua specificaties überhaupt bruikbaar? (Prijstechnisch zit deze projector op zo'n 4000 euro.)
I am a TimeDriver!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
23-8-2012 13:58
Voor de witbalans is er een overkill aan blauw. Op zich niet erg, maar feitelijk is dit op z'n best een 1 Watt witlichtlaser. Daar zijn binnen zeker leuke beamshows mee te maken en buiten is dat prima voor grafisch werk. Voor dat laatste zijn 25kpps scanners wel weer aan de trage kant. Teksten zal goed lukken, een ingewikkelde show (zoals Creation) zal niet echt mooi uitpakken.

Ik kijk zelf bij RGB-lasers gewoon naar de groen-component om de capaciteit te bepalen. 300mW in dit geval.

Als je toch voor RGB gaat (dat is uiteindelijk natuurlijk toch het mooiste) let er dan op dat de divergentie en straaldiameter van de RGB componenten zo dicht mogelijk bij elkaar liggen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Fullhouse ProductionStandaard Lid
Sinds: 31-8-2012
Laatste: 9-10-2012
14-9-2012 15:28
I have purchased some many lasers from China and they are ok. Please note you will need to modify them to so they do not burn up. CNI manufactures Analog and TTL lasers. The green 532nm is a good one and the blue 447 nm is good to. 2 Watt CNI laser about 1000 USD. Make sure you have maximum airflow to cool the lasers. Might even suggest installing a cooling plate with water lines built in to act as a heat ex-changer.

OK so your our side. 5 Watts RGB or white light is OK to terminate the beam on a screen but for aerial effects I always use a rule of thumb go with 10 Watts for RGB. Heck when I did an outside event I used a 40 Watt KTP Laserscope laser beam-split 50/50 to 2 fibers. The 20 watts on each fiber was delivered to each remote scan head with an output of 10 Watts 532 or green. When you are outside you want 10 watts at least unless it is very humid!

Atmospheric effects usually float away due to wind. Also check your calendar and make sure their will not be a full moon that night. Ambient light will kill your show. Go with a beam table and scanners and use bounce mirrors to help. Also use diffraction mirrors and rotating remote mirror cylinders. Be different and don't just do what everyone else does and use multiple lasers or 1. Add special effects!

Hope that helps. Any by the way can someone fined me an mode arcline al-200 strobe controller?

Thank you,
Matt B
AKA DJ Loop & Laserist
Always be open minded and go the extra mile

Terug naar forum Reageer (zonder quote)