Forum > Licht

Uitlichten orkest

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 22-11-2024
5-12-2010 16:56
Die lampjes kunnen ook heel storend zijn voor het publiek is mijn ervaring.
Het orkest richt het lampje voor hen in de ideale stand, zonder na te denken of je er wellicht vanuit de zaal recht in kijkt.
Zeer regelmatig mee gewerkt in het theater waar het orkest voor het podium zit, niet uitgelicht. (en ja, een orkestbak is dan handiger maar ja, de SGP wil graag een multifunctionele zaal en geen volwaardig theater.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
CyberDanceVIP Lid
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
5-12-2010 17:26

Tom schreef:

En een redelijk aantal 1kw-ters, in zo'n zaaltje stuit vaak al snel op een stroom-probleem.
16x 500W raylight staat gelijk met 8x 1KW-er. Met die 1KW-ers krijg je het geheel veel netter / egaler uitgelicht. Stroomverbruik is idem dus dat is een non-argument razz :p .

JeroenVDV schreef:

Tja, wil je nou iets uitlichten of niet? Op 1 32A aansluiting kun je er al 20 kwijt. Zoals gezegd toplicht voor orkest en fatsoenlijk front. Niet met raylights shut up :X.
Precies.

JeroenVDV schreef:

Zou absoluut niet voor zwarte truss gaan. Gezien het gebouw zou gaan voor OF zilveren truss onder het mom "decoratie", of voor truss ingepakt met wit doek. Zwart zou ik nooit doen in zo'n gebouw.
Valt best mee. In mijn ogen staat zwarte truss veel chiquer in zo een pand dan dat glimmende alu spul. De lampen die erin hangen zijn toch ook zwart razz :p
De mooiste optie is uiteraard inpakken met doek (welke kleur dan ook) maar daar komt wel wat bij kijken.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
HugovanmeijerenStandaard Lid
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
5-12-2010 17:36

Frank76 schreef:

Het orkest richt het lampje voor hen in de ideale stand, zonder na te denken of je er wellicht vanuit de zaal recht in kijkt.
Ik neem aan dat het orkest niet met de rug naar het publiek toe zit. (Kan in bepaalde situaties wel als het orkest moet meespelen met een act op het toneel, maar deze uitvoering draait om het orkest zelf begrijp ik van de TS...)
Die lampjes staan dus helemaal van het publiek weggedraaid, je moet dan wel heel gek gaan zitten draaien wil je daarmee iemand uit het publiek mee in het gezicht schijnen (dat kan door het lampje helemaal om te draaien zodat je zelf nul komma niks meer ziet van je bladmuziek, lijkt mij heel erg sterk dat dat gebeurt)...

Maar goed, het is maar een suggestie. Bij mij werkt het altijd heel erg goed, ik krijg altijd te horen dat de muzikanten heel erg blij van die lampjes worden.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
5-12-2010 18:27
Andere optie is natuurlijk netjes alle bladmuziek-standaards uitrusten met een mooi bladmuziek-lampje. Dat in combinatie met fatsoenlijk tegen/toplicht is ook hoe we dat bij het Metropole orkest bijvoorbeeld doen.
Light Image
Frank76Standaard Lid
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 22-11-2024
5-12-2010 18:36
@ hugo:
De muzikanten zitten inderdaad met hun gezicht naar het publiek/dirigent in een halve maan. Maar... de bladmuziek staat wel voor de neus van de muzikanten en wordt aangelicht van de muzikant af. Deze draaien de lampjes zo ver mogelijk naar binnen (hoe leg ik dat hier nu uit) waardoor ze OVER de muziek heen de zaal inschijnen.
Prima lampjes, met dit als aandachtspunt.

Overigens zou ik zelf minimaal met een fronttruss willen werken in dit geval en met 4 statieven tegenlicht geven, wellicht aanvullend wat zijlicht.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BabysmurfStandaard Lid
Sinds: 28-11-2010
Laatste: 3-4-2012
5-12-2010 21:51
thx voor de reacties , het probleem is dat de set voor hun moet worden aangeschaft.
Ik heb een budget waar ik 16 pars op windups mee kan kopen incl dimmers en controller.

Truss is dan qua prijs geen optie en het moet tevens door 2 vrijwilligers in korte tijd worden opgebouwd en afgebroken.

Tevens moet de set ook gebruikt kunnen worden als ik geen 32A tot mijn beschikking heb en dat word makkelijker als ik pars gebruik met 500W lampjes.

Ze zijn ooit uitgelicht door een verhuurbedrijf dat 4 statieven met par 64ers bij had, het enige probleem is dat ik het verhuurbedrijf niet kan contacteren over welke filters ze gebruikte en of ze alle lampen op vol vermogen hadden branden want met 16 x par 64 van 1000w heb ik een probleempje met de aanwezige spanning.

Ik gok dat ik met 16x 500w de boel wel kan uitlichten en het een beetje betaalbaar kan houden ( wat een pre is vanwege wegvallende subsidi's).
Volgens een aantal mensen die ik het gevraagd heb zou het geen probleem zijn.

Aanvullende info is :

- het orkest zit in een halve maan , en moet niet verblind worden bij het opkijken naar de dirigent vandaar de keus voor 4 mtr windups.
-ik heb achteraan het orkest ruimte voor 2 statieven en aan de zijkant kan ik er ook 2 kwijt .
- aan de voorkant mag ik niks plaatsen vanwege het zicht van de vips (als je een half maandsalaris neerteld voor een kaartje kan ik me dat voorstellen)
- het moet tilbaar zijn en in een astra station of een aanhanger met huif passen
- het moet ook opgebouwd kunnen worden als ik er zelf niet ben (waar ik ze wel van te vooren uitleg over geef)
- het wit moet er uit gefilterd worden zodat het ook nog aangenaam is om naar te kijken.
- de bladmuziek moet leesbaar zijn ( er hangt al verlichting maar dat is te indirect)
- dit is het orkest op de locatie die moet worden verlicht : https://www.youtube.com/watch?v=pi3kMQ1hBbo&feature=player_embedded#!

Groetjes Matz
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
5-12-2010 22:32
Die bladmuziek lampjes prik je uiteraard op een dimmerkanaal zodat JIJ kunt bepalen hoe fel ze zijn. Tevens zorg je voor wat blackwrap om storend leklicht richting publiek af te dekken.
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)